Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model X - Keuring eist gestanst chassisnummer (BE)

This site may earn commission on affiliate links.
A

Anon94140

Guest
Ik kom net van de in België verplichte "Keuring voor Verkoop" van mijn Model X. Praktisch probleem: de keuring eist visueel de "gestanste" versie van het chassisnummer te zien. Dus niet de makkelijk leesbare versie onder de voorruit, niet de elektronische versie en niet het label aan de deur.

Die gestanste versie zit bij de Model X onder de instapdrempel aan de rechterachterzijde. Tesla zelf raadt af om deze plaat te verwijderen omdat de klepjes die het plaatje vasthouden heel fragiel zijn. Dat werd ook door de telefonische Road Side Assistance bevestigd. En vooral: de mensen bij de keuring waren heel duidelijk gebrieft dat ze onder geen enkele voorwaarde zelf mogen proberen het chassisnummer zichtbaar te maken.

Tesla_Model_X_chassisnummer_keuring.jpg

Het gevolg: eerst naar het dichtsbijzijnde service center om het plaatje los te maken, terug naar de keuring en dan terug naar het service center om het plaatje weer vast te zetten.

De vereiste om een gestanst chassisnummer te tonen geldt overigens ook voor de jaarlijkse technische keuring, dus dat klusje wordt omslachtig in de toekomst.
 
  • Informative
Reactions: gelden
Korte update: het losmaken van het plaatje is eigenlijk kinderspel. De beste aanpak is vrij ver naar achter het plaatje vastnemen en voorzichtig omhoog trekken / wrikken. Niet proberen het plaatje helemaal te verwijderen, want aan de andere kant leek een scharniertje te zitten waarmee je het plaatje wat kan wegdraaien. Om plaatje terug te bevestigen zachtjes terugdraaien en met de vuist een klop boven de drie koperkleurige bevestigingspunten geven.

Hopelijk bespaar ik hiermee iemand anders hetzelfde tijdverlies.
 

Attachments

  • Chassisnummer1.jpg
    Chassisnummer1.jpg
    274.6 KB · Views: 1,015
  • Chassisnummer2.jpg
    Chassisnummer2.jpg
    46.1 KB · Views: 1,372
Bedankt Dries. Vandaag naar de keuring geweest met mijn model S en daar wisten ze ook niet waar ze het VIN nummer konden vinden. Uiteindelijk maar zelf gezocht op het net en bij jouw bericht terecht gekomen.
Ze durven daar bij de keuring niet aankomen dus je moet zelf die plaat er deels afhalen. Dat had Tesla toch wel beter kunnen doen.
 
  • Like
Reactions: 1 person
Bedankt Dries. Vandaag naar de keuring geweest met mijn model S en daar wisten ze ook niet waar ze het VIN nummer konden vinden. Uiteindelijk maar zelf gezocht op het net en bij jouw bericht terecht gekomen.
Ze durven daar bij de keuring niet aankomen dus je moet zelf die plaat er deels afhalen. Dat had Tesla toch wel beter kunnen doen.
Bij mijn S'jes (tweemaal, 2016 en 2018) wist de keuringsdienst wel waar het zat (onder passagiersdeurdrempel dus, wist ik zelf natuurlijk niet o_O) en heeft de keuringsdienst zelf die drempel (half) opengemaakt en mooi terug dichtgedaan. Respectievelijk keuring Nijvel en keuring Mechelen.
 
vorige week dus naar de keuring geweest met 4j oude model S

-> naast het gebruikelijk gedoe ivm chassisnummer, afgekeurd wegens lichten te hoog afgesteld ( nu weet ik waarom de laatste 4 jaar mensen steeds met hun lichten naar mij trokken :))
-> afspraak gemaakt bij Tesla voor afstellen lichten ; 60 euro voor 5 minuten werken ;-( voor een probleem dat er waarschijnlijk al was van bij aankoop wagen)
-> herkeuring vandaag -> opnieuw afgekeurd wegens slechts afgestelde lichten .... :mad::mad::mad:

hoe een fan ik dan ook ben : Tesla heeft nog veel te leren als ze mainstream willen worden :):):):)
 
