Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Tot nu toe op dit forum gezien als oorzaken voor het gefluit: achterste zijruitje en achterklep.
Mijn auto gaat maandag naar een service-afspraak, voor dit fluiten en voor geluid uit het onderstel. En voor controle camera in rechter portier-stijl, er wordt in het donker vaak over geklaagd dat die geblokkeerd/beslagen is maar dat is hij geen van beiden.
Houd ons aub op de hoogte. Die camera melding krijg ik ook constant a
 
  • Like
Reactions: NielsA
Afgelopen woensdag een dagje Winterberg geweest, mijn eerste 'lange' trip met de Model Y RWD en ging super.
Van mijn woonplaats tot Winterberg In Duitsland ongeveer 290km enkel.
Verbruik met een Nokian winterband en 19" Gemini velg lag op de heenweg rond de 235Wh/km waarbij in Duitsland vaak de 130/140 aangetikt werd.
Op de terugweg lag het verbruik rond de 220Wh/km, snelheid was vaak ook rond de 130, maar door de drukte soms iets lager.
Dit zijn toch best mooie waarden volgens mij? Temperatuur was 's morgens rond de -5 en op de terugweg rond de 0 graden.
Wel echt met zachte voet gereden, acceleratie stond op Chill.

Temperatuur binnen op 20 graden, handmatig en ventilator snelheid 1. Ik denk dat dit zuiniger is dan climate control op automatisch?

's morgens had ik wel erg hoge waarde in verbruik.
Ik had de eerste keer precondition ingesteld, vertrek om 5u 's morgens.
Dit ging goed, echter het eerste stuk van de trip verbruikte de auto nog steeds heel veel stroom.
Het eerste stuk was voornamelijk cruise control en 70-80km/u, het verbruik lag toen rond de 250Wh/km, erg veel toch voor deze snelheid?
Klimaat binnen stond toen op 19 graden maar wel op automatisch.
Blijft de precondition dan nog op de achtergrond werken of waarom had ik op dat moment zo'n hoog verbruik? 😄
 
  • Like
Reactions: SnowLeopard
Afgelopen woensdag een dagje Winterberg geweest, mijn eerste 'lange' trip met de Model Y RWD en ging super.
Van mijn woonplaats tot Winterberg In Duitsland ongeveer 290km enkel.
Verbruik met een Nokian winterband en 19" Gemini velg lag op de heenweg rond de 235Wh/km waarbij in Duitsland vaak de 130/140 aangetikt werd.
Op de terugweg lag het verbruik rond de 220Wh/km, snelheid was vaak ook rond de 130, maar door de drukte soms iets lager.
Dit zijn toch best mooie waarden volgens mij? Temperatuur was 's morgens rond de -5 en op de terugweg rond de 0 graden.
Wel echt met zachte voet gereden, acceleratie stond op Chill.

Temperatuur binnen op 20 graden, handmatig en ventilator snelheid 1. Ik denk dat dit zuiniger is dan climate control op automatisch?

's morgens had ik wel erg hoge waarde in verbruik.
Ik had de eerste keer precondition ingesteld, vertrek om 5u 's morgens.
Dit ging goed, echter het eerste stuk van de trip verbruikte de auto nog steeds heel veel stroom.
Het eerste stuk was voornamelijk cruise control en 70-80km/u, het verbruik lag toen rond de 250Wh/km, erg veel toch voor deze snelheid?
Klimaat binnen stond toen op 19 graden maar wel op automatisch.
Blijft de precondition dan nog op de achtergrond werken of waarom had ik op dat moment zo'n hoog verbruik? 😄
Kan zijn dat je accu nog actief werd voorverwarmd. Bij de S en X (oudere) kan je dit uitzetten door hem in bespaarmodud te zetten. Geen idee of dit op de 3 en Y ook zit
 
Vanmiddag weigerde mijn trunk automatisch omhoog te gaan. Ik had de indruk dat ik de knop onder de rand wat te lang ingedrukt hield: heb ik daar toevallig een mij nog onbekende functie ontdekt? De keer erop werkte de trunk weer als vanouds.
 
