Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla-killer op komst?

This site may earn commission on affiliate links.
Omg.... Niet weer zo'n hobby hybride hok...

Ik heb deze week bij SuC Satteldorf een leuk gesprek gehad met een BMW rijder die meer wilde weten over mijn Tesla en de SuC.

Voor hem, als verstokt BMW rijder, is het niet meer dan vanzelfsprekend dat BMW met een echte Tesla variant komt, liefst met dezelfde techniek en specificaties en SuC fähig. Het begint in Duitsland nu echt op te vallen dat er een steeds dichter netwerk wordt gebouwd en dat het kennelijk gewoon allemaal werkt. Natuurlijk kun je het dan niet laten om erbij te zeggen dat het zonder belastinggeld is gebouwd.

Ik begreep ook van hem dat door de "echte" BMW rijder de "i" versies niet echt serieus worden genomen.
 
Omg.... Niet weer zo'n hobby hybride hok...
Zonder Tesla zou BMW waarschijnlijk niet eens echt met deze ontwikkeling bezig zijn (of in ieder geval met veel minder haast). Wat dat betreft opent Tesla wel echt de oogjes in autoland, een hele goede zaak. Ook goed dat BMW dit in een standaard carrosserie gebouwd heeft en er geen 'kijk mij eens groen zijn' gedrocht van heeft gemaakt, dat maakt de acceptatie alleen maar makkelijker.
Hopelijk komen ze zo ver dat ze die dynamo die op benzine draait er ook uit weg durven te laten. Dat zal wel niet zonder slag of stoot gaan bij zo'n gevestigd bedrijf als BMW...
 
Ze hebben mijn inziens duidelijk het hele Tesla concept niet begrepen. Misschien dat BMW hier uiteindelijk wel goed mee gaat verkopen, dat zou kunnen, maar het is een andere markt en ik kan mij dus niet voorstellen dat een Tesla-rijder de overstap gaat maken.
 
Het ontwerp voor deze auto moet toch al weer een aantal jaartjes geleden geboren zijn, net als dat van de i3 en de i8.

Dat was de tijd dat er nog weinig geloof was in een volledig elektrische auto die ook nog eens een acceptabele range heeft. Bij een EV dacht (en denkt men op sommige plaatsen) nog steeds aan een bereik van 150 km/max (op Autobahnsnelheid nog aanzienlijk minder) en dus is er "ondersteuning" nodig.

Er zal veel zijn geïnvesteerd in dit ontwerp en binnen het concern zelf zijn allerlei krachten, die ook tegengesteld kunnen zijn.
Daarnaast spelen onderbuikgevoelens mee bij alle lagen.

Het is weer grappig dat ook deze auto gelijk weer wordt gespiegeld aan de Tesla en een vergelijking met de P85D zet hem dan ook gelijk weer op afstand. Ik zie het "killer"-gehalte ook niet zo, of het moet zijn dat er BMW op blijft staan. Mogelijk dat een BMW rijder iets minder snel naar Tesla overstapt wat voor BMW momenteel hard nodig is. Het gaat hierbij niet direct om de aantallen, maar om wat "leeft", om "het feit alleen al" en de trend die is ingezet.
Verder is er de weer zeer beperkte elektrische range, de onmogelijkheid om echt te snelladen (voor SuC is gewoon een groot batterijpakket nodig), de noodzaak van een kostbare en vervuilende brandstofmotor die ook weer veel plaats inneemt en veel onderhoud nodig zal hebben.

Ik denk dat we de auto-industrie op termijn niet moeten onderschatten. Natuurlijk zien zij de voordelen van een echte EV mits hij aan de Tesla-specificaties voldoet. Ook zien zij de opkomst van het SuC netwerk en door de toename van de dichtheid worden de laadpauzes (in totaal) korter etc.

Dan Audi, die gewoon aangeeft dat zij over een jaar of twee met een EV komen met een range van 450 km. Tja, waar komt dat dan vandaan? Zij zouden dom zijn als ze het allemaal zelf willen doen. Dat is enorm duur en je begint van voren af aan. De klant wil ook niet een onnodig dure auto die mogelijk nog allerlei issues heeft in de begintijd.

