Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model S wassen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben benieuwd naar hoe jullie je Tesla Model S wassen, van binnen en van buiten. Wat voor producten gebruiken jullie, en op welke manier gebruiken jullie deze producten?

Ik ben vandaag naar een wash box geweest, maar ben niet helemaal tevreden met het resultaat. Auto ziet er niet weer opnieuw als nieuw uit. Nu krijg ik 6 december gelukkig een opti-coat pro laagje, dus dan krijg ik mijn glans wel terug (hopelijk).

Gebruiken jullie nog speciale producten voor het interieur? Voor de leren bekleding bijvoorbeeld?
 
Ik ben vandaag naar een wash box geweest, maar ben niet helemaal tevreden met het resultaat. Auto ziet er niet weer opnieuw als nieuw uit. Nu krijg ik 6 december gelukkig een opti-coat pro laagje, dus dan krijg ik mijn glans wel terug (hopelijk).

Waar laat je die Opti-Coat aanbrengen als ik vragen mag?

Het wassen gebeurt hier tot op heden met Turtlewax Shampoo en een nieuwe spons. En veel water. :rolleyes:
 
Waar laat je die Opti-Coat aanbrengen als ik vragen mag?

Het wassen gebeurt hier tot op heden met Turtlewax Shampoo en een nieuwe spons. En veel water. :rolleyes:

Opti-Coat Pro kun je aan laten brengen bij 1 van de applicatie centra, De turltle wax shampoo en zeker de spons zou ik niet meet gebruiken met de zachte en gevoelige tesla lak. zorg ervoor dat je een goede set emmers hebt een washmitt droogdoek en een goede auto shampoo.
Als basis voor de tesla zou ik zeker de auto op de volgende manier wassen.

Doe in 1 emmer alleen water en in de andere emmer water met shampoo ga nu je auto paneel voor paneel wassen en spoel tussen door steeds de washmitt goed af.
Na het wassen kun je de auto het beste afdrogen met een goede microfiber droogdoek anders krijg je weer waterspots op de lak.

Ook voor het leer is er een coating beschikbaar maar je kunt het natuurlijk ook verzorgen met een goede leerdressing.
 
Last edited:
Ik had hem al in het detail topic gezet maar bij deze nog een keer....

Ik zet deze handleiding op om hier een simpel gebruik van te kunnen maken.
Het is dus een richtlijn die u aan kunt houden om zo de auto te kunnen wassen op een veilige manier welke de kans op krasjes verminderd.

Tip: Ga niet uw auto wassen met een spons maar met een washandschoen in een spons kan er makkelijk zand achter blijven wat krasjes kan veroorzaken.

Wat heb ik nodig:

- 3 emmers
- Washandschoen (beste 2 waarvan 1 voor onderkant van de auto deuren, bumpers enz)
- Microfiber droogdoek
- Shampoo
- Detailer spray
- Slang met spuitstuk of HD reiniger
- Zachte velgenborstel

Handleiding wassen auto:


  • Pak de 3 emmers. Vul één emmer met lauw water de andere emmer doe je eerst shampoo, vervolgens lauw water. De mengverhouding staat vaak op de fles Als je goed af meet dan kan je lang met een fles shampoo. De derde emmer vul je ook met water en shampoo deze is voor de velgen.
8846780668_bd678bb4b3_n.jpg



  • Pak de hogedrukspuit of tuinslang en spuit de auto goed af, zodat het meest oppervlakkige vuil er af kan lopen en je geen krassen krijgt door zandkorreltjes. Is de auto niet erg vies is een Hoge druk reiniger niet nodig.
10174445513_1fccb30715_n.jpg



  • Vervolgens pak je de washandschoen, dompelt hem in de emmer met shampoo en je werkt het eerste paneel af. Dit moet je nooit met te veel kracht doen, een klein beetje druk zetten is voldoende (less is more!). Wanneer je klaar bent, dan maak je de handschoen schoon in de emmer met alleen water, dit om te voorkomen dat de zandkorreltjes die op de handschoen zitten in de emmer met shampoo gaan zitten. Vervolgens herhaal je dit ritueel bij elk stuk. Heb je grovere vervuiling op de handschoen "pluk" dit dan uit de handschoen.
8846161903_f11df64634_n.jpg



  • Spuit de velg goed af met de slang of hogedrukreiniger dit mag ook. Heeft u een velgenborstel gebruik deze dan alleen als deze niet te hard of scherp is want u kunt uw type velgen makkelijk beschadigen. Eventueel kunt u uw oude spons gebruiken om de velg te reinigen als u zeker weet dat hier geen zand of vuil in zit.
9777088174_a7ff663317_n.jpg


