Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla introduceert boete voor supercharger bezet houden.

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag even op terugweg uit Diepe Zuiden nog eens de test gedaan in Nijvel: Supercharger stopt met laden aan aangegeven limiet (had 'm op 80% gezet voor de oefening). Wel heb ik (vreemd genoeg) nul notificaties gekregen (alle Tesla-notificaties stonden nochtans 'aan' in de instellingen van mijn iPhone). Was zelf in wagen, aan 't werken in een document, keek even op en zag toen "charging complete" staan op het hoofdscherm.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Vandaag even op terugweg uit Diepe Zuiden nog eens de test gedaan in Nijvel: Supercharger stopt met laden aan aangegeven limiet (had 'm op 80% gezet voor de oefening). Wel heb ik (vreemd genoeg) nul notificaties gekregen (alle Tesla-notificaties stonden nochtans 'aan' in de instellingen van mijn iPhone). Was zelf in wagen, aan 't werken in een document, keek even op en zag toen "charging complete" staan op het hoofdscherm.

Klopt ze komen niet altijd door de notificaties dus niet heel betrouwbaar.
 
Vandaag even op terugweg uit Diepe Zuiden nog eens de test gedaan in Nijvel: Supercharger stopt met laden aan aangegeven limiet (had 'm op 80% gezet voor de oefening). Wel heb ik (vreemd genoeg) nul notificaties gekregen (alle Tesla-notificaties stonden nochtans 'aan' in de instellingen van mijn iPhone). Was zelf in wagen, aan 't werken in een document, keek even op en zag toen "charging complete" staan op het hoofdscherm.

Misschien waren niet alle stalls bezet en was dus "parking allowed" of zouden ze het niet zo slim in elkaar gezet hebben?
 
Vroeger kreeg je toch alvast notificaties. NB: ik heb er nu rond 18u00 (eindelijk) een gekregen: "Charging is completed at 16:12" :confused: Schitterend.

Dat heeft dan te maken met de dienst die voor Tesla de berichten verstuurd. Die zullen een storing gehad hebben, denk ik, waardoor een aantal berichten pas na verloop van tijd ineens verstuurd worden. Komt gelukkig maar weinig voor.
 
Dat heeft dan te maken met de dienst die voor Tesla de berichten verstuurd. Die zullen een storing gehad hebben, denk ik, waardoor een aantal berichten pas na verloop van tijd ineens verstuurd worden. Komt gelukkig maar weinig voor.

Bij mij komen de notificaties meer niet dan wel door. Ik heb een tijdje een log bijgehouden ivm het verbruik. Toen bleek al dat de notificaties niet te vertrouwen waren. Ik heb de indruk dat het te maken heeft met de GSM provider.
Zondagavond nog bij Gent SuC gebruikt. Wel een notificatie gekregen bij de start, tot nu nog altijd geen stop notificatie. Zo komt het bericht dat het laden bijna gedaan is af en toe aan, en af en toe krijg ik dat gewoon nooit.

Ivm het verbruik heb ik uiteindelijk een logger gemaakt aangesloten aan de CAN bus en/of via WiFi polling. Dat werkt dus wel betrouwbaar.
 
Zie vb. van gisteren. De 'Charging started at 20:16' was aan de SuC in Gent. Geen stop ontvangen.
De 'Charging started at 21:46' was bij thuiskomst aan de thuislader. Tevens ook geen stop ontvangen.
 

Attachments

  • IMG_3903.PNG
    IMG_3903.PNG
    836.3 KB · Views: 41
Even in de auto wachten tot het laden op zijn hoogtepunt is. Dan aflezen hoe lang het gaat duren. Dit getal in uw geheugen opslaan en daarna enkele malen op uw uurwerk kijken. Om dan zelf de beslissing te nemen om naar de auto te stappen.
Of is dit te complex in deze moderne tijden.:rolleyes:
Zelf heb ik nog niet meegemaakt dat hij me verraste door een half uur vroeger klaar te zijn dan eerst aangegeven.
 
