Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla in de pers (NL/BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Tesla had wel anders gepiept of zelfs niet meer gepiept indien hier enkel in Europa gemaakte EVs in aanmerking waren gekomen voor incentives.
Andere tijden, maar Tesla had wel degelijk een afbouw locatie in Tilburg om de 10% import tax te omzeilen.

De S en later de X waren hiermee ‘Europees’.

Maar goed, het doel van de IRA is overduidelijk een geo-politieke, produktiecapaciteit en supply-chains weer zo veel mogelijk lokaal maken.
 
Andere tijden, maar Tesla had wel degelijk een afbouw locatie in Tilburg om de 10% import tax te omzeilen.

De S en later de X waren hiermee ‘Europees’.

Maar goed, het doel van de IRA is overduidelijk een geo-politieke, produktiecapaciteit en supply-chains weer zo veel mogelijk lokaal maken.
Ik denk ook dat dit meer Geo-politieke redenen heeft net zoals ze in de VS weer chips in de VS willen gaan maken.
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Ik zou de rechtstreekse en onrechtstreekse werkverschaffing in Europa toch niet onderschatten.
Van wat in Europa op de markt komt, komt nog maar weinig uit de VS en China.
Dat valt mee/tegen...

Toen BMW de X5 op de markt bracht in 1999, werden ze allemaal in de VS en Mexico gebouwd want dat was de markt van de SUV's. Het daaropvolgende model werd vanaf 2006 nog altijd in de VS en Mexico gebouwd, maar ook in Rusland. Nu nog wordt geen enkele X5/X6 in West-Europa gebouwd.

Daarentegen wordt de iX wel in Duitsland gebouwd. De X3 en iX3 daarentegen heeft weer niks in Europa te doen.
 
  • Informative
Reactions: RobsEV

Met filmpje:
Een wat uitgebreidere reactie:

 
WK057 aka Jason Hughes heeft onderzoek gedaan naar veel sudden acceleration incidenten, vaak voor de eisende partij, tegen Tesla dus. In alle gevallen was het een kwestie van het verkeerde pedaal intrappen.


Mensen trappen het verkeerde pedaal in, paniekeren en trappen het verkeerde pedaal nog harder in.
 
According to the electric vehicle maker, data from the ill-fated Model Y showed that the vehicle’s accelerator pedal was depressed deeply for an extended period of time,

2 km lang alert sturen om obstakels te vermijden, maar toch niet alert genoeg zijn om een verkeerde pedaalactie te corrigeren, kan toch wel verdacht genoemd worden.

Ik heb zelf al een paar keer gehad dat de wagen aan verkeerslichten vanzelf in P komt. Als ik hem dan in D zet, krijg ik de melding dat ‘drive’ niet mogelijk is omdat de versnellingspedaal ingedrukt is. Dit terwijl mijn rechtervoet dan wel degelijk op de rem staat.
Mede door de meldingen van spontaan accelererende Tesla’s vond ik die feiten ernstig genoeg om aan Tesla te melden, maar het antwoord was dat ik de volgende keer eens het tijdstip moest noteren. Het is sindsdien nog 1 keer gebeurd, maar als je als eerste aan een verkeerslicht niet direct weggeraakt, is het tijdstip noteren niet het eerste waar je aan denkt. Daarna focus je op rijden en bij aankomst ben je het vergeten.
De frequentie waarop het zich voordoet lijkt af te nemen, ik ga er nu van uit dat de pedaal door het gebruik soepeler terugveert en dat het zich vanzelf oplost.

Puur ter overweging. Ik wil zeker niet de indruk geven dat ik standpunt inneem in deze. Het zal voor specialisten ter plaatse al moeilijk genoeg zijn.
 
According to the electric vehicle maker, data from the ill-fated Model Y showed that the vehicle’s accelerator pedal was depressed deeply for an extended period of time,

2 km lang alert sturen om obstakels te vermijden, maar toch niet alert genoeg zijn om een verkeerde pedaalactie te corrigeren, kan toch wel verdacht genoemd worden.

Ik heb zelf al een paar keer gehad dat de wagen aan verkeerslichten vanzelf in P komt. Als ik hem dan in D zet, krijg ik de melding dat ‘drive’ niet mogelijk is omdat de versnellingspedaal ingedrukt is. Dit terwijl mijn rechtervoet dan wel degelijk op de rem staat.
Mede door de meldingen van spontaan accelererende Tesla’s vond ik die feiten ernstig genoeg om aan Tesla te melden, maar het antwoord was dat ik de volgende keer eens het tijdstip moest noteren. Het is sindsdien nog 1 keer gebeurd, maar als je als eerste aan een verkeerslicht niet direct weggeraakt, is het tijdstip noteren niet het eerste waar je aan denkt. Daarna focus je op rijden en bij aankomst ben je het vergeten.
De frequentie waarop het zich voordoet lijkt af te nemen, ik ga er nu van uit dat de pedaal door het gebruik soepeler terugveert en dat het zich vanzelf oplost.