  • Spuit de auto daarna altijd goed af vanwege eventuele shampoo resten. Vergeet ook de deursponningen, kiertjes e.d. niet, deze worden vaak overgeslagen. Het beste is om de auto af te spoelen zonder enige opzet dus zo uit de slang water laten lopen. Begin aan de rand van het af te spoelen deel en laat het water over het lakwerk heen lopen u zult zien dat er minder water op de auto achterblijft als dat u b.v de auto zal afspuiten met meer kracht, er blijven dan veel druppels achter welke de droogdoek sneller zullen verzadigen.



  • Na het wassen zult u de auto moeten droogmaken. Doe dit niet met een zeem! maar met een microfiber droogdoek. Het werkt heel simpel: Leg de doek op een gedeelte van de auto en trek hem naar je toe. Je zult zien dat het water in één keer allemaal opgenomen wordt. Normaal gesproken hoef je de doek niet uit te wringen, zelfs niet bij grotere auto’s. Na het drogen kun je de auto een paar keer naar voren en naar achteren rijden om te zorgen dat ook het water wat achter hoekjes/kiertjes zit, weg te halen (bv. bij de spiegels, bij de ramen, e.d.) Spray voor het drogen een klein beetje detailerspray op de auto u zult zien dat de auto sneller droogt.
10174202264_de95b98f6e_n.jpg

Vragen:

Waarom 3 emmers?

1 voor de shampoo
1 voor schoon spoelwater
1 voor de velgen

De velgen zitten vaak ijzerdeeltjes op van het remmen deze wil je niet in je handschoen en dan op de lak.

Waarom geen zeem gebruiken?

Omdat hier makkelijk vervuiling in kan gaan ophopen wat krasjes veroorzaakt.
Met een zeem zet je vaak teveel druk op de lak zodat er geen ruimte meer tussen de zeem en de lak is en krassen kan veroorzaken.

Mag ik met de droogdoek ook de velgen drogen?

Liever niet, hier kan je beter een oude doek gebruiken die vies mag worden.
Sommige vervuiling is moeilijk uitwasbaar en het is zonde van de droogdoek.
of u moet hier de doek speciaal voor gebruiken.

Succes en stuur een bericht of email als u vragen heeft
 
Ik had hem al in het detail topic gezet maar bij deze nog een keer....

Ik zet deze handleiding op om hier een simpel gebruik van te kunnen maken.
Het is dus een richtlijn die u aan kunt houden om zo de auto te kunnen wassen op een veilige manier welke de kans op krasjes verminderd.

Tip: Ga niet uw auto wassen met een spons maar met een washandschoen in een spons kan er makkelijk zand achter blijven wat krasjes kan veroorzaken.

Wat heb ik nodig:

- 3 emmers
- Washandschoen (beste 2 waarvan 1 voor onderkant van de auto deuren, bumpers enz)
- Microfiber droogdoek
- Shampoo
- Detailer spray
- Slang met spuitstuk of HD reiniger
- Zachte velgenborstel

Handleiding wassen auto:


  • Pak de 3 emmers. Vul één emmer met lauw water de andere emmer doe je eerst shampoo, vervolgens lauw water. De mengverhouding staat vaak op de fles Als je goed af meet dan kan je lang met een fles shampoo. De derde emmer vul je ook met water en shampoo deze is voor de velgen.
8846780668_bd678bb4b3_n.jpg



  • Pak de hogedrukspuit of tuinslang en spuit de auto goed af, zodat het meest oppervlakkige vuil er af kan lopen en je geen krassen krijgt door zandkorreltjes. Is de auto niet erg vies is een Hoge druk reiniger niet nodig.
10174445513_1fccb30715_n.jpg



  • Vervolgens pak je de washandschoen, dompelt hem in de emmer met shampoo en je werkt het eerste paneel af. Dit moet je nooit met te veel kracht doen, een klein beetje druk zetten is voldoende (less is more!). Wanneer je klaar bent, dan maak je de handschoen schoon in de emmer met alleen water, dit om te voorkomen dat de zandkorreltjes die op de handschoen zitten in de emmer met shampoo gaan zitten. Vervolgens herhaal je dit ritueel bij elk stuk. Heb je grovere vervuiling op de handschoen "pluk" dit dan uit de handschoen.
8846161903_f11df64634_n.jpg