Mits voldoende supply is het dan veel slimmer om een bestaand concept, dat zich dagelijks bewijst, over te nemen. Een drivetrain wordt op den duur gewoon een onderdeel en kan best door een ander (Siemens?) gemaakt worden waarbij de drivetrain van Tesla als voorbeeld kan dienen. Als hij betrouwbaar is, voldoende PS levert, compact en betaalbaar is dan maakt het ook niet uit wat er voor sticker op plakt. Datzelfde geldt voor de batterij.

Als Audi wil waarmaken wat zij belooft dan kan het niet anders dan volgens het scenario hierboven. Dan blijft de Audi verder zo hij is met alle kwaliteiten die de rijder zo waardeert maar hij krijgt er een moderne, onderhoudsarme, aandrijflijn bij die ook nog eens een behoorlijke ruimtewinst voor de bagage oplevert en de auto weer laat "meetellen" als het om prestaties gaat.

Ook zegt de topman van VAG dat die auto's op onderdelen zo'n 5 x beter zijn dan bijvoorbeeld de nu te kopen E-Golf. Dat is een opmerkelijke uitspraak want ze nemen afstand van de huidige range EV's met beperkte range. Eigenlijk een negatief koopadvies.
Ik zie dit ook nog wel gebeuren bij BMW en Mercedes, waarschijnlijk gewoon omdat de klant er om gaat vragen, inclusief de SuC mogelijkheid en dan kan het netwerk nog dichter worden als er meer mee gaan doen.
 
Ze hebben mijn inziens duidelijk het hele Tesla concept niet begrepen. Misschien dat BMW hier uiteindelijk wel goed mee gaat verkopen, dat zou kunnen, maar het is een andere markt en ik kan mij dus niet voorstellen dat een Tesla-rijder de overstap gaat maken.

Ik denk dat ze het wel begrepen hebben en wel "willen" maar niet "kunnen". Het zit 'em in de batterij. Het lijkt dat krachtige elektromotoren inzetten niet het probleem is maar dat ze er de komende jaren niet in slagen om de batterijtechnologie van Tesla op zijn minst te evenaren. Er beweegt duidelijk wat en dat kunnen we enkel toejuichen. We are finally getting near to a point of no return...
 
Ik waardeer je positieve insteek jpet, maar BMW heeft net als bijna alle andere autofabrikanten te lang de kop in het zand gestoken en komt nu met weer een hobby project... Ze lopen inderdaad wel wat achter de feiten aan als je kijkt naar Tesla.
 
We are finally getting near to a point of no return...

Dat dacht ik afgelopen vrijdag ook toen ik in mijn Tesla een Lijnbus op waterstof kruistte. "De toekomst is begonnen", dacht ik toen.

- - - Updated - - -

Dan Audi, die gewoon aangeeft dat zij over een jaar of twee met een EV komen met een range van 450 km. Tja, waar komt dat dan vandaan?

Hoeveel keer hebben we dat al (van andere constructeurs) gehoord?

Ik denk dat ze in Duitsland ook al eens hebben gerekend: 50.000Teslas per jaar op de baan... Dat zijn 50.000 "klassieke" premiumsedans minder die verkocht worden...
 
Dat dacht ik afgelopen vrijdag ook toen ik in mijn Tesla een Lijnbus op waterstof kruistte. "De toekomst is begonnen", dacht ik toen.

Dat denk ik ook. Ik was kort geleden op een masterclass EV en maakte daar deze aantekening op mijn website Leafrijder.nl:


  • In discussies wordt regelmatig de fuel-cell (waterstof) als toekomstige energiedrager genoemd. Het proces echter is, in vergelijking tot de batterij, dermate complex en duur dat alleen voor bijzonder vervoer zoals het internationale vrachtwagenvervoer en touringcars het lonend zal zijn. Dan is het ook niet nodig om elke benzinepunt uit te breiden met een waterstof unit.

Voor massaal gebruik in personenauto's is het geen oplossing om een behoorlijk aantal redenen, w.o. de noodzaak van een geheel nieuwe infrastructuur.
Maar internationaal vrachtverkeer en bussen kunnen er goed mee uit de voeten. Die kunnen dan een range hebben die vergelijkbaar is met die van de huidige dieseltank en hebben voldoende aan een netwerk dat vergelijkbaar is met het SuC netwerk.
 
