Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model X - Keuring eist gestanst chassisnummer (BE)

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb overigens een donkerbruin vermoeden dat de koplampen van alle Facelift Model S van de fabriek uit te hoog staan afgesteld ( toch volgens de norm van de Belgische keuringsstations)
 
Last edited:
Ik heb overigens een donkerbruin vermoeden dat de koplampen van alle Facelift Model S van de fabriek uit te hoog staan afgesteld ( toch volgens de norm van de Belgische keuringsstations)
Ik ben van mening dat de keuring daarop veel te strikt is. Zoals ik al zei vereist de keuring vaak dat de lampen zo laag staan afgesteld zodat je bij 70 km/u al te snel rijdt om het wegdek op adequate afstand te kunnen zien.

Daarom ook mijn uitvoerige ervaringen met zelf de koplampen af te stellen ;).

APK in Nederland is natuurlijk beter geregeld: tegelijk met de keuring kan men defecten herstellen en corrigeren. Dat zit er in België niet in, waar je vaak zonder afspraak jaarlijks moet aanschuiven aan een keuringsstation, waar de technici aan een vast stramien soms weinig relevante testen doen. De roettest kan bijvoorbeeld niet meten of de katalysator defect of verwijderd is. Ook is er gewoon willekeur naar wat men wel of niet door de vingers ziet. Ik heb in een bepaald laks keuringsstation zelfs ooit een defect grootlicht mogen vervangen terwijl men de testen deed. Da's aangenaam, maar er zijn ook andere keuringsstations waar je letterlijk voor wordt afgekeurd, dan op de uitrit een nieuwe lamp kan monteren, terug aanschuiven en voor €9 opnieuw kan gekeurd worden.
 
zoals meestal bij Tesla: eind goed al goed :)

Heeft mij enkel 3 trips naar het keuringcentrum gekost en 2 trips naar het ServiceCenter en een dikke 100 euri....

but hey, KEEP CALM , and enjoy the time with your car :) :) :)
 
  • Love
Reactions: nico180
Bij mijn S'jes (tweemaal, 2016 en 2018) wist de keuringsdienst wel waar het zat (onder passagiersdeurdrempel dus, wist ik zelf natuurlijk niet o_O) en heeft de keuringsdienst zelf die drempel (half) opengemaakt en mooi terug dichtgedaan. Respectievelijk keuring Nijvel en keuring Mechelen.
Eind deze maand naar de keuring met mijn S van juli 2016 (1 van de eerste facelifts). Kan er iemand mij op een foto tonen waar ik dat nummer vind? ik heb niets in de passagiersdeurdrempels dat ik kan openmaken..... Of moet de ganse deurdrempel er uit? :eek:
zo ja; welke passagiersdeurdrempel?
alvast bedankt voor jullie reactie.
 
Eind deze maand naar de keuring met mijn S van juli 2016 (1 van de eerste facelifts). Kan er iemand mij op een foto tonen waar ik dat nummer vind? ik heb niets in de passagiersdeurdrempels dat ik kan openmaken..... Of moet de ganse deurdrempel er uit? :eek:
zo ja; welke passagiersdeurdrempel?
alvast bedankt voor jullie reactie.
Zit wel echt onder de passagiersdeurdrempel dus ze moeten die wel half opentrekken... No harm done, kunnen ze meteen terug vastklikken.
 
  • Informative
Reactions: cambreVer!
Zit wel echt onder de passagiersdeurdrempel dus ze moeten die wel half opentrekken... No harm done, kunnen ze meteen terug vastklikken.
Klopt, bij de APK moet deze zichtbaar worden. Voorzichtig met het terug klikken , Zorg ervoor dat de pushpinnen goed zijn uitgelijnd. Bij mij hadden ze dat "te snel" gedaan. Later heeft road-assistent het bij een SuC correct gedaan. Hij had reserve push pinnen bij.
 
  • Informative
Reactions: cambreVer!
Bedankt voor jullie reacties. Ik wacht met open te breken. Misschien zijn die mannen bij de keuring wat handiger dan ikzelf... ;)

ze zullen het niet dien en je zult het zelf moeten doen.

