Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S verbruik hoger dan bij Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Vandaag voor t eerst sinds lange tijd weer een flinke rit gehad met de model s (2014, 85P). Bij vertrek 100% geladen en de range zou ca 364 km zijn. We hadden een retour rit van ca 385 voor de boeg, waarvan meer dan 95% snelweg. Hele trip max + 10km/u gereden (oftewel in Nederland 110 op de snelweg). Na de heenweg nog 52% over. Dus was benieuwd of we de terugweg nog zouden halen. Uiteindelijk thuis gekomen met nog 14 km range over.

Oftewel totale beschikbare range van 399 km. Dat viel me enorm mee. Natuurlijk wel met wat lagere snelheid maar toch.
Toevallig vandaag eens mijn MY getest.
  • Bij vertrek 100% gaf hij 526 km aan.
  • Na een rit van 75 km aangekomen met 432 resterend (17 graden, gemiddeld 94 km/u bijna 100% autoweg met druk verkeer AP instelling is 125km/u maar lukt dus meestal niet).
  • Dus theoretische range met 94 km verminderd. De range met dit rijgedrag zou dus 420 km zijn, al zal hij op langere afstand minder verbruiken (klima bij start warmt op naar 21 graden, regen werkt niet in het begin wegens volle batterij).
  • Het verbruik waar de guess-o-meter mee rekent zou dus op 140 Wh/km liggen ongeveer.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Vandaag voor t eerst sinds lange tijd weer een flinke rit gehad met de model s (2014, 85P). Bij vertrek 100% geladen en de range zou ca 364 km zijn. We hadden een retour rit van ca 385 voor de boeg, waarvan meer dan 95% snelweg. Hele trip max + 10km/u gereden (oftewel in Nederland 110 op de snelweg). Na de heenweg nog 52% over. Dus was benieuwd of we de terugweg nog zouden halen. Uiteindelijk thuis gekomen met nog 14 km range over.

Oftewel totale beschikbare range van 399 km. Dat viel me enorm mee. Natuurlijk wel met wat lagere snelheid maar toch.

80,8kWh usable volgens Tesla Model S 85 , even 5% degradatie nemen is nog iets van 76.76kWh over.

399/76.76 = 192wh/km

en dat bij ik neem aan praktisch heel de rit bij 110km/u is echt heel netjes
 
  • Like
Reactions: job-lek
Afgelopen week, bij temperaturen rond de 30 graden, ben ik van Middelburg naar Hilversum gereden.
Overal max + 4 km/u gereden, airco aan op 21 graden. Met 21" velgen en Pirelli Sottozero.
Had volgens mij geen wind tegen.
Gemiddeld verbruik was 149 Wh/km. Nog niet eerder zo laag gescoord.
Het is volgens mij allemaal erg simpel: hoe heter, hoe beter: :cool: -> :)
 
  • Funny
Reactions: Maurice1 and Hbrink
20220628_150532.jpg
 
Context? Welke snelheid, temperatuur, sloffen?

Dit is wel echt extreem goed! Ik zou gewoon met je af willen spreken en samen een rondje rijden van 50km en verbruik vergelijken.
Dat was zondagavond, Ergens rond de 23 graden met 100 km/u tussen Utrecht en Wassenaar op 19”. De Raven is echt veel zuiniger dan mijn eerste S.

O ja, het was vrijwel windstil.