Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model 3 importeren uit Duitsland

This site may earn commission on affiliate links.
Heb even het forum doorgezocht maar geen gelijkend draadje gevonden.. Vandaar even een nieuwe..
Ik zit nog te wachten op de LR RWD. Maar nu zie ik ook dat de prijzen in duitsland toch wel flink schelen.
Dit is zeker met de bijtelling interessant.

Heeft iemand ervaring met het aanschaffen van een M3 in duitsland? Ik bedoel.. je kan m natuurlijk gewoon via de website bestellen, maar dan.. hebben jullie daar ervaring mee?

Ps. auto wordt gekocht door de zaak, dus btw betalen we dan in principe niet.
Ik begreep dat je in duitsland dan geen BTW hoeft te betalen, maar enkel in NL, die je dan later weer terug vraagt.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
 
Je vergeet het BTW verschil (19% in Duitsland vs 21% in Nederland). Zonder BTW is het verschil maar €2000.. zou mij de moeite niet waard zijn. Voor de bijtelling helpt het trouwens niet. Bij het importeren registreert de RDW de Nederlands catalogusprijs, dat moet je zelf invullen op het importformulier. Als je daar iets lagers invult pleeg je fraude.
 
Je vergeet het BTW verschil (19% in Duitsland vs 21% in Nederland). Zonder BTW is het verschil maar €2000.. zou mij de moeite niet waard zijn. Voor de bijtelling helpt het trouwens niet. Bij het importeren registreert de RDW de Nederlands catalogusprijs, dat moet je zelf invullen op het importformulier. Als je daar iets lagers invult pleeg je fraude.
Hmm dat is een goeie! Ik dacht dat de catalogusprijs werd gekozen uit het land van herkomst..
Dan heeft het inderdaad weinig zin allemaal :(
 
Tesla vermeld in haar verkoopvoorwaarden ook expliciet dat je koopt in het land van aankoop en dat ze geen medewerking verlenen aan het exporteren van het voertuig.

Ik weet niet precies wat dat inhoud, maar ik vermoed dat ze hem dus alleen uitleveren op Duitse kenteken platen (wat als Nederlander wel eens lastig kon zijn) en dat je hem daarna zelf moet importeren.
 
Je vergeet het BTW verschil (19% in Duitsland vs 21% in Nederland). Zonder BTW is het verschil maar €2000.. zou mij de moeite niet waard zijn. Voor de bijtelling helpt het trouwens niet. Bij het importeren registreert de RDW de Nederlands catalogusprijs, dat moet je zelf invullen op het importformulier. Als je daar iets lagers invult pleeg je fraude.

Die 2000 euro is toch de Umweltbonus die alleen Duitsers krijgen. Tesla laat de prijs na subsidie zien.
 
  • Informative
Reactions: shthpnz and Tozz
Als ik naar de Performance Basis nu kijk dan zou in DE de Ex BTW en EX Milieubonus deze op €49.000 komen vs €52.800 in Nederland. Is toch bijna €4.000 verschil. Maar voor zover ik kan zien moet je eerst het voertuig op kenteken hebben alvorens je hem via de RDW kan laten overzetten. Het makkelijkste zou zijn op een flatbed deze te vervoeren vanaf een Tesla punt dicht bij de grens. Ben overigens wel benieuwd of je ook met een Fladbed de auto in Tilburg zou mogen halen hypothetisch gezien dan, want Tesla zal daar nooit aan meewerken. En dan bedoel ik de Model S want deze gaat altijd in Europa via Tilburg (toch?) ivm de assemblage aldaar. maar daar zit dan nagenoeg géén verschil in € 87.370 ex in NL en € 87.126 in DE
 
Ik heb een aantal auto’s ingevoerd uit Duitsland, ook een EV. Antwoord op een aantal vragen die ik hierboven las:

1. Cataloguswaarde: de cataloguswaarde in NL, niet die in Dld. Inclusief eventuele opties die op het moment van invoeren al op de auto zitten.

