TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Tesla met de hand wassen

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Wim S., Sep 30, 2014.

1. Wim S.

Wim S. Active Member

#1 Wim S., Sep 30, 2014
    Last edited: Sep 30, 2014
    Na het aanbrengen van OptiCoat word je als eigenaar ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat de wasstraat een ‚no-go’ area is geworden.
    Het met de hand wassen van een Tesla is een pittige klus. De oppervlakken zijn groot en de auto is zo breed dat ik maar met moeite tot halverwege het dak kom. Zwart vind ik een mooie kleur maar iedere druppel water droogt als een moeilijk te verwijderen kalkvlek op. Je kunt zo snel niet werken of er zijn al ingedroogde druppels.

Een door kalkafzetting vernielde Quooker en anode van de warmtepomp hebben ons doen besluiten een waterontharder aan te schaffen. Die moet liefst in de meterkast. Daar is het al vol met extra meters voor de Tesla, Husqvarna maairobot, tuinverlichting en aansluitingen voor de tuinslang. Daar past alleen een gescheiden waterontharder/zoutvat in. Het is een Boshuis DuoLux 150 geworden.

De handwas kun je met zo’n grote fleece handschoen doen, nooit geweten dat zo’n ding een ‚mitt’ heet, maar is geen comfortabele job. Het moet een veilige rechthoekige fleece mob worden op een uitschuifbare steel. Washstik in de VS heeft precies de goede mob met een naar alle kanten bewegende kop. De fleece wordt met klittenband en twee drukknoppen muurvast op de kop vastgezet.

De werkwijze is als volgt. Auto met hoge druk spuit ontdoen van grof vuil. Daarna foam aanbrengen. Dit doe ik met Monello Artico Magico Snow foam. De foamspuit is de Lancia.
    Door het zachte water is er maar 400 cc water met daarin 40 cc Monello Artico Magico Snow foam nodig om de Tesla onder een dik pak schuim te verbergen. Na een paar minuten inweken was ik de auto met de fleeceborstel op de steel. Dit is nu een klusje van enkele minuten en gaat buitengewoon makkelijk. Alleen de wielen en het deel onder de grille doe ik met de hand. Gewoon een fijne fleece handschoen om beide handen werkt tien keer makkelijker dan de dure wielwasborstel.

Met de tuinslang spoel ik de auto af. Dan komt de bladblazer in actie om 95% van het aanhangende water weg te blazen.
    Klaar!
    Echt klaar? Jazeker. Als er nog een druppeltje achterblijft droogt deze in elk geval niet als een kalkvlek op. Toch haal ik nog een keer een droge fleecemob over de auto. Natuurlijk weer met de steelmob. De auto ziet er letterlijk weer als nieuw uit.
    De totale klus kost nog geen half uur, minder dan de tijd die je naar een wasstraat rijdt en moet wachten tot ie er al dan niet bekrast weer uit komt.

De fleece steelmob komt uit de VS. Mochten er forumleden zijn die zo’n ding willen, dan wil ik er wel een beperkte groupbuy voor regelen. Reken op 40 euro incl. btw voor een complete set met één mobfleece. Een extra mobfleece cover kost rond 15 euro. Kan met BTW worden gefactureerd.

Gebruikte materialen:
    - Washstik uitschuifbare steel fleece mob
    - Monello foam spuitlans en Monello Artico Magico Snow foam van Carclean.nl
    - Waterontharder Duo Lux van Boshuis Leerdam

IMG_0749.jpg IMG_0766.jpg IMG_0765.jpg IMG_0764.jpg IMG_0802.jpg

2. Ipm

Ipm Member

Wim Snel ? :biggrin:

Ik zet de luchtvering omhoog, auto met twee emmer systeem met de hand. Daarna drogen met microvezeldoek, zeem kan ook. Ook met een half uurtje klaar :tongue:

3. redevries

redevries René de Vries

Ben vooral onder de indruk van die compacte waterontharder. Ik heb achteraf spijt dat niet bij de bouw al te hebben gedaan, maar we kwamen uit een buurt met zacht water en hebben er daarom nooit over nagedacht. Dit lijkt een mooi systeem, wat in twee delen geplaatst kan worden, dat is eenvoudiger te realiseren in een meterkast dan meeste grote installaties die ik al eerder heb gezien....

