Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
En als Audi een hoge restwaarde toekent is dat toch ook prima? Ofwel zijn er overtuigd van hun eigen wagens ofwel pushen ze hun EV's. Als Tesla lagere restwaardes hanteert...
Ze pushen eerder hun auto's. Bij veel merken kan je op dit moment een redelijk hoge restwaarde bedingen bij lease.
Trouwens VAG gaat niet snel een boete krijgen voor hun CO2 uitstoot denk ik, want ze kopen nog steeds rechten af van andere fabrikanten die onder hun uitstootnormen geraken dacht ik.
 
  • Like
Reactions: JanG007
Hoge restwaarde voor de e-tron, zeker maar ik ben vooral verrast door de lage restwaarde van Wooters Tesla. Hoe verklaar je die?

Omdat ”restwaarde” dezer dagen dus blijkbaar een rekbaar begrip is?😜
Bij de discovery, een paar jaar geleden, mocht je er bij de private lease zelf bijna een getal opplakken.

die jongens (invoerder, dealer en verkoper) moesten hun quotas en boni ook halen.

Is dit een probleem? Neen, maar je moet er dan ook niet al te veel echte (lees:niet commerciele) waarde aan hechten.

Waarom Tesla zelf een lage restwaarde geeft, is wss omdat ze liever hebben dat je hem zelf verkoopt omdat ze nu niet in een fase zitten om dit zelf naast al die ramp-up zelf te regelen en tijd in te steken? Ik heb echt geen idee…
 
Eigenlijk is restwaarde het foute woord. Het heet "aankoopoptie" in de offerte en het contract.

En waarom zo laag? Omdat de kredietverstrekker geen risico wil lopen, en op het einde van het contract zijn broek er nooit aan kan scheuren.

Ik lig er niet zo wakker van: na 4 jaren neem ik 'm sowieso over, en dan kan ik 'm voor meer verkopen als ik wil. Maar feit is wel dat ik maandelijks een hogere huurprijs heb dan als de kredietverstrekker een aankoopoptie had afgesproken die in lijn lag met de werkelijke verwachte restwaarde. En dat is dus wat andere leasemaatschappijen met E-trons wel doen.
 
Beste Tesla fan's we moeten praten. Het AD is serieus de weg kwijt. Ze hebben een elektrisch stoot gekregen bij het laden van een ID en dachten toen laten we eens gek doen: Model Y de beste Tesla ooit:


Maar naar het lezen van de de eerste regel uit het artikel, besef je al dat het toch het AD is.
 
Beste Tesla fan's we moeten praten. Het AD is serieus de weg kwijt. Ze hebben een elektrisch stoot gekregen bij het laden van een ID en dachten toen laten we eens gek doen: Model Y de beste Tesla ooit:


Maar naar het lezen van de de eerste regel uit het artikel, besef je al dat het toch het AD is.
En dan is die Roland Tameling nog wel ok.
Het is vooral die Erik Kouwenhoven die ronduit negatief is tov alles wat elektrisch is.
 
“Verwacht” op een website, is dat dan bindend voor jou? Bij audi staat er ook ”voorsprong door techniek”

Trouwens, het merendeel van de functionaliteit zat er toch al wel in?

Ik volg je wel in je betoog van ”waarom de software dan al aanbieden” maar ik ga mijn epistel niet herhalen 😉

Het feit dat we in Europa nog niet aan de beurt zijn, kan volgens mij aan 2 zaken liggen:
* Europa / wetgeving houdt dit tegen of iemand doet vervelend
* het vertrouwen in de software is nog niet groot genoeg om in de straten/verkeer van Europa los te laten.
Je weet wel fietsers, voetgangers, kleine wegen, ronde punten….die dingen die je in de US nagenoeg niet
tegenkomt.

Ik kan in ieder geval moeilijk geloven dat het een staaltje is van “laten we Europa maar eens lekker wachten”

Ach, wie weet, misschien einde dit jaar 😅 en anders met z’n alle naar de audi dealer en daar een soortgelijke FSD optie aanvinken…..oh wacht ☹️
Ik denk toch dat t meer met EU regelgeving te maken heeft. Dat je in de US nagenoeg geen fietsers, voetgangers, kleine wegen en dergelijke hebt is m.i. onzin, die heb je daar wel degelijk. Je ziet dit ook regelmatig in filmpjes die beta FSD testers posten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat Tesla er voor kiest om met een minimaal aantal instanties te dealen m.b.t. de benodigde goedkeuringen gedurende de beta fase.
 