2. BTW: bij een nieuwe auto 21% over het volledige betaalde bedrag, ook wanneer je al 19% BTW hebt betaald in Dld. Dus zorg dat je de auto in Dld. koopt zonder BTW. Hoe gemakkelijk dat is hangt af van de verkoper. Vaak is het noodzakelijk aan te tonen dat je een valide bedrijf hebt en wordt de Duitse BTW een poosje in deposit gehouden totdat je hebt aangetoond BTW in NL te hebben voldaan (via de BTW-aangifte voor intracommunautaire verwerving)

3. MIA: is mogelijk, mits het een nieuwe auto of showroom model is (max. 6000km / 6 mnd oud)

Transport, tijdelijke verzekering en invoerkeuring bij de RDW kosten tijd en een paar honderd euro. Of het dan allemaal nog de moeite is mag ieder voor zich bepalen.
 
Tesla vermeld in haar verkoopvoorwaarden ook expliciet dat je koopt in het land van aankoop en dat ze geen medewerking verlenen aan het exporteren van het voertuig.
Stel je constateert binnen enkele dagen of weken mankementen aan de auto, kun je dan in Nederland bij Tesla terecht voor herstel onder garantie of gaan ze moeilijk doen en sturen ze je door naar Duitsland...(in de zin van 'geen medewerking aan exporteren').
 
Hoe moet ik deze passage uit bovenstaande link dan lezen?

Alle Nieuwe auto’s die in Europa geleverd worden hebben een fabrieksgarantie. Deze fabrieksgarantie is in de meeste gevallen twee jaar geldig en in sommige gevallen zelfs langer. Deze garantie is altijd zonder kilometerbeperking.

Iedere autofabrikant is verplicht minimaal twee jaar garantie te geven op een nieuwe auto. Deze garantie is auto gebonden en dus overdraagbaar op een eventuele volgende eigenaar.

Hoe zit dat dan met een Tesla die binnen 2 jaar meer dan 80.000 km maakt? M.i. geeft Tesla aan dat enkel de aandrijving 8 jaar heeft en de rest tot 80.000 km of zit ik mis?
 
Ik heb een aantal auto’s ingevoerd uit Duitsland, ook een EV. Antwoord op een aantal vragen die ik hierboven las:

1. Cataloguswaarde: de cataloguswaarde in NL, niet die in Dld. Inclusief eventuele opties die op het moment van invoeren al op de auto zitten.

2. BTW: bij een nieuwe auto 21% over het volledige betaalde bedrag, ook wanneer je al 19% BTW hebt betaald in Dld. Dus zorg dat je de auto in Dld. koopt zonder BTW. Hoe gemakkelijk dat is hangt af van de verkoper. Vaak is het noodzakelijk aan te tonen dat je een valide bedrijf hebt en wordt de Duitse BTW een poosje in deposit gehouden totdat je hebt aangetoond BTW in NL te hebben voldaan (via de BTW-aangifte voor intracommunautaire verwerving)

3. MIA: is mogelijk, mits het een nieuwe auto of showroom model is (max. 6000km / 6 mnd oud)

Transport, tijdelijke verzekering en invoerkeuring bij de RDW kosten tijd en een paar honderd euro. Of het dan allemaal nog de moeite is mag ieder voor zich bepalen.
Duidelijk uitleg. Je kan de auto ook export platen laten zetten, waardoor je zelf naar huis kan rijden.
 
@Arthur80 Conformiteit is dwingend recht. De eerste 6 maanden ligt bewijslast van optredende gebreken (jouw schuld) bij de fabrikant. Daarna bij jou. Dat laatste kan het lastig maken. Dus als je in 6 maanden 200.000 km rijdt dan ligt de volledige aansprakelijkheid bij de leverancier (Tesla) om te bewijzen dat jij de auto hebt mishandeld en vervalt dus de kilometer begrenzing. Daarna wordt het omgekeerd en moet jij bewijzen dat het een gebrek aan de auto betreft (en dat jou dus geen blaam treft).
 
