Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
De discussie gaat er volgens mij over dat uit een onderzoek blijkt dat het veiliger is om in een auto echte knoppen te bedienen dan een touch screen. En daarvan zeg ik: verbaast me niks.
Het onderzoek is een gevalletje "we zetten mensen zonder voorbereiding in een nieuwe auto en kijken hoe lang het duurt voor ze een functie vinden". En ja, dat klopt, in een nieuwe auto is het zoeken.

Maar na enkele weken gebruik heb je genoeg ervaring dat je voldoende genoeg weet waar de nodige functies zitten, en is het niet meer relevant of de functies achter een fysieke knop verborgen zitten, of een touch screen.

Maar een touch screen heeft voordelen die knoppen niet kunnen bieden.
 
Daar gaat het niet over. Het bedienen van een touch screen is niet moeilijk. Niet voor je opa en ook niet voor jou. Het touch screen in een Tesla (M3) werkt dan ook nog eens buitengewoon goed. Daar is niks op af te dingen.

De discussie gaat er volgens mij over dat uit een onderzoek blijkt dat het veiliger is om in een auto echte knoppen te bedienen dan een touch screen. En daarvan zeg ik: verbaast me niks.

En natuurlijk klagen mensen uit jouw leeftijdscategorie niet over het gebruik van beeldschermen en touchscreens. Die hebben het veel te druk met klagen over die belachelijk hoge verzekeringspremies die ze moeten betalen als ze auto gaan rijden. Want verzekeringsmaatschappijen gaan niet af op verhaaltjes, die kunnen gewoon rekenen :)
Laten we het dan zo formuleren, ik denk dat het per persoon verschillend is of ze beter met knoppen of touch om kunnen gaan en dat bepaalde interesses en andere factoren hier ook van invloed op zijn. Gewenning met de auto zal ook voor veel mensen een belangrijk punt zijn. Als je vanuit een VW Polo in een Tesla Model 3 stapt is het ook alsof je in een ruimteschip stapt, dat gevoel is er na een paar maanden wel af en dan lukt het prima om met touch te werken.

Als daadwerkelijk uit de cijfers van die verzekeraars blijkt dat mensen écht gigantisch veel meer ongelukken hebben in auto's waar het touchscreen schuldig is dan zullen hier wel stappen in ondernomen worden om dit te beperken (net als niet handsfree bellen of je telefoon gebruiken tijdens het rijden).
 
Daar gaat het niet over. Het bedienen van een touch screen is niet moeilijk. Niet voor je opa en ook niet voor jou. Het touch screen in een Tesla (M3) werkt dan ook nog eens buitengewoon goed. Daar is niks op af te dingen.

De discussie gaat er volgens mij over dat uit een onderzoek blijkt dat het veiliger is om in een auto echte knoppen te bedienen dan een touch screen. En daarvan zeg ik: verbaast me niks.

En natuurlijk klagen mensen uit jouw leeftijdscategorie niet over het gebruik van beeldschermen en touchscreens. Die hebben het veel te druk met klagen over die belachelijk hoge verzekeringspremies die ze moeten betalen als ze auto gaan rijden. Want verzekeringsmaatschappijen gaan niet af op verhaaltjes, die kunnen gewoon rekenen :)
Net als bepaalde mensen ook chill nodig hebben omdat ze niet wensen / kunnen bijleren en denken / vinden dat volgas met 500pk "hetzelfde" moet reageren als voorheen hun dieseltje met 100pk deed.

Het zegt dan ook meer over de mens dan over de techniek. Mijn vader en schoonvader konden niet met het gas van mijn Tesla omgaan en zijn ook in paniek als ze iets op een touch screen moeten doen. Mijn 3 kinderen met toen net hun rijbewijs hadden met beiden geen enkel probleem.
Ook niet als ze wisselen van hun trage ICE naar mijn Tesla.

In mijn optiek is het dan ook een probleem wat vanzelf zal uitsterven.
 
Maar een touch screen heeft voordelen die knoppen niet kunnen bieden.
Ben ik ook echt wel met je eens, Wooter. Een touchscreen is ideaal om instellingen van de auto aan te passen. Als je dat met een draai- en drukknop moet doen dan is dat vreselijk onhandig. En dat ik op dat touchscreen af en toe moet zoeken naar waar ik ook alweer de aanhangwagen modus kan uitschakelen vind ik helemaal niet erg. En zoals ik al eerder zei, dat Tesla touchscreen werkt echt vlekkeloos. Niks op aan te merken.

