Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S verbruik hoger dan bij Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Met mijn model S raven van 2020 met 19” wielen zat ik het eerste jaar (40.000 km) op 171 wh/km gemiddeld. Dat waren vooral woon/werk kilometers van 83 km enkele reis met gemiddeld 90 km per uur. Met mijn 2016 S75D was dat gemiddeld 200 wh/km.
 
Staan jullie model s'en allemaal op hoge hakken? met 19 inch heb ik een lifetime verbruik van rond de 185wh/km
Yep in de winter op 20” en zomer 21”, dus gemiddeld verbruik is zeker hoger dan de 19”. In zomermaanden kom ik nagenoeg nooit boven de 200wh/km. Daarnaast afgelopen 2 jaar nagenoeg geen woon-werk km’s gemaakt. Zit na 2 jaar sinds vorige week boven de 40K km en overwegend dus korte ritten en paar keer vakantie
 
Staan jullie model s'en allemaal op hoge hakken? met 19 inch heb ik een lifetime verbruik van rond de 185wh/km

Ik rij inderdaad 21" maar nu de wintersport met 19" winterbanden.

Maar toch... volgens mij is het verbruik van de dual motor versies aanzienlijk hoger. Dus mijn verbruik is extra door de dual motor EN ook nog 21" buiten de wintersport.
 
Toen ik die van mij kocht was de range op de site van de MS90D lager dan van de MS90
Wat ik heb begrepen is dat dat komt doordat de M90 D bij lage belasting alleen de kleinste motor gebruikt die een lager verbruik had dan de standaard motor van de M90. Bij de M3 speelt het hogere gewicht van de long range vooral mee in verbruik.
we zouden er de statistieken van Björn op kunnen naslaan om te checken
 
Ik rij inderdaad 21" maar nu de wintersport met 19" winterbanden.

Maar toch... volgens mij is het verbruik van de dual motor versies aanzienlijk hoger. Dus mijn verbruik is extra door de dual motor EN ook nog 21" buiten de wintersport.
Los van alle andere aspecten (M3 AWD is ook zwaardere accu, …) moet dat loos meedraaien van die voorassen en -motor energie kosten. Tenslotte doet die voorste motor 99% van de tijd niets. Tenminste bij een Model 3. Weet niet of dat ook zo is bij de S en X.
 
De elektronica-techniek van de Model 3 en zeker de nieuwere modellen is vele malen beter dan van de Model S en X. D
De Huidige 3 en Y hebben tot 40x minder stroomverbruik (drain via 12V) in stilstand dan de oudere S en X.

De nieuwe S en X hebben redelijk veel dezelfde componenten (video van Sandy Munro) waardoor de S en X ook efficiënter zijn bij stilstand.
Heb jij een speelgoed auto ofzo. 40x minder verbruik!
 
  • Funny
Reactions: job-lek
Heb jij een speelgoed auto ofzo. 40x minder verbruik!
Heb jij mijn signature niet gelezen ... ofzo ;)

Maar zonder gekheid: Bij de nieuwere modellen is serieus beter nagedacht over powermanagement in stand-by modus dan bij de oudere Model S en X.
Zo gaf de de Teslamonteur aan dat de Model Y in stil stand tot wel 40x minder energie gebruikt dan de oudere Model S en X.
Dat gaat natuurlijk niet lukken als je sentry modus gebruikt.
 
Heb jij mijn signature niet gelezen ... ofzo ;)

Maar zonder gekheid: Bij de nieuwere modellen is serieus beter nagedacht over powermanagement in stand-by modus dan bij de oudere Model S en X.
Zo gaf de de Teslamonteur aan dat de Model Y in stil stand tot wel 40x minder energie gebruikt dan de oudere Model S en X.
Dat gaat natuurlijk niet lukken als je sentry modus gebruikt.
Zelfs met sentry is hij bij ons zuiniger
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Beste leden van het Tesla forum.

Wij hebben sindskort een Tesla Model S 2018 100D aangeschaft. Nu blijkt het dat de Model S in tegenstelling van de Model 3 veel meer verbruikt. Ik weet niet of dit een probleem met de batterij is of het gewoon zo is dat de Model S meer verbruikt dan de Model 3. Het verbruik van de S is vergeleken met de 3 .

Maar ook bij stilstand van de S gaat er in de Winter soms wel 10KM eraf. Terwijl alles op besparingsmodus staat en sentry mode uit.

Foto 1 Model 3
View attachment 776368
Foto 2 Model SView attachment 776367
Heeft de model S een inductie motor?
 
Zelfs de raven heeft geen warmtepomp. Dat bij S/X pas vanaf Plaid launch dus het verschil in de winter is echt vreselijk groot.

Je ziet dat de focus echt op innoveren van Model 3/Y is geweest en pas sinds de Plaid deze innovatie naar de S/X is gehaald. Dat zal ook zo blijven i.v.m. de grote verkoopaantallen van de 3/Y waardoor daar sneller en tegen lagere kosten geïnnoveerd kan worden.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik rij redelijk rustig en zit op een verbruik van 204Wh/km over de lifetime van de auto (Model S 75D, 2018, 19", 78.000km). Met de Model S 185Wh/km halen is knap of je moet heel veel 80km wegen rijden. Dan haal ik ook wel eens 135Wh/km, maar dat is zomers met lekker weer op de N34/N36.

Overigens is dit het verbruik dat de auto aangeeft. Als ik het op de meter bekijk dan gaat het eerder richting de 250Wh/km. De auto staat relatief veel stil en er zijn blijkbaar ook flinke laadverliezen. Sentry e.d. staan thuis allemaal uit. Het verbruik van de auto is enkel als de auto rijdt. Laadverliezen, Sentry, ... worden volgens mij helemaal niet meegenomen hierin.

Overigens lijkt het me volstrekt logisch dat een grotere auto als de Model S ook meer verbruikt dan een Model 3. Oudere technologie, zwaarder, groter frontaal oppervlak, ... Er is echt niets in het voordeel van de Model S m.b.t. efficiency vergeleken met de Model 3.
 
Vandaag voor t eerst sinds lange tijd weer een flinke rit gehad met de model s (2014, 85P). Bij vertrek 100% geladen en de range zou ca 364 km zijn. We hadden een retour rit van ca 385 voor de boeg, waarvan meer dan 95% snelweg. Hele trip max + 10km/u gereden (oftewel in Nederland 110 op de snelweg). Na de heenweg nog 52% over. Dus was benieuwd of we de terugweg nog zouden halen. Uiteindelijk thuis gekomen met nog 14 km range over.

Oftewel totale beschikbare range van 399 km. Dat viel me enorm mee. Natuurlijk wel met wat lagere snelheid maar toch.