Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S verbruik hoger dan bij Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Beste leden van het Tesla forum.

Wij hebben sindskort een Tesla Model S 2018 100D aangeschaft. Nu blijkt het dat de Model S in tegenstelling van de Model 3 veel meer verbruikt. Ik weet niet of dit een probleem met de batterij is of het gewoon zo is dat de Model S meer verbruikt dan de Model 3. Het verbruik van de S is vergeleken met de 3 .

Maar ook bij stilstand van de S gaat er in de Winter soms wel 10KM eraf. Terwijl alles op besparingsmodus staat en sentry mode uit.

Foto 1 Model 3
F47DE616-CDCE-4258-9818-AFAF7F57441A.jpeg

Foto 2 Model S
BDBB69A2-2779-47F3-85FB-8EF532E9AA15.jpeg
 
Correct, waar je bij een Model 3 een verbruik van ong 170Wh/km kan rekenen (zeg 6 km op een kWh) verbruikten de oudere S wel 200Wh/km (zeg 5 km op een kWh)

Innovatie: efficientere motors, minder sluipverbruik, betere stroomlijning, betere regeneratie etc.
 
Deze verbruiken lijken me vrij normaal. Het totale gem. verbruikt bij de model 3 iets aan de lage kant en bij de model S aan de hoge kant.
ik zal er morgen eens op proberen letten bij onze M3 uit 2019 en de MS uit 2015
Deze data lijkt inderdaad wel te kloppen. Als je zelf een wat minder zware rechter voet hebt, zal het gemiddelde verbruik op termijn wel richting de 210-220Wh/km zakken denk ik.

De nieuwere MS is wel wat zuiniger. Waar ik voorheen met mijn MS 2015 RWD rond de 215wh/km zat (all time), zit in nu MS LR raven op 207wh/km. Dit laatste getal zal in de komende maanden wel weer zakken naar rond de 200wh/km, aangezien ik net van een koude wintersport met 150km/u Autobahn terug ben.
 
Mijn MS: 211Wh/km tot Corona (45000km/jaar: dus heel veel lange autowegritten vmax+5). Sinds corona 214 (250000km/jaar). Korte ritten zijn dramatisch qua verbruik. Ooit eens de batterij leeg gereden in 180 km op een week. Was bijna ‘plat’ gevallen omdat ik er nog bijlange niet op aan het letten was.
 
  • Funny
Reactions: Hbrink
Ik durf mijn handen ervoor in het vuur te zitten dat een S klasse, A8 en 7-serie van de vorige versie beduidend minder zuinig zijn dan de nieuwste C-klasse, A4 en 3-serie. Het verbaast mij dat de TS dit niet vooraf al inzag: ontwikkeling en totaal ander formaat wagen.
 
Net ook mijn verbruik met de e-tron: 250,4 Wh/km over dik 2 jaar en 50.000km.
We hebben veel gemeen :D
Ik denk dat je een 3e rij mist ;).

Ik zit inmiddels overigens aan 177000km. Belachelijk veel, als je weet dat mijn vorige ICE’s er na 120000km uit gingen en qua interieur en opties eigenlijk al verouderd waren.
 
De elektronica-techniek van de Model 3 en zeker de nieuwere modellen is vele malen beter dan van de Model S en X. D
De Huidige 3 en Y hebben tot 40x minder stroomverbruik (drain via 12V) in stilstand dan de oudere S en X.

De nieuwe S en X hebben redelijk veel dezelfde componenten (video van Sandy Munro) waardoor de S en X ook efficiënter zijn bij stilstand.
 
Hangt toch ook heel erg af van de ritjes die je maakt? Tot voor kort reed ik veel snelweg, bij rond de 100km zit ik (S75D, 21") nog ruim onder de 180 Wh/km. Maar de laatste tijd bijna geen snelweg meer en alleen kortere ritten, dan schiet het gemiddelde wel omhoog. En 21" vs 19" scheelt volgens mij ook 20% als ik het mij goed herinner?