Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla model S85 grote batterij overleden

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn model S P85+ wil niet verder laden dan 120 km. "Maximum battery charge level reduced". Gebeld met Tesla. Was niet een erg enerverend gesprek. "ik stuur wel een offerte". Niets offerte, wel een nieuwe software update. Geïnstalleerd, daarna melding weg. 200 km gereden en de dag daarna weer dezelfde melding. Langsgereden bij Tesla, want de app vond dat een mobiele servicebeurt het wel ging oplossen (geloof ik niets van). Uit de diagnose blijkt dat de HV pack stuk is.

De enige optie is die te vervangen door een refurbished pack. Ze wisselen jouw pack dan om met een pack dat een beetje een vergelijkbare state of charge haalt gezien de leeftijd en vervolgens gaat jou pack naar de fabriek in Tilburg waar ze weken bezig zijn met refurbishen. Dat feest kost € 15.635. Voor de verandering was dat eens inclusief BTW en inclusief het 150-euro-per-uur-uurloon. Als je mazzel hebt en er is nog iets te herstellen van jouw pack, kan het zijn dat je nog wat geld terug krijg. Er werden voorbeelden van 9 en 12K als totale kosten genoemd. Maar je moet dus bereid zijn om (tot) 16K te betalen. Nieuwe packs zijn er niet.

Voor die 16K krijg je dus een refurbished pack waar je dan 4 jaar garantie op krijgt (niet 8 jaar zoals op een nieuwe auto). Ik kan me even niet herinneren of er dan ook een maximum van 80.000 km aan vast zat of niet (dan betaal je dus minimaal € 0.025 per kilometer). Hoe dan ook € 333 per maand voor een tweedehands batterij is hoe dan ook veel. Lage total cost off ownership? € 10K aan onderhoud in 3 jaar + nu nog € 16K. Voor Elon misschien een lage TCO ;-). Om het in perspectief te zetten: de tweedehands auto van m'n ouders kostte € 4K en rijdt nog wel.

Na 208.000 km moet je voor € 16K verspijkeren aan een auto die € 30K max € 35K waard is? Ik vind het bizar. Ik sta op het punt om het ding in deze staat te verkopen alles om maar niet nog meer geld kwijt te zijn aan dit bedrijf waar zij en ik duidelijk een verschil van mening hebben over wat service en verantwoordelijkheid is. Even afgezien van dit puntje blijven het fantastische auto's, mooie techniek en wil liever niets anders, maar je moet (financiëel) wel héél graag willen.

Mocht iemand suggesties hebben, hoor ik het graag.
 
Mijn model S P85+ wil niet verder laden dan 120 km. "Maximum battery charge level reduced". Gebeld met Tesla. Was niet een erg enerverend gesprek. "ik stuur wel een offerte". Niets offerte, wel een nieuwe software update. Geïnstalleerd, daarna melding weg. 200 km gereden en de dag daarna weer dezelfde melding. Langsgereden bij Tesla, want de app vond dat een mobiele servicebeurt het wel ging oplossen (geloof ik niets van). Uit de diagnose blijkt dat de HV pack stuk is.

De enige optie is die te vervangen door een refurbished pack. Ze wisselen jouw pack dan om met een pack dat een beetje een vergelijkbare state of charge haalt gezien de leeftijd en vervolgens gaat jou pack naar de fabriek in Tilburg waar ze weken bezig zijn met refurbishen. Dat feest kost € 15.635. Voor de verandering was dat eens inclusief BTW en inclusief het 150-euro-per-uur-uurloon. Als je mazzel hebt en er is nog iets te herstellen van jouw pack, kan het zijn dat je nog wat geld terug krijg. Er werden voorbeelden van 9 en 12K als totale kosten genoemd. Maar je moet dus bereid zijn om (tot) 16K te betalen. Nieuwe packs zijn er niet.

