Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla lease huurkoop & eenmanszaak

This site may earn commission on affiliate links.
Beste mede Tesla-geïnteresseerden en -eigenaren,

Ik ben voornemens om dit jaar of uiterlijk volgend jaar een Tesla te kopen/leasen (via huurkoop DLL). Oorspronkelijk dacht ik aan de Model 3 (en heb me daarvoor ook ingeschreven), maar met de 0,4% regeling komt de Model S (S 75) ook als optie in beeld.

Nu wil ik deze privé en zakelijk gaan rijden (dus 4% bijtelling), via mijn eenmanszaak. Via mijn zakelijke rekening zal ik een investering doen en de maandelijkse termijnen betalen. Ik heb alleen wat vraagtekening rondom als fiscale regelingen en subsidies - vooral hoe deze in de praktijk uitwerken (zoals de MIA). Ongetwijfeld zijn hier een aantal mensen die daar ervaring mee hebben. :)

Mijn drie belangrijkste vraagtekens zijn:
1) Het zit het nu met de MIA (milieu-investeringsaftrek)? Tot € 50.000 heb je recht op 36% investeringsaftrek - dat lijkt neer te komen op zo'n € 18.500 (MIA en oplaadpunt). Klopt dit? Dit mag je dus het eerste jaar van je winst aftrekken?
2) Het eerste termijnbedrag wordt verhoogd met de BTW over de aanschafprijs. Ruim € 15.000 dus. Dit kun je natuurlijk wel weer aftrekken, maar je moet het wel eerst betalen. Aangezien ik een groot deel van mijn reserves wil inzetten voor de aankoop (om het maandbedrag naar beneden te drukken), moet ik even kijken hoe ik dit doe. Onderhands lenen? Tips?
3) Er moet een laadpaal bij huis komen (ik heb een eigen oprit). Als ik het goed begrijp kun je dit met een eigen groep zakelijk opvoeren. Hoe gaat dit in de praktijk? (dit gaat gewoon via de reguliere energierekening, maar je kunt het zelf bijhouden? of wordt dat apart gespecificeerd/betaald?)

Zijn er nog andere punten om op te letten? Dank voor de input!
 
Beste mede Tesla-geïnteresseerden en -eigenaren,

Ik ben voornemens om dit jaar of uiterlijk volgend jaar een Tesla te kopen/leasen (via huurkoop DLL). Oorspronkelijk dacht ik aan de Model 3 (en heb me daarvoor ook ingeschreven), maar met de 0,4% regeling komt de Model S (S 75) ook als optie in beeld.

Nu wil ik deze privé en zakelijk gaan rijden (dus 4% bijtelling), via mijn eenmanszaak. Via mijn zakelijke rekening zal ik een investering doen en de maandelijkse termijnen betalen. Ik heb alleen wat vraagtekening rondom als fiscale regelingen en subsidies - vooral hoe deze in de praktijk uitwerken (zoals de MIA). Ongetwijfeld zijn hier een aantal mensen die daar ervaring mee hebben. :)

Mijn drie belangrijkste vraagtekens zijn:
1) Het zit het nu met de MIA (milieu-investeringsaftrek)? Tot € 50.000 heb je recht op 36% investeringsaftrek - dat lijkt neer te komen op zo'n € 18.500 (MIA en oplaadpunt). Klopt dit? Dit mag je dus het eerste jaar van je winst aftrekken?
Klopt. Let op, als je de auto pas in 2018 geleverd krijgt, mag je maximaal de dit jaar gemaakte kosten aftrekken (dat zal overeenkomen met de 4000 euro aanbetaling) en de rest pas in 2018.
Het oplaadpunt komt wellicht ook in aanmerking voor KIA (weet ik niet zeker).
Edit: het is niet zeker of en hoeveel MIA je in 2018 mag aftrekken voor aanschaf van een EV.
2) Het eerste termijnbedrag wordt verhoogd met de BTW over de aanschafprijs. Ruim € 15.000 dus. Dit kun je natuurlijk wel weer aftrekken, maar je moet het wel eerst betalen. Aangezien ik een groot deel van mijn reserves wil inzetten voor de aankoop (om het maandbedrag naar beneden te drukken), moet ik even kijken hoe ik dit doe. Onderhands lenen? Tips?
Tesla verrekent de 4000 euro aanbetaling met de BTW (is mij in de Tesla store verteld) dus dan gaat het nog om 11000 euro.
Misschien kun je Tesla vragen om de factuur voor het einde van het kwartaal voordat je de eerste termijnbetaling verwacht te sturen, zodat je vooraf de BTW al kunt terugvragen bij de belasting?
En anders wellicht tijdelijk een krediet op je zakelijke rekening aanvragen bij je bank. Je hebt tenslotte een goede, duidelijke en tijdelijke noodzaak.
3) Er moet een laadpaal bij huis komen (ik heb een eigen oprit). Als ik het goed begrijp kun je dit met een eigen groep zakelijk opvoeren. Hoe gaat dit in de praktijk? (dit gaat gewoon via de reguliere energierekening, maar je kunt het zelf bijhouden? of wordt dat apart gespecificeerd/betaald?)
Laat bij het aanleggen van de laadpaal een (MID gecertificeerde?) tussenmeter tussen laadpaal en groep aansluiten (al deze kosten horen bij het installeren van de laadpaal, dus komen in aanmerking voor de investeringsaftrekregelingen).
Fotootje van de meterstand jaarlijks toevoegen aan de administratie is genoeg bewijsmateriaal voor zover ik weet. Vervolgens kun je het bedrag aan elektriciteit inclusief btw ten laste brengen van de winst (maar geen btw erover terugvragen). Voor zover ik weet, hopelijk kan iemand me daarin corrigeren.
Zijn er nog andere punten om op te letten? Dank voor de input!
Voor de MIA wel op tijd (binnen 3 maanden na bestelling) de aanmelding doen op de RVO website!
Verzekering?
Wordt er een laadkabel bij de auto geleverd die op je laadpaal past of moet je die zelf organiseren?
 
