Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Normaal gesproken ben ik het volledig met jullie eens en zou ik hem ook zeker niet laten staan, maar om half drie s'nachts aankomen en om negen uur weer weg zie ik dat toch wat anders.. Vooral omdat de twee voorliggende SuC's nul voorzieningen hadden (alles gesloten!)
Als alternatief had ik bij Clermont-Ferrand moeten overnachten, maar goed, dat weet ik nu.
En jullie nu dus ook, fijn zo'n forum :D

Bedenk wat Elon er zelf over zegt:
Schermafbeelding 2017-01-07 om 20.48.26.png


Dus het mag best wel. Alleen zou ik dan in de ochtend na het wakker worden een paar keer naar buiten kijken of het niet ineens drukker is geworden. En laten we wel wezen, mocht dit een zes of acht stalls SuC zijn en er komt onverhoopt een clubje van zes roadtrippers (benieuwd of die echt bestaan :) ) dan geeft de corresponderende stall inmiddels het volle vermogen terwijl dit anders gedeeld zou moeten worden. Dat vermindert het ongemak wel weer.
Zie trouwens hoe het deeplearning van Google/Facebook ads werkt.
Schermafbeelding 2017-01-07 om 20.49.23.png
 
Zo te lezen blijft men de oplossing voor het SuC-parkeren in geld zien.
Mensen of BVs die ruim een ton hebben neergelegd, proberen weg te jagen met een fiscaal aftrekbare € 0,35 per minuut of zo.
Aannemende dat het niet iedere dag iedere nacht gedurende 8 uur voor komt, is een keertje een nachtje een bruto meier neerleggen geen no go. Of een concert van 3 uur waarbij je voor 2 uur weer bruto € 42 extra neerlegt voor een volle tank een parkeerplek tot aan de voordeur.
Daarbij, je bent aso. Geld mag dan geen rol spelen. Waarom zouden de have's zich wel zo mogen gedragen?

Wat dan wel? Naast het betalen van poen moet je ook iets extra's doen.
Eerder is betoogd dat als je vol geladen bent, er na -doe eens gek- twee app's (oh ja, met ingang van 17 juli) en na pak-em-beet een halfuur (wie biedt meer of minder) weer ontladen wordt tot zeg de helft (wie biedt meer of minder). En dat je dan verplicht los moet koppelen en pas na een uur (wie biedt meer of minder) weer stroom kunt krijgen (ja dat kan met de database van Tesla).
Zelfs als dat initieel de laaddruk verhoogd (wat ik betwijfel, maar hetgeen sommige betogen) leer je het zo wel af.
Ongetwijfeld zitten er nog manco's. Ongetwijfeld kan het nog beter uitgedokterd worden. Hoor het graag. Maar aso's pak je in hun ego en tijd en niet in hun portemonnee.

Speaking about SuC's. Weet iemand wat Tesla bedoelt met:
"Een bijkomend voordeel is dat deze modellen nog onbeperkt en gratis gebruik kunnen maken van ons Superchargernetwerk indien er voor 15 januari besteld wordt."
Hebben alleen de nieuwste modellen de mogelijkheid om 'gestrafd' te worden? Iemand?
 
  • Like
Reactions: MaH
Speaking about SuC's. Weet iemand wat Tesla bedoelt met:
"Een bijkomend voordeel is dat deze modellen nog onbeperkt en gratis gebruik kunnen maken van ons Superchargernetwerk indien er voor 15 januari besteld wordt."
Hebben alleen de nieuwste modellen de mogelijkheid om 'gestrafd' te worden? Iemand?

zie hiervoor Supercharging beperkt voor nieuwe wagens besteld vanaf 1 januari 2017
(datum is intussen opgeschoven van 01.01 naar 15.01)


Dit staat los van de Idle-fee. De Idle-fee geldt voor ieder gebruiker van een SuC
 
