Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
"Laat staan als diegene max 100km/u had gereden. Dan is ruim 300+km op alleen snelweg zeker haalbaar. En stad richting de 400km"

JA met een goed functionerende RWD is het haalbaar. Zie mijn berekening in de post #74 boven. 300+ km snelweg is haalbaar met de RWD, maar dan moet de accu van de RWD volgens specs. functioneren. Jouw accu werkt nu op ca. 70%. Een kalibratie kan het probleem herstellen, maar het kan ook een hardware issue zijn. Laat dit door Tesla uitzoeken. Heeft nu nog geen zin op om op basis van een niet goed functionerende auto berekeningen te maken.

Ik begrijp dat je vorige auto een snelle Audi is. Een EV is ook anders rijden en op meerdere zaken anticiperen om een max. range uit de accu te halen, anders zal ook een MY Longe Range kwa range onvoldoende zijn.
Mijn instelling is niet om een EV en vooral de RWD te gaan vergelijken met mijn vorige auto. Kwa range zijn ze wel gelijk aan elkaar (zuipbak), maar snelheid verre van. Ik ben van plan om geheel nuchter in de EV wereld te stappen en het anders denken zal vast wel goed komen. Alleen vergeten we denk ik dat ik een praktijk range haal die ver staat van wat anderen kunnen halen (buitenlandse forums). Terwijl het gemiddelde verbruik overeen komt. Ik heb tijdens mijn testen niet harder dan 100km/u gereden en voornamelijk op autopilot.

Gisteren na het testen heb ik de auto met 45% aan een normale 22kW lader gehangen en vanochtend voor ik naar het Tesla Service Center zat de accu weer vol. Verassend gaf die nu 389km aan range aan. Of ik dat in de praktijk ook zal halen is nog de vraag. Enkele forumleden gaven al eerder aan om het aan een normale lader te hangen en dan vervolgens kalibreren. Blijkbaar is 100% superchargen iets anders dan 100% aan een normale lader. De sms die @RobPet heeft ontvangen voor zijn M3 RWD heb ik nooit ontvangen.

Dit inderdaad. Het is uitermate belangrijk voor het BMS met LFP accu om minstens wekelijks tot 100% opgeladen te worden. Vervolgens de auto te laten slapen voor kalibratie. De reden hiervoor is dat het voltage van de individuele cellen van een LFP batterij tussen de 10-90% weinig verschil hebben. Pas bij 100% weet het BMS de daadwerkelijke bruikbare capaciteit.

Doe je dit niet, dan vergroot het BMS de buffer (aan de 'onderkant) behoorlijk, zodat je niet vervroegd stil komt te staan. Dus dan mis je behoorlijk wat bruikbare capaciteit (en dus ook weergave van de range).
Mogelijk dat niet alle cellen meededen aan het opnemen van stroom en/of niet mee deden bij het ontladen van de accu. Dat kan en ik sta er nog steeds nuchter in, maar ik heb Tesla wel om opheldering gevraagd.

Op basis van mijn test verslag hebben zij mijn auto ingenomen om een diagnose te kunnen doen. Ik heb het resultaat daarvan nog niet mogen ontvangen. In tussen heb ik een Model 3 longrange ontvangen als leen auto.

Het vertrouwen in mijn specifieke auto en in het model RWD heeft wel een deuk opgelopen. Het gevoel dat ik range te kort ga komen in specifieke gevallen is groot. Die gevallen zijn niet dagelijks, maar laten mij wel twijfelen. Terwijl ik dat denk ik niet zou hebben als mijn auto vanaf het begin een goed werkende accu had.
 
  • Like
Reactions: JWTheKING and IvCh
Mijn instelling is niet om een EV en vooral de RWD te gaan vergelijken met mijn vorige auto. Kwa range zijn ze wel gelijk aan elkaar (zuipbak), maar snelheid verre van. Ik ben van plan om geheel nuchter in de EV wereld te stappen en het anders denken zal vast wel goed komen. Alleen vergeten we denk ik dat ik een praktijk range haal die ver staat van wat anderen kunnen halen (buitenlandse forums). Terwijl het gemiddelde verbruik overeen komt. Ik heb tijdens mijn testen niet harder dan 100km/u gereden en voornamelijk op autopilot.

