Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Blijkbaar een algemene trend. Stond gisteren nog in De Standaard. Alle auto's worden grijs, zwart of wit.


54d89c38-405d-11eb-9423-b6bf428d7fa0.jpg





eb49159c-400a-11eb-baa2-3785787366a0_web_scale_1.06383_1.06383__.jpg
 
Wel gek dat dit de eerste is in NY...
Omdat elk type een goedkeuring moet krijgen door de Taxi & Limousine Commission van New York. En die krijg je ook pas nadat er goedgekeurde partitieschermen of een camerasysteem ingebouwd kunnen worden.

Yellow Cab Hack-Up - TLC

En dan heb je nog het probleem dat er een gelimiteerd aantal taxi medallions beschikbaar zijn, die soms tot voor een miljoen dollar van eigenaar wisselen.
 
Algemeen Dagblad EV bashing continued.
"Voor grote elektrische voertuigen met accu’s met een actieradius van zo’n 480 kilometer gaat het onderzoek uit van drie tot acht procent meer fijnstofproductie dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor." En passant schrijven ze ook dat dit bijdraagt aan de Corona problemen.
Artikel onder deze link:

DPG Media Privacy Gate

Mijn M3 heeft een range van 500km, 70.000 km gereden en nog de originele banden met voldoende profiel voor nog 20.000 km.
 
Algemeen Dagblad EV bashing continued.
"Voor grote elektrische voertuigen met accu’s met een actieradius van zo’n 480 kilometer gaat het onderzoek uit van drie tot acht procent meer fijnstofproductie dan bij vergelijkbare auto’s met een verbrandingsmotor." En passant schrijven ze ook dat dit bijdraagt aan de Corona problemen.
Artikel onder deze link:

DPG Media Privacy Gate

Mijn M3 heeft een range van 500km, 70.000 km gereden en nog de originele banden met voldoende profiel voor nog 20.000 km.
Ze hebben het over de SUV's, de grotere modellen met meer frontale oppervlakte. Ik kan me wel voorstellen dat twee gelijkwaardige SUV's (bijvoobeeld de Audi e-tron vs de ICE variant) wel meer banden verslijt. Wat gemakshalve weggelaten wordt, is dat de bandenfabrikanten al met speciale banden voor de EV's komen : Autobanden voor elektrische auto's: de ins en outs? » Oponeo.be.
 
De etron moet je niet vergelijken met de veel grotere Q8.
Wel met de Q5, en die weegt tussen de 1800 en 2000kg. Ruim 500kg minder dus. Oftewel ruim 20%.
Verder is dat fijnstofverhaal inderdaad discutabel. Op dit punt is rijgedrag van de bestuurder veel bepalender.
Dan zou ik toch de maten er bij pakken. De e toen zit dichter tegen de Q7 /Q8 aan dan de Q5!
 
  • Like
Reactions: Adm
“Elektrische auto's sparen de stadslucht doordat ze minder CO2 uitstoten. Maar volgens een nieuwe studie kunnen grote en zware elektrische auto’s zelfs meer niet-motorgerelateerde schadelijke fijnstof produceren dan auto's met een verbrandingsmotor.”

Iemand die dit neer schrijft heeft echt geen idee waar het over gaat :confused:

Credits voor de schrijver dat een deel van de tekst is aangepast.
 
Interessante vergelijking tussen vnl. EU-landen over CO2-uitstoot, uitgaande van hoeveel van de stroom "fossiel" wordt opgewekt.

Dat er in het overzicht de eenheid kw/h (moet natuurlijk kWh/100km zijn) voor verbruik wordt gehanteerd geeft weinig vertrouwen in de rest.

Op basis van het gehanteerde uitgangspunt van 83% rendement voor transport en omzetting is in Nederland in 2019 de CO2-emissie per km voor de Tesla M3 ongeveer 73 g/km, en in 2020 58 gCO2 eq./km.
De Golf die als vergelijking wordt opgevoerd verbruikt in werkelijkheid geen 1:20 maar 1:15,5. Verder is het well-to-tank deel van emissie buiten beschouwing gelaten. Neem je dit wel mee dan wordt in Europa de emissie van de Golf 193 g CO2 eq./km
 
Ik zou niet weten hoe ik op dat idee kwam. Beetje research misschien ipv uit de mouw schudden?

View attachment 620018
Ik geef je zeker geen ongelijk, maar de e-tron is de laagste van de 3 modellen. De e-tron is in weze een plattere Q5 met verlengde koffer, waar de Q7 toch nog ietsje groter is.

Nu, het verhult wel het gewicht van de e-tron.
 
Ja en nee... Het hangt allemaal af van hoeveel gewicht er per cm2 op de weg staat.

30 ton op 12 vrachtwagenbanden geeft 2,5T per band. 2600kg op 4 SUV banden geeft 650kg per band. De vraag is dan in hoeverre mate een band van een SUV kleiner is tov een vrachtwagenband, en dan gaat het voornamelijk over de cm2 bandoppervlak in aanraking met het wegdek.

De handicap van de e-tron zit 'm meer in dat het 2,6T voor een coupe-SUV is, terwijl de grotere Tesla Model X tot 7 passagiers kan vervoeren en 180kg lichter is. De e-tron sleurt dus wat meer accessoires mee.