Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Wellicht ligt de oorzaak van mijn ontevredenheid dan in mijn vision-only versie, maar ik beleef er geen plezier aan. Het lijkt er op dat ik een unit test aan het doen ben en alle bugs nog moet ervaren. Spijtig genoeg kan ik mijn testresultaten nergens kwijt om de bugs te laten corrigeren.

Nog een voorbeeld: gisteren was een bestuurder van een geparkeerde wage aan het instappen. Hij kwam daarbij niet over de lijn van de parkeerstrook, maar ik hield mijn hart al vast. Tot mijn verbazing anticipeerde de wagen niet met een onnodige remachtie… tot ik er al net voorbij was en hij en er een korte krachtige onaangename remstoot kwam.
Stel dat die actie al nodig geweest zou zijn, kwam ze te laat en werd er niet voldoende geremd.
Dus de wagen ziet een nood om te remmen die er niet is, remt te laat, maar ziet ook dat het eigenlijk niet nodig is om tot stilstand te remmen, dus geeft enkel een korte remstoot. Reageert te traag op de nood, maar dan wel weer snel met de correctie om niet door te remmen.
Ik zie wel vaker dat onnodige reacties wel gebeuren maar te laat en niet volledig. Ook de onnodige alarmen komen vaak te laat. Gelukkig lijken noodzakelijke acties vooralsnog wel tijdig te gebeuren.
Je kan toch een bug report (auto icon 2s ingedrukt houden) doen? En iedere keer dat je AP/ FSD onderbreekt door rem of stuuractie zal deze gerapporteerd worden.
 
op zich vind ik het mooi dat tesla zo ambitieus is mbt autonoom rijden. Ik ben ook tevreden met mijn simpele autopilot, omdat ik het puur als een hulpmiddel beschouw dat lange afstanden comfortabeler maakt.

Maar toch heb ik het moeilijk met de prijszetting/belofte van tesla. Ze beloven niet enkel dat je FSD krijgt wanneer het er eindelijk is (na eerst 5000 of meer betaald te hebben - in 2015?), ze zeggen ook dat het veel meer gaat kosten als je het pas koopt wanneer het af is (15k geloof ik). En in die valstrik ga ik niet lopen.
Door vraag/aanbod/concurrentie verwacht ik dat die 15k toch weer (drastisch) naar beneden zal gaan na een tijdje... dus ik kijk de kat uit de boom en ben voorlopig nog tevreden met mijn 'simpele' AP...
Ik had graag FSD gekocht op mijn Tesla, voor 5.000 euro de auto hardware volledig geschikt krijgen is mijn S is een koopje :p
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Je kan toch een bug report (auto icon 2s ingedrukt houden) doen? En iedere keer dat je AP/ FSD onderbreekt door rem of stuuractie zal deze gerapporteerd worden.
Zover ik heb begrepen kijkt niemand naar deze incidenten, behalve als je via een apart service request een service aanvraag indient. Dus bijvoorbeeld "hoi mijn Autopilot valt uit op deze locatie, zie de meldingen die ik op die en die data rond dat uur heb gedaan".
 
Wellicht ligt de oorzaak van mijn ontevredenheid dan in mijn vision-only versie, maar ik beleef er geen plezier aan. Het lijkt er op dat ik een unit test aan het doen ben en alle bugs nog moet ervaren. Spijtig genoeg kan ik mijn testresultaten nergens kwijt om de bugs te laten corrigeren.

Nog een voorbeeld: gisteren was een bestuurder van een geparkeerde wage aan het instappen. Hij kwam daarbij niet over de lijn van de parkeerstrook, maar ik hield mijn hart al vast. Tot mijn verbazing anticipeerde de wagen niet met een onnodige remachtie… tot ik er al net voorbij was en hij en er een korte krachtige onaangename remstoot kwam.
Stel dat die actie al nodig geweest zou zijn, kwam ze te laat en werd er niet voldoende geremd.
Dus de wagen ziet een nood om te remmen die er niet is, remt te laat, maar ziet ook dat het eigenlijk niet nodig is om tot stilstand te remmen, dus geeft enkel een korte remstoot. Reageert te traag op de nood, maar dan wel weer snel met de correctie om niet door te remmen.
Ik zie wel vaker dat onnodige reacties wel gebeuren maar te laat en niet volledig. Ook de onnodige alarmen komen vaak te laat. Gelukkig lijken noodzakelijke acties vooralsnog wel tijdig te gebeuren.
Phil, ik lees U ervaring als ervaren AP1 gebruiker, nu met AP3/FSD, zeer aandachtig de laatste tijden.
Vandaag moest mijn AP1 binnen en ik kreeg een M3 LR.
:eek: wat een verschil met AP1. Wat U hier beschrijf heb ik ook op de 30' rit (geen snelweg, tot 70km/u max) ervaren... meerdere keren.
Ik begrijp dat Tesla al zijn energie heeft nu in het "echte" FSD, die enkel in US beschikbaar, insteekt, maar wat ze geleverd hebben is toch een stap achteruit vergeleken met AP1.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Phil, ik lees U ervaring als ervaren AP1 gebruiker, nu met AP3/FSD, zeer aandachtig de laatste tijden.
Vandaag moest mijn AP1 binnen en ik kreeg een M3 LR.
:eek: wat een verschil met AP1. Wat U hier beschrijf heb ik ook op de 30' rit (geen snelweg, tot 70km/u max) ervaren... meerdere keren.
Ik begrijp dat Tesla al zijn energie heeft nu in het "echte" FSD, die enkel in US beschikbaar, insteekt, maar wat ze geleverd hebben is toch een stap achteruit vergeleken met AP1.
Is het een recent M3? Zonder radar maw?
 