Afgelopen woensdag een dagje Winterberg geweest, mijn eerste 'lange' trip met de Model Y RWD en ging super.
Van mijn woonplaats tot Winterberg In Duitsland ongeveer 290km enkel.
Verbruik met een Nokian winterband en 19" Gemini velg lag op de heenweg rond de 235Wh/km waarbij in Duitsland vaak de 130/140 aangetikt werd.
Op de terugweg lag het verbruik rond de 220Wh/km, snelheid was vaak ook rond de 130, maar door de drukte soms iets lager.
Dit zijn toch best mooie waarden volgens mij? Temperatuur was 's morgens rond de -5 en op de terugweg rond de 0 graden.
Wel echt met zachte voet gereden, acceleratie stond op Chill.

Temperatuur binnen op 20 graden, handmatig en ventilator snelheid 1. Ik denk dat dit zuiniger is dan climate control op automatisch?

's morgens had ik wel erg hoge waarde in verbruik.
Ik had de eerste keer precondition ingesteld, vertrek om 5u 's morgens.
Dit ging goed, echter het eerste stuk van de trip verbruikte de auto nog steeds heel veel stroom.
Het eerste stuk was voornamelijk cruise control en 70-80km/u, het verbruik lag toen rond de 250Wh/km, erg veel toch voor deze snelheid?
Klimaat binnen stond toen op 19 graden maar wel op automatisch.
Blijft de precondition dan nog op de achtergrond werken of waarom had ik op dat moment zo'n hoog verbruik? 😄
Dan heb je wel onderweg een stop moeten maken voor opladen.. .235 *290 = 68 KW iets langzamer(120) en je komt op .160kw/km en houd je nog 50 km over.
 
Zijn er nog mensen die problemen ondervinden bij het voorbereiden van de batterij voor het laden bij niet-Tesla snelladers?

Vandaag naar een Fastned snellader genavigeerd, eerst via Google Maps (gedeeld met de Tesla om de navigatie te starten), daarna nogmaals manueel geselecteerd op het scherm in de Tesla uit de lijst met laadpalen, omdat de melding van voorbereiding er niet kwam.

Bij aankomst aan Fastned de melding dat ik volgende keer naar de lader moet navigeren zodat de batterij wordt voorbereid :rolleyes: Het lijkt wel volledig at random te gebeuren want vorige keer werkte het wel.
 
Ook hier de melding over de camera in de rechter portierstijl. Zowel in het donker als bij daglicht.

Verder gaat mijn raam aan bestuurderskant niet altijd in één keer opnieuw dicht en vind ik de richtingaanwijzers niet altijd fijn werken.

Ik stond laatst aan te schuiven om links af te draaien en de richtingaanwijzer knipperde een keer of 5 om dan uit te vallen.
 
Zijn er nog mensen die problemen ondervinden bij het voorbereiden van de batterij voor het laden bij niet-Tesla snelladers?

Vandaag naar een Fastned snellader genavigeerd, eerst via Google Maps (gedeeld met de Tesla om de navigatie te starten), daarna nogmaals manueel geselecteerd op het scherm in de Tesla uit de lijst met laadpalen, omdat de melding van voorbereiding er niet kwam.

Bij aankomst aan Fastned de melding dat ik volgende keer naar de lader moet navigeren zodat de batterij wordt voorbereid :rolleyes: Het lijkt wel volledig at random te gebeuren want vorige keer werkte het wel.
Met wintersport terug genavigeerd op Ionity en toen kreeg ik ook geen melding dat de batterij extra verwarmd zou worden. Verder geen last van na een paar honderd snelwegkilometers.
 
Zijn er nog mensen die problemen ondervinden bij het voorbereiden van de batterij voor het laden bij niet-Tesla snelladers?

Vandaag naar een Fastned snellader genavigeerd, eerst via Google Maps (gedeeld met de Tesla om de navigatie te starten), daarna nogmaals manueel geselecteerd op het scherm in de Tesla uit de lijst met laadpalen, omdat de melding van voorbereiding er niet kwam.

Bij aankomst aan Fastned de melding dat ik volgende keer naar de lader moet navigeren zodat de batterij wordt voorbereid :rolleyes: Het lijkt wel volledig at random te gebeuren want vorige keer werkte het wel.
Volgens mij is dit meer een overbodige software melding die niet klopt / bug bij niet SuCs

Wanneer je een lader selecteert (ook SuCs) en de voorverwarmings melding wordt getoond kun je er vanuit gaan dat hij wel degelijk de batterij verwarmd (is ook hoorbaar bij stilstand). Had laatst iig hetzelfde!
 
