Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla met de hand wassen

This site may earn commission on affiliate links.
Na het aanbrengen van OptiCoat word je als eigenaar ondubbelzinnig duidelijk gemaakt dat de wasstraat een ‚no-go’ area is geworden.
Het met de hand wassen van een Tesla is een pittige klus. De oppervlakken zijn groot en de auto is zo breed dat ik maar met moeite tot halverwege het dak kom. Zwart vind ik een mooie kleur maar iedere druppel water droogt als een moeilijk te verwijderen kalkvlek op. Je kunt zo snel niet werken of er zijn al ingedroogde druppels.

Een door kalkafzetting vernielde Quooker en anode van de warmtepomp hebben ons doen besluiten een waterontharder aan te schaffen. Die moet liefst in de meterkast. Daar is het al vol met extra meters voor de Tesla, Husqvarna maairobot, tuinverlichting en aansluitingen voor de tuinslang. Daar past alleen een gescheiden waterontharder/zoutvat in. Het is een Boshuis DuoLux 150 geworden.

De handwas kun je met zo’n grote fleece handschoen doen, nooit geweten dat zo’n ding een ‚mitt’ heet, maar is geen comfortabele job. Het moet een veilige rechthoekige fleece mob worden op een uitschuifbare steel. Washstik in de VS heeft precies de goede mob met een naar alle kanten bewegende kop. De fleece wordt met klittenband en twee drukknoppen muurvast op de kop vastgezet.

De werkwijze is als volgt. Auto met hoge druk spuit ontdoen van grof vuil. Daarna foam aanbrengen. Dit doe ik met Monello Artico Magico Snow foam. De foamspuit is de Lancia.
Door het zachte water is er maar 400 cc water met daarin 40 cc Monello Artico Magico Snow foam nodig om de Tesla onder een dik pak schuim te verbergen. Na een paar minuten inweken was ik de auto met de fleeceborstel op de steel. Dit is nu een klusje van enkele minuten en gaat buitengewoon makkelijk. Alleen de wielen en het deel onder de grille doe ik met de hand. Gewoon een fijne fleece handschoen om beide handen werkt tien keer makkelijker dan de dure wielwasborstel.

Met de tuinslang spoel ik de auto af. Dan komt de bladblazer in actie om 95% van het aanhangende water weg te blazen.
Klaar!
Echt klaar? Jazeker. Als er nog een druppeltje achterblijft droogt deze in elk geval niet als een kalkvlek op. Toch haal ik nog een keer een droge fleecemob over de auto. Natuurlijk weer met de steelmob. De auto ziet er letterlijk weer als nieuw uit.
De totale klus kost nog geen half uur, minder dan de tijd die je naar een wasstraat rijdt en moet wachten tot ie er al dan niet bekrast weer uit komt.

De fleece steelmob komt uit de VS. Mochten er forumleden zijn die zo’n ding willen, dan wil ik er wel een beperkte groupbuy voor regelen. Reken op 40 euro incl. btw voor een complete set met één mobfleece. Een extra mobfleece cover kost rond 15 euro. Kan met BTW worden gefactureerd.

Gebruikte materialen:
- Washstik uitschuifbare steel fleece mob
- Monello foam spuitlans en Monello Artico Magico Snow foam van Carclean.nl
- Waterontharder Duo Lux van Boshuis Leerdam

IMG_0749.jpg
IMG_0766.jpg
IMG_0765.jpg
IMG_0764.jpg
IMG_0802.jpg
 
Last edited:
  • Like
  • Helpful
Reactions: EddieW and Steven78
Ben vooral onder de indruk van die compacte waterontharder. Ik heb achteraf spijt dat niet bij de bouw al te hebben gedaan, maar we kwamen uit een buurt met zacht water en hebben er daarom nooit over nagedacht. Dit lijkt een mooi systeem, wat in twee delen geplaatst kan worden, dat is eenvoudiger te realiseren in een meterkast dan meeste grote installaties die ik al eerder heb gezien....
 
