Mijn instelling is niet om een EV en vooral de RWD te gaan vergelijken met mijn vorige auto. Kwa range zijn ze wel gelijk aan elkaar (zuipbak), maar snelheid verre van. Ik ben van plan om geheel nuchter in de EV wereld te stappen en het anders denken zal vast wel goed komen. Alleen vergeten we denk ik dat ik een praktijk range haal die ver staat van wat anderen kunnen halen (buitenlandse forums). Terwijl het gemiddelde verbruik overeen komt. Ik heb tijdens mijn testen niet harder dan 100km/u gereden en voornamelijk op autopilot."Laat staan als diegene max 100km/u had gereden. Dan is ruim 300+km op alleen snelweg zeker haalbaar. En stad richting de 400km"
JA met een goed functionerende RWD is het haalbaar. Zie mijn berekening in de post #74 boven. 300+ km snelweg is haalbaar met de RWD, maar dan moet de accu van de RWD volgens specs. functioneren. Jouw accu werkt nu op ca. 70%. Een kalibratie kan het probleem herstellen, maar het kan ook een hardware issue zijn. Laat dit door Tesla uitzoeken. Heeft nu nog geen zin op om op basis van een niet goed functionerende auto berekeningen te maken.
Ik begrijp dat je vorige auto een snelle Audi is. Een EV is ook anders rijden en op meerdere zaken anticiperen om een max. range uit de accu te halen, anders zal ook een MY Longe Range kwa range onvoldoende zijn.
Gisteren na het testen heb ik de auto met 45% aan een normale 22kW lader gehangen en vanochtend voor ik naar het Tesla Service Center zat de accu weer vol. Verassend gaf die nu 389km aan range aan. Of ik dat in de praktijk ook zal halen is nog de vraag. Enkele forumleden gaven al eerder aan om het aan een normale lader te hangen en dan vervolgens kalibreren. Blijkbaar is 100% superchargen iets anders dan 100% aan een normale lader. De sms die @RobPet heeft ontvangen voor zijn M3 RWD heb ik nooit ontvangen.
Mogelijk dat niet alle cellen meededen aan het opnemen van stroom en/of niet mee deden bij het ontladen van de accu. Dat kan en ik sta er nog steeds nuchter in, maar ik heb Tesla wel om opheldering gevraagd.Dit inderdaad. Het is uitermate belangrijk voor het BMS met LFP accu om minstens wekelijks tot 100% opgeladen te worden. Vervolgens de auto te laten slapen voor kalibratie. De reden hiervoor is dat het voltage van de individuele cellen van een LFP batterij tussen de 10-90% weinig verschil hebben. Pas bij 100% weet het BMS de daadwerkelijke bruikbare capaciteit.
Doe je dit niet, dan vergroot het BMS de buffer (aan de 'onderkant) behoorlijk, zodat je niet vervroegd stil komt te staan. Dus dan mis je behoorlijk wat bruikbare capaciteit (en dus ook weergave van de range).
Op basis van mijn test verslag hebben zij mijn auto ingenomen om een diagnose te kunnen doen. Ik heb het resultaat daarvan nog niet mogen ontvangen. In tussen heb ik een Model 3 longrange ontvangen als leen auto.
Het vertrouwen in mijn specifieke auto en in het model RWD heeft wel een deuk opgelopen. Het gevoel dat ik range te kort ga komen in specifieke gevallen is groot. Die gevallen zijn niet dagelijks, maar laten mij wel twijfelen. Terwijl ik dat denk ik niet zou hebben als mijn auto vanaf het begin een goed werkende accu had.