Last edited:
vorige week dus naar de keuring geweest met 4j oude model S

-> naast het gebruikelijk gedoe ivm chassisnummer, afgekeurd wegens lichten te hoog afgesteld ( nu weet ik waarom de laatste 4 jaar mensen steeds met hun lichten naar mij trokken :))
-> afspraak gemaakt bij Tesla voor afstellen lichten ; 60 euro voor 5 minuten werken ;-( voor een probleem dat er waarschijnlijk al was van bij aankoop wagen)
-> herkeuring vandaag -> opnieuw afgekeurd wegens slechts afgestelde lichten .... :mad::mad::mad:

hoe een fan ik dan ook ben : Tesla heeft nog veel te leren als ze mainstream willen worden :):):):)
Dat kan je ook zelf doen, of bij een Auto5 langs gaan:


Veel koplampen staan verkeerd afgesteld: zo controleer je of dat bij jou het geval is

Staan beide lichten wel op gelijke hoogte, maar weet je niet of ze dan beide te hoog of te laag staan ingesteld, dan kan je dat nagaan door eveneens de auto te parkeren voor een donkere muur. Je plakt een stukje tape op de plaats waar de lichten komen en dan rijd je 10 meter achteruit. Daarna kan je meten wat het verschil is tussen het stukje tape en de plaats waar de lichten dán schijnen. Dat moet tussen de 10 en 12 centimeter zijn.

De koplampen van je auto afstellen: 9 stappen (met afbeeldingen) - wikiHow
 
vorige week dus naar de keuring geweest met 4j oude model S

-> naast het gebruikelijk gedoe ivm chassisnummer, afgekeurd wegens lichten te hoog afgesteld ( nu weet ik waarom de laatste 4 jaar mensen steeds met hun lichten naar mij trokken :))
-> afspraak gemaakt bij Tesla voor afstellen lichten ; 60 euro voor 5 minuten werken ;-( voor een probleem dat er waarschijnlijk al was van bij aankoop wagen)
-> herkeuring vandaag -> opnieuw afgekeurd wegens slechts afgestelde lichten .... :mad::mad::mad:

hoe een fan ik dan ook ben : Tesla heeft nog veel te leren als ze mainstream willen worden :):):):)

ter info; in elke model 3 kan je koplapmen afstellen via touchscreen, super easy.

dat zit dus 'nog'(?) niet in de S en X
 
vorige week dus naar de keuring geweest met 4j oude model S

-> naast het gebruikelijk gedoe ivm chassisnummer, afgekeurd wegens lichten te hoog afgesteld ( nu weet ik waarom de laatste 4 jaar mensen steeds met hun lichten naar mij trokken :))
-> afspraak gemaakt bij Tesla voor afstellen lichten ; 60 euro voor 5 minuten werken ;-( voor een probleem dat er waarschijnlijk al was van bij aankoop wagen)
-> herkeuring vandaag -> opnieuw afgekeurd wegens slechts afgestelde lichten .... :mad::mad::mad:

hoe een fan ik dan ook ben : Tesla heeft nog veel te leren als ze mainstream willen worden :):):):)

Top systeem dat met die Belgische keuringsstations.

Wat bedoelden ze met slecht afgestelde lichten? De hoogte, links rechts of het lichtbeeld zelf? (scheidingslijn tussen licht en donker)

Even 2 nieuwe (lees: goede kwaliteit) lampjes erin kan wonderen verrichten. Daarna helaas wel weer opnieuw controleren/afstellen.

ter info; in elke model 3 kan je koplapmen afstellen via touchscreen, super easy.

dat zit dus 'nog'(?) niet in de S en X

Koplampen (dimlicht) worden met de keuring gecontroleerd en afgesteld op de manier zoals wooter beschrijft (op de hoogste stand '0') dus deze 'zelf afstellen' op het scherm heeft helaas geen effect voor de keuring :) Dit is enkel voor als je met zware belading rijdt.
 
