Bedankt voor de toelichting. Ik vond het van mezelf een goede vraag ;-)
Dat is het zeker. Bij één van de eerste keren dat er een claim van op hol slaan was vroeg ik mij ook af hoe het werkte.
Ik vraag mij alleen af waarom het steeds weer ter discussie wordt gesteld, vooral ook in de media, terwijl dit reeds in meerdere officiële onderzoeksrapporten zo (maar dan nog gedetailleerder) staat.
Inmiddels zijn er tientallen claims geweest welke tot op heden steeds na onderzoek bleken "human error" te zijn.
Je zou verwachten, zeker na zoveel gedebunkte claims, dat de standaard positie zou moeten zijn human error tot dat het tegendeel is gebleken.
Dat zou je mogen verwachten van een kwaliteitsjournalist dit ook zou doen.
Helaas is het tegenwoordig voor een journalist belangrijker om clicks te verzamelen en is waarheidsvinding volledig ondergeschikt.
Zelf heb ik ook wel eens het idee gehad dat de auto er vandoor ging.
Probleem was dat ik hem vergeten was van de ACC te halen en de mijn gasgeven was of meer of in overeenstemming met wat de ACC zou doen.
Hierdoor had ik geen hint dat hij daar nog op stond. Totdat de weg voor mij vrij kwam en ik later reageerde dan de ACC en de auto accelereerde.
1 tik op de rem lost dat op. Mensen die gelijk in paniek zijn zouden wellicht het gaspedaal indrukken want daar stond mijn voet in dat geval ook nog op.
De vraag is of je dan wel geschikt bent om met zoveel onzekerheid en gebrek aan analytisch vermogen wel gekwalificeerd bent om een auto te besturen.
Dat is dezelfde discussie als mensen die claimen dat AP gevaarlijk is omdat ze daardoor minder gaan opletten. Als een pilot dat in een vliegtuig zou doen dan zou dat gelijk tot intrekking van zijn licentie leiden. Dus waarom voor automobilisten niet?