Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt en ik vind de 16k verschil (en extra bijtelling) niet echt "waar voor je geld". Een 2e motor voegt te weinig toe.
En als in 2023 of 2024 een RWD LR met de 4680 accu komt, dan kan je beter deze RWD inruilen en die kopen.
Zeker weten dat de 4680 accu config verder komt dan een LR AWD Li-Ion accu van nu.
 
  • Like
Reactions: Sjaakklg and NielsA
Ik heb zelf een M3 LR uit 2019 en laad eigenlijk altijd, ook voor lange trips, tot 80%. Dit zou ongeveer in de buurt komen van 100% van de MY. Nu na drie jaar en 170.000 km verder durf ik echt wel te concluderen dat laden in Nederland echt geen issue is, ook ik doe regelmatig (1 á 2 keer per week) ruim meer dan 400 km op een dag. Met de mindset dat je dan af en toe 5-10 minuten (is echt zo voorbij met een toiletbezoek of mailtje beantwoorden op laptop/telefoon of kopje koffie) moet laden is dat echt geen punt. Sterker nog, zijn wat onthaast momentjes geworden.

Zou niet teveel erover nadenken en proberen te beredeneren. Voelt het niet goed, dan niet doen. Anders gewoon lekker genieten.
 
Als het verschil zo klein is, kan je altijd 10min ergens de Supercharger pluggen.
10 minuten?
Gisteren moest ik 150 km ver. Aalst (B) -Eindhoven. Door een verkeerd geplande laadbeurt had ik ‘s nachts niet geladen (mijn eigen schuld). De nav gaf bij vertrek aan dat ik met 3% zou aankomen.

De enige SuC die enigszins kort bij de route ligt was Aalst. Maar dan was mijn batterij wel nog koud. Ik heb toch beslist om er te gaan laden. Heeft mij 7 minuten gekost inclusief omrijden en in-en uitpluggen (ik denk dus dat ik 5’ geladen heb). Mijn geschatte aankomst-SoC was dan al 13%. Ik ben uiteindelijk met 9% aangekomen.
Met tanken kan je meer tijd verliezen.
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and IvCh
Ik heb mijn eigen auto weer meegenomen. Volgens mijn TA is er een reset uitgevoerd vanwege kalibratie problemen. Blijkt dat een 16v accu (misschien bedoelde hij 12v??) voor levering is vervangen en dat mijn range mogelijk daarom niet toereikend was.

Afijn, range is nu volgens berekening 389km op 100%. Bij het naar huis rijden vanaf kantoor is precies evenveel van de range afgegaan als de gereden kilometers. Ziet er tot zover goed uit. Heb er los van de weergegeven cijfertjes wel vertrouwen in. Vooral vanwege jullie vele berekeningen vanuit jullie eigen ervaring. Dank daarvoor!!

Jullie hebben allemaal ook gelijk en ik moet niet puur afgaan op de cijfertjes. Ik ga de auto niet inleveren als ik maar 280km haal ipv 300km. Maar als het even dramatisch is als vorige week, dan ben ik er wel klaar mee.

Ik heb de auto particulier contant aangeschaft en dat geeft me de onderstaande optie:

4687F0B4-2783-402F-89A4-EBE7F4756CFC.jpeg


Dit komt uit de bestel overeenkomst en had mijn TA ook uitgeprint om het mij uit te leggen. Ik heb dus kort gezegd nog een week om uit te vinden of dit model iets voor mij is. Zo nee, betaal ik iets minder dan €1000 en ben ik van de auto af.
 
Ik heb mijn eigen auto weer meegenomen. Volgens mijn TA is er een reset uitgevoerd vanwege kalibratie problemen. Blijkt dat een 16v accu (misschien bedoelde hij 12v??) voor levering is vervangen en dat mijn range mogelijk daarom niet toereikend was.

Afijn, range is nu volgens berekening 389km op 100%. Bij het naar huis rijden vanaf kantoor is precies evenveel van de range afgegaan als de gereden kilometers. Ziet er tot zover goed uit. Heb er los van de weergegeven cijfertjes wel vertrouwen in. Vooral vanwege jullie vele berekeningen vanuit jullie eigen ervaring. Dank daarvoor!!

