Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ken heel wat verstandige mensen, die op basis van verkeerde informatie heel anders denken over EV's dan de meeste mensen hier.

Dat gaat dan over dingen zoals:
  • niet op vakantie kunnen want je kan niet laden
  • 'ik kan geen EV kopen want ik heb nog geen laadpaal' (maar ze hebben wel elektriciteit thuis)
  • wat ik ga doen als ik 100000 km heb gedaan, of zo een nieuwe batterij dan niet duur is (ik zit op 145000km op de originele batterij)
  • kinderen die allerlei kobalt hebben gemijnd om mijn EV te maken, of hoe verwoestend lithium mijnbouw is voor mijn batterij
  • er is nu al niet genoeg elektriciteit, wat ga ik doen bij een blackout? (lachen want dan trek ik 240V van mijn batterij via een omvormer naar binnen)
  • of ik wel thuis geraak in de winter (ja even goed als in de zomer)
  • hoe vaak ik wel moet laden aan een laadpaal, en hoe lang dat duurt
  • of de bouwkwaliteit inderdaad zo triestig is van mijn Tesla
  • EV's zijn te duur (nog geen TCO-berekening gemaakt)
Vaak hebben ze wel interesse, maar hebben ze heel wat foute informatie gehoord. Er zijn dan ook niet veel mensen die in België al een EV rijden. Het betert, maar het gaat maar traag.

Ook opmerkelijk is het compleet negeren van Tesla, en het kopen van een Mercedes EQC, e-Tron of Polestar 2. Tesla is toch nog altijd het buitenbeentje, heel wat mensen zijn verknocht aan hun dealer en vertrouwen Tesla's niet.
Begrijpelijk, de media heeft ook jarenlang haar best gedaan om EV's neer te zetten als de mindere auto en met name bij Tesla het vergrootglas gebruikt als er op- en aanmerkingen waren.
Daarbij helpt het ook niet dat de service van Tesla ook een behoorlijke tijd onder de maat was (service en prijs). Natuurlijk zal dat zelfs bij de meeste weldenkende mensen dan toch ook wantrouwen voeden. Toen ik zelf een Tesla ging aanschaffen had ik er ook veel moeite mee om zoveel geld neer te leggen en niet zeker te weten wat je ervoor terugkrijgt. Het vertrouwen komt nog steeds te voet en niet met de optreksnelheid van een Tesla.
 
Deze al voorbij geweest? Draagarmen model S & X opnieuw onder de loep:

Onderzoek in VS naar problemen met wielophanging Tesla's

WASHINGTON (AFN/RTR) - De Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) is een onderzoek begonnen naar Tesla-auto's vanwege veiligheidsproblemen met de wielophanging aan de voorkant van de voertuigen. Daarbij worden ongeveer 115.000 auto's onderzocht.

Het gaat om auto's van het type Model S uit de bouwjaren 2015 tot en met 2017 en de Model X uit 2016 en 2017. De NHTSA ontving 43 klachten over problemen met draagarmen van de auto's. Door een defect kunnen draagarmen breken waardoor de wielen de binnenkant van de auto raken.

Volgens de NHTSA had Tesla in 2017 in een servicebericht gezegd dat bij sommige auto's de draagarmen mogelijk niet aan de eigen krachteisen voldoen, maar dat de bestuurder in het geval een defect wel controle houdt over de auto.

Eerder deze maand werd in Californië nog een rechtszaak aangespannen tegen Tesla over problemen met de wielophanging met de Model X en Model S.
 
Wat ook veel in de pers voorkomt is nieuws over de amygdala.

Deze discussie lijkt er onbewust ook over te gaan. We hebben in ons management-team nu zelfs een cursus om te herkennen waar in het bedrijf de amygdala iets te veel invloed heeft. Is best hoog en we zijn niet bepaald gewoon koekenbakkers.

https://www.knack.be/nieuws/wetensc...oor-je-amygdala/article-longread-1138809.html

Het verklaart ook waarom sommigen van ons een extra grote MX willen (veiligheid), de ene liever rechts rijdt (groep), de ander liever links rijdt (vrijheid), veel de naam van Tesla niet besmeurd willen zien (status), bijtelling sommigen slechts 1 auto van hun standaardmerk afweken (geld=veiligheid), etc.