Voor die 16K krijg je dus een refurbished pack waar je dan 4 jaar garantie op krijgt (niet 8 jaar zoals op een nieuwe auto). Ik kan me even niet herinneren of er dan ook een maximum van 80.000 km aan vast zat of niet (dan betaal je dus minimaal € 0.025 per kilometer). Hoe dan ook € 333 per maand voor een tweedehands batterij is hoe dan ook veel. Lage total cost off ownership? € 10K aan onderhoud in 3 jaar + nu nog € 16K. Voor Elon misschien een lage TCO ;-). Om het in perspectief te zetten: de tweedehands auto van m'n ouders kostte € 4K en rijdt nog wel.

Na 208.000 km moet je voor € 16K verspijkeren aan een auto die € 30K max € 35K waard is? Ik vind het bizar. Ik sta op het punt om het ding in deze staat te verkopen alles om maar niet nog meer geld kwijt te zijn aan dit bedrijf waar zij en ik duidelijk een verschil van mening hebben over wat service en verantwoordelijkheid is. Even afgezien van dit puntje blijven het fantastische auto's, mooie techniek en wil liever niets anders, maar je moet (financiëel) wel héél graag willen.

Mocht iemand suggesties hebben, hoor ik het graag.
TCO wordt niet berekend door te delen door de garantieperiode, maar door de gemiddelde levensduur. Die zou meer dan 4 jaar moeten zijn, anders moeten ze statistisch gezien nog eens de helft van de refurbished packs gratis ( in garantie) moeten vervangen.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Dit is dus wel teleurstellend.
Er bestaat een nieuwe 90kWh batterij voor onze oudere auto’s. Zeer eigenaardig dat het geen optie is.
Op het Amerikaanse forum zijn er leden die wel een 90kwh hebben gekocht. Vermoed dat het voor nu een voorraad issue is en dat ze blijkbaar geen prioriteit geven aan nieuwe batterijen voor oude modellen en liever blijven ‘refurbishen’.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
TCO wordt niet berekend door te delen door de garantieperiode, maar door de gemiddelde levensduur. Die zou meer dan 4 jaar moeten zijn, anders moeten ze statistisch gezien nog eens de helft van de refurbished packs gratis ( in garantie) moeten vervangen.

Dat is natuurlijk niet waar... Als jij 2e hand een auto koopt dat is het de TCO voor JOUW situatie.

Wat de TCO is t.o.v. van deze situatie maakt natuurlijk weinig uit.

> Na 208.000 km moet je voor € 16K verspijkeren aan een auto die € 30K max € 35K waard is?

Niemand gaat nl. 51K betalen omdat er een refurbished pack in zit met maar 4 jaar garantie. Welke bedrag wel dat is natuurlijk onbekend maar de kosten snijden aan 2 kanten want je besteed 16K aan een refurbished pack en je hebt METEEN al 4-8K aan afschrijving te pakken! Stel dat je de auto dat jaar verkoopt heb je gewoon 20-24K aan extra kosten!!

Het zijn deze verhalen die we straks ook met de andere modellen gaan zien. Gezien ik weinig kilometers per jaar rij zou ik met geen haar op m'n hoofd langer dan 8 jaar rijden met m'n S100D. Sterker, ik denk dat ik de auto na 5-6 jaar verkoop om deze zorgen te ontzien en de auto nog met 2-3 jaar restgarantie te verkopen is.
 
Er is niks duurder dan een wat oudere luxe auto, niet voor niks zijn gebruikte Porsche Cayennes, Dikke Mercedes S en BMW 7 series zo lekker betaalbaar na een paar jaar, en hetzelfde gaat op voor een Model S. Aanschaf is meestal nog mogelijk, maar zodra er serieus iets aan mankeert heb je een probleem.