Wim Snel ? :biggrin:

Ik zet de luchtvering omhoog, auto met twee emmer systeem met de hand. Daarna drogen met microvezeldoek, zeem kan ook. Ook met een half uurtje klaar :tongue:

Op deze manier vind ik het gewoon een oervervelende klus.

Een zeem op een Tesla? Dat is een garantie voor krassen.
Pas maar op dat je hier niet gekielhaald wordt :)
 
- Waterontharder Duo Lux van Boshuis Leerdam

Wij hebben ook heel hard water. Die duo oplossing lijkt mij ook wel wat. Een paar vragen:
1 hoe lang heb je de boshuis ontharder en hoe bevalt-ie?
2 in de boshuis folder worden de volgende afmetingen opgegeven. Voor de harscilinder 21x60 en voor de zoutbak 32x32x44. Kloppen deze maten met jouw foto?
3 als het water zo wordt behandeld droogt de tesla toch mooi op zonder kalkdruppels?
Dank!
 
- Waterontharder Duo Lux van Boshuis Leerdam

Wij hebben ook heel hard water. Die duo oplossing lijkt mij ook wel wat. Een paar vragen:
1 hoe lang heb je de boshuis ontharder en hoe bevalt-ie?
2 in de boshuis folder worden de volgende afmetingen opgegeven. Voor de harscilinder 21x60 en voor de zoutbak 32x32x44. Kloppen deze maten met jouw foto?
3 als het water zo wordt behandeld droogt de tesla toch mooi op zonder kalkdruppels?
Dank!


Nu een maand in gebruik. Bevalt uitstekend. Geen douchewanden meer droogmaken, geen vernielende kalk meer in Quooker en boiler van warmtepomp. Prettiger aan de huid tijdens en na het douchen. Halvering van de benodigde afwasmiddel en wasmiddel in de wasmachine.
De zoutbak die ik heb is een cilinder van 20 x 80 cm. De vierkante zoutbak past niet in de meterkast.
En ja de Tesla droogt mooi op zonder kalkdruppels. Naast kalk zit er ook nog andere residu in water, dus het meeste water eraf halen is sowieso goed.
 
Mooie video. Één ding is me niet helemaal duidelijk, heb ik nou een foam-gun nodig of niet?

Een foamgun zorgt er in één minuut voor dat er een dikke schuimdeken op de auto komt te liggen. Deze schuimdeken kapselt nog niet afgespoelde verontreinigingen in.
Je kunt na enkele minuten inweken gaan wassen. Vervolgens afspoelen en de resterende druppels met een fleecedoek afnemen.
Ik gebruik een 1:10 verdunning waardoor er maar 40 cc concentraat nodig is.
 
Maar als je je auto nu eerst grondig afspuit in een daarvoor bedoelde wasbox, dan zal het met het zand wel meevallen denk ik. Daarnaast kun je ook prima in de wasbox (alléén als bij de lokatie meerdere wasboxen aanwezig zijn natuurlijk) de twee-emmer-methode toepassen.
 
Ik doe het ook niet helemaal waterloos. Gebruik een emmer water om het doekje nat te maken, volgens deze Eco Green Auto Clean - How to wash your car with less than a cup of water - Waterless Car Wash - YouTube methode . Verder moet je goed opletten dat je geen stukje vergeet met het inspuiten - anders krijg je inderdaad krassen. En als hij erg vies is moet je of voorspoelen of meer doekjes gebruiken. Hij was niet zo vies, dus wij hadden aan 3 doekjes genoeg. Het resultaat is goed - hij ziet er uit of hij zo uit de showroom komt. Helaas is hij nu al weer vies - er is net vanmiddag modderregen gevallen :mad:. Het spul is overigens best wel duur - met een fles van 15 euro kan je je auto maar 3 keer wassen.