Puur ter overweging. Ik wil zeker niet de indruk geven dat ik standpunt inneem in deze. Het zal voor specialisten ter plaatse al moeilijk genoeg zijn.
Nog nooit gehad en dat is inderdaad heel vreemd. Ik wil zeker niet zeggen dat het een Tesla probleem is maar het blijft software … al vermoed ik dat hier wel een aantal softwarematige en eventuele mechanische fail-saves inzitten verwerkt om dit soort (Chinese) situaties te voorkomen.
 
Er is nog voorzover ik weet nog nooit een dergelijk incident geweest waarin er geen verkeerd pedaal werd bediend. en als je de rem indrukt gaat die auto altijd remmen al zou je ook je accelerator tegelijk indrukken (probeer maar eens op een grote lege parkeerplaats, verlaten vliegveld, afgesloten/privé weg of zo, bij lage snelheid).
Mogelijkheid 1: accelerator blijft hangen, bijvoorbeeld onder een (te korte?) mat en bestuurder is verward doordat de auto niet afremt op regeneratie en komt daardoor (in dit geval wel heeeel erg lang) niet op het idee om de rem in te trappen.
Mogelijkheid 2: door een oorzaak blijft de bestuurder de accelerator indrukken in plaats van de rem.
Mogelijkheid 3: opzet (eigenlijk een variant van mogelijkheid 2)
In alle gevallen "human error"
Autopilot maakt dit soort fouten echt niet. (En indien dat wel zo is, verkoop ik meteen al mijn aandelen want dan is het gedaan met FSD van Tesla, waarop een deel van de waarde (nog enigszins ;-) is gebaseerd).

Hoe dan ook: Mijn medeleven aan de medemensen die hiervan het slachtoffer zijn geworden.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Als dit een software-probleem is en geen menselijke fout, dan zou dit veel verbazen

Wat ik me afvraag is wat er gebeurt bij het moment van acceleratie vanuit de berm - dus het begin tot 7 seconden in de video. Ik heb dat moment meerdere malen gezien en kan niet helemaal begrijpen wat daar gebeurt. Dit is wat ik gok wat er gebeurt:
  • Er is een reden om de berm in te rijden - ben heel benieuwd wat die is
  • Afremmen gaat met de "one-pedal-driving"
  • Er is weinig ruimte meer en er moet bijgeremd worden
  • Verkeerde pedaal en de auto gaat juist sneller
 
Er is nog voorzover ik weet nog nooit een dergelijk incident geweest waarin er geen verkeerd pedaal werd bediend. en als je de rem indrukt gaat die auto altijd remmen al zou je ook je accelerator tegelijk indrukken (probeer maar eens op een grote lege parkeerplaats, verlaten vliegveld, afgesloten/privé weg of zo, bij lage snelheid).
Mogelijkheid 1: accelerator blijft hangen, bijvoorbeeld onder een (te korte?) mat en bestuurder is verward doordat de auto niet afremt op regeneratie en komt daardoor (in dit geval wel heeeel erg lang) niet op het idee om de rem in te trappen.
Mogelijkheid 2: door een oorzaak blijft de bestuurder de accelerator indrukken in plaats van de rem.
Mogelijkheid 3: opzet (eigenlijk een variant van mogelijkheid 2)
In alle gevallen "human error"
Autopilot maakt dit soort fouten echt niet. (En indien dat wel zo is, verkoop ik meteen al mijn aandelen want dan is het gedaan met FSD van Tesla, waarop een deel van de waarde (nog enigszins ;-) is gebaseerd).

Hoe dan ook: Mijn medeleven aan de medemensen die hiervan het slachtoffer zijn geworden.
Ik ben het grotendeels met je eens maar er zijn uitzonderingen.

De Land Rover Defender Puma oftewel de versie met de Ford motor is zo'n geval. Als je die in de 1ste versnelling in de lage gearing set dan regelt de electronica automatisch het toerental naar 1000 rpm en daar probeert hij hem ook op te houden zolang je niet aan het gaspedaal komt. Dit is zodat je in het terrein de auto zijn gang kan laten gaan zonder dat je op een hobbelig pad ook nog het gaspedaal op een constante hoogte moet proberen te houden. Dit werkt zeer goed, je kunt behoorlijke klimmetjes nemen zolang er grip is eigenlijk. Het nadeel is dat remmen niet echt helpt. wil je dit stoppen door te remmen dan moet je heel hard trappen. Bij het intrappen van de koppeling slaat het systeem direkt uit.
Dus het kan ook een software routine zijn.

En mijn vraag is kan de software op een manier verkeerde data krijgen, zodat de ecu denkt dat gasgegeven wordt maar dat het niet zo is. Lee Towers beweerde dat ook al eens als ik me dat goed herinner.

Voor dit chinees geval vraag ik me af of de remlichten ook altijd ECU gestuurd zijn of gaan ze ook zonder ecu controle branden als je de rem intrapt? In het chinese filmpje branden de remlichten niet continue.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink