Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.

Zolang Tesla's hier in batches en per boot komen, en Tesla op optimale verkopen en leveringen wereldwijd per kwartaal mikken, en kranten dat niet (willen) snappen, zul je deze berichten regelmatig terug zien komen. "Tesla" doet het altijd goed voor de clicks, maar nieuwswaarde 0,0...
 
  • Like
Reactions: Maarten and Cely
Zolang Tesla's hier in batches en per boot komen, en Tesla op optimale verkopen en leveringen wereldwijd per kwartaal mikken, en kranten dat niet (willen) snappen, zul je deze berichten regelmatig terug zien komen. "Tesla" doet het altijd goed voor de clicks, maar nieuwswaarde 0,0...
Inderdaad, de verkoopcijfers van Tesla in Nederland in januari, februari, april, mei, juli, augustus, oktober en november moet je gewoon altijd negeren. Nuttiger is om per kwartaal te vergelijken.
 
Toch kan je moeilijk naast de terugval kijken, met name in Nederland, ook als je op jaarbasis bekijkt.

Tesla verkoopcijfers Nederland

2019 was natuurlijk een uitzonderlijk jaar, maar in 2020 blijven ze hangen rond 1,5% marktaandeel , in 2018 lag dat hoger (en toen was de model 3 nog maar in mondjesmaat leverbaar als ik het goed heb)

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe [2020] - Autoblog.nl

snel uit m'n hoofd gerekend kom ik voor de model 3 aan een marktaandeel van 17% binnen het de EV segment in de eerste drie kwartalen van 2020. In 2019 zat het tegen de 50%.
 
Ik ben het ermee eens voor wat de interpretatie van de verkoopcijfers betreft.
Wat ik niet begrijp is dat Tesla zelf niet was loskomt van die kwartaalcijfers. Enige tijd geleden, toen er nog twijfel was of Tesla het wel zou redden, was er een argument om beleggers niet te verontrusten.
Maar van het grootste autobedrijf ter wereld en met zoveel krediet van de beleggers, begrijp ik niet waarom Tesla zijn auto's op het einde van de maand naar de hoofden van zijn klanten blijft gooien. Neem gewoon één kwartaal aan dat niet alle gemaakte auto's ook effectief verkocht worden, aanvaard dat de koers daar even wat onder lijdt of laat een van die vloggers even uitleggen dat het allemaal niets te betekenen heeft en probeer de leveringen te spreiden.
Klanten kunnen dan ten minste wat uitleg krijgen en onvolmaaktheden voor aflevering kunnen worden verholpen.
 
Ik ben het ermee eens voor wat de interpretatie van de verkoopcijfers betreft.
Wat ik niet begrijp is dat Tesla zelf niet was loskomt van die kwartaalcijfers. Enige tijd geleden, toen er nog twijfel was of Tesla het wel zou redden, was er een argument om beleggers niet te verontrusten.
Maar van het grootste autobedrijf ter wereld en met zoveel krediet van de beleggers, begrijp ik niet waarom Tesla zijn auto's op het einde van de maand naar de hoofden van zijn klanten blijft gooien. Neem gewoon één kwartaal aan dat niet alle gemaakte auto's ook effectief verkocht worden, aanvaard dat de koers daar even wat onder lijdt of laat een van die vloggers even uitleggen dat het allemaal niets te betekenen heeft en probeer de leveringen te spreiden.
Klanten kunnen dan ten minste wat uitleg krijgen en onvolmaaktheden voor aflevering kunnen worden verholpen.
En er zijn nog andere problemen met deze manier van werken. Mijn Model 3 was besteld in april van dit jaar, nieuw leasecontract ging in op 8 oktober. Maar Tesla heeft alle wagens in de einde-kwartaal rush verkocht zodat ze mijn 6 maand oude bestelling niet konden voldoen.
Dat zorgt niet direct voor vertrouwen in je leverancier. Niet meer of niet minder.