Niemand van ons op dit forum gaat onnodig aan een SuC hangen, en nog veel minder die SuC onnodig bezet houden als we genoeg geladen hebben om volgende halte te bereiken (en natuurlijk is dat bijna altijd 90%, 80% of minder).

Vraag is gewoon of nieuwe politiek van Tesla doordacht is, en efficiënt geïmplementeerd kan worden.
 
Niemand van ons op dit forum gaat onnodig aan een SuC hangen, en nog veel minder die SuC onnodig bezet houden als we genoeg geladen hebben om volgende halte te bereiken (en natuurlijk is dat bijna altijd 90%, 80% of minder).
Vraag is gewoon of nieuwe politiek van Tesla doordacht is, en efficiënt geïmplementeerd kan worden.
Het straffen van parkeerders bij de SuC is niet goed doordacht. Nadat de op zich juiste maatregel was aangekondigd paste Musk deze direct weer aan. De nuancering dat je wel mag parkeren als een SuC niet druk is, is vragen om discussies.
Verder vind ik de verrekening via een bezoek aan de Service afdeling niet slim. Dat levert daar vervelende discussies op, zeker als je daar maandenlang niet bent geweest.
Musk moet beter naar Wim luisteren. Gewoon nadat de auto 100% is volgeladen de boete na 5 minuten in laten gaan en direct van de creditcard afschrijven. Die creditcard kent Tesla immers al. Zou er een andere creditcard in gebruik zijn, dan krijgt de dader één keer de mogelijkheid die card bij Tesla aan te melden. Gebeurt dit niet, dan wordt gebruik van de SuperCharger geblokkeerd.
Dit heet lik op stuk en is duidelijk en vooral effectief.
Wim, ook nog oud-politieman ;)
 
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar stoere taal alleen lost een probleem niet op... Je hebt dat procesmatig niet zo maar ingericht. Je zal mensen eerst formele toestemming moeten vragen om te incasseren.. je kan dat gelukkig niet zo maar doen. Mijn beeld is dat dit de snelst, meest simpel te realiseren oplossing was. Tzt komt er nog wel wat anders.
 
Betalen bij SeC bezoek betekent dat je als SeC wisselgeld hebt wanneer je klant met een vervelend garantiedingetje komt. Het SeC kan besluiten hem te matsen als het om flauwe overtredinkjes van enkele minuutjes gaat, of kan het de eerste keer toch door de vingers zien etc.
Wellicht hanteren ze straks ook nog een bepaalde drempel om alleen de notoire misbruikers eruit te halen...
Mogelijkheden te over om er toch klantvriendelijk mee om te gaan, lijkt me.
 
Daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar stoere taal alleen lost een probleem niet op... Je hebt dat procesmatig niet zo maar ingericht. Je zal mensen eerst formele toestemming moeten vragen om te incasseren.. je kan dat gelukkig niet zo maar doen. Mijn beeld is dat dit de snelst, meest simpel te realiseren oplossing was. Tzt komt er nog wel wat anders.
Een bestuurder van een brandstofauto kan ook niet ongestraft urenlang een benzinepomp bezet houden. De eigenaar van zo'n station zal binnen enkele minuten maatregelen treffen. Waarom zou Tesla dat dan niet mogen doen? Tesla huurt de ruimte van een SuperCharger en is bevoegd daar regels te stellen.
Ik denk dan ook dat Tesla voor het onrechtmatig bezet houden van een laadplaats op de eigen SuC wel bevoegd is om dit aan te pakken.
En stel dat dit juridisch moeilijk is, dan wens ik de Tesla rijder die een procedure tegen Tesla start omdat hem de toegang tot een SuC is ontzegd, veel succes.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je met een Amerikaans bedrijf op gespannen voet leeft, ze plenty mogelijkheden hebben om, rechtens of niet, je het leven zeer zuur kunnen maken.
En zeg nou zelf, zou jij het risico willen lopen dat je ergens in het buitenland de toegang tot een SuC ontzegd wordt?
Wil ook in de toekomst het gebruik van de SuC soepel lopen dan moet Tesla daar nu stevig op sturen.
 
