Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Deze zin bedoelde ik @wooter : Tesla said Monday that one of Autopilot's features was active during the April 17 crash that killed two men in Spring, Texas.
Het was een voorbeeld van foutieve rapportage, na een duidelijke communicatie van Tesla.

Ergo, het voorbeeld van dit plaatje:
E0FIcgCXEAofXUm.jpeg
 
  • Like
Reactions: RobsEV and PaulusdB
Iemand van op ‘t forum?

Nog maar eens een parade voorbeeld hoe de naam Tesla als clickbait misbruikt wordt.
Moest het een Dacia Logan geweest zijn, geen haan zou er naar kraaien.
Behalve ikke misschien, elke Dacia minder in deze wereld is als Kerstmis🎅
 
Nog maar eens een parade voorbeeld hoe de naam Tesla als clickbait misbruikt wordt.
Moest het een Dacia Logan geweest zijn, geen haan zou er naar kraaien.
Behalve ikke misschien, elke Dacia minder in deze wereld is als Kerstmis🎅
Ik ben juist blij verrast dat er geen autopilot genoemd wordt, maar dat ze dit schrijven:
'Hoe het ongeluk heeft kunnen gebeuren moet uit het onderzoek blijken.'
 
  • Like
Reactions: Maarten and horta
schade door eenzijdige berichtgeving en beïnvloeding mag wat mij betreft veel steviger worden aangezet.

Ik vind het artikel weer een typisch voorbeeld van parasitaire journalistiek

In de regioedities van het AD vandaag ook een mooi voorbeeld van luie ‘journalistiek’. Beetje googlen, iets diagonaal doorlezen en dan een stukje typen met een top-zoveel.

In dit geval eerst een top 10 met automodellen die relatief vaak betrokken zijn bij ongevallen. Dan een lijstje merken. De top 5 klopt, daarna gaat het mis. De de rest van de top 10 met meeste ongevallen wordt ineens gelauwerd tot de top 5 veiligste merken, met Audi als veiligste (193 ongevallen per 10.000). Alsof er maar tien automerken bestaan.

In de bron van het artikel staat een andere lijst. Op nr. 3 de firma Tesla, met 28 ongevallen per 10.000, bijna 7x zo weinig als Audi.


 

Attachments

  • 33995F6B-986F-4C72-AFD2-ACDBEF8A03EA.jpeg
    33995F6B-986F-4C72-AFD2-ACDBEF8A03EA.jpeg
    192.9 KB · Views: 41

Het hoofd van Autopilot Software bij Tesla heeft tegen de Californische Dienst Wegverkeer gesteld dat Elon Musks bewering dat Tesla voor het einde van het jaar L5-autonoom rijden zal bereiken, 'niet overeenkomt met de werkelijkheid van de techniek'.
 
Ken je het doorvertelspel?

Dat is wat je nu leest in dat Tweakers artikel.

Het origineel komt van een wob-aanvraag van PlainSite, waarachter Aaron Greenspan zit, een gekende shortseller (die ook beweert Facebook uitgevonden te hebben). Dat speelde al in het nieuws op 15 maart van dit jaar:


