Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb afgelopen 8 jaar verschillende Tesla’s verkocht en er zat altijd behoorlijk wat verschil tussen de modellen en capaciteit. En de hogere capaciteiten leverde ook meer op. Ook nu zie je dat voor de M3 standard de prijzen ook lager liggen dan de LR. Voor mij zijn de hogere range en de laadsnelheden belangerijk. Zeker als Tesla de SuC snelheden in de toekomst richting 300 kW willen hebben.
 
  • Like
Reactions: DM231191
@Flummox We hebben nu een Mini Clubman Cooper S waar mijn vrouw in rijd. Ik zelf heb een BMW 540i touring (2018).
De bmw is een heerlijke auto en gebruiken we om de caravan te kunnen trekken. Caravan heeft een mtm van 2000 kg, dus kan niet achter een Y.
De vraag is ook, hoelang blijf je zo'n zware caravan houden. Ik had ook zo'n zware Hobby en heb ik ingeruild voor een iets kleinere zodat deze wel achter mijn Tesla mee kan. Heeft een as van 1700 en terug laten keuren naar 1500. Zo kan hij toch mee met de MY.
Kies daarom voor de LR ipv de RWD, omdat elke kWh extra toch meer range geeft, want het is natuurlijk al beperkt met de caravan. Daarbij is natuurlijk een 4wd stuk fijner met caravan.
 
Vindt toch best veel verschil in reistijd op ABRP tussen Standard en LR. Is ongeveer 30-45 min in het voordeel van de LR op 1000 km.
Dat doe je als je 2x per jaar op vakantie gaat dus maximaal 4x in een jaar.
45min x 4x per jaar x 5 jaar gebruik = 900min vertraging in 5 jaar. = 15 uur
Bij een prijsverschil € 7000 is dat € 467 per uur.

Dat lijkt mij het niet waard. Dus je moet het echt doen om de prestatie, 4WD en eventueel een ander kleurkeuze.
 
Dat doe je als je 2x per jaar op vakantie gaat dus maximaal 4x in een jaar.
45min x 4x per jaar x 5 jaar gebruik = 900min vertraging in 5 jaar. = 15 uur
Bij een prijsverschil € 7000 is dat € 467 per uur.

Dat lijkt mij het niet waard. Dus je moet het echt doen om de prestatie, 4WD en eventueel een ander kleurkeuze.
Ging mij niet om de prijs. Overigens vindt ik dat je er best veel extra voor krijgt.
 
Zijn er nog mensen die problemen ondervinden bij het voorbereiden van de batterij voor het laden bij niet-Tesla snelladers?

Vandaag naar een Fastned snellader genavigeerd, eerst via Google Maps (gedeeld met de Tesla om de navigatie te starten), daarna nogmaals manueel geselecteerd op het scherm in de Tesla uit de lijst met laadpalen, omdat de melding van voorbereiding er niet kwam.

Bij aankomst aan Fastned de melding dat ik volgende keer naar de lader moet navigeren zodat de batterij wordt voorbereid :rolleyes: Het lijkt wel volledig at random te gebeuren want vorige keer werkte het wel.
Dat is wel vreemd idd, als ik Fastned selecteer krijg ik wel gelijk de precon melding
 
Vandaag besloten tot aanpassing van de order naar een witte MY RWD.
Levering staat nu voor 10-24 februari. VIN is reeds bekend. Als ik de vin decoder gebruik komt de auto uit Shanghai.

Mocht de auto goed bevallen dan kan ik deze over 2 jaar nog altijd verkopen en een voor dan courant model voor terug aankopen.
Op deze variant denk ik financieel minder risico te lopen dan op de LR in Quicksilver.

Ik kijk er naar uit om ervaring op te bouwen met het rijden in een EV.
 
De vraag is ook, hoelang blijf je zo'n zware caravan houden. Ik had ook zo'n zware Hobby en heb ik ingeruild voor een iets kleinere zodat deze wel achter mijn Tesla mee kan. Heeft een as van 1700 en terug laten keuren naar 1500. Zo kan hij toch mee met de MY.
Kies daarom voor de LR ipv de RWD, omdat elke kWh extra toch meer range geeft, want het is natuurlijk al beperkt met de caravan. Daarbij is natuurlijk een 4wd stuk fijner met caravan.
Wat doe je qua verbruik (kWh/km) met de caravan achter de MY?
 
Wat doe je qua verbruik (kWh/km) met de caravan achter de MY?
Is natuurlijk een verrassing, omdat ik de auto nog niet heb, Ik ga vanuit het dubbele verbruik en vertrek thuis met 100%. Dan zal ± 200 km toch wel moeten lukken.
Ik heb alle overige merken en modellen ook bekeken, maar dan ben je al snel 80-90K kwijt en blijft het rijbereik het zelfde.
ehh, ja dat zijn weinig km, maar op dit moment geen andere optie als je toch elektrisch wilt rijden met een caravan.

