Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tsja, misschien lees je ook af en toe te 'positieve' Tesla berichtgeving

Ik lees in het verslag van AP (Man arrested after Tesla crashes, sends batteries flying) dat één van die accu's het laken op een bed heeft doen ontbranden... Het waren dan misschien geen brandende accu's, maar die éné accu kon toch de boel in de fik steken.
Die cellen zijn natuurlijk ook geen honderden meters ver van de crash geland, het voertuig is gewoon bijna honderd meter verder tot stilstand gekomen. Geeft wel het intellectueel niveau weer van de man die dat tekstje heeft vertaald, 300 voet = honderden meters. Hij verdient dus op zijn minst een fikse boete van de eenhedenpolitie.

Aan de andere kant.. auto crasht met 161km/h in de bebouwde kom en bestuurder overleeft het met veel geluk met minimale verwondingen. Bij elke auto die met die snelheden crasht vliegen de onderdelen in het rond. Die hoeveelheid kinetische energie is door geen auto de absorberen. Als je ziet waar hij de paal geraakt heeft, daar had normaal gesproken de brandstoftank gezeten. Hier een Jag waarvan het motorblok een huis binnen komt zeilen. Een wiel van de Tesla vloog verderop tegen een muur en brak de waterleidingen in die muur. Die gast mag lekker de bak in.
 
Overigens een post van Tesla Owners Club Nederland over Teslaclaim:

Teslaclaim - Tesla Owners Club Nederland

Ik heb alle stukken op de Teslaclaim site eens gelezen, wat mij opvalt:
  • Veel reuring rondom relatief "kleine" problemen die niet in verhouding staan tot de eis van ontbinding van de koop (carkit, loslatende sierstrip)
  • Het aansprakelijk stellen van Tesla voor toekomstige verkeersboetes omdat de carkit niet zou werken is onzinnig
  • In mijn ogen onredelijke schikkingsvoorstel aan Tesla tot betaling van EUR 500.000 per voertuig als compensatie is geen constructieve stap richting een oplossing
  • Bovenstaand leidt de aandacht af van zaken die er echt toe doen (stabilisatorstangen, aandrijfassen, moeizaam serviceproces)
  • Tesla verweer tegen verstekvonnis is niet sterk (ze betwisten het betekenen van de dagvaarding door de deurwaarder)
  • Partijen "nodigen" elkaar uit tot ophalen/brengen auto's voor verdere inspectie maar nemen beiden niet de moeite om dit te bevestigen aan elkaar met meer verwijten tot gevolg
IMO Het is jammer dat Teslaclaim haar eisen niet beperkt tot de kern en pragmatische voorstellen doet tot oplossing van het geschil:
  • Evt. compensatie voor een niet-werkende autopilot zou redelijk zijn
  • Laatste aanbod tot herstel met duidelijke eisen en documentatie van gebreken zodat Tesla weet waar ze aan toe is
Aan de andere kant mag Tesla ook wel adequater reageren. Ik snap niet waarom ze er een half jaar over gedaan hebben om een advocaat aan te stellen.

Een echte win zou zijn dat Tesla door deze rechterlijke discussie bepaalde standpunten herziet (zoals ze bijv. ook gedaan hebben met de eMMC). Uiteindelijk eindigen dit soort zaken zoals ze dat altijd doen: De rechter stuurt beide partijen tot tweemaal toe de gang op om er onderling uit te komen en dan kom je weer terug op bovenstaand punten: Correct en tijdig herstel van alle openstaande punten of compensatie indien niet mogelijk.
 
Het is ook van de zotte dat de focus ligt op die vliegende accu terwijl dat bij 161km/h niet echt meer te voorkomen is. Dat die gast 161 reed is het probleem. Niet de bouw van de auto.