Hoe contra-intuïtief het ook is, af en toe een sprintje trekken en later weer remmen geeft toch een sneller afgelegd traject.
Musk begrijpt fysica als geen ander, dus zitten we nog wel een tijdje aan het start-stop mechanisme vast.
Dit is geen fysica, maar supply chain, en daar is "lean' werken het grote doel. Iedere vorm van start/stop is per defnitie een vorm van waste.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
En er zijn nog andere problemen met deze manier van werken. Mijn Model 3 was besteld in april van dit jaar, nieuw leasecontract ging in op 8 oktober. Maar Tesla heeft alle wagens in de einde-kwartaal rush verkocht zodat ze mijn 6 maand oude bestelling niet konden voldoen.
Dat zorgt niet direct voor vertrouwen van je partner. Niet meer of niet minder.
Het kan natuurlijk ook zijn dat dat auto's waren die nog langer in bestelling stonden.

Kennis van me heeft ook 6 maanden op zijn Model 3 moeten wachten.
 
Het kan natuurlijk ook zijn dat dat auto's waren die nog langer in bestelling stonden.

Kennis van me heeft ook 6 maanden op zijn Model 3 moeten wachten.

Er stonden nog 3 wagens met mijn configuratie opgegeven als direct beschikbaar in België op 26/09. Maar die zijn dus op 28/09 en 29/09 verkocht .
Uiteindelijk heb ik door deze situatie wel een vernieuwde model 3 gekregen, maar ik was iig niet echt tevreden einde september
 
Er stonden nog 3 wagens met mijn configuratie opgegeven als direct beschikbaar in België op 26/09. Maar die zijn dus op 28/09 en 29/09 verkocht .
Uiteindelijk heb ik door deze situatie wel een vernieuwde model 3 gekregen, maar ik was iig niet echt tevreden einde september
Net hetzelfde verhaal als met mijn kennis :)
 
Toch kan je moeilijk naast de terugval kijken, met name in Nederland, ook als je op jaarbasis bekijkt.

Tesla verkoopcijfers Nederland

2019 was natuurlijk een uitzonderlijk jaar, maar in 2020 blijven ze hangen rond 1,5% marktaandeel , in 2018 lag dat hoger (en toen was de model 3 nog maar in mondjesmaat leverbaar als ik het goed heb)

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe [2020] - Autoblog.nl

snel uit m'n hoofd gerekend kom ik voor de model 3 aan een marktaandeel van 17% binnen het de EV segment in de eerste drie kwartalen van 2020. In 2019 zat het tegen de 50%.
Prijs het jaar niet voor het vuurwerk klinkt... oh jee wat zeg ik nou toch weer.
 
Het gaat om alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten. De Elektrisch Rijden Monitor 2020 | ANWB voorbij de helft.
Kijken we naar de totale cost of ownership - alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten - dan is een elektrische auto nagenoeg even duur als een vergelijkbare brandstofauto. De aanschafsubsidie voor elektrische auto's is hierin nog niet meegenomen, rekenen we de 4000 (nieuwe EV's) of 2000 (occasions) euro subsidie mee, dan kan een elektrische auto zelfs goedkoper zijn. Over de beschikbaarheid van deze subsidie maakt de ANWB zich overigens grote zorgen. Omdat het budget van 2021 al bijna op is, zijn we bang dat de verkoop van elektrische auto's aan particulieren in 2021 zal stagneren.

Elektrisch rijden wordt financieel dus steeds interessanter: in 2017 waren de totale autokosten van een EV nog 10 procent meer dan die van een auto met een verbrandingsmotor, in 2019 was dit al gezakt tot 2 á 3 procent. Hoewel die autokosten nu dus vrijwel gelijk liggen, laat dat onverlet dat consumenten wel eerst die hogere aanschafprijs moeten afrekenen bij aanschaf en dat blijft een barrière.

Kosten op koude dagen zie ik niet genoemd. :)
 
Toch kan je moeilijk naast de terugval kijken, met name in Nederland, ook als je op jaarbasis bekijkt.

