Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Erg zuur als je een tesla model s buiten de accu garantie hebt en de accu krijgt problemen...ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen en niet aan de super charger hangen! zijn er zat die prive een oude s kopen en denken lekker gratis laden aan de super charger... maar het zal een duur grapje worden buiten de garantie.
Zelfs in een artikel in autoweek,een garage die zegt dat je goud in handen hebt(je eigen oliebron) als je een model s met free SC hebt pffff hoe dom kun je zijn!

Erg jammer voor de mensen die een model s nieuw kochten en net buiten de 8 jaar garantie problemen met de accu krijgen.
Een oplossing onder de €10K met 4 jaar garantie lijkt mij niet verkeerd.

Nieuwe batterijen komen er helaas niet voor de oude model s.
 
Erg zuur als je een tesla model s buiten de accu garantie hebt en de accu krijgt problemen...ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen en niet aan de super charger hangen! zijn er zat die prive een oude s kopen en denken lekker gratis laden aan de super charger... maar het zal een duur grapje worden buiten de garantie.
Zelfs in een artikel in autoweek,een garage die zegt dat je goud in handen hebt(je eigen oliebron) als je een model s met free SC hebt pffff hoe dom kun je zijn!

Erg jammer voor de mensen die een model s nieuw kochten en net buiten de 8 jaar garantie problemen met de accu krijgen.
Een oplossing onder de €10K met 4 jaar garantie lijkt mij niet verkeerd.

Nieuwe batterijen komen er helaas niet voor de oude model s.
Ik heb nog hoop:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik heb nog hoop:
Als de bron van Tesla zelf zou komen had ik ook nog we hoop ;) prijzen lijken enkel te stijgen van Li-ion batterijen....dus goedkoper gaat het niet worden.Als je de rekensom doet met 7000 nieuwe cellen(75KWh Li-ion accu) en alles wat er omheen zit plus montage kom je snel op €25K voor een nieuwe accu. Daar zou dan wel weer een garantie van 180K km of 7/8 jaar op moeten zitten.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Erg zuur als je een tesla model s buiten de accu garantie hebt en de accu krijgt problemen...ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen en niet aan de super charger hangen! zijn er zat die prive een oude s kopen en denken lekker gratis laden aan de super charger... maar het zal een duur grapje worden buiten de garantie.
Zelfs in een artikel in autoweek,een garage die zegt dat je goud in handen hebt(je eigen oliebron) als je een model s met free SC hebt pffff hoe dom kun je zijn!

Erg jammer voor de mensen die een model s nieuw kochten en net buiten de 8 jaar garantie problemen met de accu krijgen.
Een oplossing onder de €10K met 4 jaar garantie lijkt mij niet verkeerd.

Nieuwe batterijen komen er helaas niet voor de oude model s.
Niet meer boven de 80%, maar hoe kalibreer/ balanceer je de batterijen dan?
 
  • Like
Reactions: job-lek
Niet meer boven de 80%, maar hoe kalibreer/ balanceer je de batterijen dan?
Ik las ergens eens dat de batterij nu bij elk percentage kan kalibreren. Opladen tot 100% zou niet meer nodig zijn. Maar ik weet niet meer welke bron en of die betrouwbaar is.
Als het klopt zouden ze kalibreren tov de peer data (data van de rest van de Tesla vloot met dezelfde batterijversie). Ipv tov de 100-0% curve van de wagen zelf.
Er zijn in de vloot wel voldoende wagens met een vergelijkbare 80-20 curve waarvan men dan statistisch relevante waarden kan van gebruiken.
 
  • Helpful
Reactions: Maurice1
Ik las ergens eens dat de batterij nu bij elk percentage kan kalibreren. Opladen tot 100% zou niet meer nodig zijn. Maar ik weet niet meer welke bron en of die betrouwbaar is.
Als het klopt zouden ze kalibreren tov de peer data (data van de rest van de Tesla vloot met dezelfde batterijversie). Ipv tov de 100-0% curve van de wagen zelf.
Er zijn in de vloot wel voldoende wagens met een vergelijkbare 80-20 curve waarvan men dan statistisch relevante waarden kan van gebruiken.
Hoe bevalt de Y? I know even OT.
 
Erg zuur als je een tesla model s buiten de accu garantie hebt en de accu krijgt problemen...ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen en niet aan de super charger hangen! zijn er zat die prive een oude s kopen en denken lekker gratis laden aan de super charger... maar het zal een duur grapje worden buiten de garantie.
Zelfs in een artikel in autoweek,een garage die zegt dat je goud in handen hebt(je eigen oliebron) als je een model s met free SC hebt pffff hoe dom kun je zijn!

Erg jammer voor de mensen die een model s nieuw kochten en net buiten de 8 jaar garantie problemen met de accu krijgen.
Een oplossing onder de €10K met 4 jaar garantie lijkt mij niet verkeerd.

