Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Jammer.
Hij haalt nu zelf het concept van laden en weer doorrijden onderuit door "parkeren" toe te staan.
Je kunt je als parkeerder nu beroepen op: "toen ik aankwam was het uitgestorven. Hoe kon ik weten dat het zo druk zou worden? Ik heb de drukte niet bemerkt omdat ik lekker zat te eten/vergaderen/lag te slapen."
 
Jammer.
Hij haalt nu zelf het concept van laden en weer doorrijden onderuit door "parkeren" toe te staan.
Je kunt je als parkeerder nu beroepen op: "toen ik aankwam was het uitgestorven. Hoe kon ik weten dat het zo druk zou worden? Ik heb de drukte niet bemerkt omdat ik lekker zat te eten/vergaderen/lag te slapen."
Beetje onzinnige opmerking. Het gaat helemaal niet over al dan niet toegestaan parkeren. Het gaat over een SuperCharger bezet houden terwijl je auto al volgeladen is. Als je nadat je auto is volgeladen wil blijven parkeren op die plek, dan wordt vanzelf je portemonnee leeggeschud.
Een uitstekend idee.
 
Misschien moeten ze de borden toch ook maar een beetje aanpassen naar.
" Tesla electric vehicle charging point" of zo.
Nu zegt het bord duidelijk, parkeer hier uw tesla en het tweede bordje maakt duidelijk dat de stekker er niet in moet;)
20161217_171901.jpg
 
Beetje onzinnige opmerking. Het gaat helemaal niet over al dan niet toegestaan parkeren.

Hoezo onzinnige opmerking?
Dit zegt hij: We are going to modify this so that people only pay a fee if most bays are occupied. If the site is basically deserted, no problem to park.

Laatste keer dat ik in engels-nederlands woordenboek keek, betekende to park ---> parkeren c.q. stall bezet houden na laden.
 
Last edited:
Of het echt zal helpen betwijfel ik...

In Nederland wordt het slechts 35 eurocent per minuut ( Supercharger Idle Fee ) en de berekening vindt pas plaats bij een service center bezoek. Da's misschien wel een jaar of meer later.

Ervaring komt dan een beetje overeen met de vast wel bekende brief van het CJIB: "oh, heb ik negen weken geleden 52 gereden waar je 50 mocht". Dat verandert gedrag niet.

En als de SeC bezoek al naar een lease maatschappij wordt gefactureerd vrees ik dat menigeen er geen seconde minder door zal slapen en het gedrag ook niet aanpast.
 
Dit vind ik wel goed gedaan. Wij zijn gewend om voor een idee een commissie te bedenken, die moet dan bemand worden, die moet dan een taakstelling hebben (wat vaak al een apart project blijkt te zijn). Vervolgens doen ze (hopelijk) veldwerk en komen een paar keer bij elkaar en formuleren een advies aan beleidsmakers en dat leidt dan tot een beslissing.

Bij Tesla, is het iets van: Hé, daar moeten we iets aan doen. Ze zetten een opzet uit in de crowd, scherpen het aan met wat vragen en antwoorden, scannen 24 uur de reacties, en doen een aanpassing en zonodig herhaalt zich dat totdat het rond is en zo bespaart men een hele rompslomp. Alleen wij, vanuit onze achtergrond, vinden dan gek en ze zijn dan onbetrouwbaar en noem maar op.
 
Last edited:
Of het echt zal helpen betwijfel ik...

In Nederland wordt het slechts 35 eurocent per minuut ( Supercharger Idle Fee ) en de berekening vindt pas plaats bij een service center bezoek. Da's misschien wel een jaar of meer later.

Ervaring komt dan een beetje overeen met de vast wel bekende brief van het CJIB: "oh, heb ik negen weken geleden 52 gereden waar je 50 mocht". Dat verandert gedrag niet.

En als de SeC bezoek al naar een lease maatschappij wordt gefactureerd vrees ik dat menigeen er geen seconde minder door zal slapen en het gedrag ook niet aanpast.

Het zal best wel zo worden dat je stantepé een bericht in je box zal hebben met de details en waarschijnlijk zullen ze je vragen om het te betalen. De uiteindelijke vorm komt nog wel.
 
Elton heeft de kritiek ook gehoord en ter harte genomen...
Waarmee een van mijn opmerkingen die ik nog maken alvast gepareerd is. Want:
-op doorreis doe ik vaak een dutje tijdens het laden, zou niet de eerste keer zijn dat ik 2 uur later wakker wordt...

-ik heb geen roaming op mijn 3G abo. Wat maakt dat ik bij het starten van laden even de tijd moet noteren en dan en wekker zetten. Maar dat is nu nog het minste probleem. En nee de gratis wifi werkt vaak niet overal.
 
Waarmee een van mijn opmerkingen die ik nog maken alvast gepareerd is. Want:
-op doorreis doe ik vaak een dutje tijdens het laden, zou niet de eerste keer zijn dat ik 2 uur later wakker wordt...

-ik heb geen roaming op mijn 3G abo. Wat maakt dat ik bij het starten van laden even de tijd moet noteren en dan en wekker zetten. Maar dat is nu nog het minste probleem. En nee de gratis wifi werkt vaak niet overal.

