Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S kopen nieuw of tweedehands

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo,
Ik ben al een tijdje zeer geïnteresseerd in het aanschaffen van een Tesla Model S. Echter twijfel ik of ik moet kiezen voor een nieuwe (lease) of een gebruikte (overnemen lease contract met nog 0% bijtelling). Zo snel kan ik niet de voordelen cq nadelen van deze twee optie op een rijtje krijgen. Zelf heb ik een BV waarin ik het contract wil opnemen. Wie heeft er nuttige tips waarop ik een keuze kan maken. Nieuw aanschaffen heeft in mijn ogen wat nadelen omdat veel fiscale voordelen verdwenen zijn...
Hartelijk dank voor jullie reacties.
Mvrgr. Joppos
 
Als je budget het haalt: een nieuwe. Autopilot is toch wel erg fijn en ook de bouwkwaliteit is behoorlijk toegenomen.
Veel succes met je keuze en het is niet mogelijk om een slechte te maken zolang het maar een Tesla is :)


Of een tweedehands met autopilot. Ik zie nu bijvoorbeeld een aantal Tesla op autoscout staan die bijna 20K goedkoper zijn dan een nieuwe, terwijl ze nog maar een jaar oud zijn.
Ik heb nu zelf ook een order voor een nieuwe, maar weet achteraf gezien niet of dat wel de juiste keus is. De afschrijving van de Tesla is enorm en ik moet eerlijk bekennen dat m'n huidige P85 als nieuw rijdt met 115.000km op de teller - op de "early-adaptor" issues na die er vrijwel allemaal uit zijn nu.

Overigens kan je geen MIA toepassen op een tweedehands auto, de vraag is alleen of dat nog relevant is in 2016 want ik weet niet of het nog op de lijst staat.
 
overname van een bestaande operational lease: voordeel, je hebt een kortere looptijd en geen verzekering/garantie/onderhoud/afschrijving risico. bijtelling 2013 is 0% op max 3 jaar nog te gaan, bij 2014 gewoon 4%. Nadeel: je hebt een ouder model en misschien geen AP of 4WD als je dat graag wilde.
nieuwe operational lease: als bovenstaand met nieuwste model en config naar keuze, nadeel 4% bijtelling (wat bijna verwaarloosbaar is tov je vorige zakelijke auto's met 14-25% bijtelling)

overname financial lease: niet doen, gewoon kopen en zelf opnieuw afsluiten. goedkoper dan operational lease, afloopdatum, kosten, fiscale voordelen beperkt if any.
kopen nieuw met financial lease: goedkoper dan operational lease, afloopdatum, kosten, fiscale voordelen in eigen beheer.

de afschrijving is natuurlijk veel lager op een gebruikte. dat de afschrijving superlaag is, daar zit nog wel een addertje onder het gras: de vervanging door een nieuwe Tesla is >10% duurder geworden in een jaar tijd door de $ koers.
 
Ik heb in oktober een tweedehands S85 gekocht. Ervoor en erna wel zitten dubben, had ik niet een nieuwe moeten kopen? Ik heb gemerkt dat de vraagprijzen voor 2013 modellen sindsdien alleen maar omhoog zijn gegaan, dus nu zou die vraag nog lastiger zijn. Waar je nog op moet letten is dat wanneer je een model uit 2013 koopt er een subtiel verschil zit tussen een december model en een november model: Na 2018 gaat voor de november modellen 5 jaar lang 4 % bijtelling gelden over de gehele cataloguswaarde, bij de decembermodellen geldt de Tesla-tax, dus 4% bijtelling over de eerste 50.000 euro, de rest tegen 25% (als die regeling doorgaat uiteraard).
Nu na een aantal maanden met de auto kan ik denk ik goed de voor- en nadelen opnoemen:
voor:
- nog 3 jaar lang 0% bijtelling
- kinderziektes worden tegen garantie verholpen
- stuk lagere investering
- je kunt direct gaan rijden en genieten!! Geen wachttijd
- geen keuzestress over opties
- iets meer bagageruimte doordat de voorste motor er niet zit

tegen:
- geen MIA
- geen AP
- geen vierwielaandrijving
- accu met wat degradatie
- garantieperiode tot 80.000 komt sneller dichterbij

neutraal:
- dezelfde bijzondere service vanuit Tesla
- zelfde waanzinnige prestaties
- zelfde waanzinnige looks
- zelfde verzekeringspremie