Beter zo zijn om een paar jaartjes te wachten, maar dan kan ik wachten tot ik een ons weeg en heb je nog niets wat je graag wilt.
Kopen en rijden, we zien wel:)
Maar ja, moet ik wel eerst een Tesla hebben.....

ps; snap dat veel mensen naar een RWD gaan qua prijsverschil, zonder sleurhut zou ik dat ook doen, maar die extra kWh in het accupakket en 4 wd 'was' mij die 16K waard. Nu is het verschil nog 7K.
 
De vraag is ook, hoelang blijf je zo'n zware caravan houden. Ik had ook zo'n zware Hobby en heb ik ingeruild voor een iets kleinere zodat deze wel achter mijn Tesla mee kan. Heeft een as van 1700 en terug laten keuren naar 1500. Zo kan hij toch mee met de MY.
Kies daarom voor de LR ipv de RWD, omdat elke kWh extra toch meer range geeft, want het is natuurlijk al beperkt met de caravan. Daarbij is natuurlijk een 4wd stuk fijner met caravan.
Waarom heb je hem terug laten keuren eigenlijk, want los van rijbewijs mag een MY gewoon een aanhanger/caravan trekken met een MTM hoger dan 1600 kg zolang ie maar niet daadwerkelijk zwaarder beladen is dan 1600 kg. Dus m.i. had dat terugkeuren helemaal niet gehoeven.
 
Waarom heb je hem terug laten keuren eigenlijk, want los van rijbewijs mag een MY gewoon een aanhanger/caravan trekken met een MTM hoger dan 1600 kg zolang ie maar niet daadwerkelijk zwaarder beladen is dan 1600 kg. Dus m.i. had dat terugkeuren helemaal niet gehoeven.
Rijbewijs is een geen issue als je E hebt.
Weet niet wat de afkorting MTM betekent, natuurlijk kan je achter je model Y iets hangen wat volgens aslast beladen mag worden tot bv 2.000 kg, maar...

Als je onderweg aangehouden wordt, kunnen ze vaak niet direct je aanhangwagen wegen Het gaat erom als je met je auto aanhouden wordt dat het op papier klopt.

ps; caravan terug keuren is alleen administratief handeling (geen bezoek RDW).
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Rijbewijs is een geen issue als je E hebt.
Weet niet wat de afkorting MTM betekent, natuurlijk kan je achter je model Y iets hangen wat volgens aslast beladen mag worden tot bv 2.000 kg, maar...

Als je onderweg aangehouden wordt, kunnen ze vaak niet direct je aanhangwagen wegen Het gaat erom als je met je auto aanhouden wordt dat het op papier klopt.

ps; caravan terug keuren is alleen administratief handeling (geen bezoek RDW).
MTM is maximaal toegestane massa, dus die 1700 kg waar jij het over had. Terugkeuren stelt niks voor idd, paar tientjes, dus ook geen big deal, maar ik vroeg me af waarom je dat gedaan had.

Aangehouden in NL is geen groot probleem volgens mij, maar in het buitenland kan het wel een probleem zijn, maar als je dan de brug op moet en je bent alsnog te zwaar beladen, ook al klopt het op papier, zal het alsnog problemen opleveren :eek: . Als ik jou begrijp ben je een verantwoordelijke caravan rijder, dus zal wel goedkomen.
 
Rijbewijs is een geen issue als je E hebt.
Weet niet wat de afkorting MTM betekent, natuurlijk kan je achter je model Y iets hangen wat volgens aslast beladen mag worden tot bv 2.000 kg, maar...

Als je onderweg aangehouden wordt, kunnen ze vaak niet direct je aanhangwagen wegen Het gaat erom als je met je auto aanhouden wordt dat het op papier klopt.

ps; caravan terug keuren is alleen administratief handeling (geen bezoek RDW).
Het is een non-argument wat veel wordt aangehaald omdat ze in het buitenland bang zijn dat ze worden aangehouden en dat een agent daar de wetgeving niet zou kennen...
 
Is natuurlijk een verrassing, omdat ik de auto nog niet heb, Ik ga vanuit het dubbele verbruik en vertrek thuis met 100%. Dan zal ± 200 km toch wel moeten lukken.
Ik heb alle overige merken en modellen ook bekeken, maar dan ben je al snel 80-90K kwijt en blijft het rijbereik het zelfde.
ehh, ja dat zijn weinig km, maar op dit moment geen andere optie als je toch elektrisch wilt rijden met een caravan.