Nieuwe batterijen komen er helaas niet voor de oude model s.
Is maar de vraag of het dom is. Stel zo'n accu is na 300k kilometers aan vervanging toe. Kost 20k. Is 6 cent per kilometer.
Als je dan uitsluitend gratis supercharged, dan is dat goedkoop rijden. Zeker in verhouding tot de benzineprijzen van vandaag.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik las ergens eens dat de batterij nu bij elk percentage kan kalibreren. Opladen tot 100% zou niet meer nodig zijn. Maar ik weet niet meer welke bron en of die betrouwbaar is.
Als het klopt zouden ze kalibreren tov de peer data (data van de rest van de Tesla vloot met dezelfde batterijversie). Ipv tov de 100-0% curve van de wagen zelf.
Er zijn in de vloot wel voldoende wagens met een vergelijkbare 80-20 curve waarvan men dan statistisch relevante waarden kan van gebruiken.
Lijkt me stug? volgens mij is calibreren niet meer dan de "Constant Voltage" stage van het laden, waarbij de cellen langzaam vol druppelen. Cellen die langzamer opladen trekken dan bij, zodra andere cellen vol zitten. Zodra de current dat 't pack nog opneemt afneemt tot 0 is 't hele accupack vol en daarmee gebalanceerd en is qua BMS in ieder geval de 'top end' weer gecalibreerd.

Ik zou niet weten wat ze kunnen calibreren aan een half vol pack. Ze kunnen geen individuele cellen aansturen.
 
  • Like
Reactions: job-lek and fivari
Erg zuur als je een tesla model s buiten de accu garantie hebt en de accu krijgt problemen...ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen en niet aan de super charger hangen! zijn er zat die prive een oude s kopen en denken lekker gratis laden aan de super charger... maar het zal een duur grapje worden buiten de garantie.
Zelfs in een artikel in autoweek,een garage die zegt dat je goud in handen hebt(je eigen oliebron) als je een model s met free SC hebt pffff hoe dom kun je zijn!

Erg jammer voor de mensen die een model s nieuw kochten en net buiten de 8 jaar garantie problemen met de accu krijgen.
Een oplossing onder de €10K met 4 jaar garantie lijkt mij niet verkeerd.

Nieuwe batterijen komen er helaas niet voor de oude model s.
Superchargen met een S85 lijkt me geen probleem, het laden zit door de beperking die deze batterij is opgelegd slechts kort boven de 1C en 1C is een lage belasting voor een batterij.
 
Lijkt me stug? volgens mij is calibreren niet meer dan de "Constant Voltage" stage van het laden, waarbij de cellen langzaam vol druppelen.
Dat is balanceren.
Kalibreren volgens mij is de capaciteitscurve tov de gemeten batterijparameters juist zetten, zodat de wagen de resterende range correct kan tonen en voorspellen.
Capaciteit kan niet gemeten worden. Die wordt afgeleid van een aantal parameters die wel gemeten kunnen worden en die dan vergeleken worden met de historiek. Daarom moest je vroeger eens van 100% tot bijna nul laden, anders was er geen historiek. Dichter bij 0 daalt de spanning plots veel sneller en kan het 0 moment beter voorspeld worden. Bij hogere SoC zijn de parameterverschillen zo klein dat een verkeerde berekening tot tientallen verkeerde procenten kan leiden in de range. Die berekening wijzigt met de tijd, temperatuur, leeftijd en is dus per definitie verkeerd als die verouderd is (lees: lang niet gekalibreerd).
Als je maar tot 80% laadt is balanceren minder belangrijk denk ik.
 
Superchargen met een S85 lijkt me geen probleem, het laden zit door de beperking die deze batterij is opgelegd slechts kort boven de 1C en 1C is een lage belasting voor een batterij.
voor een oude Li-ion chemie die al 1000laadcyces op zijn donder heeft is 1C best pittig en dat zie je ook aan de temperatuur/interneweerstand die snel oploopt tijden het snel laden. een nieuwe accu gaat allemaal vrij goed met een x aan degradatie,maar er komt een kantelpunt en dan is de accu nog prima bruikbaar en om hem zo te houden moet je een beetje lief zijn voor de accu. als je niet onder de 20% komt blijven de modules prima in balans en boven de 90% laden zie ik niet dat er iets gaande is kwa balanceren.
 
Ik ben eens gaan tekenen.
Voornaamste (misschien wel enige) parameter voor de SoC berekening is de spanning (Volt)
Hieronder de curves die de wagen gebruikt om met de meetbare spanning de SoC te berekenen. De kalibratie bepaalt wat de juiste curve is. Er zijn verschillende curves afhankelijk van de temperatuur, degradatie, batterijtype... Als de kalibratie te lang geleden is zal de werkelijke curve ondertussen gewijzigd zijn en de gebruikte curve dus verkeerd zijn.

