Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Je kan het ook anders zien: Tesla heeft massaal van de steun kunnen genieten en het wordt de anderen die met hun eerste EV-modellen komen nu ontzegd.
Het voordeel van de first mover.

Zelf vind ik het nogal vroeg om incentives af te bouwen. En dan kan ik er nog achter komen dat je duurdere modellen niet zo moet aanmoedigen, maar is het wel al ruim tijd om een CO2 taks boven te halen.
 
  • Like
Reactions: Niek
Dit was zeker te verwachten; hopelijk kunnen ze het personeel nog mooi inzetten.


Als ik het goed heb was er een belastingtechnische reden om in Tilburg te assembleren toch???
Op een volledige auto zit meer belasting dan op auto onderdelen. Dus nog even wat in elkaar zetten in Tilburg scheelt veel geld, zeker bij wat duurdere auto's.
  • Klopt voorgaande alinea niet?
  • Of klopt het ondertussen niet meer omdat er iets gewijzigd is qua invoerrechten/belastingen?
 
Als ik het goed heb was er een belastingtechnische reden om in Tilburg te assembleren toch???
Op een volledige auto zit meer belasting dan op auto onderdelen. Dus nog even wat in elkaar zetten in Tilburg scheelt veel geld, zeker bij wat duurdere auto's.
  • Klopt voorgaande alinea niet?
  • Of klopt het ondertussen niet meer omdat er iets gewijzigd is qua invoerrechten/belastingen?
Dat klopt maar ze geven aan dat assembleren van de nieuwe modellen elders niet meer wel mogelijk is zoals wij juristen dat plegen te zeggen. Wel jammer, we hebben er ooit een rooky bijeenkomst gehad met drank en hapjes en de aflevering van de MS was ook heel gezellig met een aantal forumleden hier. 2018 alweer. De tijd vliedt henen
 
  • Like
Reactions: SparkyM3LR4WD
En op nu.nl gaat men weer lekker los. Het is wel erg triest allemaal.
Pure emotie met af een toe een sausje van afgunst etc. eroverheen ;)
Op een wasmachine, strijkplank, kruiwagen, zak potgrond zal men niet zo snel, veel en fel reageren. Ik probeer het maar als compliment te zien. Maar ik lees de reacties doorgaans niet meer. Een beetje te voorspelbaar ondertussen :rolleyes:
 
Als ik het goed heb was er een belastingtechnische reden om in Tilburg te assembleren toch???
Op een volledige auto zit meer belasting dan op auto onderdelen. Dus nog even wat in elkaar zetten in Tilburg scheelt veel geld, zeker bij wat duurdere auto's.
  • Klopt voorgaande alinea niet?
  • Of klopt het ondertussen niet meer omdat er iets gewijzigd is qua invoerrechten/belastingen?
Het gaat hem er vooral om dat ze een deel in Europa moeten produceren (of assembleren) om van het belastingsvoordeel te kunnen genieten omtrent invoer van buiten Europa.
En nu de gigafactory in Berlijn er bij gekomen is, kunnen ze via daar het belastingsvoordeel blijven behouden.
 
Als ik het goed heb was er een belastingtechnische reden om in Tilburg te assembleren toch???
Op een volledige auto zit meer belasting dan op auto onderdelen. Dus nog even wat in elkaar zetten in Tilburg scheelt veel geld, zeker bij wat duurdere auto's.
  • Klopt voorgaande alinea niet?
  • Of klopt het ondertussen niet meer omdat er iets gewijzigd is qua invoerrechten/belastingen?

Toen ik mijn auto ging halen in Tilburg was de uitleg dat er een extra auto in een container paste als er geen onderstel onder zat.
Ze werden toen nog per container verscheept naar Europa.
Nu gaat er geregeld een autotransportschip met 3-en en kunnen die paar S-en en X-en daar wel in mee.
Het aantal S-en en X-en is na de Tesla tax ook wat minder geworden.
 
Het gaat hem er vooral om dat ze een deel in Europa moeten produceren (of assembleren) om van het belastingsvoordeel te kunnen genieten omtrent invoer van buiten Europa.
En nu de gigafactory in Berlijn er bij gekomen is, kunnen ze via daar het belastingsvoordeel blijven behouden.
Dat lijkt me toch vreemd dat men dan niet Tilburg zou openhouden tot dat Berlijn live is.

Het lijkt me eerder toch te maken met de refresh van de S en X die final assembly in Tilburg moeilijker maakt.
 
Ik moet er wel om lachen dat overal Big Oil achter gezocht wordt. Alsof de linkse partijen open staan voor sponsering van Big Oil.
Niet zozeer sponsoring, maar doeltreffende lobbying. De petrochemische industrie zorgt voor heel wat werkgelegenheid, en daarmee kan je politici natuurlijk wel paaien. Nu, dat is ook waar voor de renewables sector, maar die zijn toch ietsje meer geitewollensokken dan economisch gericht.
 
Probleem is ook dat je bij het vorige type van batterijen nog de batterij na kon bouwen. Nu zijn dat vaste elementen van de auto, dus er valt niet heel veel meer na te assembleren in Tilburg.
Meer info:

,,Het gaat om een besluit dat al eerder in Amerika in gang is gezet", stelt Reniers. Sluiting van de hal zou te maken hebben met het feit dat de modellen S en X technisch niet meer geassembleerd kunnen worden. De elektrische auto's worden als ze in Amerika van de band rollen weer deels gedemonteerd, om ze vervolgens in Tilburg weer te monteren (assembleren). Dat levert het bedrijf van Elon Musk een belastingvoordeel op: heffingen voor de invoer van complete auto’s worden omzeild.

,,Maar bij de nieuwe modellen is het niet meer mogelijk om deze uit elkaar te halen en weer in elkaar te zetten", stelt Reniers. ,,Daardoor vervallen alle werkzaamheden en is dus het ontslag aangevraagd voor 96 medewerkers.”
 
Dat lijkt me toch vreemd dat men dan niet Tilburg zou openhouden tot dat Berlijn live is.

Het lijkt me eerder toch te maken met de refresh van de S en X die final assembly in Tilburg moeilijker maakt.
Ze zullen die wellicht ook niet sluiten tot ze in Berlijn kunnen starten.
Dat van die refresh zal wel zeker een factor zijn. Maar de grootste reden dat die fabriek er in Tilburg is, is gewoon omwille van belastingsredenen.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
  • Like
Reactions: Rowan256