Mensen klikken sneller als ze "Brandende vliegende accu's van Tesla in huis belandt!" zien staan dan als "Man komt met de schrik vrij na eenzijdig ongeluk". Het verdienmodel van die sites is altijd zo veel mogelijk verkeer genereren zodat men advertenties kan verkopen.
Het heeft natuurlijk een reden want iedereen kijk met argusogen naar EV's en dat zijn natuurlijk leuke kopjes om op een verjaardag tegen de gene te kunnen roepen "ZEAAUU JIJ SPEELT MET JE LEVEN MET DIE VLIEGENDE BRANDENDE ACCU's JONGUH?! NOU mij niet gezien ik rij liever een veilige BrAnBStOfAuTo hoooor" met iedereen een ha-ha-ha kunnen onttrekken. helaas is dat op dit moment het overgrote deel van de bevolking
 
Ik ben wel onder de indruk van een filmpje op Tesla Model 3 facebookgroep. Ik denk niet dat ik het hier kan delen, maar je ziet een vrachtwagen die een rijstrookwissel uitvoert bij stevige regen. Hij komt niet op de rijstrook van de Tesla, maar veroorzaakt een phantombrake, waardoor de Tesla begint te slippen en rond de as draaiende de afscheiding ingaat. Voor degene die vinden dat phantombrakes geen gevaar vormen...

Edit, hier de link, maar je moet waarschijnlijk lid zijn van de groep om het te kunnen zien: Facebook Groups
 
  • Like
Reactions: SpeedyEddy
I call BS.
Ik zou ook zo'n filmpje kunnen maken, met powershell om die output te laten zien (zonder daadwerkelijk de code te laten zien)
Als 't filmpje niet uitlegt hoe je dit doet, welke code je gebruikt of zelfs welke hardware je nodig hebt trek ik het al gelijk in twijfel.
Zelfs niets in de beschrijving en de comments staan uit, Yeaahhhhh... "me no buy"
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Het zijn inderdaad mooie Hacker graphics, maar de bewering lijkt me dat de auto gevraagd wordt om een nieuwe sleutel toe te voegen, en de dief dan kort bij een bestaande gepairde sleutel moet gaan zitten om een nieuwe sleutel te maken en te pairen met de auto.

Dat lijkt me eenvoudig te beveiligen door bijvoorbeeld te vereisen dat een sleutel enkel gepaird mag worden als een bestaande sleutel 2 keren wordt ingeduwd ofzo.
 
Je kan dat filmpje misschien maken, maar het kraken is blijkbaar wel echt gebeurd
Het is een onderzoeker van de KULeuven die enkele jaren geleden ook een model S kraakte die het heeft uitgevoerd...
In 't artikel hieronder staat duidelijk omschreven welke gaten er in de keyless entry zitten
Draadloze sleutel Tesla Model X gekraakt

I call BS.
Ik zou ook zo'n filmpje kunnen maken, met powershell om die output te laten zien (zonder daadwerkelijk de code te laten zien)
Als 't filmpje niet uitlegt hoe je dit doet, welke code je gebruikt of zelfs welke hardware je nodig hebt trek ik het al gelijk in twijfel.
Zelfs niets in de beschrijving en de comments staan uit, Yeaahhhhh... "me no buy"

Het zijn inderdaad mooie Hacker graphics, maar de bewering lijkt me dat de auto gevraagd wordt om een nieuwe sleutel toe te voegen, en de dief dan kort bij een bestaande gepairde sleutel moet gaan zitten om een nieuwe sleutel te maken en te pairen met de auto.

Dat lijkt me eenvoudig te beveiligen door bijvoorbeeld te vereisen dat een sleutel enkel gepaird mag worden als een bestaande sleutel 2 keren wordt ingeduwd ofzo.
 
Je kan dat filmpje misschien maken, maar het kraken is blijkbaar wel echt gebeurd
Het is een onderzoeker van de KULeuven die enkele jaren geleden ook een model S kraakte die het heeft uitgevoerd...
In 't artikel hieronder staat duidelijk omschreven welke gaten er in de keyless entry zitten
Draadloze sleutel Tesla Model X gekraakt

Filmpje/Artikel zit achter een paywall, dus ik blijf bij mijn standpunt; eerst (inhoudelijk)zien dan geloven, of kan je die voor ons inzichtelijk maken?

Kijk, mijn ongeloof is niet berust op het idee dat ik denk dat zo iets onkraakbaar is of dat ik een Tesla Fanboy zou zijn maar meer de presentatie van het filmpje, als techneut kan ik die promotiefilmpjes voor de masse niet uitstaan, wat bereik je nog met dit filmpje behalve paniekzaaierij en een soort promo voor de leek? Kom met feiten, cijfers en doe er wat mee, op die manier heb je meerwaarde, op de manier van het filmpje boven ben je gewoon bezig met een duurdere versie van clickbait produceren met als enig resultaat een automerk een slechte naam geven zonder deze met feiten te onderbouwen.