Ik kocht ooit een Maserati Biturbo, prachtige auto, vind ik trouwens nog steeds, maar ik slaap nog wat onrustig zo nu en dan als ik over de kosten denk die ik aan dat hok heb gehad.……
 
  • Like
Reactions: job-lek
Welke bedrag wel dat is natuurlijk onbekend maar de kosten snijden aan 2 kanten want je besteed 16K aan een refurbished pack en je hebt METEEN al 4-8K aan afschrijving te pakken! Stel dat je de auto dat jaar verkoopt heb je gewoon 20-24K aan extra kosten!!
Dat klopt niet; een +8 jaar oude Model S met refurbished pack en dus 4 jaar extra garantie kan je duurder in de markt zetten dan een +8 jaar oude Model S met origineel pack.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Er is niks duurder dan een wat oudere luxe auto, niet voor niks zijn gebruikte Porsche Cayennes, Dikke Mercedes S en BMW 7 series zo lekker betaalbaar na een paar jaar, en hetzelfde gaat op voor een Model S. Aanschaf is meestal nog mogelijk, maar zodra er serieus iets aan mankeert heb je een probleem.
Als ik mijn Model X vergelijk met voorgaande auto's, luxe wagens van klassieke merken, vind ik de afschrijving trager gaan én zijn de kosten aanzienlijk lager.

Wat me ook blij stemt is dat ik Model X'en met vergelijkbare leeftijd en kilometerstanden makkelijk 10K duurder in de markt zie verschijnen - en weer verdwijnen - dan wat ik nog moet aftikken aan koopoptie.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Als ik mijn Model X vergelijk met voorgaande auto's, luxe wagens van klassieke merken, vind ik de afschrijving trager gaan én zijn de kosten aanzienlijk lager.

Wat me ook blij stemt is dat ik Model X'en met vergelijkbare leeftijd en kilometerstanden makkelijk 10K duurder in de markt zie verschijnen - en weer verdwijnen - dan wat ik nog moet aftikken aan koopoptie.
de audi etron e.d. gaan pas traag in afschrijving las ik


AUTO’S MET DE MINSTE AFSCHRIJVING​

1: Range Rover Evoque R-Dynamic P250 (70,1%)
2: Porsche Cayenne E-Hybrid – (65,2%)
3: Audi e-tron 55 Quattro (65,1%)
4: Porsche Panamera Sport Turismo 4E-Hybrid (64,9%)
5: Porsche 718 Cayman GTS 2.5 (64,5%)
6: Audi Q8 S Line 55 TFSI Quattro (64,4%)
7: Alpine A 110 Pure (64,1%)
8: Porsche Macan 2.0 T (63,9%)
9: Toyota RAV4 2.5 VVTI Hybrid 2WD (63,0%)
10. Prius Active 1.8 VVTI (62,9%)
 
Dat klopt niet; een +8 jaar oude Model S met refurbished pack en dus 4 jaar extra garantie kan je duurder in de markt zetten dan een +8 jaar oude Model S met origineel pack.

Uiteraard, dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg enkel dat de waarde vermeerdering niet gelijk is aan de kosten van het refurbished pack en je meteen flink mag afschrijven.
Dat lijkt me geen goede vergelijking. Een S met issues is niet 30-35k maar hooguit 15-17k waard. Met een verse refurbished het dubbele.

Eens, maar dat is niet mijn vergelijking. Mijn opmerking had betrekking op de vergelijking Model S zonder issues vs Model S met verholpen issues. Het is niet dat de extra kosten 100% van meerwaarde zijn op de auto.

Beetje dezelfde stelling als het verbouwen van je keuken. Die kosten krijg je niet 100% terug bij verkoop en daarom kun je die keuken ook niet geheel financieren. Althans, in een gezonde huizenmarkt dan ;-). Als die vaatwasser kapot gaat net voor verkoop van je woning en je zet er een nieuwe in boeit dat de koper geen moer.

Zelfde met het pack... de koper wil een S zonder issues. Ja, een refurbished pack is mooi en zal iets van waarde vermeerderend zijn maar het is wel extra afschrijving.
 
