Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Helemaal eens met reacties hierboven over de te lage prijs en onduidelijkheid innen boetes. Hoe vaak sta je nu langer dan een halfuur aan de SuC? Met andere woorden: hoe vaak ga je ergens heen waar je niet snel even langs auto kunt om hem te verplaatsen? Immers wordt er aangegeven dat dit systeem niet voor de DeC's geldt en dat je daar dus wel mag parkeren/laden.

Maak er het volgende van: binnen 5 minuten weghalen is geen boete (zoals nu), eerste 10 minuten na die 5 minuten kost 0,50 Euro per minuut en daarna 2 Euro per minuut (gerekend met volledig verlopen minuten, dus 5:59 = 5 minuten). Dan houdt het snel op. Uiteraard kun je onder de boete uitkomen bij het aantonen van overmacht.
 
Eén ding is volgens mij zeker: we zullen mensen in de 'koffieruimte' in Amsterdam heel wat vaker naar hun mobiele telefoon gaan zien kijken.
Of wat breder getrokken: het wordt ook duidelijker in restaurans en cafe's bij SuC's wie vermoedelijk de bezitters van de Tesla's zijn. :)
Ik vind het prima en denk dat het zeker effect zal hebben.
 
Prima maatregel. En de snelheid waarmee, daar kan de gevestigde (al)weer van leren. Zoals @Edi99 aangeeft, kan Tesla indien nodig en vrij eenvoudig de sancties verzwaren.

@Glitch Check even je 'Notifications' in de Tesla-app. Standaard staan die voor SuC aan, maar wellicht is er iets fout gegaan bij een telefoon-OS-update.
 
Last edited:
Lijkt me juridisch verre van waterdicht maar denk wel dat de maatregel mensen aan het denken zet en gewenst gedrag zal stimuleren, en daar gaat het natuurlijk om! Voorwaarde is dan wel dat deze maatregel intensief gecommuniceerd gaat worden zodat alle Tesla rijders op de hoogte zijn en niet alleen de lezers van dit forum en regelmatige bezoekers van de Tesla site.... Goed initiatief van Tesla!!
 
€21 per uur gaat echt wel werken
Mee eens, want dan wordt thuis laden goedkoper.
5' gratis is voldoende, want je ziet dat op voorhand aankomen: je hoeft geen 100 % te laden (zeker niet op reis want dat duurt veel langer dan nog eens stoppen aan de volgende SUC.
Het hoeft ook niet meer te zijn. Een accidentje kan steeds gebeuren (geen connectie, afrekenen duurt langer dan gepland, geen roaming in het buitenland...).
 
Maar laden tot 100% dan kan je er toch wel even staan niet? Bij koud weer de verwarming op 32 graden zetten helpt dat ook niet in vertragen om toch nog een voetbalmatch te kunnen staan?

Eigenlijk zou deze boete moeten starten vanaf 90% , en indien meer dan 90% nodig is enkel als er een trip in de navigatie staat die laden tot 100% vereist en dat lijkt mij zelden het geval te zijn met de bijkomende SUC's.
 
  • Like
Reactions: GeekfromFRL
ik zie de eerste workarounds all mensen die nadat hij vol zit de Super charger laadkabel ontkoppelen en lustig blijven staan.

Misschien moet erbij gezet worden dat je op SuC moet laden
Ik zou dat denk ik niet doen terwijl er een wachtende rij likkenbaardende Tesla's toe staat te kijken... denk dat ik dan de auto toch maar even wegzet op zo'n moment... :cool:
Zo'n iemand zou dat ook niet moeten doen terwijl ik op hem sta te wachten overigens... o_O:oops:
 
  • Like
Reactions: robertvg and HWS
Maar laden tot 100% dan kan je er toch wel even staan niet? Bij koud weer de verwarming op 32 graden zetten helpt dat ook niet in vertragen om toch nog een voetbalmatch te kunnen staan?

Eigenlijk zou deze boete moeten starten vanaf 90% , en indien meer dan 90% nodig is enkel als er een trip in de navigatie staat die laden tot 100% vereist en dat lijkt mij zelden het geval te zijn met de bijkomende SUC's.
Jij begint net als die Amerikanen op electrek.co naar uitwegen te zoeken. Niet doen, het is een prima systeem. 100% is een objectieve limiet. Er zijn nog steeds stukken in Europa waar je graag vrijwel vol aan begint (Metz-Beaune bijvoorbeeld.)
Voor mij is het wel jammer, ik heb dit jaar meer dan eens de auto in Beaune aan de SuC gehangen om vervolgens rustig het centrum in te gaan om te winkelen of te gaan eten. Dat moet ik nu iets anders aanpakken, maar ik heb het er wel voor over.
 
  • Like
Reactions: HWS
Maar laden tot 100% dan kan je er toch wel even staan niet? Bij koud weer de verwarming op 32 graden zetten helpt dat ook niet in vertragen om toch nog een voetbalmatch te kunnen staan?