Zo te lezen blijft men de oplossing voor het SuC-parkeren in geld zien.
Mensen of BVs die ruim een ton hebben neergelegd, proberen weg te jagen met een fiscaal aftrekbare € 0,35 per minuut of zo.
Aannemende dat het niet iedere dag iedere nacht gedurende 8 uur voor komt, is een keertje een nachtje een bruto meier neerleggen geen no go. Of een concert van 3 uur waarbij je voor 2 uur weer bruto € 42 extra neerlegt voor een volle tank een parkeerplek tot aan de voordeur.
Daarbij, je bent aso. Geld mag dan geen rol spelen. Waarom zouden de have's zich wel zo mogen gedragen?

Wat dan wel? Naast het betalen van poen moet je ook iets extra's doen.
Eerder is betoogd dat als je vol geladen bent, er na -doe eens gek- twee app's (oh ja, met ingang van 17 juli) en na pak-em-beet een halfuur (wie biedt meer of minder) weer ontladen wordt tot zeg de helft (wie biedt meer of minder). En dat je dan verplicht los moet koppelen en pas na een uur (wie biedt meer of minder) weer stroom kunt krijgen (ja dat kan met de database van Tesla).
Zelfs als dat initieel de laaddruk verhoogd (wat ik betwijfel, maar hetgeen sommige betogen) leer je het zo wel af.
Ongetwijfeld zitten er nog manco's. Ongetwijfeld kan het nog beter uitgedokterd worden. Hoor het graag. Maar aso's pak je in hun ego en tijd en niet in hun portemonnee.

Speaking about SuC's. Weet iemand wat Tesla bedoelt met:
"Een bijkomend voordeel is dat deze modellen nog onbeperkt en gratis gebruik kunnen maken van ons Superchargernetwerk indien er voor 15 januari besteld wordt."
Hebben alleen de nieuwste modellen de mogelijkheid om 'gestrafd' te worden? Iemand?

Idle-fee heeft niets te maken met "free Supercharger for life". Tesla wil wel een credit systeem voor Superchargen invoeren.

Model S en X auto's besteld voor half januari hebben en houden het gratis superchargen voor het leven. Een recht dat verbonden is aan het leven van de auto...ongeacht wie hem wanneer ooit verkoopt. Net bevestigd dat dit recht ook op de Certified Pre Owned auto's blijft bestaan.

Na half januari zullen alle Tesla's (en men gaat ervan uit dat dit ook voor de III gaat gelden) jaarlijks een gratis credit krijgen van 400kWh. Men gaat ervan uit dat dit credit niet na een periode verloopt en dat je dit kan opsparen als je het niet gebruikt.

Verder is er gesproken (maar weinig concreets door Tesla gemeld) dat "long distance" reizen mogelijk gratis zou kunnen blijven. Dus bij een roadtrip zou in dat geval bij het Superchargen niet het credit worden aangesproken. Als ik de tekst lees, dan denk ik dat die 400 kWh juist wel wordt aangesproken voor een roadtrip...

Het lokaal Superchargen (nog onduidelijk hoe dat bepaald gaat worden) zal op een of andere manier belast gaan worden.

Niet alles omtrent de regelingen is helemaal duidelijk en soms lijkt het (mijn idee), dat het in detail nog niet helemaal duidelijk is bij Tesla zelf. Gewoon de info van Tesla in de gaten houden. De komende weken zullen de meeste antwoorden vast verstrekt worden :D.
 
