Ik heb in oktober een tweedehands S85 gekocht. Ervoor en erna wel zitten dubben, had ik niet een nieuwe moeten kopen? Ik heb gemerkt dat de vraagprijzen voor 2013 modellen sindsdien alleen maar omhoog zijn gegaan, dus nu zou die vraag nog lastiger zijn. Waar je nog op moet letten is dat wanneer je een model uit 2013 koopt er een subtiel verschil zit tussen een december model en een november model: Na 2018 gaat voor de november modellen 5 jaar lang 4 % bijtelling gelden over de gehele cataloguswaarde, bij de decembermodellen geldt de Tesla-tax, dus 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro, de rest tegen 25% (als die regeling doorgaat uiteraard).
Nu na een aantal maanden met de auto kan ik denk ik goed de voor- en nadelen opnoemen:
voor:
- nog 3 jaar lang 0% bijtelling
- kinderziektes worden tegen garantie verholpen
- stuk lagere investering
- je kunt direct gaan rijden en genieten!! Geen wachttijd
- geen keuzestress over opties
- iets meer bagageruimte doordat de voorste motor er niet zit
tegen:
- geen MIA
- geen AP
- geen vierwielaandrijving
- accu met wat degradatie
- garantieperiode tot 80.000 komt sneller dichterbij
neutraal:
- dezelfde bijzondere service vanuit Tesla
- zelfde waanzinnige prestaties
- zelfde waanzinnige looks
- zelfde verzekeringspremie
Wij hebben een model gekocht dat niet vol zat met opties: geen leren bekleding, dicht dak, maar wel de luchtvering en het techpakket, de parkeersensoren, de hoedenplank en de winterspullen. Ook de kleur had ik zelf niet gedurfd. Achteraf had ik de auto niet anders willen hebben.
Bij een testrit is het moeilijk (misschien wel onmogelijk) om zonder roze bril te kijken als je nog nooit een Tesla hebt gereden. Waar moet je op letten? Volgens mij vooral de capaciteit van de accu, de rest kun je onder garantie laten herstellen, mits de kilometerstand niet boven de 80.000 km zit. Zo rijden wij binnenkort rond met een splinternieuwe motor, nieuwe chroomstrip achterzijde, nieuwe spiegels, nieuwe remlicht-LED's, nu met splinternieuw (leen)accupakket.
Een indicatie voor de accucapaciteit kun je krijgen door de aangegeven typical range te delen door het percentage capaciteit dat hij aangeeft, dat x 100 geeft ongeveer het aantal km's dat je full range kunt verwachten. Hoe dichter bij de 400 km des te beter.
Van de dingen die je bij een ICE bekeek blijft alleen het profiel op de banden overeind staan. De rest heeft geen zin.
De kwaliteit van onze model S van december 2013 is overigens fantastisch. Maar dat is maar net wat je gewend was, denk ik. Wij komen van een Ford Fiesta dus dat is geen wonder. Misschien hebben wij een hele goede getroffen, behalve de accu dan die nu gerepareerd wordt. Wij hebben een Tesla met een dicht dak dus wij hebben de bijgeluiden daarvan niet en daardoor een stillere auto. Maar ik heb nu ook in een splinternieuwe van dichtbij kunnen kijken en ik zie het verschil niet, ik denk dat we een erg goede hebben getroffen.
Als ik de keuze weer zou hebben en dezelfde prijs weer zou tegenkomen, zou ik het weer zo doen (denk ik). Of ik had het nog eerder gedaan.