Overigens is bovenstaand commentaar niet gericht op de gene die het filmpje heeft gedeeld! Het is echt frustratie tegenover de maker d'r van!

Edit: Iets meer inhoud: Blijkt dat ze dit al met een model S hadden gedaan vorig jaar en die lek was gedicht door Tesla. Onderzoekers KU Leuven hacken sleutel van Tesla Model X en kunnen zo met wagen wegrijden
En onderaan: "Tesla heeft ondertussen een nieuwe update van zijn software gelanceerd om ervoor te zorgen dat dit in de toekomst niet meer lukt. Heeft u een Model X? Dan raadt Preneel aan om de update zo snel mogelijk te installeren."
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: BobbyKings
Op een heel kort ritje zet ik alleen de verwarming even aan voor de voorruit. Als die schoon is haal ik op ritjes van 1-2km gewoon 200wh. Bij 10km mixed rijden 80km weg zit ik dan weer op 160wh (m3p).

Vanochtend (verwarming maar even aangehad, stoelverwarming aan)

View attachment 610256
Gisteren(met verwarming tijdje op 20, koude accu):
View attachment 610260

Stap meestal toch met mijn jas aan in de auto voor kort (woon/werk) ritje, dan is verwarming niet zo fijn.

Maargoed, als je hem vol aanzet en alleen <10km ritjes maakt kan het verbruik oplopen. Maar dan maakt range niks uit, want dan kan je steeds bijladen.

Zo aan je profiel foto te zien rij je een Model 3? Wellicht even in je signature wat info over je auto plaatsen.

Ik heb stoel en stuur verwarming altijd aan en de HVAC meestal op 19.5 graden. Gisteren na circa een half uur rijden op de snelweg 199wh/km bij 103km/h met iets wat wind mee maar toch gemiddeld over de hele rit van 80.52 km een verbruik van 223 Wh/km. Wel uiteraard zeer rustig op Chill mode. Ik reed niet als een taxi chauffeur :)

Als ik de heater niet inschakel met een koud pack zonder stuur/stoel ververming dan haal ik ook never nooit 200wh/km met de huidige temperaturen.

Maar ja, raakt een beetje off-topic. Feit is dat met korte ritten de range gewoon gigantisch instort en dat is precies wat de meeste taxi ritten zijn. Neem daarnaast op je wacht plek ook nog mee dat je de auto super inefficient moet verwarmen tussen de ritten. Natuurlijk, met een diesel haal je ook never nooit de cijfers maar i.v.m. de range op 1 tank maakt dat minder uit. Een taxi chauffeur moet natuurlijk niet z'n HVAC uit moeten schakelen omdat de range anders instort :)
 
Het is een onderzoeker van de KULeuven die enkele jaren geleden ook een model S kraakte die het heeft uitgevoerd...

Tsja... als je je keyfob niet update terwijl er al ik denk 1.5 jaar een update beschikbaar is of je te lui bent een keyfob v2 aan te schaffen omdat de v1 een kwetsbaarheid had.

Dan nog, lekker boeiend. Dan krijgen ze je auto open? Dat lukt ook met een baksteen en is veel eenvoudiger.

Het enige wat helpt tegen stelen is pin-to-drive en als je dat niet gebruikt dan is het toch een beetje eigen schuld dikke bult.
 
De papegaaien en aasgieren zijn weer los. Wel met correcte melding van update.

PapagayoHyenas.jpg
 
Ik stoor me er ook aan dat het zo gecommercialiseerd moet worden.
Zou vanavond zelfs in het 19h journaal van VTM komen...
De massa's BMW's die ze met relay attacks wegrijden halen nauwelijks het nieuws.

Maar laten we ook redelijk zijn: de reden dat die onderzoeker een ECU van een Tesla tweedehands koopt, is omdat als ie dat deed met een BMW, niemand erover zou schrijven.

Tesla is hot, en da's goed voor alle aandacht.
 
  • Like
Reactions: Shadowfly and Cely