Ik waardeer je positieve insteek jpet, maar BMW heeft net als bijna alle andere autofabrikanten te lang de kop in het zand gestoken en komt nu met weer een hobby project... Ze lopen inderdaad wel wat achter de feiten aan als je kijkt naar Tesla.

Absoluut en door die "verdomde snotaap" Musk zitten ze gedurende een aantal jaren met een probleem. Ik ben trouwens ook een overloper. Altijd BMW rijder geweest en nooit gedacht in iets anders geïnteresseerd te zullen zijn. Nu een nog 10 keer hevigere Tesla apostel geworden. :rolleyes:

Musk had geen schijn van kans gehad indien BMW, Mercedes en Audi de afgelopen 10 jaar ernstig hadden geïnvesteerd in een vervanger voor de ICE. Ze hebben gewoon de kat uit de boom gekeken en nu staan ze op achterstand. Maar Tesla heeft ook een zwakte -> ze zijn production constraint. Ze kunnen dus maar matig extra wagens produceren. Zelfs met een jaarlijkse groei van 50% is dat in absolute aantallen nog relatief tov de grote merken. En de production constraint factor zit zowel op het niveau van de lijn als op de beschikbaarheid van batterijen. De grote constructeurs hebben 3 a 4 jaar om in de tegenaanval te gaan. Nu hebben ze een wake-up call gekregen maar is het nog geen groot probleem. Ben benieuwd hoe ze hun battery supply gaan regelen...

De grote vraag die ik mij stel is of er een constructeur zo ver te krijgen is om 35+ miljard USD neer te tellen om Tesla te kopen en zo de rest op apengapen te zetten...
 
Ook zegt de topman van VAG dat die auto's op onderdelen zo'n 5 x beter zijn dan bijvoorbeeld de nu te kopen E-Golf.


Die topman van VAG lult gewoon uit zijn nek.
Hij sprak van een rendement dat 5 keer hoger ligt.

Laat ons ervan uit gaan dat ook VAG het perpetuum mobile niet heeft uitgevonden. (jammer maar helaas).
En dat bijgevolg 100% het theoretisch maximale rendement is. Dat zou dan 5* beter zijn. Dus nu 20% ???
Zelf een moderne ICE heeft een beter rendement.

images.jpg


- - - Updated - - -

Of hij moet vreemd gegaan zijn, of van een koekoek!

:smile:

Laat ons dus hopen dat Elon zijn ei in het ICE-nest uitgebroed krijgt.
 
Last edited:
Absoluut en door die "verdomde snotaap" Musk zitten ze gedurende een aantal jaren met een probleem. Ik ben trouwens ook een overloper. Altijd BMW rijder geweest en nooit gedacht in iets anders geïnteresseerd te zullen zijn. Nu een nog 10 keer hevigere Tesla apostel geworden. :rolleyes:

Musk had geen schijn van kans gehad indien BMW, Mercedes en Audi de afgelopen 10 jaar ernstig hadden geïnvesteerd in een vervanger voor de ICE. Ze hebben gewoon de kat uit de boom gekeken en nu staan ze op achterstand. Maar Tesla heeft ook een zwakte -> ze zijn production constraint. Ze kunnen dus maar matig extra wagens produceren. Zelfs met een jaarlijkse groei van 50% is dat in absolute aantallen nog relatief tov de grote merken. En de production constraint factor zit zowel op het niveau van de lijn als op de beschikbaarheid van batterijen. De grote constructeurs hebben 3 a 4 jaar om in de tegenaanval te gaan. Nu hebben ze een wake-up call gekregen maar is het nog geen groot probleem. Ben benieuwd hoe ze hun battery supply gaan regelen...

De grote vraag die ik mij stel is of er een constructeur zo ver te krijgen is om 35+ miljard USD neer te tellen om Tesla te kopen en zo de rest op apengapen te zetten...

Volgens mij raak je hier het meest cruciale issue: De batterij beschikbaarheid.
Als de grote jongens voor een product gaan moet het ook in grote aantallen geproduceerd kunnen worden (zowel vanwege productiekosten/te behalen marge, als omdat 'nee' verkopen omdat de productiecapaciteit onvoldoende is geen optie is).


Oh en wat die Dino betreft. Als die op een ei broedt dan is het meest waarschijnlijk dat je met een gebroken/geplet ei blijft zitten...