  • Spuit de velg goed af met de slang of hogedrukreiniger dit mag ook. Heeft u een velgenborstel gebruik deze dan alleen als deze niet te hard of scherp is want u kunt uw type velgen makkelijk beschadigen. Eventueel kunt u uw oude spons gebruiken om de velg te reinigen als u zeker weet dat hier geen zand of vuil in zit.
9777088174_a7ff663317_n.jpg


  • Spuit de auto daarna altijd goed af vanwege eventuele shampoo resten. Vergeet ook de deursponningen, kiertjes e.d. niet, deze worden vaak overgeslagen. Het beste is om de auto af te spoelen zonder enige opzet dus zo uit de slang water laten lopen. Begin aan de rand van het af te spoelen deel en laat het water over het lakwerk heen lopen u zult zien dat er minder water op de auto achterblijft als dat u b.v de auto zal afspuiten met meer kracht, er blijven dan veel druppels achter welke de droogdoek sneller zullen verzadigen.



  • Na het wassen zult u de auto moeten droogmaken. Doe dit niet met een zeem! maar met een microfiber droogdoek. Het werkt heel simpel: Leg de doek op een gedeelte van de auto en trek hem naar je toe. Je zult zien dat het water in één keer allemaal opgenomen wordt. Normaal gesproken hoef je de doek niet uit te wringen, zelfs niet bij grotere auto’s. Na het drogen kun je de auto een paar keer naar voren en naar achteren rijden om te zorgen dat ook het water wat achter hoekjes/kiertjes zit, weg te halen (bv. bij de spiegels, bij de ramen, e.d.) Spray voor het drogen een klein beetje detailerspray op de auto u zult zien dat de auto sneller droogt.
10174202264_de95b98f6e_n.jpg

Vragen:

Waarom 3 emmers?

1 voor de shampoo
1 voor schoon spoelwater
1 voor de velgen

De velgen zitten vaak ijzerdeeltjes op van het remmen deze wil je niet in je handschoen en dan op de lak.

Waarom geen zeem gebruiken?

Omdat hier makkelijk vervuiling in kan gaan ophopen wat krasjes veroorzaakt.
Met een zeem zet je vaak teveel druk op de lak zodat er geen ruimte meer tussen de zeem en de lak is en krassen kan veroorzaken.

Mag ik met de droogdoek ook de velgen drogen?

Liever niet, hier kan je beter een oude doek gebruiken die vies mag worden.
Sommige vervuiling is moeilijk uitwasbaar en het is zonde van de droogdoek.
of u moet hier de doek speciaal voor gebruiken.

Succes en stuur een bericht of email als u vragen heeft

Oeioei, die methode ga ik zeker niet volgen, want halverwege het proces verandert je wagen precies van kleur (en zelfs van merk)!

- - - Updated - - -

Opti-Coat Pro kun je aan laten brengen bij 1 van de applicatie centra

Misschien best hier nog eens aan herinneren (en dat geldt ook voor een signature)...
 
Ik had hem al in het detail topic gezet maar bij deze nog een keer....

Succes en stuur een bericht of email als u vragen heeft

Bedankt voor de uitleg, ik vroeg me alleen het volgende af:
Is het gebruik van een autowas-borstel slecht voor de lak? ik gebruik hem eigenlijk al jaren, omdat je dan geen meerderen emmers water nodig heb en ook shampoo makkelijk toe te voegen is. Scheelt een hoop tijd:wink:

http://www.gardena.com/nl/watermanagement/reinigen-en-onderhoud/gardena-autowas-set/

Carlos
 
Ik ben er gisteren ook mee door de wasstraat gegaan. Wel spiegels vooraf ingeklapt. Ik twijfelde of tow mode nodig was (werd bij aflevering genoemd als voor in de wasstraat) maar uiteindelijk in Neutral gezet.

Als je in de auto blijft zitten terwijl die door de wasstraat gaat, dan is Neutraal voldoende. De auto blijft dan ook gewoon wakker en in neutraal.
Als je echter uit de auto moet stappen (kwam vroeger meer voor in wasstraten) dan gaat de auto normaal vanzelf in P(ark) en dat wil je dus niet. Daarvoor moet je hem/haar dan in Tow Mode zetten.
 
Als je in de auto blijft zitten terwijl die door de wasstraat gaat, dan is Neutraal voldoende. De auto blijft dan ook gewoon wakker en in neutraal.
Als je echter uit de auto moet stappen (kwam vroeger meer voor in wasstraten) dan gaat de auto normaal vanzelf in P(ark) en dat wil je dus niet. Daarvoor moet je hem/haar dan in Tow Mode zetten.
Thx. Goed om te weten!