We zijn gewoon een stelletje reptielen in een auto en achter een toetsenbord. Bewustzijn hiervan zou iedereen moeten hebben. Als je denkt dat we een stelletje apen in een auto ee achter een toetsenbord waren, was je dus een optimist. :)
 
Wat ook veel in de pers voorkomt is nieuws over de amygdala.

Deze discussie lijkt er onbewust ook over te gaan. We hebben in ons management-team nu zelfs een cursus om te herkennen waar in het bedrijf de amygdala iets te veel invloed heeft. Is best hoog en we zijn niet bepaald gewoon koekenbakkers.

https://www.knack.be/nieuws/wetensc...oor-je-amygdala/article-longread-1138809.html

Het verklaart ook waarom sommigen van ons een extra grote MX willen (veiligheid), de ene liever rechts rijdt (groep), de ander liever links rijdt (vrijheid), veel de naam van Tesla niet besmeurd willen zien (status), bijtelling sommigen slechts 1 auto van hun standaardmerk afweken (geld=veiligheid), etc.

We zijn gewoon een stelletje reptielen in een auto en achter een toetsenbord. Bewustzijn hiervan zou iedereen moeten hebben. Als je denkt dat we een stelletje apen in een auto ee achter een toetsenbord waren, was je dus een optimist. :)

Sommige punten herken ik hier ook wel. Ik rij tesla en ik vind dat zelf fijn rijden. Het boeit mij totaal niet wat de pers over tesla schrijft. Dat zal me een biet zijn. Door de inhoud van een artikel (onjuist of niet) ga ik er niet lekkerder of minder lekker in rijden.

Ik heb het idee dat anderen een krantenartikel wel belangrijk vinden en acties gaan ondernemen.
 
Sommige punten herken ik hier ook wel. Ik rij tesla en ik vind dat zelf fijn rijden. Het boeit mij totaal niet wat de pers over tesla schrijft. Dat zal me een biet zijn. Door de inhoud van een artikel (onjuist of niet) ga ik er niet lekkerder of minder lekker in rijden.

Ik heb het idee dat anderen een krantenartikel wel belangrijk vinden en acties gaan ondernemen.
De originele discussie was hoe de pers mensen beïnvloed, en dat ging dan breder dan enkel Tesla maar ging over alle EV's. Netto boeit het me niet echt dat mensen iets anders kopen dan een Tesla (maar gegeven het aanbod van snelladers in België en Frankrijk wordt je toch wel pionier als je een premium niet-Tesla koopt in België) maar de meeste van mijn 9 punten slaan natuurlijk op wat mensen denken over EV's en hoe het hen weerhoud om een EV te kiezen.

En ja, mijn Tesla rijdt even lekker ongeacht al die artikels. Maar als je zoals mij met je Tesla met HEPA filter naar het schooltje van je dochter rijdt, en je bij het openen van de deur de dieselwalmen al ruikt van het andere verkeer, vraag ik me toch af of we het kunnen permitteren om zo een transitie uit te stellen en de onzin van de pers zomaar toe te laten.

In casu, relletje afgelopen weekend in de Engelse dagbladen dat elektrische auto's pas vanaf 77000km minder CO2 uitstoten dan benzine-auto's, gepushed via een schimmige media consultancy firma die eigendom blijkt te zijn van een directeur bij Aston Martin.

https://twitter.com/AukeHoekstra/status/1332464525602410498?s=20
 
Was al gepasseerd. Interessant te vermelden is dat het hier niet gaat over de taxichauffeurs die enige tijd kwamen klagen dat hun tweedehands Tesla's niet geschikt waren, maar dat het hier gaat over BIOS die de Tesla's recht van Tesla zelf haalt, en zelfs op de Tesla.com website staan.

BIOS-groep tilt elektrische taxiservices Schiphol naar het volgende niveau met Model X

Taxichauffeurs eisen schadevergoeding van Tesla – Autointernationaal.nl