Stel dat door degradatie jouw wagen momenteel op de blauwe curve zit, maar het BMS nog rekent met de oranje curve,
Bij een spanning van x volt, geeft jouw wagen een verbruikte capaciteit aan van 30% (70% resterend), terwijl dit al 60% is (40% resterend). Dicht bij 100% ontlading liggen die curves dichter en die waarde kan dus correcter bepaald worden: vandaar dat je eens in die zone moet ontladen, om die bijna 100% waarde te vinden om ze als ijkpunt te gebruiken.
Procent.jpg

Denk aan een thermometer waarvan de merktekens weg zijn. Je steekt hem in smeltend ijs en dat is 0°, steek hem in kokend water en dat is jouw 100° en de waarden ertussen kan je afleiden. Bij een thermometer is het verloop lineair en heb je aan 2 waarden genoeg. Bij een EV moet die 100% waarde nog afgezet worden tov de verbruikte kWh. Als dit 70 was bij nieuw, en nu nog 63, dan is er een degradatie van 10%. Tegelijk kan het kWh verbruik nog eens afgezet worden tegenover afgelegde km en zo de resterende range berekend worden, wat resulteert in onderstaande curve.

km.jpg
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Degradatie is niet als een tank waarin je steeds iets minder brandstof stopt maar dat je steeds een kleinere tank krijgt. Voltage bij 0% en 100% zou in principe gelijk moeten zijn maar gaat sneller van 100% naar 0%.

Of zoals het voorbeeld van Phil. In het begin heb je een grote pan met kokend waren en jaren later een kleine pan met kokend water. De totale hoeveelheid energie in de pan neemt af omdat er minder water in zit/past.

Tenzij je natuurlijk een S hebt met een V cap zoals velen S85's waardoor je feitelijk altijd maar tot circa 90% laad. Voordeel is wel dat je deze modellen altijd tot 100% kunt laden.

ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen

Tsja... dat is dan dubbel op. Je hebt al je 15% degradatie en dan daarom wil je nog eens boven en onder 20% marge plaatsen. Dan heb je feitelijk

dus 0.85*0.40 = 0.34 ==> 34% degradatie. Dat hakt wel wel in qua bruikbare range met een S60 of S85.
 
Erg zuur als je een tesla model s buiten de accu garantie hebt en de accu krijgt problemen...ik blijf bij mijn punt dat accu´s met 200.000km of meer (1000+laadcycles) beter niet boven de 80% meer opladen en niet aan de super charger hangen! zijn er zat die prive een oude s kopen en denken lekker gratis laden aan de super charger... maar het zal een duur grapje worden buiten de garantie.
Zelfs in een artikel in autoweek,een garage die zegt dat je goud in handen hebt(je eigen oliebron) als je een model s met free SC hebt pffff hoe dom kun je zijn!

Erg jammer voor de mensen die een model s nieuw kochten en net buiten de 8 jaar garantie problemen met de accu krijgen.
Een oplossing onder de €10K met 4 jaar garantie lijkt mij niet verkeerd.

Nieuwe batterijen komen er helaas niet voor de oude model s.
Waar is dit op gebaseerd?
 
  • Like
Reactions: job-lek and ebullio
Degradatie is niet als een tank waarin je steeds iets minder brandstof stopt maar dat je steeds een kleinere tank krijgt. Voltage bij 0% en 100% zou in principe gelijk moeten zijn maar gaat sneller van 100% naar 0%.

Of zoals het voorbeeld van Phil. In het begin heb je een grote pan met kokend waren en jaren later een kleine pan met kokend water. De totale hoeveelheid energie in de pan neemt af omdat er minder water in zit/past.

Tenzij je natuurlijk een S hebt met een V cap zoals velen S85's waardoor je feitelijk altijd maar tot circa 90% laad. Voordeel is wel dat je deze modellen altijd tot 100% kunt laden.



Tsja... dat is dan dubbel op. Je hebt al je 15% degradatie en dan daarom wil je nog eens boven en onder 20% marge plaatsen. Dan heb je feitelijk

dus 0.85*0.40 = 0.34 ==> 34% degradatie. Dat hakt wel wel in qua bruikbare range met een S60 of S85.
Hoezo V cap? de 85kWh accu´s die ik gezien heb laden gewoon nar 100%, 4.16/4.19Vdc als het laden klaar is. 0% is niet echt 0% maar dan zit je ergens aan de 3.3Vdc per cel.

Die 34% wordt dan snel 54% als je blijft snel laden en tot 100% laden,onder de 20% ontladen...maar denk dat de meesten die een oude model s rijden zonder accu garantie zat geld hebben en elke keer weer een refuhrb accu a 15K laten monteren bij tesla....of is het dan toch slim om een beetje netjes om te gaan met een 8 jaar oude accu die al 2 ton of meer op de kop heeft gehad?