Wij hebben een model gekocht dat niet vol zat met opties: geen leren bekleding, dicht dak, maar wel de luchtvering en het techpakket, de parkeersensoren, de hoedenplank en de winterspullen. Ook de kleur had ik zelf niet gedurfd. Achteraf had ik de auto niet anders willen hebben.

Bij een testrit is het moeilijk (misschien wel onmogelijk) om zonder roze bril te kijken als je nog nooit een Tesla hebt gereden. Waar moet je op letten? Volgens mij vooral de capaciteit van de accu, de rest kun je onder garantie laten herstellen, mits de kilometerstand niet boven de 80.000 km zit. Zo rijden wij binnenkort rond met een splinternieuwe motor, nieuwe chroomstrip achterzijde, nieuwe spiegels, nieuwe remlicht-LED's, nu met splinternieuw (leen)accupakket.
Een indicatie voor de accucapaciteit kun je krijgen door de aangegeven typical range te delen door het percentage capaciteit dat hij aangeeft, dat x 100 geeft ongeveer het aantal km's dat je full range kunt verwachten. Hoe dichter bij de 400 km des te beter.
Van de dingen die je bij een ICE bekeek blijft alleen het profiel op de banden overeind staan. De rest heeft geen zin.

De kwaliteit van onze model S van december 2013 is overigens fantastisch. Maar dat is maar net wat je gewend was, denk ik. Wij komen van een Ford Fiesta dus dat is geen wonder. Misschien hebben wij een hele goede getroffen, behalve de accu dan die nu gerepareerd wordt. Wij hebben een Tesla met een dicht dak dus wij hebben de bijgeluiden daarvan niet en daardoor een stillere auto. Maar ik heb nu ook in een splinternieuwe van dichtbij kunnen kijken en ik zie het verschil niet, ik denk dat we een erg goede hebben getroffen.

Als ik de keuze weer zou hebben en dezelfde prijs weer zou tegenkomen, zou ik het weer zo doen (denk ik). Of ik had het nog eerder gedaan.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Maar het is niet mogelijk met laatste updated een bijv. nov 2013 model te upgraden? Bijb Autopilot en andere nieuwe functionaliteiten.
Begrijp ook dat het bij gebruikt dus fiscaal gunstiger is om voor een nov 2013 model of eerder te gaan?
 
Het is (vrijwel) onmogelijk om een non-AP auto om te bouwen naar een AP auto. Er moeten zo veel dingen vervangen worden dat dat geen zinnig alternatief is. Denk aan oa remmen,stuurhuis,voorruit,bumpers,kabelbomen,etc.
Vwb bijtelling zit je met een 2013 natuurlijk het meest gunstigst, tenminste tot eind 2018 maar dan is de auto al zo veel afgeschreven dan kan deze beter naar prive overgebracht worden of aan een particulier verkocht worden.
PS: heb je ook al een bericht gestuurd, ik weet nog een hele mooie rode uit 2013 te staan ;)
 
nee, upgraden naar AP gaat niet. Alleen next-gen stoelen voor € 6000 vervangen is een optie :(
m.i. is de enige fiscale zekerheid tot wanneer de huidige bijtelling doorloopt. een nov13 heeft nog 34 mnd 0% en een nov15 nog 58mnd 4%. nieuwe regels gelden voor nieuwe auto's in 2017. Een jongere met minder kms heeft nog langer fabrieksgarantie, 80K-kmstand. Je moet dan de garantie-risico's afwegen tegen je bijtellingskosten.