4. Wim S.

Wim S. Active Member

Op deze manier vind ik het gewoon een oervervelende klus.

Een zeem op een Tesla? Dat is een garantie voor krassen.
    Pas maar op dat je hier niet gekielhaald wordt :)

5. fouktsang

fouktsang Member

Gewoon drogen met een grote droogdoek en wat hybride V7 van de chemical guys

6. Jan2014

Jan2014 Member

Drogen met bladblazer?
    Mag je wel hopen dat er geen zand in zit...

7. ErikR

ErikR Member

Ik heb vanmorgen de auto gedroogd met 200km/u rij-wind. Óók erg effectief :tongue:

8. LastNLSig

LastNLSig Active Member

Die bladblazer lijkt me inderdaad alleen echt veilig als je vooraf je hele oprit zand en stofvrij hebt gemaakt.
    Anders is het 'water weg' en 'zand terug'.

Als je er daarna nog met een handdoek over gaat wordt het nog erger...

9. Jan2014

Jan2014 Member

NB inerdaad mooie waterontharder, en mooi ook dat hij in de meterkast past!
    Waar gaat het afvalwater heen?

10. Wim S.

Wim S. Active Member

Het zoute spoelwater verdwijnt direct in de rioolafvoer. Dit type waterontharder verbruikt een minimale hoeveelheid zout.
    Bij 150 m3 water per jaar zal het om rond 40 kg zout gaan.

11. LionKingBike

LionKingBike Member

12. Wim S.

Wim S. Active Member

13. TisLams

TisLams Member

14. thimo

thimo Model S driver

Mooie video. Één ding is me niet helemaal duidelijk, heb ik nou een foam-gun nodig of niet?

15. Wim S.

Wim S. Active Member

Een foamgun zorgt er in één minuut voor dat er een dikke schuimdeken op de auto komt te liggen. Deze schuimdeken kapselt nog niet afgespoelde verontreinigingen in.
    Je kunt na enkele minuten inweken gaan wassen. Vervolgens afspoelen en de resterende druppels met een fleecedoek afnemen.
    Ik gebruik een 1:10 verdunning waardoor er maar 40 cc concentraat nodig is.

16. MichielP

MichielP Member

Gewoon met de hand wassen - met zeep en water - mag bij ons niet. Genoeg mensen die het aan hun laars lappen maar het is mooi wel de sloot voor de deur waar al die zeep in terecht komt. Dus gegaan voor ECO waterloos wassen. Deze Eco Green Auto Clean // Intelligent Carwash genomen. Tesla gebruikt het zelf ook.

Mijn dochters hebben hem gewassen - met de nodige instructies natuurlijk

_MG_0948.jpg

17. ebullio

ebullio Active Member

Volgens mij maak je hier krassen mee, je wrijft het zand over de auto in plaats van eraf spoelen.

18. basvk

basvk Active Member

Leuke foto Michiel! Ik zet zelf ook vraagtekens bij de waterless systemen, maar het zal vast niet slechter zijn dan de borstels van een wasserette...

19. ErikR

ErikR Member

Maar als je je auto nu eerst grondig afspuit in een daarvoor bedoelde wasbox, dan zal het met het zand wel meevallen denk ik. Daarnaast kun je ook prima in de wasbox (alléén als bij de lokatie meerdere wasboxen aanwezig zijn natuurlijk) de twee-emmer-methode toepassen.

20. MichielP

MichielP Member

Ik doe het ook niet helemaal waterloos. Gebruik een emmer water om het doekje nat te maken, volgens deze Eco Green Auto Clean - How to wash your car with less than a cup of water - Waterless Car Wash - YouTube methode . Verder moet je goed opletten dat je geen stukje vergeet met het inspuiten - anders krijg je inderdaad krassen. En als hij erg vies is moet je of voorspoelen of meer doekjes gebruiken. Hij was niet zo vies, dus wij hadden aan 3 doekjes genoeg. Het resultaat is goed - hij ziet er uit of hij zo uit de showroom komt. Helaas is hij nu al weer vies - er is net vanmiddag modderregen gevallen :mad:. Het spul is overigens best wel duur - met een fles van 15 euro kan je je auto maar 3 keer wassen.

Share This Page