Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model 3 importeren uit Duitsland

This site may earn commission on affiliate links.
Ik importeer af & toe een autootje uit Duitsland.
Je koopt in Duitsland een auto inclusief BTW.
Je laat de auto keuren bij de RDW, kosten €100.10.
Na +- 14 dagen krijg je kenteken.
Met het kenteken kan je de nummerplaten laten maken & verzekeren..
Een dag daarna de meldcode.
Je hoeft in Nederland geen BPM & BTW betalen voor een EV.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Weet je toevallig ook hoe dit zit voor een particulier als je een tweedehands S85 koopt en importeert? Betaal je dan bijvoorbeeld wel of geen BTW in Duitsland. Ik heb ook dit artikel van de Autoweek gelezen, maar kan het daar niet echt uit opmaken.

Mijn aanname is: je betaalt BTW in Duitsland. Daarna is als particulier de auto volledig in je bezit en hoef je enkel de import kentekens/transport en RDW keuring formaliteiten te doorlopen.

Wellicht kan iemand zijn/haar ervaringen delen.

Klopt als particulier kun je de btw toch niet terugvragen, zelfde als elke ander auto. Naar de rdw in invoeren. Wel BPM aangifte doen (ook al is die nul), evt. bpm/wegenbelastingvrijstelling (je rijdt ermee in NL op de weg).

Meest lastige: kenteken en verzekering vanaf Duitsland. Duits tijdelijk kenteken (5-daags), met verzekering, mag je in NL niet mee rijden.
In NL een 1-dags kenteken: verzekering is duur (100,- plus) en je hebt het 2x nodig (weer als je naar de RDW gaat).

Transporter kan ook (duur) of groene platen vanaf de grens (als je iemand kent die ze heeft).

Veruit het makkelijkste: Oostenrijkse export platen (groen), iets duurder, maar mag je 21 dagen mee rondrijden in de EU (met verzekering).
Ophalen, platen erop en naar huis, rondrijden, naar de rdw, en weer rondrijden tot je het kenteken binnen hebt. Heb je snel in huis en bedrijven zat die dat regelen.
 
  • Helpful
Reactions: Knooijer
Ik heb een M3LR uit 2019 gekocht in Duitsland. Mede door de COVID perikelen heb ik het hele importproces door een daarin gespecialiseerd bedrijf laten doen. Nu blijken we vetraging op te lopen doordat een sticker mist die in het deurframe had moeten zitten (in de B-stijl bij de voordeur). Heeft iemand een idee wat voor sticker dit is? Het schijnt van de keurmeester af te hangen of hij de auto wil keuren met of zonder deze sticker. Ik heb gegoogled maar er niets over gevonden online. Wie weet meer?
 
Gaat waarschijnlijk om onderstaande sticker.
NB. onze auto is van maart 2019 maar de sticker is pas dit jaar door een ranger geplakt omdat deze af fabriek niet was voorzien, wellicht dat een telefoontje naar Tesla de juiste sticker kan opleveren.
 

Attachments

  • Sticker.jpg
    Sticker.jpg
    554.6 KB · Views: 74
Ik heb 2 keer een Land Rover geïmporteerd, de eerste keer was wat lastig want toen konden ze niet de juiste typegoedkeuring vinden en met mijn Disco 3 heeft ie maar 5 minuten binnen gestaan. Chassisnummer lezen en hup naar het kantoor.
De Douane duurt veel langer, meer papierwerk etc.

Ik kreeg daar wel de indruk dat handelaren beter gecontroleerd werden dan particulieren. :oops:

Ik zou het er op gokken, maar je hebt het uitbesteed dus dat is lastig.
 
  • Like
Reactions: Wyps
Gaat waarschijnlijk om onderstaande sticker.
NB. onze auto is van maart 2019 maar de sticker is pas dit jaar door een ranger geplakt omdat deze af fabriek niet was voorzien, wellicht dat een telefoontje naar Tesla de juiste sticker kan opleveren.

Bij mij heeft Tesla idd ook op een later moment een sticker daar geplaatst. (M3 februari 2019)
In de loop van 2019 was de juiste sticker standaard aanwezig heb ik begrepen.
 
  • Like
Reactions: Wyps