Gisteren na het testen heb ik de auto met 45% aan een normale 22kW lader gehangen en vanochtend voor ik naar het Tesla Service Center zat de accu weer vol. Verassend gaf die nu 389km aan range aan. Of ik dat in de praktijk ook zal halen is nog de vraag. Enkele forumleden gaven al eerder aan om het aan een normale lader te hangen en dan vervolgens kalibreren. Blijkbaar is 100% superchargen iets anders dan 100% aan een normale lader. De sms die @RobPet heeft ontvangen voor zijn M3 RWD heb ik nooit ontvangen.


Mogelijk dat niet alle cellen meededen aan het opnemen van stroom en/of niet mee deden bij het ontladen van de accu. Dat kan en ik sta er nog steeds nuchter in, maar ik heb Tesla wel om opheldering gevraagd.

Op basis van mijn test verslag hebben zij mijn auto ingenomen om een diagnose te kunnen doen. Ik heb het resultaat daarvan nog niet mogen ontvangen. In tussen heb ik een Model 3 longrange ontvangen als leen auto.

Het vertrouwen in mijn specifieke auto en in het model RWD heeft wel een deuk opgelopen. Het gevoel dat ik range te kort ga komen in specifieke gevallen is groot. Die gevallen zijn niet dagelijks, maar laten mij wel twijfelen. Terwijl ik dat denk ik niet zou hebben als mijn auto vanaf het begin een goed werkende accu had.

Volgens mij heb je nergens aangegeven dat je tot 100% hebt geladen bij de supercharger maar tot 97%. Dan komt de auto dus niet aan het kalibreren toe, wat dus een vertekend beeld kan geven. Die 389 km die je nu noemt komt al beter in de buurt in wat ik zou verwachten als weergegeven range.

Nog wel even een ding duidelijk aangeven. De range die je nu benoemd (389) die zie je naast het batterij symbooltje staan? De stand die je daar ziet staan is onafhankelijk aan je rijstijl, temperatuur etc. Wat je daar ziet is een vast verbruik per km, vermenigvuldigd met wat de auto denkt te hebben in de batterij. Dus zodra de kalibratie gaat afwijken, ga je daar dus ook vreemde waardes in zien.

Tesla is er mee bezig dus die komen vast terug met een oordeel. Maar ik kan je verzekeren dat je op het scherm geen 455 km gaat zien bij een volledig volle en goed gekalibreerde batterij. Ik denk dat rond de 400 km een te verwachte afstand gaat zijn. Dit is even afwachten op ook de anderen nog af te leveren RDW versies.

Even ter beeldvorming, mijn range weergave na opladen tot 100% zit na 51k kmers bij mijn SR+ rond de 345 km. Dit begon ooit bij volledig vol dacht ik rond de 380. Nu heeft mijn auto geen LFP batterij, waardoor bij mij de kalibratie wat minder nauw komt, maar ook bij mij varieert de weergegeven range van 345 tot wel soms 330.
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and IvCh
Mijn instelling is niet om een EV en vooral de RWD te gaan vergelijken met mijn vorige auto. Kwa range zijn ze wel gelijk aan elkaar (zuipbak), maar snelheid verre van. Ik ben van plan om geheel nuchter in de EV wereld te stappen en het anders denken zal vast wel goed komen. Alleen vergeten we denk ik dat ik een praktijk range haal die ver staat van wat anderen kunnen halen (buitenlandse forums). Terwijl het gemiddelde verbruik overeen komt. Ik heb tijdens mijn testen niet harder dan 100km/u gereden en voornamelijk op autopilot.

Gisteren na het testen heb ik de auto met 45% aan een normale 22kW lader gehangen en vanochtend voor ik naar het Tesla Service Center zat de accu weer vol. Verassend gaf die nu 389km aan range aan. Of ik dat in de praktijk ook zal halen is nog de vraag. Enkele forumleden gaven al eerder aan om het aan een normale lader te hangen en dan vervolgens kalibreren. Blijkbaar is 100% superchargen iets anders dan 100% aan een normale lader. De sms die @RobPet heeft ontvangen voor zijn M3 RWD heb ik nooit ontvangen.


Mogelijk dat niet alle cellen meededen aan het opnemen van stroom en/of niet mee deden bij het ontladen van de accu. Dat kan en ik sta er nog steeds nuchter in, maar ik heb Tesla wel om opheldering gevraagd.

Op basis van mijn test verslag hebben zij mijn auto ingenomen om een diagnose te kunnen doen. