Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Amai! Zo een pech dat Tesla niet meer Model X-en kan produceren. Gelukkig verkopen ze alles wat los zit.
Hoi.

De Model S werkt met een 'analoge' keyfob.

De Model X werkt met een bluetooth keyfob.

De Model 3 heeft geen keyfob.*

Als je dus gericht in de media wil komen met het meest mediagenieke merk, moet je dus zorgvuldig je doel kiezen.

Dit gaat niet over "een Model X hacken". Dit gaat over "een Tesla hacken".

* = je kan een bluetooth keyfob kopen voor de Model 3, maar zonder dat er al een keyfob gekoppeld is aan de auto kan je niet met zo een draagbare transparante kast naar de eigenaar wandelen om zijn keyfob te scannen die ie niet heeft.
 
.....maar veroorzaakt een phantombrake, waardoor de Tesla begint te slippen en rond de as draaiende de afscheiding ingaat. Voor degene die vinden dat phantombrakes geen gevaar vormen...
Het slippen gebeurt niet door de phantombrake zelf, maar door het feit dat er geremd wordt onder deze regenachtige omstandigheden.
Er zijn genoeg bestuurders van “gewone” autos die in deze situatie ook spontaan zouden remmen om een aanrijding te voorkomen. Ook in dat geval zou de auto gaan slippen. Het slippen in dit geval staat dus los van de phantombrake.
 
Wat nog mist is zo'n subtiele raamsticker "Deze auto is uitgerust met PIN to drive" zoals je vroeger ook weleens zag met autoradio's. Hopelijk nemen dieven de moeite dan niet eens.
Die sticker is niet meer nodig. Ze proberen het volgens mij niet eens meer.
Zoiets gaat blijkbaar snel rond in bepaalde kringen?
Maar natuurlijk wel blijven oppassen met spulletjes in de auto, zoals laptops etc.
 
Het slippen gebeurt niet door de phantombrake zelf, maar door het feit dat er geremd wordt onder deze regenachtige omstandigheden.
Er zijn genoeg bestuurders van “gewone” autos die in deze situatie ook spontaan zouden remmen om een aanrijding te voorkomen. Ook in dat geval zou de auto gaan slippen. Het slippen in dit geval staat dus los van de phantombrake.

We zijn het eens dat het slippen gebeurt door een remactie onder regenachtige omstandigheden, maar die remactie werd uitgevoerd door de auto zelf zonder dat het nodig/nuttig was. Dat is de definitie van een phantombrake voor mij.

Dat er bestuurders zijn die dezelfde fout kunnen maken, is voor mij geen argument. Ik, en met mij veel bestuurders, zouden ik dit geval 100% zeker niet geremd hebben en dus niet in die levensgevaarlijke situatie beland zijn. Er zullen altijd wel slechte bestuurders zijn die dwaze fouten maken, maar dat is hopelijk niet de maatstaf voor autopilot.

Anyway, voor mij toont dit minstens dat phantombrakes gevaarlijk kunnen zijn. Dat valt toch niet te ontkennen?
 
In de kwaliteitskrant o_O HLN stond het deze morgen toch wel correct. Naast de gegevens over de X hack stond er ook: "COSIC hackte eerder dit jaar miljoenen sleutels van andere automerken, die heel anders reageerden: zij dreigden met dure schadeclaims". ;):D
 
Waarom wordt het zo gebagatelliseerd als Tesla al met een update is gekomen? Het was wel degelijk een kwetsbaarheid ook al wordt die hier ontkent. Tesla Model X door kwetsbaarheden in sleutel binnen minuten te stelen - Security.NL
Het wordt gebagatelliseerd omdat het een erg moeilijke hack is, die bij het bug bounty hunters programma van Tesla al werd aangemeld, en al gedicht is.

Dus als je Model X gisteren met een recente software-update nog in de garage stond, heb je niets meer te vrezen.

Het feit dat er de afgelopen jaren ook geen andere Model X-en zijn gepikt, is een indicatie dat het risico ook nooit in de praktijk is omgezet. Logisch, want je moet blijkbaar met een koffer vol elektronica een Model X gaan vinden en er wat op een touchscreen dingen doen, en dan de bestuurder gaan vinden, naast hem gaan zitten en zijn keyfob kunnen inlezen. De kans is groot dat je tijdens zo een activiteit meerdere andere auto's hebt gepasseerd die veel makkelijker te hacken zijn.

Een slot beoogt niet dat het stelen onmogelijk wordt. Een slot beoogt dat de moeite en risico's om in te breken groter worden dan wat er in de buurt te stelen valt. En dieven zijn doorgaans niet slimme mensen; slimme mensen verrijken zich liefst zonder al te veel juridische sporen.
 
  • Like
Reactions: Shadowfly
Wat jammer dat de standaard reactie van sommigen op dit forum is om “onwelkom” nieuws direct te bagataliseren. Het bericht over de hackable X bevat enkele goede leerpunten en met bagataliseren ontken je deze ook.

Ten eerste natuurlijk dat Tesla deze hack serieus neemt en binnen 3 maanden met een update komt. Die over the air wordt verspreid dus voor iedereen beschikbaar is. Dat is een voorbeeld voor de industrie.

Een ander leerpunt is dat de ontwikkelaars hun eigen veiligheidsontwerpen niet juist of volledig implementeren. De hack is gebaseerd op twee fouten waardoor de op zich veilig ontworpen protocollen toch te hacken bleken. Dat geeft te denken.

This Bluetooth Attack Can Steal a Tesla Model X in Minutes
 
  • Like
  • Love
Reactions: horta and Remog
We zijn het eens dat het slippen gebeurt door een remactie onder regenachtige omstandigheden, maar die remactie werd uitgevoerd door de auto zelf zonder dat het nodig/nuttig was. Dat is de definitie van een phantombrake voor mij.

Dat er bestuurders zijn die dezelfde fout kunnen maken, is voor mij geen argument. Ik, en met mij veel bestuurders, zouden ik dit geval 100% zeker niet geremd hebben en dus niet in die levensgevaarlijke situatie beland zijn. Er zullen altijd wel slechte bestuurders zijn die dwaze fouten maken, maar dat is hopelijk niet de maatstaf voor autopilot.

Anyway, voor mij toont dit minstens dat phantombrakes gevaarlijk kunnen zijn. Dat valt toch niet te ontkennen?
Waardevolle discussie dit! Dit is een van de belangrijkste knelpunten voor autonome systemen. Gaan we ooit accepteren dat het systeem beslissingen gaat nemen die andere gevaren gaat opleveren dan als een mens in control zou zijn geweest?

Het blijkt weinig relevant dat “veel bestuurders onder deze omstandigheden ook hadden geremd”, want er zullen er altijd zijn die dat niet hadden gedaan.

In deze situatie is het extra complex, want het lijkt een bekende bug (“phantom braking”) van de auto te zijn die dit heeft veroorzaakt. Of is dit toch gewoon een feature van een autonoom systeem?

Wanneer zal de mening over autonome persoonlijke systemen niet meer worden gebaseerd op incidenten maar op statistieken?

Reuze boeiend.
 
Het bericht over de hackable X bevat enkele goede leerpunten
Enkele goeie leerpunten die de rest van de industrie nog niet eens kan implementeren zonder hun architectuur helemaal overhoop te gooien, en alle huidig geproduceerde producten zijn legacy en kunnen nooit gerepareerd worden.

Tesla heeft wel al geleerd, en ondanks de 2 bugs kunnen ze vanop afstand een bugfix verzenden.

En de dief moet, om dit te doen, een kit van €300 kopen waarin een Tesla Model X BCM zit, en waarin je dus enkel andere Model X'en kan stelen, die je dan enkel kan gebruiken als donor voor onderdelen want de auto zal voor eeuwig als gestolen bekend zijn.

Nee, echt, dan is het makkelijker om de BMW of de Audi van de buren te pikken met een relay attack setje van minder dan €100.

Ik vind het heel goed dat COSIC dit doet, maar er is een reden waarom hun hacks op andere merken niet in de media vermeld zijn.
 
Wat jammer dat de standaard reactie van sommigen op dit forum is om “onwelkom” nieuws direct te bagataliseren. Het bericht over de hackable X bevat enkele goede leerpunten en met bagataliseren ontken je deze ook.

Ten eerste natuurlijk dat Tesla deze hack serieus neemt en binnen 3 maanden met een update komt. Die over the air wordt verspreid dus voor iedereen beschikbaar is. Dat is een voorbeeld voor de industrie.

Een ander leerpunt is dat de ontwikkelaars hun eigen veiligheidsontwerpen niet juist of volledig implementeren. De hack is gebaseerd op twee fouten waardoor de op zich veilig ontworpen protocollen toch te hacken bleken. Dat geeft te denken.

This Bluetooth Attack Can Steal a Tesla Model X in Minutes
Het meeste bezwaar hier gaat over de vorm van berichtgeving in de media, die de punten "vergeet" te noemen die jij ook aanstipt en gewoon mee lift op de roem die Tesla heet met als doel meer verkeer naar hun site te genereren. Of zelfs de onderzoekers die promo filmpjes laten maken die de leek een beeld moet geven maar er vervolgens ook niets van de waardevolle informatie bij vermelden zo als;
- Tesla pakt dit vriendelijk en snel op, binnen afzienbare tijd is er een update
- Update gaat over the air - auto eigenaren hoeven er niets aan te doen
- Statistisch zijn er weinig gevallen van diefstal onder Tesla's
- Sleutels van andere merken zijn al meerdere malen gehacked
- Inhoudelijke informatie over de "hack", hardware onderdelen en omstandigheden (Wat Wooter al zegt, dicht bij iemand moeten staan met KeyFob e.d.) zeg maar, algemene transparantie.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Ik vind het heel goed dat COSIC dit doet, maar er is een reden waarom hun hacks op andere merken niet in de media vermeld zijn.
Gaat het je hierom? De persaandacht die eenzijdig richting Tesla gericht lijkt? Maar dat is toch niet erg? Tesla zal het een worst wezen want de auto’s zijn niet aan te slepen en de bezitters niet want die snappen dat alle voordelen de nadelen ruimschoots compenseren.

Gaat het dan om de publieke opinie? Dat je op feestjes en partijen altijd maar weer geconfronteerd wordt met Tesla-roddels? Overkomt mij bijna elke keer en ik haal er m’n schouders voor op. Kan me werkelijke geen ene moer schelen hoe anderen reageren op mijn auto. Alsof ze het over de concurrerende voetbalclub hebben. Lekker belangrijk.

Hacks zijn gewoon ontzettend waardevolle leerpunten voor een industrie. Tesla is koploper in digitalisering en daarmee een logisch mikpunt. Net zoals de hack op Marriot meer betekent voor de veiligheid van e-commerce en hotelsystemen dan de hack van “Hotel In De Warme Schoot” te Klazienahuppeldinges. Dat is vervelend voor Marriot, maar fijn voor ons want de wereld wordt er een veiliger plek van.
 
Gaat het je hierom? De persaandacht die eenzijdig richting Tesla gericht lijkt? Maar dat is toch niet erg? Tesla zal het een worst wezen want de auto’s zijn niet aan te slepen en de bezitters niet want die snappen dat alle voordelen de nadelen ruimschoots compenseren.

Gaat het dan om de publieke opinie? Dat je op feestjes en partijen altijd maar weer geconfronteerd wordt met Tesla-roddels? Overkomt mij bijna elke keer en ik haal er m’n schouders voor op. Kan me werkelijke geen ene moer schelen hoe anderen reageren op mijn auto. Alsof ze het over de concurrerende voetbalclub hebben. Lekker belangrijk.

Hacks zijn gewoon ontzettend waardevolle leerpunten voor een industrie. Tesla is koploper in digitalisering en daarmee een logisch mikpunt. Net zoals de hack op Marriot meer betekent voor de veiligheid van e-commerce en hotelsystemen dan de hack van “Hotel In De Warme Schoot” te Klazienahuppeldinges. Dat is vervelend voor Marriot, maar fijn voor ons want de wereld wordt er een veiliger plek van.

Nee, de eenzijdige informatievoorziening. Ik erger mij ook aan eenzijdige selectieve berichtgeving over andere onderwerpen. Ik vind de publieke opinie over mijn toekomstige auto niet relevant, ik vind misinformatie in welke vorm dan ook, met een winstoogpunt gewoon inherent verkeerd.
 
De populaire pers heeft nu eenmaal kliks nodig. Het linkje dat ik stuurde heeft geen kliks nodig en is dedicated security gerelateerd. Je ziet daar ook een andere toonzetting in het bericht.
Kliks kan je toch ook krijgen als je de hele waarheid er op zet in plaats van selectieve? En deze discussie ging overduidelijk niet over jouw link alleen ;)

Anyways, laten we deze discussie een plek geven en weer verder gaan met de Tesla in de pers draadje. ik geloof dat we het op meeste vlakken wel eens zijn.
 
We zijn het eens dat het slippen gebeurt door een remactie onder regenachtige omstandigheden, maar die remactie werd uitgevoerd door de auto zelf zonder dat het nodig/nuttig was. Dat is de definitie van een phantombrake voor mij.

Dat er bestuurders zijn die dezelfde fout kunnen maken, is voor mij geen argument. Ik, en met mij veel bestuurders, zouden ik dit geval 100% zeker niet geremd hebben en dus niet in die levensgevaarlijke situatie beland zijn. Er zullen altijd wel slechte bestuurders zijn die dwaze fouten maken, maar dat is hopelijk niet de maatstaf voor autopilot.

Anyway, voor mij toont dit minstens dat phantombrakes gevaarlijk kunnen zijn. Dat valt toch niet te ontkennen?
Ik zal ook niet ontkennen dat phantombrakes gevaarlijk kunnen zijn.
Op de snelweg rijd ik ongeveer 80% van de tijd op autopilot en die enkele keer dat ik een phantombrake heb gehad heb ik altijd nog makkelijk en snel kunnen ingrijpen.
Ik denk dat het gedrag van veel bestuurders in het algemeen gevaarlijker is dan de gemiddelde phantombrake.