Last edited:
sanne was deze week in Eindhoven bij de Suc. Ik kreeg bericht dat laden was gestart en dat laden bijna klaar was. Kort nadat hij op 90% was heb ik hem wat hoger gezet omdat ze nog moest afrekenen bij vd Valk. Laden is toen weer gestart. Ik heb geen enkel bericht over betaling zien langskomen.
Is het nog niet overal actief? Hangt het samen met het aantal stalls dat bezet is? Of komt het eerste bericht pas als je al een tijdje klaar bent met laden?
 
sanne was deze week in Eindhoven bij de Suc. Ik kreeg bericht dat laden was gestart en dat laden bijna klaar was. Kort nadat hij op 90% was heb ik hem wat hoger gezet omdat ze nog moest afrekenen bij vd Valk. Laden is toen weer gestart. Ik heb geen enkel bericht over betaling zien langskomen.
Is het nog niet overal actief? Hangt het samen met het aantal stalls dat bezet is? Of komt het eerste bericht pas als je al een tijdje klaar bent met laden?

Ik was maandag in Zaventem en ben speciaal in de auto blijven wachten tot 90%. Ik kreeg netjes het bericht dat het laden afgelopen was. 3 minuten gewacht en geen betaal-bericht ontvangen. Dan heb in de kabel er maar afgehaald. En niemand had er last van hoor, meerdere stalls waren vrij.
 
Ik was maandag in Zaventem en ben speciaal in de auto blijven wachten tot 90%. Ik kreeg netjes het bericht dat het laden afgelopen was. 3 minuten gewacht en geen betaal-bericht ontvangen. Dan heb in de kabel er maar afgehaald. En niemand had er last van hoor, meerdere stalls waren vrij.

Het is in ieder geval zo dat je vijf minuten respijt hebt, dus na drie minuten afkoppelen valt binnen die marge.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat men het nog niet heeft geëffectueerd, maar wel alle bijhoudt, en eerst wil zien hoe het in de praktijk gaat nu iedereen het weet. Die eerste mail gericht aan locals heeft ook geen sancties opgeleverd maar wellicht wel een verandering in de laadpatronen (en daar gaat het ook om).
We moeten het even afwachten.
 
Ik moest vandaag in Gent zijn bij Eastman wat exact tegenover de supercharger lag. Had een afspraak van een uurtje. Dus aangekoppeld, want had nog maar 50km bereik, en naar mijn afspraak gegaan. Waren 4 stalls vrij. Maar de afspraak duurde wat langer, en tijd niet goed in gaten gehouden ( mijn fout ) uiteindelijk 1,5 uur later terug gegaan naar de SC. Ff op mijn telefoon gekeken, maar hij was al 45min vol de accu...ai...gelukkig waren er nog wel 3 stalls vrij toen ik terug kwam, dus hopelijk heeft er niemand moeten wachten.

Ik heb geen melding gekregen op het scherm, of op mijn telefoon over de "idle fee". Wel een melding dat hij vol was.

Geen voorbeeld van hoe het moet dus, excuses, maar helaas wel de praktijk in dit geval. Had natuurlijk weg moeten lopen tijdens mijn afspraak. Ben nu wel benieuwd of me een "idle fee" aangerekend wordt...

Hopelijk komt de snake charger snel en wordt de auto netjes voor je naar een vrije P gereden als hij vol is :)
 
Hadden jullie de volgende passage op de pagina van Tesla al gezien:
Ten behoeve van anderen die een Supercharger moeten gebruiken, vragen we u uw voertuig te verplaatsen wanneer het klaar is met opladen. Om dit te aan te moedigen, brengen we een bedrag (hierna: 'idle fee') in rekening voor de tijd waarin uw auto geparkeerd staat op een oplaadplek terwijl het opladen al is voltooid. Deze kosten zullen worden kwijtgescholden als u uw auto binnen vijf minuten na het opladen verplaatst. Bovendien zullen deze kosten niet in rekening gebracht worden wanneer minder dan de helft van de oplaadplekken op uw locatie bezet is. Deze 'idle fee' geldt voor elk voertuig, ongeacht wanneer u dit heeft aangeschaft. Om deze kosten te voorkomen, raden we u aan uw voertuig in de gaten te houden wanneer u een Supercharger gebruikt. U kunt ook gebruikmaken van de mobiele Tesla-app om de oplaadstatus van uw voertuig bij te houden.