‘City Streets continues to firmly root the vehicle in SAE Level 2 capability and does not make it autonomous under the DMV’s definition, wrote Eric Williams, Tesla associate general counsel, in a statement attached to an email with the California DMV that has been published to PlainSite.
Dit is de letterlijke memo:
On March 9, 2021, DMV representatives, Miguel Acosta, Nathan Gargiulo, Jennifer Berry and Emily Bisnett participated in a teleconference call via Microsoft Teams with Tesla representatives Eric Williams, CJ Moore, Alex Cobern, & Beth Mykytiuk. The call started at 1:30pm.Update on City Street Pilot:Currently there are 824vehicles in the pilot program-753employees and 71 nonemployees. Pilot participants are across 37 states with majority of participants in California. As of March 2021, pilot participants have driven over 153,000 miles using the City Streets feature. By the end of the Week of March 9, 2021 Tesla will expand this pool of participants to approximately 1600. In a tweet on March 5, 2021, Musk says the current beta program will double and the next version would be 10x that size. Further expansion of this number will need to be aligned with Elon Musk. DMV asked about how the limitations and capabilities will be communicated to the approximately 800 new participants. Tesla had previously called each participant individually. Tesla indicated they are working on developing a video for the participants. Tesla will share the video with DMV once it is finalized.DMV asked about the Tweet Elon Musk sent 3/9/2021, “Assuming user approves warning and agrees to drive carefully, it will be download latest QA tested FSD “Beta” build as soon as car connects to wifi. Build 8.3 of FSD should be done QA testing by end of next week, so that’s roughly when download button should show up”. Tesla said they are not able to comment on the specificsof the download button.DMV asked about the early access program and how the additionalbeta participants will be selected. The next group of participants will include referrals from existing participants. The new participants will be vetted by Tesla by looking at insurance telematics based on the VINs registered to that participant. DMV asked about the feedback loop for participants. Tesla indicated that participants provide feedback either by email or send written letter. Teslaalsotracks when there are failures or when the feature is deactivated. CJ Moore
described these as “disengagements”. Tesla takes video footage and then labels and categorizesthe event to make improvements. DMVasked CJ to address,from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year. Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ.Tesla is at Level 2 currently. The ratio of driver interaction would need to be in the magnitude of 1 or 2 million miles perdriverinteractionto move into higher levels of automation. Tesla indicated that Elon is extrapolating on the rates of improvement when speaking about L5 capabilities. Tesla couldn’t say if the rate of improvement would make it to L5 by end of calendar year. DMV asked how the sales team ensures that messaging about the vehicle capabilities and limitations are communicated. Tesla sales associate receives training on autopilot including having to drive the vehicle. The associatereceives a training certification. Ongoing video content is sent to associates who are quizzed on the content. Customers are shown the features of the vehicle when purchasing and if a customer inquires about getting the feature being piloted, they are directed to an email where they can apply to be part of the early access program.DMV asked about regular software updates being released and how Tesla evaluates the potential advancement of levels of autonomy. Tesla indicated that they are still firmly in L2. Before they release updates to customers, the AP team tests and drives the vehicles every day. They would know when they are getting closer to L3 like performancewell in advance of a potential release.DMV thanked Tesla for the discussion and indicated that DMV would appreciate future updates as they become available. The call ended at 2pm.

Het probleem is dat iedereen denkt dat er enkel L1-5 is, en dat er niks daartussen bestaat. Dat is een fout idee. De huidige FSD beta is een L2, en zal ook L2 blijven, omdat het dan niet door een batterij testen van de overheid moet. Dus je moet nog altijd je hand aan het stuur houden, maar in de praktijk doet de auto 90% van het rijden zelf. En ja, die 10%, waarbij je achteruit in je garage wil inparkeren, of asociaal even op het fietspad wachten om een passagier uit te laten stappen, ga je nog zelf moeten doen.

En ja, FSD Beta is nog niet goed genoeg om robo-taxi's te laten rijden, maar wat als we 3 jaar lang al FSD Beta rijden en zelden nog moeten ingrijpen?

Waarom heb je hier nog niks van over gelezen? Omdat niemand het hier eigenlijk nog boeit wanneer de media weer eens een clickbait achterna loopt, en gevoed wordt door een gekende shorter.

Ik heb bv wat leukers te doen om telkens te onderbouwen waarom zo een artikel weer met haken aan mekaar hangt. Bijvoorbeeld met mijn Tesla gaan rijden 🥰
 
Ik heb bv wat leukers te doen om telkens te onderbouwen waarom zo een artikel weer met haken aan mekaar hangt.
Uhm, er stond dus letterlijk in die memo met een niet-verzonnen tekst dat het hoofd van Autopilot Software bij Tesla heeft gezegd dat de uitlatingen van Musk the optimistisch waren en dat de huidige FSD op level 2 zitten.

Omdat ik nog wel eens een biertje/colaatje met je wil (kunnen) drinken, stop ik tijd in onderbouwen dat je onderbouwing geen goede onderbouwing is.

Het origineel komt van een wob-aanvraag van PlainSite, waarachter Aaron Greenspan zit, een gekende shortseller (die ook beweert Facebook uitgevonden te hebben).
Het maakt niet uit wie de WOB heeft aangevraagd, maar wat erin staat. Jij en ik kunnen dit ook doen (in Europa).

Dit is de letterlijke memo:

" (...) DMV asked CJ to address, from an engineering perspective, Elon’s messaging about L5 capability by the end of the year. Elon’s tweet does not match engineering reality per CJ. Tesla is at Level 2 currently. The ratio of driver interaction would need to be in the magnitude of 1 or 2 million miles per driver interaction to move into higher levels of automation. Tesla indicated that Elon is extrapolating on the rates of improvement when speaking about L5 capabilities. Tesla couldn’t say if the rate of improvement would make it to L5 by end of calendar year.(...)
Hier staat exact wat er in het artikel wordt omschreven. Beta is op L2 en wordt zelfs aangeduid als 'engineering reality'.
testen van de overheid
Dat staat dus niet in de memo.

maar wat als we 3 jaar lang al FSD Beta rijden en zelden nog moeten ingrijpen?
Hier zit de crux - dat moeten we dus nog wel. Alleen jouw auto zit op Level 5, natuurlijk.