Ik denk toch dat t meer met EU regelgeving te maken heeft. Dat je in de US nagenoeg geen fietsers, voetgangers, kleine wegen en dergelijke hebt is m.i. onzin, die heb je daar wel degelijk. Je ziet dit ook regelmatig in filmpjes die beta FSD testers posten. Daarnaast kan ik me voorstellen dat Tesla er voor kiest om met een minimaal aantal instanties te dealen m.b.t. de benodigde goedkeuringen gedurende de beta fase.
Onzin is nu wel heel erg zwaar. En Californië is nu ook niet het doorsnee Amerika . Mijn 48k door 49 staten heeft mij net iets andere inzichten gegeven. Steden zijn typische damborden, buiten de steden, zie je geen hond op de fiets of te voet (men kijkt je aan of je van Mars komt) laat staan dat er al voetpaden zijn. (Car is king)Je rijdt er van parking naar parking en liefst kom je je auto niet uit.

in Europa past een doorsnee Amerikaan (auto) amper in de straat. Neem elke Belgische of Nederlandse studentenstad en je staat stil met je Tesla. Fietsers, voetgangers en brommertjes langs alle kanten, op elk moment kan er wel iemand de straat oversteken. Ik kan je in Belgie genoeg plaatsen laten zien met draken van verkeerspunten en situaties waar je als mens nog amper aan uitgeraakt. Komt er dan nog het verschil in allerhande regels en niet eenduidige markeringen.

Uiteraard is het ook regelgeving en ik zeg niet dat het niet zou kunnen maar ik snap wel dat ze het op hun home turf eerst uitrollen anders staat het AD nog voller met onzin elke dag.
 
Niet zozeer Tesla in de pers, maar wel op de radio vanochtend in de show van Mattie & Marieke (voor de zuiderburen, populairste ochtendshow op radio in NL): Marieke vindt briefje onder ruitenwisser van 'buurman' over laadetiquette. Marieke bekent op primetime radio dat ze weleens op vrijdagavond de auto aan een openbare laadpaal hangt en er hem maandagochtend weer weghaalt. Leuke meid, maar koekoek! Als je zelf EV rijdt, dan kan je toch bedenken dat je met dit soort acties het leven van andere ev-rijders niet fijner maakt. Overigens waren de reacties niet in haar voordeel en gaf ze ook aan zich te schamen. Wie weet opent dit ook de ogen van andere 'pannenkoeken'.
 
in Europa past een doorsnee Amerikaan (auto) amper in de straat. Neem elke Belgische of Nederlandse studentenstad en je staat stil met je Tesla. Fietsers, voetgangers en brommertjes langs alle kanten, op elk moment kan er wel iemand de straat oversteken. Ik kan je in Belgie genoeg plaatsen laten zien met draken van verkeerspunten en situaties waar je als mens nog amper aan uitgeraakt. Komt er dan nog het verschil in allerhande regels en niet eenduidige markeringen.

Toch zou ik heel blij zijn dat zodra in de bebouwde kom uit ben FSD zou kunnen activeren. "The last mile" binnen de bebouwde kom zou ik prima zonder FSD af kunnen en mij heel veel comfort en rijplezier geven.

Ik denk dat hierdoor de complexiteit binnen Europa ook sterk wordt gereduceerd en absoluut veilig zou zijn. Nu nog die stupide regelgeving!
 
  • Like
Reactions: OttoR and Maurice1
Marieke bekent op primetime radio dat ze weleens op vrijdagavond de auto aan een openbare laadpaal hangt en er hem maandagochtend weer weghaalt.
Daarom moeten laadpalen ook gewoon met IDLE fees werken. Heb je dit soort laad aso's niet onder de gierige hollanders die voor een 10 cent "boete" hun hele laadgedrag aanpassen :)
 
Inderdaad, met wel een uitzondering voor ‘s nachts tussen 22u en 06u.