Bedankt voor jullie reacties!
Maar het is niet mogelijk met laatste updated een bijv. nov 2013 model te upgraden? Bijb Autopilot en andere nieuwe functionaliteiten.
Begrijp ook dat het bij gebruikt dus fiscaal gunstiger is om voor een nov 2013 model of eerder te gaan?
 
50% restwaarde na 4 jr vind ik niet "enorm" en is niet slechter dan andere merken in het luxe segment.

Zo kom ik meteen op een ander voordeel van een nieuwe: Tesla's restwaardegarantie.

Als dat echt het geval is dan lach ik mijzelf helemaal krom dan heb ik met "winst" gereden ipv verlies. Auto 108K inc tegen alle besparingen, mia brandstof etc.. Was er zelf vanuit gegaan dat ik na 4/5 jaar ongeveer 25K zou krijgen ervoor.
 
Bedankt voor jullie reacties!
Maar het is niet mogelijk met laatste updated een bijv. nov 2013 model te upgraden? Bijb Autopilot en andere nieuwe functionaliteiten.
Begrijp ook dat het bij gebruikt dus fiscaal gunstiger is om voor een nov 2013 model of eerder te gaan?

Bij de juiste prijs is een 2013 zeker interessant.
Maar indien ze bij elkaar in de buurt komen is een 2015 ook interessant incl. 18K MIA.
Een paar jaar 0% moet je dan weer afwegen tegen next gen seats en AP....
Maar.... er zijn in beide gevallen leuke opties. Bijv die Loek aandraagt, en als dat het niet wordt dan is er nog wel een andere optie....

- - - Updated - - -

Als dat echt het geval is dan lach ik mijzelf helemaal krom dan heb ik met "winst" gereden ipv verlies. Auto 108K inc tegen alle besparingen, mia brandstof etc.. Was er zelf vanuit gegaan dat ik na 4/5 jaar ongeveer 25K zou krijgen ervoor.

Ik denk dat je echt wel meer dan 25% gaat krijgen, en misschien wel meer dan 50% tegen die tijd....
De acceptatie van EV wordt steeds groter en bij bepaalde verkoopprijzen gaat het grote publiek (alleen al door brandstofvoordeel) ook meer Tesla's gebruikt kopen.
Dus ergens zal er een "bodem" onder de prijzen komen. Vergelijk het maar met bijv. een Yaris Hybride... Nieuw ca 20K, daarna heel snel afschrijven tot ca 12-15K... waarna die na 3 jaar nog steeds voor 12K verkocht kan worden, omdat er geen redenen zijn om de prijs lager te laten worden... ze worden toch wel verkocht... Ik denk dat die bodem tussen rond de 40K gaat liggen... waarbij mooie opties / een P oid nog iets extra's kan opleveren.

Daarnaast.... krijgen we natuurlijk heel veel hulp van het beleid van de FED en de ECB waardoor een Tesla soms (icm DK gekte) na bijna een jaar nog meer dan kostprijs opbrengt....

Dus ik verwacht dat je tzt wel blij zal worden van de restwaarde als je uitgaat van 25%...
 
50% restwaarde na 4 jr vind ik niet "enorm" en is niet slechter dan andere merken in het luxe segment.

Zo kom ik meteen op een ander voordeel van een nieuwe: Tesla's restwaardegarantie.
Vergeet dat voordeel maar heel snel. Tesla wilde mijn precies 2 jaar oude Model S van 100.000 euro inruilen voor 55.000 euro. Toen ik ze wees op de inruilgarantie bleek dat alleen maar een 'richtlijn' te zijn. Zou betekenen dat ik na twee jaar al 45% afschrijving zou hebben. Via leasebijtellingvrij.nl kreeg ik maar liefst 28.500 euro meer.
Dan wordt de afschrijving ronduit laag. Ik kocht een één jaar oude versie met autopilot. Wel even afzien dat die auto nog twee maanden wegblijft.