Ik ben eens gaan tekenen.
Voornaamste (misschien wel enige) parameter voor de SoC berekening is de spanning (Volt)
Hieronder de curves die de wagen gebruikt om met de meetbare spanning de SoC te berekenen. De kalibratie bepaalt wat de juiste curve is. Er zijn verschillende curves afhankelijk van de temperatuur, degradatie, batterijtype... Als de kalibratie te lang geleden is zal de werkelijke curve ondertussen gewijzigd zijn en de gebruikte curve dus verkeerd zijn.
Stel dat door degradatie jouw wagen momenteel op de blauwe curve zit, maar het BMS nog rekent met de oranje curve,
Bij een spanning van x volt, geeft jouw wagen een verbruikte capaciteit aan van 30% (70% resterend), terwijl dit al 60% is (40% resterend). Dicht bij 100% ontlading liggen die curves dichter en die waarde kan dus correcter bepaald worden: vandaar dat je eens in die zone moet ontladen, om die bijna 100% waarde te vinden om ze als ijkpunt te gebruiken.
Denk aan een thermometer waarvan de merktekens weg zijn. Je steekt hem in smeltend ijs en dat is 0°, steek hem in kokend water en dat is jouw 100° en de waarden ertussen kan je afleiden. Bij een thermometer is het verloop lineair en heb je aan 2 waarden genoeg. Bij een EV moet die 100% waarde nog afgezet worden tov de verbruikte kWh. Als dit 70 was bij nieuw, en nu nog 63, dan is er een degradatie van 10%. Tegelijk kan het kWh verbruik nog eens afgezet worden tegenover afgelegde km en zo de resterende range berekend worden, wat resulteert in onderstaande curve.