Als dat slapen in de nacht is en er verder nagenoeg niemand is zal niemand dat je kwalijk nemen. Anders zal men je wel even op je ruiten tikken. Maar misschien zet men er toch een tijdsmax. in om echt overnachten aan de SuC te voorkomen. En jij bent nog bij/in het voertuig en zit niet ergens anders "van de wereld af te zijn".

Wie heeft er nu nog geen roaming op 3G? Dat is toch echt geen excuus meer. Die kun je altijd even aanzetten voor die tijd terwijl de rest van je apps daarvoor geblokkeerd is.
 
Het zal best wel zo worden dat je stantepé een bericht in je box zal hebben met de details en waarschijnlijk zullen ze je vragen om het te betalen. De uiteindelijke vorm komt nog wel.

Die melding komt nu ook al, maar zet blijkbaar (te) veel mensen er niet toe aan de auto te verplaatsen.

En denk dat het alleen echt werkt als je rigoreuze maatregelen neemt. Bijvoorbeeld de volgende keer 20% van je accucapaciteit minder kunnen laden bij een SuC en bij herhaling eens 20% minder, enz.

Het is net als met vrijwel elk ander controle middel. Als er geen 100% "pakkans" is vergeet een deel van de bevolking de regels. Door rood rijden gebeurt bij een verkeerslicht zonder flitspaal veel vaker. Op stukken met trajectcontrole rijdt menigeen zelfs de 80 die overdag is toegestaan, terwijl er 's avonds toch echt 100 op de borden staat.

En dat Elon nu al twittert dat parking bij een uitgestorven charger wel kan geeft me al niet veel hoop. Toen ik aankwam was de plek "basically deserted" en dat er dan een uurtje of wat later ineens een rij van tien Tesla's stond kon ik niet weten.

Op die fee pagina staat heel duidelijk:

Do idle fees apply if there are Supercharger spots still available?
Yes, idle fees apply to any car occupying a Supercharger stall once the charge session is complete.

Wat is het nou? Gaat er uberhaupt ooit een fee in rekening gebracht worden aan iemand?
 
Een tweet? Tesla heeft zelf een uitgebreide aankondiging geschreven op hun website, en een halve dag later tweet Elon alweer een aanpassing. Op de Tesla website staat dit expliciet:
Do idle fees apply if there are Supercharger spots still available?
Yes, idle fees apply to any car occupying a Supercharger stall once the charge session is complete.
 
Die melding komt nu ook al, maar zet blijkbaar (te) veel mensen er niet toe aan de auto te verplaatsen.

En denk dat het alleen echt werkt als je rigoreuze maatregelen neemt. Bijvoorbeeld de volgende keer 20% van je accucapaciteit minder kunnen laden bij een SuC en bij herhaling eens 20% minder, enz.

Het is net als met vrijwel elk ander controle middel. Als er geen 100% "pakkans" is vergeet een deel van de bevolking de regels. Door rood rijden gebeurt bij een verkeerslicht zonder flitspaal veel vaker. Op stukken met trajectcontrole rijdt menigeen zelfs de 80 die overdag is toegestaan, terwijl er 's avonds toch echt 100 op de borden staat.

En dat Elon nu al twittert dat parking bij een uitgestorven charger wel kan geeft me al niet veel hoop. Toen ik aankwam was de plek "basically deserted" en dat er dan een uurtje of wat later ineens een rij van tien Tesla's stond kon ik niet weten.

Op die fee pagina staat heel duidelijk:

Do idle fees apply if there are Supercharger spots still available?
Yes, idle fees apply to any car occupying a Supercharger stall once the charge session is complete.

Wat is het nou? Gaat er uberhaupt ooit een fee in rekening gebracht worden aan iemand?

Het ging er niet om dat men een melding krijgt om de auto te verplaatsen maar een melding dat men, als men dan wegrijdt, een fee kan verwachten van # €.
Zaken als volgend keer minder laden verwacht ik niet.

De pakkans is overigens 100%. En ja, het is "risico man". Dus als je aan komt rijden en je bent de enige en je merkt niet dat het dan drukker wordt dan ben je gewoon de sjaak.

En Tesla werkt wat anders. In een 24 uur werken ze iets uit op basis van reacties uit het veld wat anders wellicht maanden zou duren. Moeten we aan wennen, denk ik.
 
Hoezo onzinnige opmerking?
Dit zegt hij: We are going to modify this so that people only pay a fee if most bays are occupied. If the site is basically deserted, no problem to park.

Laatste keer dat ik in engels-nederlands woordenboek keek, betekende to park ---> parkeren c.q. stall bezet houden na laden.
Je hebt helemaal gelijk, sorry. Ik had de laatste opmerking van Musk gemist waarin ie wel toestaat te parkeren na het laden als de SuC niet vol staat. Dat is inderdaad niet slim want een SuC kan het ene moment vrijwel verlaten zijn en een half uur later vol staan.
 
Waarmee een van mijn opmerkingen die ik nog maken alvast gepareerd is. Want:
-op doorreis doe ik vaak een dutje tijdens het laden, zou niet de eerste keer zijn dat ik 2 uur later wakker wordt...

-ik heb geen roaming op mijn 3G abo. Wat maakt dat ik bij het starten van laden even de tijd moet noteren en dan en wekker zetten. Maar dat is nu nog het minste probleem. En nee de gratis wifi werkt vaak niet overal.
Als je daardoor anderen belemmerd te laden vind ik t terecht dat je dan moet betalen.