Eigenlijk zou deze boete moeten starten vanaf 90% , en indien meer dan 90% nodig is enkel als er een trip in de navigatie staat die laden tot 100% vereist en dat lijkt mij zelden het geval te zijn met de bijkomende SUC's.

90%, wat mij betreft zou dat kunnen indien en enkel indien er naast de suc ook dec's staan. zoals in A'dam.
ik heb op roadtrips toch al enkele keren tot 100% moeten laden.

ik wil gerust een suc-stall vrijmaken vanaf zodra het laden onder de 22kw (ik heb een duo-lader) zakt; als er een dec staat.
zoals trouwens onlangs in A'dam gedaan, toen er een wachtenden stonden. kleine moeite.


verder uiteraard volledig akkoord met de actie van Tesla.
ik hoop zelfs dat het laden gewoon niet meer kan als de uitstaande "SuC"-schuld te ver is opgelopen.
bvb 10€ ;-) -- voor diegene die geen bezoek meer plannen aan een Sec.
 
Waarschijnlijk toen ze uw gordels gecontroleerd hebben;)
Je zal ook niets getekend hebben bij de aankoop van de auto dat je levenslang gratis gebruik kan maken van de SuC.

Levenslang SUC stond (bij mij) op de koopovereenkomst...

Van mij had het tarief per minuut nog wel wat hoger mogen zijn...
Ze hebben van iedereen toch hun creditcardgegevens (van de bestelling)? Dan hoef je toch niet langs een SeC om af te rekenen?
 
Ben ik dan de enige die vind dat dit een onredelijke regeling is om een niet bestaand probleem op te lossen.

Ik laad heel regelmatig bij SuC's, heb mij auto nu bijna 2 jaar, en echt waar ik heb nog nooit moeten wachten bij een SuC. Ik begrijp dat er hier en daar problemen zijn. Maar is het dan niet eenvoudiger om alleen die problemen aan te pakken en niet iedereen te straffen. Stel dat ergens alle SuC's in gebruik zijn en er is een auto die volledig geladen is, verwittig die eigenaar dan met een telefoontje/sms (data werkt niet overal), geef hem/haar 15 minuten, en vraag pas daarna de boete. Dat is een redelijke oplossing.

Het is mij ook al overkomen (op reis) dat de auto wat te lang bij een SuC blijft staan omdat we ergens iets gingen eten. Maar als er dan 5 SuC's vrij zijn, is dat dan een probleem?

Ik ben geen jurist maar ik vraag met af of dit juridisch kan zonder een officiële overeenkomst te sluiten. Parkeergeld vragen voor parkeerplaatsen die zelfs geen eigendom zijn van Tesla, kan dat ?
 
Ben ik dan de enige die vind dat dit een onredelijke regeling is om een niet bestaand probleem op te lossen.

Ik laad heel regelmatig bij SuC's, heb mij auto nu bijna 2 jaar, en echt waar ik heb nog nooit moeten wachten bij een SuC. Ik begrijp dat er hier en daar problemen zijn. Maar is het dan niet eenvoudiger om alleen die problemen aan te pakken en niet iedereen te straffen. Stel dat ergens alle SuC's in gebruik zijn en er is een auto die volledig geladen is, verwittig die eigenaar dan met een telefoontje/sms (data werkt niet overal), geef hem/haar 15 minuten, en vraag pas daarna de boete. Dat is een redelijke oplossing.

Het is mij ook al overkomen (op reis) dat de auto wat te lang bij een SuC blijft staan omdat we ergens iets gingen eten. Maar als er dan 5 SuC's vrij zijn, is dat dan een probleem?

Ik ben geen jurist maar ik vraag met af of dit juridisch kan zonder een officiële overeenkomst te sluiten. Parkeergeld vragen voor parkeerplaatsen die zelfs geen eigendom zijn van Tesla, kan dat ?
Je kunt alles aan voorwaarden en uitsluitingen ophangen. Dit is een uitstekende oplossing die ik eerder al voorstelde. ;)
En reken er maar op dat als er hufters zijn die deze kosten gewoon nemen, dat Tesla echt nog wel een paar stappen verder zal gaan.
Tesla houdt het boetebedrag bij en kan bij ieder gewenst bedrag automatisch de kosten verhogen of een gebruiker zelfs uitsluiten van het gebruik van de SuperCharger.
Als je denkt dat dit juridisch niet kan, let maar op. Tesla kan en mag zelf regels voor het gebruik van zijn diensten invoeren en veranderen.
 
Op sommige plaatsen en momenten is er wel degelijk een probleem, Als iedereen de ongeschreven regels volgt gebeurd er immers niets. En de asocialen worden gestraft. Aan de SuC gaan hangen en ondertussen naar de voetbal of naar een concert gaan KAN NIET!
En als je die ene keer per ongeluk een paar minuten te laat bent, dan kost het u een paar euro. wat niet opweegt tegen de ergernis als je op doorreis bent en alle SuCs staan vol met geparkeerde aso's
red card elon.jpg