Koplampen (dimlicht) worden met de keuring gecontroleerd en afgesteld op de manier zoals wooter beschrijft (op de hoogste stand '0') dus deze 'zelf afstellen' op het scherm heeft helaas geen effect voor de keuring :) Dit is enkel voor als je met zware belading rijdt.

Nee, bij zware lading wordt de lamp automatisch afgesteld.

Het afstellen gebeurt echt alleen via scherm hoor. Komt geen schroef aan te pas
 
Nee, bij zware lading wordt de lamp automatisch afgesteld.

Het afstellen gebeurt echt alleen via scherm hoor. Komt geen schroef aan te pas

Voor een model 3 heb je inderdaad gelijk.

Echter voor een Model S met Halogen of Xenon werkt het op de manier zoals ik zojuist beschreef. Deze worden ook automatisch afgesteld met hoogtesensors maar de basis afstelling moet echt op '0' gebeuren en met de afstelschroeven.
 
  • Like
Reactions: nico180
als je als premium merk 60 euro aanrekent voor een 5 minute job , dan zou je wel verwachten dat het goed is uitgevoerd.
Het is al heel lang geleden, maar in een vorig leven herinner ik me een gelijkaardig akkefietje met de keuring, waar de oplossing dan maar was door de toenmalige halogeenlichten helemaal naar onderen te draaien zodat de keuring niks meer te zagen had. Goed, bij >70 km/u zag je dan niks meer in het donker, maar het was wel gekeurd.

Eerste wat ik deed was daarna de lichten terug hoger draaien.
 
Even 2 nieuwe (lees: goede kwaliteit) lampjes erin kan wonderen verrichten. Daarna helaas wel weer opnieuw controleren/afstellen.
Als de nieuwe lampjes correct in de voeten zitten, is een nieuwe afstelling niet nodig. Een lampje dat niet correct in het voetje zit, geeft wel een fout lichtbeeld en valt vaak niet te corrigeren met enkel de koplamp opnieuw af te stellen.

Vroeger genoeg ervaring gehad met nieuwe halogeenlampjes, en een xenon kit en laatst een LED kit in de motorfiets :).
 
Nog wat meer info, specifiek voor de Model S pre-facelift.

Headlight - Adjust - Europe

Voor de facelift met LED-lichten en Model X heb ik nog geen relevante info gevonden. Ik vermoed dat je een pre-facelift met zwarte neus hebt?

het betreft een facelift ( één van de eerste ), dus met LED lichten (75d bestaat niet in pre-facelift trouwens)
zelf doen, zonder zo een toestel , lijkt mij geen optie.
dat is ook de reden dat mobile service hiervoor niet kan komen ( toestel is te groot )
 
Heel mooi om dit hier zo te lezen, en dan bedoel ik mooi in de zin van het stuitende verschil hoe men deze auto's in Belgie behandeld versus in Nederland.
Het verhaal van BartJ heeft de vorige eigenaar van mijn auto ook meegemaakt, dit is een belgische model s. Eerst afgekeurd omdat het gestanste nummer niet gevonden kon worden, daarna omdat de koplampen te hoog stonden.

Twee weken terug was het dan de beurt aan de auto om in Nederland naar de APK te gaan. Ik heb de APK in de garage in mijn woonplaats laten doen en zo waar was dat de eerste Tesla die men keurde. Ik moest mee in de auto om de garagist te assisteren.
- De remtest werd gedaan;
- op de brug controle op speling op de wielophanging
- ruitenwisservloeistof test
- grootlicht aan uit;

Dat was het. De garagist vertelde dat er veel zaken vrijgesteld zijn bij elektrische auto's dus ik was zo weer weg. In Belgie gaat men er veel dieper op in heb ik het idee.
 
  • Informative
Reactions: BartJ