Tesla verkoopcijfers Nederland

2019 was natuurlijk een uitzonderlijk jaar, maar in 2020 blijven ze hangen rond 1,5% marktaandeel , in 2018 lag dat hoger (en toen was de model 3 nog maar in mondjesmaat leverbaar als ik het goed heb)

De best verkochte EV’s in Nederland tot nu toe [2020] - Autoblog.nl

snel uit m'n hoofd gerekend kom ik voor de model 3 aan een marktaandeel van 17% binnen het de EV segment in de eerste drie kwartalen van 2020. In 2019 zat het tegen de 50%.

Dat is een manier om er naar te kijken. Louis van Gaal zou het scorebord journalistiek noemen :D

Dat Tesla die cijfers niet zou vasthouden, was wel duidelijk. Zo briljant is de auto en zeker de prijs nu ook weer niet. Bepaalde factoren zorgden voor extreem hoge cijfers (bijtellingspercentage, aanbod, nieuwsgierigheid, etc). Het aanbod wordt groter en beter, een aantal partijen zijn prijstechnisch interessanter geworden (Kia en Hyundai), en een groep meer 'gematigder' kopers/rijders begint zijn teen in de EV vijver te steken. Een groot deel daarvan gaat nooit een Tesla rijden. Punt. Te progressief, te polariserend, te onbekend, te berucht, en vergeet niet, te duur. Sla de 'excuses' om niet Tesla te rijden er maar op na.

Kijk je naar het marktaandeel van Tesla in het D segment, dan vermoed ik dat ze wel degelijk de best verkopende auto in NL hebben. Wie had 5 jaar geleden verwacht dat een relatieve nieuwkomer uit de USA met een EV de Duitsers van de troon zou werpen? In dat licht is dit jaar ook een topprestatie.
 
  • Like
Reactions: OttoR and Cely
Dat is een manier om er naar te kijken. Louis van Gaal zou het scorebord journalistiek noemen :D

Dat Tesla die cijfers niet zou vasthouden, was wel duidelijk. Zo briljant is de auto en zeker de prijs nu ook weer niet. Bepaalde factoren zorgden voor extreem hoge cijfers (bijtellingspercentage, aanbod, nieuwsgierigheid, etc). Het aanbod wordt groter en beter, een aantal partijen zijn prijstechnisch interessanter geworden (Kia en Hyundai), en een groep meer 'gematigder' kopers/rijders begint zijn teen in de EV vijver te steken. Een groot deel daarvan gaat nooit een Tesla rijden. Punt. Te progressief, te polariserend, te onbekend, te berucht, en vergeet niet, te duur. Sla de 'excuses' om niet Tesla te rijden er maar op na.

Kijk je naar het marktaandeel van Tesla in het D segment, dan vermoed ik dat ze wel degelijk de best verkopende auto in NL hebben. Wie had 5 jaar geleden verwacht dat een relatieve nieuwkomer uit de USA met een EV de Duitsers van de troon zou werpen? In dat licht is dit jaar ook een topprestatie.

Ja, hij verslaat makkelijk de andere premium D segmenters. Maar dat segment wordt wel steeds kleiner :/ De SUV's zijn populairder, en wellicht gaat de model Y het wel goed doen, maar de ID.4 wellicht nog beter - in Europa althans. Europa blijft een moeilijke markt voor niet-europese merken.
 
  • Like
Reactions: Hippogrief
Serieuze problemen voor Tesla met de nieuwe accu-technologie

Tesla Reportedly Skipped Battery Testing For LFP-Powered Model 3 Made In China

Benieuwd wat er hier nu echt aan de hand is. Blijkbaar is het balanceren van LFP accu's in koude temperaturen niet zo eenvoudig, misschien is dat de oorzaak van dit probleem.
Het zijn natuurlijk maar zeer incidentele meldingen op dit ogenblik....

Ik vraag me sowieso af hoe dit LFP verhaal voor Tesla gaat eindigen. Vooral het feit dat de model 3 SR+ met LFP een maximale belading van minder 300 kg heeft en Tesla de wagen toch gewoon als 5-zitter in Europa verkoopt gaat een bepaald toch voor problemen zorgen.