Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model X 20" of 22" inch en rijcomfort

This site may earn commission on affiliate links.
Hej,

Ik ben nog in afwachting van mijn Tesla Model X. Er zitten 20 inch velgen op omdat ik gebruik heb gemaakt van de "nog beschikbaar in 2019" modellen en de X niet in mijn model met 22 inch beschikbaar was. Daarom krijg ik de X met 20 inch geleverd.

Echter had mijn voorkeur voor 22 inch. Nu ben ik aan het rond kijken voor een 22 inch set. Met Tesla gebeld en die zeggen dat het rijcomfort erg naar beneden gaat. actieradius wist ik al.

Heb zelf alleen in een X gereden met 22 inch. Maar rijd een X met 20 inch echt zoveel beter? Ik moet het natuurlijk zelf ervaren, maar ik vroeg me af wat anderen hier van vinden.

Alternatief is dat ik de 20" zwart laat spuiten, maar zwart zullen de velgen zijn :)
 
Grappig, ik heb net de omgekeerde vraag.

Voor we onze X kochten hebben we een dag met een testwagen model 100D gereden met 20" velgen. Na die eerste Tesla ervaring dag hadden we echt een gevoel van veel range te hebben. Ook het gevoel van rust was bijzonder. Toen we onze P100D met 22" velgen kregen was het slikken hoeveel verschil er was in range. En de 22" wielen rijden iets harder en maken iets meer geluid. Als we 100% laden, dan raken we in de praktijk nooit verder dan zo'n 300 tot 325 km. De verklaring is de velgen (en de performance versie).

Vorige week moest de X een paar dagen binnen voor onderhoud en we kregen een S 85D. Opnieuw dat gevoel van "wow, zoveel range".

Samengevat: onze X is morgen een jaar in huis en als er een iets is wat we anders zouden gedaan hebben, dan zouden we de 20" gekozen hebben. (behalve dan een Tesla kopen drie maand voor een prijsdaling van meer dan 30% :(, maar da's een ander verhaal )
 
Op mijn XP100D L merk in nauwelijks verschil in verbruik (en dus range ) tussen mijn 22’ zomer en 20’ winterbanden. De auto is van maart 2019 en gebruikt met beide velgen gemiddeld 287.

De vering lijkt wat zachter met 20’ maar aan de andere kant ligt hij een stuk beter op de weg met 22’
 
rijcomfort vond ik prima van de 22 inch, helemaal in extra low ligt ie dan strak op de weg. heb ze echter weer omgeruild voor 20 inch (beide zomerbanden) vond het extra verbruik op vakantie niet waard was zo’n 20 procent extra verbruik in mijn geval.
 
Wij hebben voor onze X p100d zowel 20 als 22” velgen, beiden met Michelin zomerbanden.

Qua comfort merk ik nauwelijks verschil. Qua verbruik des te meer: de 22” verbruiken echt veel meer. Vakantietrips naar Spanje maken wij dan ook met de 20” velgen onder de X.

22” is wel veeeel mooier.
 
Ik heb 22” voor de zomer en 20” voor de winter. De 22” set vind ik iets gevoeliger bij spoorvorming op de snelweg en stuurt iets zwaarder bij het parkeren. Verbruik is iets hoger (ik zit op gemiddeld 227Wh/km voor de 22” set). Ook even opletten met stoeprandjes, de 22” velgen hebben minder hoge bandwangen waardoor je de kans loopt dat je sneller je velgen beschadigt.

Mocht je voor een niet-Tesla velg gaan. Let wel even op dat de MX Een as-last heeft van 1800kg, dus 900kg per wiel, niet alle merken die 22” leveren kunnen dat aan.
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Op mijn XP100D L merk in nauwelijks verschil in verbruik (en dus range ) tussen mijn 22’ zomer en 20’ winterbanden. De auto is van maart 2019 en gebruikt met beide velgen gemiddeld 287.

Komt dat niet vooral doordat je in de zomer sowieso minder verbruikt dan in koude winterdagen?
 
Met mijn X in de winter op 20 inch zit ik ook rond de 280, in de zomer op 20 inch daar ruim onder, 220 ongeveer, met de 22 inch schoot het ook richting de 280, vind het knap van faiz71 dat hij dit lage verbruik haalt, moest van de zomer op en neer naar de ardeche echt met mijn snelheid omlaag om bepaalde stukken te halen (weet het slechte supercharge planning achteraf). 4 weken later naar slovenie weer op mijn 20 inch (met stuk slechter weer) gewoon weer door kunnen rijden. Ik dacht ook wel met mijn 5 jaar tesla ervaring, zal wel meevallen dat extra verbruik, is gewoon je rechtervoet, maar dat viel me dus erg tegen helaas, die 22 inch maken de auto wel. Mijn vrouw geeft er echter niks om, die vond het zonde van de extra laadtijd (ik ook wel) vandaar weer terug naar 20 inch.
 
  • Informative
Reactions: 1 person
@Janc klein tipje, rustige rechtervoet ;)

086702D8-692A-47C1-9A05-6C51CED9AED6.jpeg
 
Op mijn XP100D L merk in nauwelijks verschil in verbruik (en dus range ) tussen mijn 22’ zomer en 20’ winterbanden. De auto is van maart 2019 en gebruikt met beide velgen gemiddeld 287.

De vering lijkt wat zachter met 20’ maar aan de andere kant ligt hij een stuk beter op de weg met 22’

Vergeet niet dat je in de winter veel meer verbruikt door hogere luchtdichtheid (koude lucht zorgt voor hogere luchtdichtheid) en het opwarmen van de auto/accu. Als je de 20' in de zomer zal gebruiken kom je waarschijnlijk op een veel lager verbruik dan in de winter.
 
Dan moet jij toch een erg rustige rechtervoet hebben met 228!!

Waarom verbruikt die schrokop van mij dan ruim 280? Ook met 20’?
Hangt misschien van je dagelijkse rijafstand af? Ik rij dagelijks zo’n 130km (65 heen, 65 terug), dat is meestal in de ochtend/avondspits. Het pretpedaal dan diep intrappen heeft niet zoveel zin, je staat alleen iets eerder in de volgende file. Dus cruisecontrol (als die het doet) op 100-105km/u en “go with the flow” op de rechterbaan. Sprintjes trekken bij het verkeerslicht doe ik eigenlijk niet. Zelfs in “Chill” is de MX redelijk vlot van z’n plek. Ik heb er een beetje een sport van gemaakt om de verbruiksgrafiek zo vlak mogelijk te houden ;) Qua reistijd scheelt het mij niet zo veel.