Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla m3 in de winter

This site may earn commission on affiliate links.
Hi all,

Voor mij nu de week met de M3 met koud weer. De mooie zaken zoals de deurhendels, spiegels inklappen, ruitenwissers beetje verstopt en geen deurstijlen werken in de winter heel vervelend.

Vandaag auto wat sneeuw vrij gemaakt en verarming flinl aan 30 min. Ijs weg gehaald zoveel mogelijk met de hand en dacht test even of deurhendel open kan. Deed iets te hard, zat minder ijs tussen dan verwacht. Deur open maar raam amper naar beneden dus kreeg deur niet meer dicht. Klepje opladen gaat niet open.

Heet water voorzichtig over deze plekken met de risico's of....?

Thanks.
Voor de rest een vrolijke tesla m3 rijder.
Erik
 
Tips:

Voor je uitstapt de ruitenwissers uit zetten en in service stand zetten in service menu bovenaan.
Kun je ze makkelijk los maken als ze vastgevroren zijn.

En spiegels automatisch inklappen uit zetten. Bij spiegels in snelmenu.

En eerst ijsrandje onderaan raam losmaken, dan pas ontgrendelen.

En dan lekker rijden. En ja voorverwarmen helpt.
 
Hi all,

Voor mij nu de week met de M3 met koud weer. De mooie zaken zoals de deurhendels, spiegels inklappen, ruitenwissers beetje verstopt en geen deurstijlen werken in de winter heel vervelend.

Vandaag auto wat sneeuw vrij gemaakt en verarming flinl aan 30 min. Ijs weg gehaald zoveel mogelijk met de hand en dacht test even of deurhendel open kan. Deed iets te hard, zat minder ijs tussen dan verwacht. Deur open maar raam amper naar beneden dus kreeg deur niet meer dicht. Klepje opladen gaat niet open.

Heet water voorzichtig over deze plekken met de risico's of....?

Thanks.
Voor de rest een vrolijke tesla m3 rijder.
Erik

Een hele lijst van lastige zaken, maar andere auto’s met inklapbare spiegels, verzonken ruitenwissers, deurhendels en oplaadkleppen hebben toch precies dezelfde problemen? Bij sneeuw en ijs op mijn vorige auto’s zat dat soort zaken ook gewoon vastgevroren (en die auto’s kon ik niet voorverwarmen om een deel ervan op te lossen). Alleen de stijlloze ramen van de M3 zijn vrij uniek, hoewel ik toch ook wat auto’s in het duurdere segment ken die ze ook hebben. Leggen we Tesla langs een andere meetlat? Ik kan me soms niet aan die indruk onttrekken.
 
Alleen de stijlloze ramen van de M3 zijn vrij uniek, hoewel ik toch ook wat auto’s in het duurdere segment ken die ze ook hebben.
Ik heb de truuk van het induwen van de stijlloze ruit geleerd van een depannage-chauffeur, toen ik mezelf had buitengesloten uit mijn Audi Cabriolet. Dat ding had ook stijlloze ruiten, en langs daar kon ie zich een weg manoeuvreren om aan de deurklink binnen te trekken om de deur terug te openen.
 
  • Like
Reactions: P51D
Een hele lijst van lastige zaken, maar andere auto’s met inklapbare spiegels, verzonken ruitenwissers, deurhendels en oplaadkleppen hebben toch precies dezelfde problemen? Bij sneeuw en ijs op mijn vorige auto’s zat dat soort zaken ook gewoon vastgevroren (en die auto’s kon ik niet voorverwarmen om een deel ervan op te lossen). Alleen de stijlloze ramen van de M3 zijn vrij uniek, hoewel ik toch ook wat auto’s in het duurdere segment ken die ze ook hebben. Leggen we Tesla langs een andere meetlat? Ik kan me soms niet aan die indruk onttrekken.
Bedankt. Dit is mijn eerste auto zonder raamstijlen etc dus heb geen referentie op deze punten dan de m3.
 
Tesla is gewoon geen winter auto! en daar moeten we het maar weer mee doen.... blij dat het in Nederland steeds warmer wordt ... los van alle dingen die er al genoemd zijn had ik ijs op mijn ventilator fan. Draaide wel maar volledig out of balance met alle gevolgen van dien.

Toch jammer dat er zo veel problemen zijn met een auto van 70k
Interessant, ik vind dat ie het juist erg goed doet in sneeuw. ESP kan omgaan met sneeuw, mijn ervaring met andere autos is dat die dat niet kunnen. Ramen is een risico maar gister geen enkel probleem gehad (auto een keer of 5 moeten gebruiken, steeds met een paar uur ertussen waardoor ie heel goed kon afkoelen.