Het probleem is dat iedereen denkt dat er enkel L1-5 is, en dat er niks daartussen bestaat. Dat is een fout idee. De huidige FSD beta is een L2, en zal ook L2 blijven, omdat het dan niet door een batterij testen van de overheid moet. Dus je moet nog altijd je hand aan het stuur houden, maar in de praktijk doet de auto 90% van het rijden zelf. En ja, die 10%, waarbij je achteruit in je garage wil inparkeren, of asociaal even op het fietspad wachten om een passagier uit te laten stappen, ga je nog zelf moeten doen.
Ik denk dat dit het wel samenvat. Herdefiniëren van de 5 levels kan dus gewoon niet - ik wil geen auto die slechts 2 mensen per dag aanrijdt, maar wel op de bestemming aankomt. Een inspecteur ziet dat de eisen van level 2 nog maar net worden voldaan, en niet een level 4 met slechts 10% "probleempjes".

Level 3 is een interessant doel en hoop dat je mee wil doen de analyses bij elkaar te krijgen om te bepalen wat er nog moet gebeuren om een Level 3 certificaat te verkrijgen. Zie ook discussie in het andere draadje
 
  • Like
Reactions: To3ornotto3?
Tuurlijk kan L5 herdefiniëren niet, maar wat heb je liever:
  1. L2 op papier, maar de auto kan 90% van alle ritten autonoom afleggen, voor zover je om de 15s je hand op het stuur legt
  2. L5 in de praktijk, maar pas beschikbaar in 2045. Tot die tijd moet je nog zelf sturen.
Ik neem optie 1 wel.

Mijn auto doet overigens L2, maar kan niet wachten tot ik een versie van FSD Beta kan krijgen en FSD Beta in L2 kan genieten.

Voor iedereen die autopilot opvolgt, staat er niks verrassend in die memo. Is volledig in mijn met waar Tesla mee bezig is: L2 voor de eindgebruikers, maar +90% capabel om zelfstandig te rijden.

Het feit dat dit maandelijks in de media komt heeft meer met clickbait en financiële belangen van de shorter te maken, dan met echt nieuws.
 
  • Like
Reactions: jpvdheijn
Ik weet het niet. In Canada is er sprake van een harde drempel, alles of niets, die er bovendien lijkt te zijn om Tesla’s uit te sluiten. Dan is een kleine prijsverlaging wel te rechtvaardigen. Maar als we dat in Nederland gaan doen om koste wat kost de 22% bijtelling over een paar duizend euro te vermijden, komt dat op mij over alsof je het onderste uit de kan wil halen, terwijl we al zoveel voordeel genieten met onze elektrische auto’s. Zeker in de maatschappelijke discussie kunnen dit soort trucs zich tegen je gaan keren.

Het wordt echt tijd voor rekeningrijden met daarin een component voor CO2 en vervuiling. Dan wordt het voor auto’s die veel kilometers maken al snel gunstiger om elektrisch te rijden, ook voor particulieren. Daarbij misschien nog een voordeel bij aankoop door komende jaren geen BPM te vragen op EV’s (als tijdelijke maatregel).
Ik ben heel blij met alle bijtellingsregelingen waar ik afgelopen jaren van heb kunnen profiteren, maar eigenlijk is de bijtelling daar niet voor bedoeld.
Merlijn (post uit 2019) had een vooruitziende blik. Rekeningrijden met een CO2 per gram component is het plan:


Tsja... belasting betalen moet je blijven doen...
 
  • Like
Reactions: job-lek
Heel mooi, er wordt door de ad lezers weer flink azijn gedronken. :)
Ik heb ook genoeg azijn ingeslagen maar ik ga toch eerst mijn terras eens van de groene aanslag ontdoen. Weten de lezers dat azijn van de action de goedkoopste is?

 
  • Like
Reactions: Maurice1
Er is inderdaad geen praktisch probleem dat de bijtelling op EV's zou stijgen, maar er moet wel een fiscaal incentive zijn om ICE's te ontmoedigen. Dus de bijtelling op ICE's zou omhoog moeten. En dat gekoppeld aan CO2-uitstoot is een eerlijker gegeven.

In België wordt zo de bijtelling bepaald op CO2-uitstoot (op basis van NEDC-cijfers, er is nu een overgangsperiode naar WLTP-cijfers) en dat geeft EV's een groot voordeel.

Nu, dat is ook niet eeuwig houdbaar - de inkomsten op brandstofaccijnzen en verkeer zullen dalen als iedereen met een EV gaat rijden - dus alternatieven moeten langzaam wel komen. Maar dat hoeft dus geen probleem te zijn, als de fiscale regels voor ICE's enkel strenger worden.