Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Update: de HV batterij is inmiddels vervangen en ik kon de auto vandaag ophalen. Een beetje spannend om de app te openen en een actieradius te zien. Mijn accu had op het laatst nog een bereik van 293km bij 100% door de degradatie die de afgelopen maanden snel toenam, vlak voor het ‘maximale-laadniveau-bereikt-bericht‘ waarna hij niet verder laadde dan 66km (24%). Tesla bood een refurbished HV aan tegen 11,5 duizend euro incl. BTW. Wat ik daarvoor kreeg was afwachten, maar minimaal gelijk aan de oude voordat hij defect raakte. Ik gaf aan dat ik niet zat te wachten op 293km voor dat bedrag. Er waren helaas geen andere opties dus ik heb akkoord gegeven op de offerte. Vorige week was er dan eindelijk na 4 weken een geschikte ‘donor’ maar die bleek een defect te hebben. Met spoed is er een andere besteld die deze week is geplaatst. Lang verhaal kort… (😉) ik kan bij 100% laden tot 360km. Vooralsnog tevreden En ik zal na een tijdje een update plaatsen hoe het verder vergaan is. Oh ja… 4 jaar of 80.000km garantie op de vervanging.
 
Update: de HV batterij is inmiddels vervangen en ik kon de auto vandaag ophalen. Een beetje spannend om de app te openen en een actieradius te zien. Mijn accu had op het laatst nog een bereik van 293km bij 100% door de degradatie die de afgelopen maanden snel toenam, vlak voor het ‘maximale-laadniveau-bereikt-bericht‘ waarna hij niet verder laadde dan 66km (24%). Tesla bood een refurbished HV aan tegen 11,5 duizend euro incl. BTW. Wat ik daarvoor kreeg was afwachten, maar minimaal gelijk aan de oude voordat hij defect raakte. Ik gaf aan dat ik niet zat te wachten op 293km voor dat bedrag. Er waren helaas geen andere opties dus ik heb akkoord gegeven op de offerte. Vorige week was er dan eindelijk na 4 weken een geschikte ‘donor’ maar die bleek een defect te hebben. Met spoed is er een andere besteld die deze week is geplaatst. Lang verhaal kort… (😉) ik kan bij 100% laden tot 360km. Vooralsnog tevreden En ik zal na een tijdje een update plaatsen hoe het verder vergaan is. Oh ja… 4 jaar of 80.000km garantie op de vervanging.
Dat is een nette range voor een S85. Zit op 374 met een refurbished 90 na hem ingereden te hebben.
 
Dat kleine stukje durfde je niet meer om te rijden? :D
Ik zat met 333.315 km nog te twijfelen @Camelroel. Echter…Tesla heeft geen millimeter gereden en dus kreeg ik hem terug met 333.315.
Dus hier is hij…333.333!
599B363C-A0DC-4FAF-9DFD-9D4520529661.png
 
Hierbij een status update wat betreft onze HV batterij:

Ik heb inmiddels uitgebreid contact gehad met Nassir van EVHub (via email en telefoon). Reparatiekosten zijn omgerekend ongeveer 5000 tot 8000 euro (tov 12000 euro via Tesla) afhankelijk van de uit te voeren reparatie. Het plan is om de auto naar een Bosch Car service te brengen (in Best zit er een op 1 km afstand van waar ik woon) en daar de reparatie uit te voeren. Nadat ik maandag eind van de middag met Nassir gebeld had, heb ik op dinsdag contact opgenomen met Tesla om de auto uit service te halen. Nu kreeg ik via Tesla te horen dat indien de HV batterij via een derde partij wordt gerepareerd, de toegang tot Supercharging permanent wordt uitgeschakeld (ze verwezen hiernaar: Additional Resources | Tesla Netherlands). Tesla kan een veiligheidsinspectie van het HS-systeem uitvoeren voor zo'n 430 euro (ex. BTW), maar Supercharging zou dan uitgeschakeld blijven?!? Daarna heb ik weer contact opgenomen met EVHub en zij gaan dit nu uitzoeken met Bosch; ik wacht nog op de uitkomst.

Nadat de auto bij Tesla uit service is gehaald, heb ik met Scan My Tesla het Battery Management System (BMS) kort uitgelezen. Twee cell bricks in module 11 (63+64) geven foutieve waardes aan (zie grafiek), alle andere cell bricks staan op 3.79±0.01 V. De afwijking en periodieke verandering, lijkt te wijzen om een defect aan de Battery Management Board (BMB) van module 11. Een cel voltage van 4.75V zou niet echt realistisch zijn (charge cut-off is 4.2V).

Wordt vervolgd...

1660906143796.png
 
EV hub lijkt dus ook modules te wisselen indien het probleem niet in de BMB's zit terwijl wk057 duidelijk zegt dat modules uitwisselen op termijn problemen oplevert met name door te superchargen (Zie de meerdere topics op het Amerikaanse subfora)

Het schijnt dat Tesla eerst ook modules deed wisselen maar zijn daar later ook op terug gekomen.

Maar zeker een interessante ontwikkeling, de tijd zal het leren!
 
  • Informative
  • Like
Reactions: Peter_P and job-lek
Wk057 geeft inzicht in de werkelijke reden waarom de 85 packs overlijden: vocht!
Hier de tmc draad:
Thread 'Preventative Maintenance regarding Battery Failures in early Model S vehicles (2012-2014)'
Vendor - Preventative Maintenance regarding Battery Failures in early Model S vehicles (2012-2014)
@Herbie65 , zou een mooie business voor jullie zijn als wk057 zijn kennis in de franchise zou doen…
Bedankt, dit is heel nuttig en zeer waarschijnlijk het probleem met de accu in onze auto (zal later een verdere update sturen).
 
Hier nog een interessant artikel:

Dan werkt alles toch zoals het moet en als Tesla je gewoon nog laat laden is er niet aan de hand.
Koper is wellicht erg blij met een goed gerepareerde auto. Dat hij wellicht meer wil betalen voor een door Tesla gerepareerde accu.
Gezien mijn ervaringen nu hoe lastig het is om onze auto buiten Tesla om te laten repareren, zou ik toch liever de optie open houden om de auto bij Tesla te kunnen laten repareren indien nodig. Op zich is er helemaal niets mis met een buiten Tesla om gerepareerde auto zolang Tesla daar niet moeilijk over doet.

Ze merken het echt niet als de batterij ‘vanzelf’ hersteld is en ineens een pak meer capaciteit heeft.
De range en laattijdberekening wordt ineens ook bijgesteld (gaat waarschijnlijk via machine learning, maar zou een signaal kunnen zijn voor hen).
Ik denk dat ze het zouden kunnen herkennen, maar betwijfel of ze daar de moeite voor nemen. Zodra je ermee naar Tesla gaat, dan waarschijnlijk wel. Onze auto zou "unsupported" worden zodra we deze bij Tesla zouden weghalen, maar dat is inmiddels alweer bijna een maand geleden en de laatste software update naar 2022.8.10.5 is gelukt. Helaas is ons accu probleem daarmee niet verholpen...
 
Hallo Peter,

Ik ben benieuwd als nog verder bent gekomen met de accu reparatie in samenwerking met EV Hub?

Ik zou het interessant vinden om een update hierover te ontvangen mocht ik of andere Tesla rijders hier in de toekomst ook tegen accu problemen aan gaan lopen.

Alvast bedankt.

Erwin
 
  • Like
Reactions: diko