Kan me voorstellen dat de S iets meer moeite heeft (vooral de deurklinken) maar met de 3 ging het goed.
 
Tesla is gewoon geen winter auto! en daar moeten we het maar weer mee doen.... blij dat het in Nederland steeds warmer wordt ... los van alle dingen die er al genoemd zijn had ik ijs op mijn ventilator fan. Draaide wel maar volledig out of balance met alle gevolgen van dien.

Toch jammer dat er zo veel problemen zijn met een auto van 70k

Ik vind dat persoonlijk echt onzin. Mijn Tesla rijdt met 4 wiel-aandrijving na voorverwarmen fluitend weg uit de straat waar de buren staan te krabben en niet eens van hun plek komen terwijl ze een half uur staan te walmen met de motor aan.
Je moet gewoon zorgen dat je voorbereid bent. Eventueel kan je een topcover over de voorruit en zijruiten doen. Dat helpt altijd tegen sneeuw en vocht.
 
Interessant, ik vind dat ie het juist erg goed doet in sneeuw. ESP kan omgaan met sneeuw, mijn ervaring met andere autos is dat die dat niet kunnen. Ramen is een risico maar gister geen enkel probleem gehad (auto een keer of 5 moeten gebruiken, steeds met een paar uur ertussen waardoor ie heel goed kon afkoelen.

Kan me voorstellen dat de S iets meer moeite heeft (vooral de deurklinken) maar met de 3 ging het goed.
Deurklinken gingen buiten verwachting goed. Alleen moest ik op de buitenspiegels föhnen, die zaten muur- en muurvast. Voor de rest geen enkel probleem.
 
Klap om de deurhendel en gaan. Enige was dat de spiegel eerste keer niet helemaal uitklapte, maar dat is me met elke auto wel eens gebeurd bij sneeuw en ijzel.
Hij reed voorbeeldig door de sneeuw, nog nooit een auto gehad dat zo moeiteloos deed, en dat allemaal met een voorverwarmde cabine ook nog!
 
  • Like
Reactions: LaurensH
Mijn ervaring met sneeuw so far met de m3
1) geen bevroren ingeklapte spiegels, wel bevroren deurklinken en ramen. Eenvoudige oplossing: een tik er tegen (deurklinken natuurlijk...raam kan ook dan weet je zeker dat hij niet meer klemt :p) en dan springt je deur zo open. Wel merk ik dat er sneeuw en ijs achter de klinken komen waardoor ie dan niet zo goed naar de beginstand gaat.
2) 4wiel aandrijving van de m3 ligt goed op de weg. Merk vooral dat de auto minder snel vast blijft zitten als je een berg sneeuw tegemoet rijdt. Waar anderen vast kwamen te zitten rijdt de model 3 er gewoon doorheen. Je merkt ook dat er een elektrisch geluid komt uit de voorwielen. Ik vermoed dat de pk's gedoseerd worden nav grip.
3) de sneeuw modus werkt slechter dan de reguliere 4w drive. Denk dat de slipmodus enkel de achterwielen aanstuurt. Brak uit met de achterkant toen ik de functie ging testen. Dat had ik niet in de normale stand.
4) ruitenwissers...zucht :)

Al met al tevreden hoe de auto zich in sneeuw gedraagt, maar blijven opletten natuurlijk!

Edit: iemand de moed gehad om de cc of autopilot aan te zetten? Ik durfde het niet aan ivm Phantom brakes die je met gladheid liever niet hebt.
 
  • Like
Reactions: Firehuntah
3) de sneeuw modus werkt slechter dan de reguliere 4w drive. Denk dat de slipmodus enkel de achterwielen aanstuurt. Brak uit met de achterkant toen ik de functie ging testen. Dat had ik niet in de normale stand.

Hij zet dan juist toch ook de traction control uit, en aangezien het meeste vermogen naar de achterwielen gaat is dat logisch?
 
Mijn M3 kan blijkbaar niet zo goed tegen de kou. Als ik vertrek hoor ik nu altijd krakende geluiden vanuit het panoramadak.
Vooral bij slecht wegdek.
Als de wagen warm is, wel pas na 30 minuten, verdwijnt het geluid stilletjes.
Is dat normaal ? Of moet dit nagekeken worden door SeC ?