Jullie hebben allemaal ook gelijk en ik moet niet puur afgaan op de cijfertjes. Ik ga de auto niet inleveren als ik maar 280km haal ipv 300km. Maar als het even dramatisch is als vorige week, dan ben ik er wel klaar mee.

Ik heb de auto particulier contant aangeschaft en dat geeft me de onderstaande optie:

View attachment 877878

Dit komt uit de bestel overeenkomst en had mijn TA ook uitgeprint om het mij uit te leggen. Ik heb dus kort gezegd nog een week om uit te vinden of dit model iets voor mij is. Zo nee, betaal ik iets minder dan €1000 en ben ik van de auto af.
Ik lees je reacties met genoegen. Een verademing om te zien dat je genuanceerd denkt en je oordeel uitstelt, ook bij prikkelende posts. Goede uiteindelijke keuze denk ik!
 
Ik heb mijn eigen auto weer meegenomen. Volgens mijn TA is er een reset uitgevoerd vanwege kalibratie problemen. Blijkt dat een 16v accu (misschien bedoelde hij 12v??) voor levering is vervangen en dat mijn range mogelijk daarom niet toereikend was.

Afijn, range is nu volgens berekening 389km op 100%. Bij het naar huis rijden vanaf kantoor is precies evenveel van de range afgegaan als de gereden kilometers. Ziet er tot zover goed uit. Heb er los van de weergegeven cijfertjes wel vertrouwen in. Vooral vanwege jullie vele berekeningen vanuit jullie eigen ervaring. Dank daarvoor!!

Jullie hebben allemaal ook gelijk en ik moet niet puur afgaan op de cijfertjes. Ik ga de auto niet inleveren als ik maar 280km haal ipv 300km. Maar als het even dramatisch is als vorige week, dan ben ik er wel klaar mee.

Ik heb de auto particulier contant aangeschaft en dat geeft me de onderstaande optie:

View attachment 877878

Dit komt uit de bestel overeenkomst en had mijn TA ook uitgeprint om het mij uit te leggen. Ik heb dus kort gezegd nog een week om uit te vinden of dit model iets voor mij is. Zo nee, betaal ik iets minder dan €1000 en ben ik van de auto af.
Waarom is de 12 volt accu(batterij) vervangen voor de levering ?
 
Waarom is de 12 volt accu(batterij) vervangen voor de levering ?
Weet ik eerlijk gezegd niet. Had het nooit geweten als mijn TA het niet had gezegd. Geeft ook niet. Geeft aan dat ze de auto toch nog checken voor aflevering. Alleen jammer dat de grote accu niet gekalibreerd was. Ik kon mijn auto ook een week eerder ophalen omdat ik erachter aan ging bellen. Misschien als ik dat niet had gedaan, was het “perfect” afgeleverd 😜

Goede keuze @Spencer_ , en nu lekker gaan genieten. Enjoy!!
Thnks!! Vergeleken de Model 3 was ik toch echt blij weer in de mijne te zitten. Kracht afgifte van die specifieke Model 3 (long range) is wel echt flink meer. Ook lijkt het regenereren bij de Model 3 krachtiger. Maar de mijne is mooier 😁

Veel zaken besteld zoals een screen protector, usb hub, performance pedalen, deur verlichting (Tesla logo) en coating voor de witte stoelen. Als de range bevalt zondag maar ff ermee aan de slag. Iemand nog tips of een verwijzing naar een topic waar veel gadgets in genoemd zijn?
 
Veel plezier gewenst met de auto, fijn dat het is opgelost.

Ps. Deur verlichting logo is zeer gaaf maar let op, her en der valt te lezen dat er wat ramen zijn gebarsten door electronica die van slag is bij het vervangen van de lampjes. Ik durf het zelf niet aan maar tis wel zeer tof.
Woow. Ik ben eigenlijk nooit van dit soort aankopen via derde partijen. Vaak omdat de kwaliteit van de lamp sterkte minder sterk is dan orgineel etc. Maar Tesla verkoopt ze zelf niet wat jammer is. Hmmm… ff wat meer onderzoek doen hierover
 
