Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
“Elektrische auto's sparen de stadslucht doordat ze minder CO2 uitstoten. Maar volgens een nieuwe studie kunnen grote en zware elektrische auto’s zelfs meer niet-motorgerelateerde schadelijke fijnstof produceren dan auto's met een verbrandingsmotor.”

Iemand die dit neer schrijft heeft echt geen idee waar het over gaat :confused:
Dit is inderdaad moedwillige manipulatie.
 
Interessante vergelijking tussen vnl. EU-landen over CO2-uitstoot, uitgaande van hoeveel van de stroom "fossiel" wordt opgewekt.
Belgie met zijn kerncentrales heeft weinig "fossiel", maar kernenergie wordt door velen als ook niet zo duurzaam gezien.
(Uitleg over Belgie niet bedoeld om hier een discussie over op te starten, maar ter verklaring)

View attachment 619856
En toch is ook deze grafiek niet juist, en veel te gunstig voor de ICE. De VW Golf stoot minstens 200 gr CO2 uit per km. Want in dit model rekenen ze wel de CO2 in de aanvoerketen van de elektrische wagens mee, maar vergeten ze dat de benzine van die Golf ook nog een raffinageproces dient te ondergaan, enz... Dus dat is appels met peren vergelijken
 
  • Informative
Reactions: Superendo
Er zijn sowieso een aantal feiten die iedereen in de sector al weet:
  • EV's stoten over hun levensduur in totaal minder CO2 uit dan ICE's, well-to-wheel
  • Als iedereen EV's gaat rijden, is er meer elektriciteit nodig
  • Meer elektriciteit betekent sowieso meer fossiele elektriciteit, en dus meer CO2
  • Maar omdat een EV niet meer 250kWh aan energie uitstoot uit fossiele bronnen, maar 75kWh aan elektriciteit, zakt de totale CO2-uitstoot
Het is dus belangrijk dat die energietransitie doorzet, ook al gaan we gas-peaker plants bijbouwen. Want netto zakt de CO2-uitstoot.

Waterstof heeft hierin nauwelijks voordeel, want extra elektriciteit uit fossiele brandstoffen om waterstof te genereren in voertuigen betekent maar een minieme besparing tov diezelfde voertuigen op fossiele brandstoffen te rijden.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
En Hoppa: de volgende van het AD:
Zwaar opgeklopt. In het artikel staat dat die tweedehands kabels het goed doen op de tweedehands markt. .... ik heb al maanden een vier meter lange originele Mennekes op Marktplaats staan waar 1x 45 euro voor geboden is.
Schermafbeelding 2020-12-22 om 19.20.03.png
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ja en nee... Het hangt allemaal af van hoeveel gewicht er per cm2 op de weg staat.

30 ton op 12 vrachtwagenbanden geeft 2,5T per band. 2600kg op 4 SUV banden geeft 650kg per band. De vraag is dan in hoeverre mate een band van een SUV kleiner is tov een vrachtwagenband, en dan gaat het voornamelijk over de cm2 bandoppervlak in aanraking met het wegdek.

De handicap van de e-tron zit 'm meer in dat het 2,6T voor een coupe-SUV is, terwijl de grotere Tesla Model X tot 7 passagiers kan vervoeren en 180kg lichter is. De e-tron sleurt dus wat meer accessoires mee.

De grootste schade aan het Nederlandse wegennet ontstaat door de hyperhard opgepompte banden (liefst maar 2 per aanhanger) van vrachtwagens waardoor de wrijving minder is. Dus niks 12 banden, maar 2, of hooguit 4. Zoek maar eens op supersingles.
 
En Hoppa: de volgende van het AD:
Zwaar opgeklopt. In het artikel staat dat die tweedehands kabels het goed doen op de tweedehands markt. .... ik heb al maanden een vier meter lange originele Mennekes op Marktplaats staan waar 1x 45 euro voor geboden is.
View attachment 620121
Het AD staat niet echt bekend om zijn genuanceerde uitspraken, maar het klopt wel. In een ander draadje hebben we het al gehad over een gast die 4 laadkabels aanbiedt op marktplaats voor respectievelijk 120€ (7m) en 110€(4m).
 
Dit zou voor tesla rijders wel een mindere ontwikkeling zijn denk ik?

Groen7: Ontstaat ruimte voor merktvreemd gebruik Tesla Supercharger?. Ontstaat ruimte voor merktvreemd gebruik Tesla Supercharger?
Dit is voor ons als Teslarijders een onwenselijke situatie. Dan kunnen we nog meer stau verwachten aan de lader tijdens hoog seizoen. Voor Tesla is het eenvoudig weg meer geld kunnen verdienen met een al bestaande netwerk. A.d.a.k. kan Tesla daarmee wel haar eigen merk ondermijnen. Er zullen ook kopers zijn die juist over de streep gaan voor Tesla vanwege het netwerk.

ps. Beetje jammer dat in de titel een foutje staat: merktvreemd ipv merkvreemd
 
In eerste instantie dacht ik ook dat dit geen goede ontwikkeling is, ze pakken toch je exclusiviteit van je af...
Maar bij nader inzien kan het wel een goede ontwikkeling zijn, wanneer fabrikanten mee gaan investeren in verder uitrol SUC netwerk of EV rijders via hoger tarief (bijv € 0,40 per kWh) mee gaan betalen aan verdere groei.
Hoe dan ook zal het gaan bijdragen aan long distance travelling van andere EV’s. De NL etrons en i-paces zie ik namelijk nooit tijdens mijn trips buiten NL. Jullie allemaal wel!
 
Tesla zat tijdens de Model 3 opstart zo in de financiele problemen dat ze geprobeerd hebben de boel aan Apple te verkopen.
Maar daar wilden ze Elon niet eens ontvangen, aldus The Guardian:

Elon Muskhas said he contacted Apple Inc’s Tim Cook “during the darkest days of the Model 3 program” to discuss the possibility of Apple buying the Tesla electric car company for “1/10th of our current value … He [Cook] refused to take the meeting”.

Meer lezen:
Elon Musk: I tried to sell Tesla to Apple
 
Op de eerste en de laatste plaats. Maar toch een positief bericht...
DPG Media Privacy Gate
"Slechts 5 procent van de Model 3’s moest onverwacht langs bij de garage, allemaal door problemen met het interieur. "

Bij mij was het de versterker die na 7 maanden niet meer wou werken. Op zich niet zo vervelend maar de GSM Bluetooth connectie werkte daardoor ook niet meer. Kon dus geen oproepen beantwoorden. Gefixed bij SC Antwerpen op een uur tijd, maar il moest 3 weken wachten op de afspraak. Minder leuk.
 
een iets langere kabel en het kan wel.
Een langere kabel veroorzaakt meer weerstand. Dus moet je kabel dikker worden, en koelen. Dikkere, gekoelde kabels kosten meer geld.

Allemaal investeringen om andere EV's te voorzien? En dat voor 50 cent per kWh? Terwijl de concurrentie aan 80 cent gesubsidieerde laadplaatsen organiseert?

Ik ben er zeker van dat als de wetgeving komt dat een laadplek open voor iedereen moet zijn, dat Tesla wel een oplossing vind met 2 (al dan niet extern aangekochte) hyperchargers naast hun superchargers, maar dan spreek je over wetgeving en niet over een economisch gedreven oplossing.
 
  • Like
Reactions: robertvg