Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
De vraag aan jullie is na alles hier gelezen te hebben nu €7000,- het verschil nu is met de huidige prijzen is dan nog de conclusie dat de RWD als winnaar uit de buis komt om te kopen? 1 keer per week rond de 360km op een dag. Privé aankoop. Eind juni moet ik de beslissingen maken. Alvast bedankt voor jullie mening. @Spencer_ nog steeds helemaal blij met je keuze om de RWD te houden?
Tevreden met de M-Y RWD. LR voegt beperkt toe. Maar als je niet perse de Model Y wilt rijden, dan is een Model 3 RWD LR ook een leuke optie. 630+ WLTP is wel fijn voor 46k.
 
De vraag aan jullie is na alles hier gelezen te hebben nu €7000,- het verschil nu is met de huidige prijzen is dan nog de conclusie dat de RWD als winnaar uit de buis komt om te kopen? 1 keer per week rond de 360km op een dag. Privé aankoop. Eind juni moet ik de beslissingen maken. Alvast bedankt voor jullie mening. @Spencer_ nog steeds helemaal blij met je keuze om de RWD te houden?
Persoonlijk ben ik achteraf blij dat ik de keuze niet heb gemaakt om voor een grotere accu te kiezen. Ik laad gemiddeld 2x per week de auto (altijd tot 100%) en daar kom ik de week prima mee door. Als ik een langere rit moet maken weet ik het vaak van te voren en is het puur een kwestie van plannen. Altijd met 100% vertrekken is dan in principe een must. Maar met de huidige temperaturen en goed voorverwarmen, laad ik in 15min 50% bij. Op een gegeven moment weet je hoeveel procent je ongeveer verliest bij welke rit (als je het vaker rijdt), dus daar kan je ook je voordeel mee doen. Met de kennis van nu + een laadpaal thuis, is een RDW voor mij een no brainer.

De grootste energie slurper is helaas Sentry mode, maar vanwege eerdere ervaringen durf ik die niet uit te zetten. Dagelijks verlies ik er ongeveer 8% mee. Een enkele keer zet ik de auto weg met ongeveer 25%. Bij 20% schakelt Sentry Mode automatisch uit. Toen ik dat nog niet wist dacht ik na 2 dagen de auto weer te gebruiken dat die compleet leeg zou zijn. Maar ik kwam erachter dat de auto zonder Sentry Mode ongeveer 2% per dag verliest. Dus als jij dat aandurft kan je het uit zetten en hou je nog meer energie over waarmee je kilometers kunt maken.

De enige redenen voor mij om voor een LR of zelfs P te kiezen zou power zijn. Dus niet range. Maar ook power went. Een downgrade in power is nooit leuk. Maar er valt gelukkig mee te leven. Als ik met de kennis van nu €7000 extra had uitgegeven aan power (toen der tijd was het zelfs meer), zou ik dat ergens zonde hebben gevonden. Ik heb de auto cash gekocht en dat geld had ik dan aan wat anders kunnen uitgeven. Maar heel erg boos op mezelf zou ik niet zijn. Dus heb je het liggen, weet je er geen raad mee en speelt power ook een rol, tja..
 
  • Like
Reactions: IvCh and Michel_AH
Als je meer dan pakweg 420km moet, dan heb je met de LR ook niet genoeg en moet je toch laden. Een LR kopen om niet te moeten laden helpt dus enkel als je ongeveer tussen 350 km en 420km moet.
Bij een vakantierit helpt het enkel tot de eerste laadbeurt, want met zen LR ga je in principe onderweg ook niet tot 100% laden.
Schiet alleen nog het sneller laden over. Als je daarvoor de tijd nuttig kan gebruiken, speelt het misschien ook niet meer…
…zegt de eigenaar van een LR 🙂.
 
Als je meer dan pakweg 420km moet, dan heb je met de LR ook niet genoeg en moet je toch laden. Een LR kopen om niet te moeten laden helpt dus enkel als je ongeveer tussen 350 km en 420km moet.
Bij een vakantierit helpt het enkel tot de eerste laadbeurt, want met zen LR ga je in principe onderweg ook niet tot 100% laden.
Schiet alleen nog het sneller laden over. Als je daarvoor de tijd nuttig kan gebruiken, speelt het misschien ook niet meer…
…zegt de eigenaar van een LR 🙂.
De LR is ook een stuk sneller 😉
 
Hoi allemaal,
Ergens in 07-2023 gaat onze Jip een M3-SR+ ons verlaten.
Onze Ollie een MY-RWD komt dan.
Daarom probeer zoveel mogelijk te lezen / te begrijpen over de LPF batterij die erin zit en het laden ervan.
Toch blijft het een ? voor mij wat qua laden wat het beste is.
Oké niet onder de 5% rijden als het niet anders kan.
Aan de thuislader hangen bij -10 en tot 100% laden.
Dat minmaal 1 keer per week!
Duidelijk.
Maar hang ik hem dan pas aan de lader thuis als hij de -10% heeft of ook alle keer als ik thuis kom met 45% of 60% of 73% in de LPF?
Dat is mij niet helemaal duidelijk???
Onze Jip hangt pas bij de -10% aan de thuislader en tot 90% erbij mag hij dan laden, maarja dat is een heel andere batterij.
 
Hoi allemaal,
Ergens in 07-2023 gaat onze Jip een M3-SR+ ons verlaten.
Onze Ollie een MY-RWD komt dan.
Daarom probeer zoveel mogelijk te lezen / te begrijpen over de LPF batterij die erin zit en het laden ervan.
Toch blijft het een ? voor mij wat qua laden wat het beste is.
Oké niet onder de 5% rijden als het niet anders kan.
Aan de thuislader hangen bij -10 en tot 100% laden.
Dat minmaal 1 keer per week!
Duidelijk.
Maar hang ik hem dan pas aan de lader thuis als hij de -10% heeft of ook alle keer als ik thuis kom met 45% of 60% of 73% in de LPF?
Dat is mij niet helemaal duidelijk???
Onze Jip hangt pas bij de -10% aan de thuislader en tot 90% erbij mag hij dan laden, maarja dat is een heel andere batterij.
-10%? Of bedoel je minder dan 10%? :cool:

Dit is wat Tesla adviseert: Model Y Owner's Manual | Tesla. (kopje Lithium-ijzerfosfaatbatterijen)
 
Klopt, die heb ik ook gelezen.
De vraag is dan doet tesla dat voor de LPF batterij of voor het BMS?
Dat is mij dan niet duidelijk.

Het tot 100% laden is puur voor het BMS. Omdat LFP batterijen een heel vlak voltage verloop hebben is het noodzakelijk om het BMS regelmatig die ‘top’ te laten zien om een goede schatting te kunnen maken van de SoC.

Eens in de zoveel tijd de accu eens helemaal leeg rijden en weer volledig opladen op AC kan maar is niet strikt noodzakelijk.

Ik zou gewoon laden als je moet en kan en inderdaad een keertje per week die 100% ff aantikken.

Dit is een goede video over de ins en outs, schrik niet van de clickbeterige titel:


 
Dit is (nog) niet beschikbaar in Europa. Zat in een van de afgelopen software updates maar nog niet voor Europa dus 😇

Ik zie deze optie nog steeds niet maar ik zal niet de enige zijn in Europa neem ik aan? Just checking..