Weet ik eerlijk gezegd niet. Had het nooit geweten als mijn TA het niet had gezegd. Geeft ook niet. Geeft aan dat ze de auto toch nog checken voor aflevering. Alleen jammer dat de grote accu niet gekalibreerd was. Ik kon mijn auto ook een week eerder ophalen omdat ik erachter aan ging bellen. Misschien als ik dat niet had gedaan, was het “perfect” afgeleverd 😜


Thnks!! Vergeleken de Model 3 was ik toch echt blij weer in de mijne te zitten. Kracht afgifte van die specifieke Model 3 (long range) is wel echt flink meer. Ook lijkt het regenereren bij de Model 3 krachtiger. Maar de mijne is mooier 😁

Veel zaken besteld zoals een screen protector, usb hub, performance pedalen, deur verlichting (Tesla logo) en coating voor de witte stoelen. Als de range bevalt zondag maar ff ermee aan de slag. Iemand nog tips of een verwijzing naar een topic waar veel gadgets in genoemd zijn?
Glad things got sorted out for you.

I haven't got my hands on the MY yet, but have ordered a few items.
Will list them here tomorrow
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Sedert juni worden alle nieuwe wagens geleverd met een Li-ion laagspanningsbatterij en die is 16V. Ik was 1 van de eerste (SeC wist het zelfs niet bij aflevering).
Al langer hoor, mijn MY LR van maart heeft ook al een Li-ion laagspanningsbatterij. (Volgens mij is dat voor elke auto met de AMD Ryzen het geval?)
 
Veel zaken besteld zoals een screen protector, usb hub, performance pedalen, deur verlichting (Tesla logo) en coating voor de witte stoelen. Als de range bevalt zondag maar ff ermee aan de slag. Iemand nog tips of een verwijzing naar een topic waar veel gadgets in genoemd zijn?
Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model 3
Wat heb jij het laatst gekocht voor je Tesla Model Y
Voor de echte pimpers:
Tesla modificaties
Model 3 verlagen - Ervaringen
Aftermarket Velgen Voor Model 3
Meeste is wat ouder en dus meer M3 gerelateerd..

Mijn advies: hou het netjes!
 
  • Helpful
Reactions: Maarten
Ik heb mijn eigen auto weer meegenomen. Volgens mijn TA is er een reset uitgevoerd vanwege kalibratie problemen. Blijkt dat een 16v accu (misschien bedoelde hij 12v??) voor levering is vervangen en dat mijn range mogelijk daarom niet toereikend was.

Afijn, range is nu volgens berekening 389km op 100%. Bij het naar huis rijden vanaf kantoor is precies evenveel van de range afgegaan als de gereden kilometers. Ziet er tot zover goed uit. Heb er los van de weergegeven cijfertjes wel vertrouwen in. Vooral vanwege jullie vele berekeningen vanuit jullie eigen ervaring. Dank daarvoor!!

Jullie hebben allemaal ook gelijk en ik moet niet puur afgaan op de cijfertjes. Ik ga de auto niet inleveren als ik maar 280km haal ipv 300km. Maar als het even dramatisch is als vorige week, dan ben ik er wel klaar mee.

Ik heb de auto particulier contant aangeschaft en dat geeft me de onderstaande optie:

View attachment 877878

Dit komt uit de bestel overeenkomst en had mijn TA ook uitgeprint om het mij uit te leggen. Ik heb dus kort gezegd nog een week om uit te vinden of dit model iets voor mij is. Zo nee, betaal ik iets minder dan €1000 en ben ik van de auto af.
Ik had vandaag een testrit in een nieuwe Model Y RWD (260km) op de teller. Shanghai made. 100% gaf 418km aan. Redelijk koud en nat dagje.
 
En hoe is de testrit je bevallen?
Fijne auto. Wel net een tikkeltje minder “sportief” dan m’n Model 3 SR+. Verder ruimte genoeg en zag er allemaal netjes uit qua afwerking. Nog geen nieuwe achterzetels of camera’s. Rotterdam had wel z’n eerste schade gevalletje vanwege het ontbreken van de biepjes door manco sensoren rondom.😅 Ik wacht nog even tot de RWD uit berlijn komt en dan kijken of ik iemand kan vinden die m’n Model 3 wilt overnemen.
 
  • Funny
Reactions: majo-03