Maar ik blijf van mening dat bepaalde bedieningsorganen gewoon beter werken als die een eigen knop of pook hebben. Ik zat een tijdje geleden op een fonkelnieuwe BMW motorfiets. Twee touch schermen waarop je van alles in kunt stellen. Je kan het hele karakter van het ding verbouwen. Maar niet tijdens het rijden en op je stuur zitten gewoon nog al die knoppen die je de hele tijd nodig hebt: licht, grootlicht, richtingaanwijzers, toeter et cetera. Waar je ze verwacht, en waar je er zonder bij na te denken bij kan. Op een motorfiets vinden weinig mensen dat een rare keuze (op een enkele verdwaalde GenZ'er na) maar in een auto vinden we het blijkbaar minder erg dat je regelmatig je blik van de weg moet halen om je touchscreen trefzeker te kunnen bepotelen.
 
  • Like
Reactions: horta and OttoR
Dat denk ik ook, maar dan niet omdat 'de mens' zich eindelijk heeft aangepast aan een touchscreen maar eerder doordat iets als FSD op een gegeven moment zo goed werkt dat je je ook kunt veroorloven om minder (of zelfs: geen) bedieningselementen meer te hoeven hebben in een auto.
En daarmee vat je het goed samen. In een Tesla moet je al lang niet meer handmatig de lichten bedienen, dat weet de auto wel zelf beter. Ook qua regen moet ik zeggen dat ik er in mijn Model X geen last van heb dat ik niks meer moet doen. De nieuwe Model S en X hebben zelfs geen pook meer om aan te geven of je vooruit of achteruit wil. En als de auto zelf rijdt, waarom moet je dan nog een richtingsaanwijzer hebben?
 
Ik blijf me telkens weer opnieuw afvragen wat het probleem met die ruitenwisserbediening is? Of jullie hebben al elfendertig keer over de oplossing heen gelezen of jullie zijn koppig en blijven deze op de minst voor de hand liggende manier in werking te stellen.
Eén klik op het knopje op de linkerhendel en weg zijn de druppels (als deze al niet op automatisch staat)
Dus eigenlijk maak je hier nu de stelling van de journalist hard, je hebt een ouderwets knopje nodig om je ruitenwissers snel te kunnen instellen 😋
 
  • Funny
Reactions: To3ornotto3?
Is gelijk met smartphones...vroeger was er knopjes a la nokia :) En nu is iphone & de rest

Jesus, Ik voel me al oud om over Nokia te kunnen prateno_O

Vooral toen ik laatst Dragon Quest speelde en tegen mijn verloofde zei "Deze battle systeem doet me denken aan pokemon Red op mijn Gameboy" met haar reply van "Ik was juist geboren toen pokemon uitkwam"
 
  • Funny
Reactions: Hayden
Wat een non-issue.
Ik verander bijna nooit instellingen al rijdend. Eenmaal de initiële instellingen gebeurd zijn na aankoop, staat alles goed of past zich automatisch aan.
In de winter zou ik eens de ontwaseming aan en uitzetten opzetten, maar dat is het ongeveer. Dat moet ik inderdaad eens via voice command leren doen.
De muziek tel ik niet mee, want als die al met knopjes werkt in een andere wagen, moet je nog op het schermpje kijken om te zien wat je aan het doen bent. Dat is dan even (on)gevaarlijk als met een touch screen.
 
... Of je kan blijven herhalen dat de ruitenwisser van een TESLA een wereldprobleem is...
Sommigen hier nemen een auto en dan vooral van het merk Tesla veel te serieus.
Bij ieder merk zijn er positieve en negatieve punten net zoals bij Tesla's.
Op het einde van de dag blijft het maar een auto die je van punt a naar b brengt, zolang hij dat goed doet who cares.
 
Op het einde van de dag blijft het maar een auto die je van punt a naar b brengt, zolang hij dat goed doet who cares.
Als iedereen zo zou redeneren dan moest er maar één degelijk, goedkoop modelletje zijn. Ik denk dat voor heel veel mensen een auto ietje meer is dan een voorwerp dat u van a naar b brengt. Ik ben daar alvast eentje van. :cool:
 
Doet hij nu al. Alleen niet op alle straten. Op weinig straten eigenlijk, maar hij doet het.
Toyota hybrides laden ook op al rijdend. Kan je 5 km ver mee, maar ze doen het wel.
Dat is dus geen 'Automatisch rijden op straten binnen de bebouwde kom', of wel? Tesla's kunnen nul afslagen, nul rotondes, nul voorrangskruisingen zelfstandig nemen.
Maar blijf vooral deze troep verdedigen met whataboutisms over Toyota.