2) Het eerste termijnbedrag wordt verhoogd met de BTW over de aanschafprijs. Ruim € 15.000 dus. Dit kun je natuurlijk wel weer aftrekken, maar je moet het wel eerst betalen. Aangezien ik een groot deel van mijn reserves wil inzetten voor de aankoop (om het maandbedrag naar beneden te drukken), moet ik even kijken hoe ik dit doe. Onderhands lenen? Tips?

Je kunt met DLL afspreken dat ze de BTW (die zij met je verrekenen) bij een latere termijn in rekening brengen. Dus kun je eerst terugvragen bij belastingdienst en daarna pas betalen. Doen ze regelmatig, kost kleine administratievergoeding. Check even bij DLL voor de details, voor mij regelen ze het in elk geval zo. Heeft daardoor nauwelijks impact op cashflow...

De €4.000,- krijg je overigens weer terug van Tesla en moet je weer betalen aan DLL sinds kort...
 
  • Informative
Reactions: is3 and basvk
[..]
Tesla verrekent de 4000 euro aanbetaling met de BTW (is mij in de Tesla store verteld) dus dan gaat het nog om 11000 euro.
Misschien kun je Tesla vragen om de factuur voor het einde van het kwartaal voordat je de eerste termijnbetaling verwacht te sturen, zodat je vooraf de BTW al kunt terugvragen bij de belasting?
Je kunt met DLL afspreken dat ze de BTW (die zij met je verrekenen) bij een latere termijn in rekening brengen. Dus kun je eerst terugvragen bij belastingdienst en daarna pas betalen. Doen ze regelmatig, kost kleine administratievergoeding. Check even bij DLL voor de details, voor mij regelen ze het in elk geval zo. Heeft daardoor nauwelijks impact op cashflow...
Ah, dat zijn bijzonder handige tips! Bedankt heren! :)
Wordt er een laadkabel bij de auto geleverd die op je laadpaal past of moet je die zelf organiseren?
Goede vraag. In de PDF die ik heb ontvangen staat 'Oplader voor extra hoog vermogen - Inclusief', dus ik neem aan dat deze meegeleverd wordt. Nog veel om over na te denken, cq. te regelen.
 
Nog veel om over na te denken, cq. te regelen.

Reserveer vanaf nu 2 uur per dag om alle posts op dit forum door te lezen, dan kom je er wel :D. Alles is al wel een keer aan bod gekomen.

Voor wat betreft de techniek van het opladen in Jip en Janneke taal:

meterkast --> laadpaal --> laadkabel ---> | AC/DC omvormer --> accu |

De meterkast zit in je huis of kantoor, de laadpaal hangt of staat buiten, de laadkabel zit tussen laadpaal en auto, en de AC/DC omvormer én accu zitten ín de auto.

Die AC/DC omvormer (maakt van wisselstroom gelijkstroom) in de auto wordt door Tesla 'Oplader' genoemd, en in jouw geval dus 'voor extra hoog vermogen'. Die kan dus een pak meer wisselspanning/stroom omzetten in gelijkstroom dan de standaard variant. Het gaat hier dus niet om de laadpaal die buiten staat maar om de omvormer in de auto zelf.

De laadpaal die buiten staat is alleen maar een veredeld stopcontact met wat extra beveiliging (zodat er geen stroom op staat als er geen auto aan hangt). Deze zul je zelf moeten aanschaffen, bij Tesla of bij een derde. De laadpaal die Tesla levert is goed en goedkoop.
Zorg ervoor dat hij door een elektriciën met ervaring met laadpalen wordt aangelegd (al de daarmee gemoeide kosten zijn aftrekbaar voor de MIA (en KIA?)).

Ik weet niet of Tesla nu die laadkabel die tussen de laadpaal en de auto moet bij de auto levert. Met die kabel kun je dus ook bij publieke palen laden. Anders moet je die los aanschaffen.

Tesla levert (geloof ik, nog steeds) wel een adapter bij de auto om aan een gewoon rood 3fase stopcontact of gewoon standaard 230V stopcontact te kunnen laden.