Vanmiddag weigerde mijn trunk automatisch omhoog te gaan. Ik had de indruk dat ik de knop onder de rand wat te lang ingedrukt hield: heb ik daar toevallig een mij nog onbekende functie ontdekt? De keer erop werkte de trunk weer als vanouds.
Op de knop druken terwijl de klep in beweging is stopt de beweging.
Druk één keer op de toets voor de achterbak op de sleutel om de beweging van een achterklep te stoppen. Druk de toets voor de achterbak twee keer in om de klep weer in beweging te brengen; de klep zal nu in de omgekeerde richting bewegen (tenzij deze al helemaal open of dicht is). Voorbeeld: als u de toets één keer indrukt tijdens het openen, stopt de beweging van de achterklep. Als u de toets dan twee keer indrukt, zal de klep sluiten.
(er staat 'op de sleutel' maar dit werkt ook met de knop op de klep)
 
  • Like
Reactions: NielsA
Recent een proefrit gedaan in de Model Y RWD met 19 inch. Rijdt heel prima, stiller dan mijn e-Niro en comfortabeler over drempels. Wel vond ik m wat hobbelig op de snelweg, wat ik op hetzelfde stuk minder ervaarde met de Niro. Dus kort nadeinen bij een snelweg die blijkbaar niet helemaal vlak is.
Herkent iemand dit hobbelen op de snelweg? Is daar aan te wennen, of iets aan te doen? Op andere wegen reed het heel prima, maar gezien ik hoofdzakelijk snelweg rijdt viel me dat op en wat tegen.
 
Dag, ik lees al een tijdje mee hier op het forum en heb me nu ook maar aangemeld.

Ik ben in de markt voor een Tesla Y. Ik twijfel nog een beetje tussen een MY LR in quicksilver of gewoon een witte RWD.

Heeft iemand van jullie ook voor deze keuze gestaan en waarom uiteindelijk gekozen voor een RWD?
De Tesla is overigens een prive aankoop.
 
Recent een proefrit gedaan in de Model Y RWD met 19 inch. Rijdt heel prima, stiller dan mijn e-Niro en comfortabeler over drempels. Wel vond ik m wat hobbelig op de snelweg, wat ik op hetzelfde stuk minder ervaarde met de Niro. Dus kort nadeinen bij een snelweg die blijkbaar niet helemaal vlak is.
Herkent iemand dit hobbelen op de snelweg? Is daar aan te wennen, of iets aan te doen? Op andere wegen reed het heel prima, maar gezien ik hoofdzakelijk snelweg rijdt viel me dat op en wat tegen.
Waar was dit? Je hebt een stukje A20 Gouda Rotterdam, vlak voor het Shell tankstation waar er enorme hobbels in de weg zitten, moet ik zoiets inbeelden?
 
Ik twijfel nog een beetje tussen een MY LR in quicksilver of gewoon een witte RWD.
Wat verwacht je te horen? Het grootste verschil is de range. Het prijsverschil is met de recente prijsverlaging kleiner geworden. Je keuze om de LR niet in wit te nemen drijft de prijs van de LR iets verder op.

Dus bottom line, de verschillen zijn kleur en range en dat zijn dan weer subjectieve punten. Wat vind je mooi en hoeveel ga je ermee rijden? Beide zijn verder top auto's, dus verkeerd kiezen is dan weer geen optie 😆

Note: Op ABRP kun je spelen met routes om een beetje gevoel te krijgen bij de range verschillen. Wellicht dat je dat ook kunt gebruiken in je overweging.
 
Last edited:
Waar was dit? Je hebt een stukje A20 Gouda Rotterdam, vlak voor het Shell tankstation waar er enorme hobbels in de weg zitten, moet ik zoiets inbeelden?
Het was bij Tesla Wezep en dan richting het zuiden. Mijn e-Niro zelfde stukje gereden en dat hobbelde minder. Het is een soort kleine nadeining lijkt het wel. Het viel me ook wat op toen ik laatst achter een Y reed op de A12 tussen Gouda en Utrecht.