Beter zo zijn om een paar jaartjes te wachten, maar dan kan ik wachten tot ik een ons weeg en heb je nog niets wat je graag wilt.
Kopen en rijden, we zien wel:)
Maar ja, moet ik wel eerst een Tesla hebben.....

ps; snap dat veel mensen naar een RWD gaan qua prijsverschil, zonder sleurhut zou ik dat ook doen, maar die extra kWh in het accupakket en 4 wd 'was' mij die 16K waard. Nu is het verschil nog 7K.
Ik heb de MY RWD nu ongeveer 1,5 maand en ben regelmatig op pad met een grote gesloten aanhanger. (1350kg) Snelwegkilometers en de huidige vrieskou resulteren vooralsnog in een range tussen de 160 en 180km. Ik verwacht dat dit bij warmere temperaturen richting de 200 zal gaan maar verwacht niet te veel. Overigens geen enkele beperking voor mijn gevoel want even 15-20 min superchargen en je kunt weer vol door.

Praktisch zijn de laadstations van Fastned wel veel fijner met een aanhanger, dat is iets waar ze bij de Superchargers niet echt rekening gehouden hebben.

Voor mij was (voor de prijsverlaging) de afweging RWD of LR een no-brainer. Prijsverschil was 16k. Dat in gedachte is het geen enkele moeite voor mij om maar een keer extra te gaan superchargen. Qua snelheid mis je echt niets, auto is mega vlot. Vooral de tussensprints vanaf 40/50km/h krijg je een flinke duw in de rug.

Verder is het echt een verademing om ook met een forse aanhanger te rijden, je merkt er helemaal niets van namelijk! Door het grote koppel van de auto zoef je nog steeds de weg over.
 
Last edited:
Vindt toch best veel verschil in reistijd op ABRP tussen Standard en LR. Is ongeveer 30-45 min in het voordeel van de LR op 1000 km.
30 minuten is het verschil tussen ergens een kleine file of een onverwachte toilet stop. Ik vind juist dat het verschil tussen de SR en LR minimaal is. Voor dagdagelijks gebruik liggen die nog dichter bij elkaar als je rekening moet houden met de aangeraden laadcapaciteit van 100% voor de SR en 80 of 90% voor de LR.
 
Ik heb de MY RWD nu ongeveer 1,5 maand en ben regelmatig op pad met een grote gesloten aanhanger. (1350kg) Snelwegkilometers en de huidige vrieskou resulteren vooralsnog in een range tussen de 160 en 180km. Ik verwacht dat dit bij warmere temperaturen richting de 200 zal gaan maar verwacht niet te veel. Overigens geen enkele beperking voor mijn gevoel want even 15-20 min superchargen en je kunt weer vol door.

Praktisch zijn de laadstations van Fastned wel veel fijner met een aanhanger, dat is iets waar ze bij de Superchargers niet echt rekening gehouden hebben.

Voor mij was (voor de prijsverlaging) de afweging RWD of LR een no-brainer. Prijsverschil was 16k. Dat in gedachte is het geen enkele moeite voor mij om maar een keer extra te gaan superchargen. Qua snelheid mis je echt niets, auto is mega vlot. Vooral de tussensprints vanaf 40/50km/h krijg je een flinke duw in de rug.

Verder is het echt een verademing om ook met een forse aanhanger te rijden, je merkt er helemaal niets van namelijk! Door het grote koppel van de auto zoef je nog steeds de weg over.

Vandaag de RWD en de Performance gereden.... de RWD is voor mij echt te traag qua versnelling. Als je niet eerder Tesla hebt gereden zal het idd vast vlot genoeg zijn. Vond de RWD ook behoorlijk stuiterig reageren op kleine hobbels. De Performance veel strakker en fijner qua wegligging.

Jammer dat de MSM kleur niet meer op de Long Range beschikbaar.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Ik heb net de wagenparkbeheerder gevraagd wat upgrade naar de LR voor mij betekend qua euro's en of de lease maatschappij eventueel order wil/kan aanpassen. Meer bereik op de vakantie tripjes is fijn maar niet de grootste reden. 4wd en sneller is leuk. maar een grotere accu betekend ook dat ik door degradatie van accu over 4 jaar aan het einde ook nog een prima range over heb. dat allemaal bij elkaar is me wel wat extra geld waard.
 
  • Like
Reactions: Flummox
Voor dagdagelijks gebruik liggen die nog dichter bij elkaar als je rekening moet houden met de aangeraden laadcapaciteit van 100% voor de SR en 80 of 90% voor de LR.
Voor dagdagelijks gebruik heb je geen van beide nodig.
Tenzij je een heel uitzonderlijk rijprofiel hebt. En dan nog, met zo veel km per dag, is een koffiepauze aan de SuC ook geen straf. Of moet je toch wel ergens parkeren waar een laadpaal staat.
Die fixatie op range verdwijnt heel snel met wat ervaring. Omdenken heet dat.