Als die vaatwasser kapot gaat net voor verkoop van je woning en je zet er een nieuwe in boeit dat de koper geen moer.
Eens. Verschil is wel dat een Tesla zonder werkende batterij waarschijnlijk alleen te verkopen is aan Tesla zelf, want wie anders koopt zoiets? Aangezien Tesla nogal ver onder de marktprijs biedt, is het verschil met vervanging relatief gering. Ik zou daarom zelf geneigd zijn het ding toch maar te vervangen, er nog 70.000 km mee te rijden (deels gratis ladend) en hem dan te verkopen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Hmm...ik weet niet of iemand al gepost had ivm met deze garage's "Wendel de Joode Autotechniek" want ik kreeg vandaag een email reclame en daar stond ergens op hun website

Ook een Tesla heeft onderdelen die kunnen slijten door gebruik. Denk bijvoorbeeld aan het accupakket, de inverter of de rijmotor. Dit soort specifieke onderdelen kunt u natuurlijk in zijn geheel laten vervangen, zoals de dealer meestal voorstelt. Maar het vernieuwen van het complete accupakket of andere componenten is een kostbare zaak. Bij Wendel de Joode Autotechniek voeren we graag een gespecialiseerde reparatie voor u uit. Dan functioneert het onderdeel weer als nieuw, terwijl u toch veel geld bespaart. Vanzelfsprekend krijgt u op al onze reparaties een solide garantie.
 
  • Informative
Reactions: Gsteen and Hbrink
Thanks for the English :)

Tesla's reman non-warranty replacement batteries seem to be hit or miss from what I can tell. Sure, they'll give you a warranty on it, but that warranty doesn't cover degradation. Supercharging is also going to perform as well or poorly as the original pedigree of that reman pack.

It's sometimes the least expensive option to get the car back on the road, depending on what the actual issue is, but it's not always the best option.

The newer higher capacity 350V batteries are an interesting option. They'll improve supercharging speeds, but the long term effect is more current then originally intended for many components, since the voltage is ~12% lower at rest and ~20-30% lower under load. To me, this seems like long term the pack will degrade more quickly, and other components in the car (motor and other HV components) will see additional heating under load vs previously... and heat is generally one of the worst things for electronics.

So I'm personally a bit torn on these 350V options.



The high voltage wiring on all S's is actually the same regardless of performance or non-performance. This only changed slightly with the release of the small dual motor rear motor, which has a slightly lower gauge wire from the junction box to the motor than previous cars.
One would almost consider dismantling the main battery,identify/extract the faulty module and use the rest of the pack for home- storage-purpose and sell the rst of the car for the parts
 
Ik heb met je te doen. Je zal niet de enige zijn die dit gaat meemaken. Ik rij zelf ook met redelijk geknepen billen rond.
De laatste keer, een maand of twee geleden, toen ik bij Tesla Amsterdam was hadden ze het over € 16.000,00 voor een nieuw pack (85).
Wat de prijs voor een refurbished pack was werd niet gemeld.
Het is zover!

Na in januari met een leeg accupack te hebben gestaan (vreemd: auto gaf aan nog 4% rest te hebben) en de afgelopen 2 maanden behoorlijk wat kilometers verdwenen (320km in feb [winter], 293km [zomer] nu) kreeg ik vandaag de melding waar ik al een beetje op wachtte: “Verminderd maximaal batterijniveau”.
Met nog maar 22% in de HV accu (zo’n 66km) geprobeerd te laden met AC maar helaas… hij laadt niet verder.
Aangezien Tesla service center op zo’n 34km afstand zit de rit met fluwelen voet daar naartoe gemaakt.
Eenmaal gediagnosticeerd werd mij verteld dat de grote accu toch overleden was.
Eerste offerte voor een refurbished pack is binnen, opties en coulance (net uit de garantie en net voor dat einde melding gemaakt van wat batterij issues) wordt morgen beoordeeld. Wordt vervolgd.