Tip : neem een spateltje mee, dan kun je voorzichtig de linkerhelft beetje omhoog los wrikken, en dan kunnen ze met een zaklamp het chassisnr lezen ( hij hoeft er niet helemaal af)

Tip2 : laat je lichten vooraf afstellen want zoals bij alle model S staan deze vermoedelijk van de fabriek uit veel te hoog.
 
  • Informative
Reactions: cambreVer!
Korte update: het losmaken van het plaatje is eigenlijk kinderspel. De beste aanpak is vrij ver naar achter het plaatje vastnemen en voorzichtig omhoog trekken / wrikken. Niet proberen het plaatje helemaal te verwijderen, want aan de andere kant leek een scharniertje te zitten waarmee je het plaatje wat kan wegdraaien. Om plaatje terug te bevestigen zachtjes terugdraaien en met de vuist een klop boven de drie koperkleurige bevestigingspunten geven.

Hopelijk bespaar ik hiermee iemand anders hetzelfde tijdverlies.

In voorbereiding op de eerste APK Keuring van mijn Model X heb ik bovenstaand advies om het gestanste chassisnummer te tonen opgevolgd. Ik dacht, ik maak het die APK mannen makkelijk door thuis alvast de afdekplaat weg te halen.

In de foto's en tekst van @Anon94140 wordt geadviseerd de afdekplaat weg te draaien. Dit is ONMOGELIJK en leidt 100% zeker tot schade.
Dat is bij mij dus ook gebeurd. Door de draaibeweging zijn 5 bevestigingspootjes / klemmen afgebroken.

Er is maar 1 manier, en dat is de afdekplaat RECHT naar boven uit te nemen. Trek met 2 handen over de volle breedte van de afdekplaat. Er is absoluut geen scharnier- of draaipunt, zoals je in mijn foto kunt zien. De instructie in de handleiding van Tesla is wel correct.

Goed, ik heb nu schade. Helaas. Hopelijk kan ik met deze tip de vele Model X rijders die in de komende tijd hun APK keuring gaan krijgen voor schade behoeden. Kan een moderator misschien iets doen met de post van Anon94140, bijvoorbeeld een waarschuwing plaatsen? Ik heb nog nooit een Disagree op dit forum gegeven, maar nu toch mijn eerste Disagree, in de hoop hiermee anderen te kunnen helpen.

Chassisnummer_afdekplaat.jpg
 
In voorbereiding op de eerste APK Keuring van mijn Model X heb ik bovenstaand advies om het gestanste chassisnummer te tonen opgevolgd. Ik dacht, ik maak het die APK mannen makkelijk door thuis alvast de afdekplaat weg te halen.

In de foto's en tekst van @Anon94140 wordt geadviseerd de afdekplaat weg te draaien. Dit is ONMOGELIJK en leidt 100% zeker tot schade.
Dat is bij mij dus ook gebeurd. Door de draaibeweging zijn 5 bevestigingspootjes / klemmen afgebroken.

Er is maar 1 manier, en dat is de afdekplaat RECHT naar boven uit te nemen. Trek met 2 handen over de volle breedte van de afdekplaat. Er is absoluut geen scharnier- of draaipunt, zoals je in mijn foto kunt zien. De instructie in de handleiding van Tesla is wel correct.

Goed, ik heb nu schade. Helaas. Hopelijk kan ik met deze tip de vele Model X rijders die in de komende tijd hun APK keuring gaan krijgen voor schade behoeden. Kan een moderator misschien iets doen met de post van Anon94140, bijvoorbeeld een waarschuwing plaatsen? Ik heb nog nooit een Disagree op dit forum gegeven, maar nu toch mijn eerste Disagree, in de hoop hiermee anderen te kunnen helpen.

View attachment 642848
Gaston, vervelend. Kijk even of je met 2 componenten lijm de clipjes weer terug aan het plastic kunt bevestigen. Dat zou de schade kunnen repareren met vrij weinig kosten.