  • Like
Reactions: pvh
Inmiddels kan sinds kort de M3 ook besteld worden in Polen/Hongarije/Roemenië/Slovenië (levering early 2020). Opvallend is dat daar de baseprijs weer een pak lager is dan in Duitsland (39,5K euro). Mijn vermoeden is dat dit ex BTW prijzen zijn.
 
BTW: bij een nieuwe auto 21% over het volledige betaalde bedrag, ook wanneer je al 19% BTW hebt betaald in Dld. Dus zorg dat je de auto in Dld. koopt zonder BTW. Hoe gemakkelijk dat is hangt af van de verkoper. Vaak is het noodzakelijk aan te tonen dat je een valide bedrijf hebt en wordt de Duitse BTW een poosje in deposit gehouden totdat je hebt aangetoond BTW in NL te hebben voldaan (via de BTW-aangifte voor intracommunautaire verwerving)

Weet je toevallig ook hoe dit zit voor een particulier als je een tweedehands S85 koopt en importeert? Betaal je dan bijvoorbeeld wel of geen BTW in Duitsland. Ik heb ook dit artikel van de Autoweek gelezen, maar kan het daar niet echt uit opmaken.

Mijn aanname is: je betaalt BTW in Duitsland. Daarna is als particulier de auto volledig in je bezit en hoef je enkel de import kentekens/transport en RDW keuring formaliteiten te doorlopen.

Wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen delen.
 
Weet je toevallig ook hoe dit zit voor een particulier als je een tweedehands S85 koopt en importeert? Betaal je dan bijvoorbeeld wel of geen BTW in Duitsland. Ik heb ook dit artikel van de Autoweek gelezen, maar kan het daar niet echt uit opmaken.

Mijn aanname is: je betaalt BTW in Duitsland. Daarna is als particulier de auto volledig in je bezit en hoef je enkel de import kentekens/transport en RDW keuring formaliteiten te doorlopen.

Wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen delen.

Volgens mij zit het zo. Voor een particulier is de Duitse Mehrwertsteuer (19%) niet ‘ausweisbar’: je koopt incl. BTW. Omdat je al BTW in een EU-land hebt betaald, hoef je bij import in NL niet nog eens BTW te betalen. Dan moet de auto trouwens wel een zakelijke auto zijn in Dld. (dus niet al een ‘marge’ auto van een particulier).

Pas op wanneer de auto nog relatief nieuw is (jonger dan 6 maanden) en/of relatief weinig heeft gereden (minder dan 6.000 km). In dat geval beschouwt de Belastingdienst de auto als nieuw en betaal je als particulier nogmaals BTW over het volledige bedrag dat je hebt betaald, incl. de MwSt. die je al hebt betaald. Dat kun je dus beter zien te vermijden...
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Knooijer
Weet je toevallig ook hoe dit zit voor een particulier als je een tweedehands S85 koopt en importeert? Betaal je dan bijvoorbeeld wel of geen BTW in Duitsland. Ik heb ook dit artikel van de Autoweek gelezen, maar kan het daar niet echt uit opmaken.

Mijn aanname is: je betaalt BTW in Duitsland. Daarna is als particulier de auto volledig in je bezit en hoef je enkel de import kentekens/transport en RDW keuring formaliteiten te doorlopen.

Wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen delen.
De vraag is of een Duitse verkoper (garage) aan een particulier wil verkopen. Een garage is namelijk verplicht 6 maanden garantie te geven behalve bij verkoop aan een zakelijke koper. Hij zal dus een voorkeur hebben om aan een bedrijf te verkopen omdat hij dan volgens de wet geen garantie hoeft te geven.
 
  • Informative
Reactions: Knooijer