Nu, ik heb in Amersfoort daar wel een interessante oplossing gezien, met een laadpaal die 22kW kan laden, en dan meerdere laadpalen die beperkt zijn tot 7,5kW. Zo kan je wel met een gerust hart je EV ‘s nachts in de wijk laden zonder asociaal te zijn.
 
Toch zou ik heel blij zijn dat zodra in de bebouwde kom uit ben FSD zou kunnen activeren. "The last mile" binnen de bebouwde kom zou ik prima zonder FSD af kunnen en mij heel veel comfort en rijplezier geven.

Ik denk dat hierdoor de complexiteit binnen Europa ook sterk wordt gereduceerd en absoluut veilig zou zijn. Nu nog die stupide regelgeving!
helemaal akkoord!

Ik hoop enkel maar dat die aangekondigde onderzoeken ook in de US geen stokken in de wielen gaan steken. De FUD draait weer op volle toeren en allerlei “experten in autonoom” rijden worden aangerukt (missy cummings) om het spel op de wagen te zetten. Ik vraag mij dan af over wat deze experten aan expertise bezitten buiten het theoretische en fylosofische/ethische. Een gebied dat in volle ontwikkeling is en waarbij miljarden door bedrijven worden geinvesteerd met dagelijks nieuwe inzichten tot gevolg, hoe kan je dan als universiteitsprofessor, zonder echte middelen, conclusies gaan trekken. Pas op, ik ben geen geleerde en trek niemand zijn expertise in twijfel maar ik vraag het mij soms af.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
helemaal akkoord!

Ik hoop enkel maar dat die aangekondigde onderzoeken ook in de US geen stokken in de wielen gaan steken. De FUD draait weer op volle toeren en allerlei “experten in autonoom” rijden worden aangerukt (missy cummings) om het spel op de wagen te zetten. Ik vraag mij dan af over wat deze experten aan expertise bezitten buiten het theoretische en fylosofische/ethische. Een gebied dat in volle ontwikkeling is en waarbij miljarden door bedrijven worden geinvesteerd met dagelijks nieuwe inzichten tot gevolg, hoe kan je dan als universiteitsprofessor, zonder echte middelen, conclusies gaan trekken. Pas op, ik ben geen geleerde en trek niemand zijn expertise in twijfel maar ik vraag het mij soms af.
Missy Cummings is ook lid van het bestuur van een LiDAR-producent…

 
Onzin is nu wel heel erg zwaar. En Californië is nu ook niet het doorsnee Amerika . Mijn 48k door 49 staten heeft mij net iets andere inzichten gegeven. Steden zijn typische damborden, buiten de steden, zie je geen hond op de fiets of te voet (men kijkt je aan of je van Mars komt) laat staan dat er al voetpaden zijn. (Car is king)Je rijdt er van parking naar parking en liefst kom je je auto niet uit.

in Europa past een doorsnee Amerikaan (auto) amper in de straat. Neem elke Belgische of Nederlandse studentenstad en je staat stil met je Tesla. Fietsers, voetgangers en brommertjes langs alle kanten, op elk moment kan er wel iemand de straat oversteken. Ik kan je in Belgie genoeg plaatsen laten zien met draken van verkeerspunten en situaties waar je als mens nog amper aan uitgeraakt. Komt er dan nog het verschil in allerhande regels en niet eenduidige markeringen.

Uiteraard is het ook regelgeving en ik zeg niet dat het niet zou kunnen maar ik snap wel dat ze het op hun home turf eerst uitrollen anders staat het AD nog voller met onzin elke dag.
Wat ik bedoel is dat er in de US evengoed situaties met fietsers & voetgangers voorkomen, ookal is dat in mindere mate vergeleken met de EU. Maar dan nog moet FSD, ook in de US, daar tóch mee om kunnen gaan. Misschien bedoelde je dat niet, maar ik vind het argument wat ik wel vaker hoor dat FSD in de US het makkelijker heeft dan in de EU gewoon onzin. Ook met uitzonderlijke situaties, die in de US evengoed voorkomen, wellicht in mindere mate, maar toch, zal FSD moeten kunnen omgaan.

Alsof de mensen bij Tesla geen benul hebben van de verkeers omstandigheden in de EU.

"in Europa past een doorsnee Amerikaan (auto) amper in de straat" vind ik ook weer zo overdreven. Ja er rijden daar meer grote SUVs rond dan hier, maar ook hier zie je grote amerikaanse bakken rondrijden.
 