Een bestuurder van een brandstofauto kan ook niet ongestraft urenlang een benzinepomp bezet houden. De eigenaar van zo'n station zal binnen enkele minuten maatregelen treffen. Waarom zou Tesla dat dan niet mogen doen? Tesla huurt de ruimte van een SuperCharger en is bevoegd daar regels te stellen.
Ik denk dan ook dat Tesla voor het onrechtmatig bezet houden van een laadplaats op de eigen SuC wel bevoegd is om dit aan te pakken.
En stel dat dit juridisch moeilijk is, dan wens ik de Tesla rijder die een procedure tegen Tesla start omdat hem de toegang tot een SuC is ontzegd, veel succes.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je met een Amerikaans bedrijf op gespannen voet leeft, ze plenty mogelijkheden hebben om, rechtens of niet, je het leven zeer zuur kunnen maken.
En zeg nou zelf, zou jij het risico willen lopen dat je ergens in het buitenland de toegang tot een SuC ontzegd wordt?
Wil ook in de toekomst het gebruik van de SuC soepel lopen dan moet Tesla daar nu stevig op sturen.
Parkeerruimte huren? Ik dacht altijd dat ze die gratis ter beschikking kregen on ruil voor klanten die iets komen eten/drinken/vergaderen/...
 
Een bestuurder van een brandstofauto kan ook niet ongestraft urenlang een benzinepomp bezet houden. De eigenaar van zo'n station zal binnen enkele minuten maatregelen treffen. Waarom zou Tesla dat dan niet mogen doen? Tesla huurt de ruimte van een SuperCharger en is bevoegd daar regels te stellen.
Ik denk dan ook dat Tesla voor het onrechtmatig bezet houden van een laadplaats op de eigen SuC wel bevoegd is om dit aan te pakken.
En stel dat dit juridisch moeilijk is, dan wens ik de Tesla rijder die een procedure tegen Tesla start omdat hem de toegang tot een SuC is ontzegd, veel succes.
Ik weet uit eigen ervaring dat als je met een Amerikaans bedrijf op gespannen voet leeft, ze plenty mogelijkheden hebben om, rechtens of niet, je het leven zeer zuur kunnen maken.
En zeg nou zelf, zou jij het risico willen lopen dat je ergens in het buitenland de toegang tot een SuC ontzegd wordt?
Wil ook in de toekomst het gebruik van de SuC soepel lopen dan moet Tesla daar nu stevig op sturen.

OK Wim - maar nu heb je het over wat anders: SuC gebruik ontzeggen. Ben het daar helemaal mee eens en dat moet ook prima kunnen. Je credit-card zonder toestemming belasten is wat anders.
 
Twee interessante vragen om in dit kader te stellen (poll?)
1. Hoe vaak heb je zelf al moeten wachten?
2. Hoe vaak heb je hem na 100% laten staan? (Gewetensvraag en situatie afhankelijk)

1. 2x allebei in Amsterdam
2. 1x, in Drachten, 's-avonds laat op weg naar huis in slaap gevallen en 2 uur later wakker geworden. Auto was lekker vol! Stond er als enige overigens.
 
  • Like
Reactions: FVO
Parkeerruimte huren? Ik dacht altijd dat ze die gratis ter beschikking kregen on ruil voor klanten die iets komen eten/drinken/vergaderen/...
Amerikaanse bedrijven kennende zullen ze geregeld hebben dat zij over de ruimte van de SuC vrij kunnen beschikken en regels kunnen stellen. Het kan heel goed zijn dat dat om niet is maar gebeurt zeker in de vorm van een huurovereenkomst. Tesla zal te allen tijde ook toegang moeten hebben tot de apparatuur.