Nee, het is een nog met Atom MCU, dus met radar.
Dan ligt het daar niet aan. Tenzij ze de radar nu overal zouden uitgesloten hebben uit de beslissingsboom, maar dat de reden zou zijn dan zou het klachten regenen van
Mensen die er zouden op achteruitgegaan zijn. Nu hebben de meeste AP2 rijders AP1 niet gekend en hebben ze geen vergelijkingsbasis.
 
FSD heeft in mijn ogen twee doelen:
  • marketing: bij elke scheet die EM hierover laat, komt het hele systeem van gratis publiciteit op gang. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat hij het geweldig vindt wanneer een beta-tester over de kop gaat, want ook dat komt dan wereldwijd honderden keren in het nieuws
  • financiering van de ontwikkelingen (niet alleen voor FSD) door de fans/believers. Een meer traditioneel merk zou terughoudender zijn om voor een product in ontwikkeling al zoveel geld te vragen. Wat op dit moment in FSD functioneert lijkt me niet veel meer of beter dan wat een aantal andere merken in staat zijn te doen. Het wordt bij hen aangeboden voor een prijs die rond die van Enhanced Autopilot ligt.
Openpilot maakt trouwens van heel wat seriewagens ook level2 autonoom rijdende auto's.
 
Last edited:
  • Disagree
Reactions: ebullio
FSD heeft in mijn ogen twee doelen:
  • marketing: bij elke scheet die EM hieriover laat, komt het hele systeem van gratis publiciteit op gang. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat hij het geweldig vindt wanneer een beta-tester over de kop gaat, want ook dat komt dan wereldwijd honderden keren in het nieuws
  • financiering van de ontwikkelingen (niet alleen voor FSD) door de fans/believers. Een meer traditioneel merk zou terughoudender zijn om voor een product in ontwikkeling al zoveel geld te vragen. Wat op dit moment in FSD functioneert lijkt me niet veel meer of beter dan wat een aantal andere merken in staat zijn te doen. Het wordt bij hen aangeboden voor een prijs die rond die van Enhanced Autopilot ligt.
Openpilot maakt trouwens van heel wat seriewagens ook level2 autonoom rijdende auto.
Ehh... denk dat het *iets* te optimistisch presenteren van de FSD roadmap alleen bedoeld was om shorters te branden. Niks anders.
 
Wellicht ligt de oorzaak van mijn ontevredenheid dan in mijn vision-only versie, maar ik beleef er geen plezier aan. Het lijkt er op dat ik een unit test aan het doen ben en alle bugs nog moet ervaren. Spijtig genoeg kan ik mijn testresultaten nergens kwijt om de bugs te laten corrigeren.

Nog een voorbeeld: gisteren was een bestuurder van een geparkeerde wage aan het instappen. Hij kwam daarbij niet over de lijn van de parkeerstrook, maar ik hield mijn hart al vast. Tot mijn verbazing anticipeerde de wagen niet met een onnodige remachtie… tot ik er al net voorbij was en hij en er een korte krachtige onaangename remstoot kwam.
Stel dat die actie al nodig geweest zou zijn, kwam ze te laat en werd er niet voldoende geremd.
Dus de wagen ziet een nood om te remmen die er niet is, remt te laat, maar ziet ook dat het eigenlijk niet nodig is om tot stilstand te remmen, dus geeft enkel een korte remstoot. Reageert te traag op de nood, maar dan wel weer snel met de correctie om niet door te remmen.
Ik zie wel vaker dat onnodige reacties wel gebeuren maar te laat en niet volledig. Ook de onnodige alarmen komen vaak te laat. Gelukkig lijken noodzakelijke acties vooralsnog wel tijdig te gebeuren.
Dit merk ik inderdaad ook altijd bij zulke acties, het gebeurt altijd te laat en ze zijn erg voorspelbaar
 

facepalm-picard.gif
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Pagina verwijderd. AD verwijdert nu zelf zijn clickbait al blijkbaar. We gaan er op vooruit.
Kan gewoon foutje geweest zijn. Per ongeluk een testartikel op de productie website gezet. Ooit nog weten gebeuren toen ik voor een grote financiele krant werkte.

Edit: toch niet.

 
Last edited:

Nu snap ik die ellende van Dawn project. Volgens dit artikel zou Musk dus zijn hele hebben en houden moeten opengooien om dit soort artikelen te weerleggen...
 

Nu snap ik die ellende van Dawn project. Volgens dit artikel zou Musk dus zijn hele hebben en houden moeten opengooien om dit soort artikelen te weerleggen...
Daar heeft hij normaal geen probleem mee. Hij heeft ook al zijn patenten al vrij gegeven.
 
Dank voor toelichting. Dat van die patenten had ik gehoord, maar kon dat nergens terugvinden. Zal waarschijnlijk wel selectief zijn, ik kan mij niet voorstellen dat alle sourcecode openbaar is en te gebruiken door de concurrenten.
 
  • Like
Reactions: JanG007