Zeg Rob, als ik nou een screenshot deel met die tekst zoals op de website stond toen ik de auto aanschafte ben je dan wel tevreden? :)

Hou eens op met het onderuit halen wat anderen zeggen. Ik weet toch echt wel wat ik gelezen heb.

Het zou goed kunnen dat JIJ het niet hebt gelezen want FSD werd in 2018 van de website gehaald juist door de claims om beschikbaar te zijn als off menu item en later weer aangepast op de website beschikbaar te zijn.

Je bedoelt deze van EAP voor FSD werd de claim gemaakt dat nog wel veel langer kon gaan duren en ook beperkt zou kunnen zijn door wetgeving:
1630486323196.png

Hiervan heeft in het begin veel zaken beter gewerkt maar is gekilled door EU-wetgeving.
Hier kan je Tesla niet de schuld van geven.

Dat ook ik daar teleurgesteld over ben is een feit maar iets wat andere doen, kan je Tesla niet verwijten.
 
Hiervan heeft in het begin veel zaken beter gewerkt maar is gekilled door EU-wetgeving.
Hier kan je Tesla niet de schuld van geven.

Wat heeft dan beter gewerkt? Enkel de lane change assist was eerst overal te gebruiken. Verder heeft AP nooit scherpe bochten kunnen handelen. De g-kracht limiet van UNECE was toen ik m'n S100D kocht nog niet van kracht maar in de bocht van de A16 vanuit Rotterdam naar de A20 Gouda kon AP echt niet de auto op de baan houden buiten ook nog in die tijd bizarre phantom brakes.

Tesla kan toch ook in de US nog steeds niet coast-to-coast rijden of ergens summonen?

Ik geef Tesla niet de schuld van wetgeving maar het kopje wetgeving gebruiken om nog niet behaalde functionaliteit te kunnen halen terwijl dat he-le-maal niks met wetgeving te maken heeft.

Tesla zou perfect een volledig autonome level 2 rit van Tarifa (zuid-Spanje) tot Skarsvag (noordelijkste puntje van Noorwegen) kunnen uitvoeren en Spanje, Frankrijk, Belgie, Duitsland, Denemarken, Zweden en Noorwegen aan doen. Inclusief het zelf parkeren bij de Superchargers waar de bestuurder enkel de stekker in en uit moet pluggen.

Deze rit zou met level 5 capability dan nerfed zijn tot level 2. Deze rit "summonen" zou dezelfde level 5 autonomie vereisen behalve dat bij de SuC's niet automatisch de stekker ingeplugd kan worden.


En nee, die bedoelde ik niet. Ik bedoelde deze, deze optie stond daar namelijk direct onder:

1630488322487.png



Ja, daar zit een disclaimer bij en dat is ook prima maar ongeacht wetgeving zijn we in technisch opzicht nog heel erg ver weg van deze level 5 beschrijving.
 
maar ook hier zie je grote amerikaanse bakken rondrijden.
Enkel ginder lijken ze helemaal niet zo groot 😋 omdat ze de plaats hebben en de infra ernaar gebouwd is.
Hier schreeuwen we moord en brand als we een dodge RAM zien (en dus ook een cybertuck op termijn)
En misschien terecht want krijg zo’n kreng maar eens geparkeerd hier, het past hier amper op een rijstrook 😂

Ik herinner mij nog goed een van de huurwagens die we hadden: Lincoln Town Car
5,6 meter lang en 2 meter breed (Town car 😁)

Maar ik ben het verder wel eens met je analyse.

Wat zou de reden dan zijn? Ik denk eerlijk gezegd dat de FSD die jij hebt in de verste verte niets meer te maken heeft met de Beta FSD. Ik vermoed ook dat de huidige zogoed als geen updates meer krijgt en de verdere ontwikkeling zelfs gestaakt is.

Met alle commotie die er nu weer ontstaan is, denk ik daarnaast dat het ook nog wel eens even kan gaan duren vooraleer je de update zal krijgen want indien gepushed, vrees ik dat er serieus zal moeten worden aangetoond dat het werkt en dat gaat tijd vergen, zeker in Europa. Ik ben benieuwd wat de validatie procedure daarvoor gaat zijn.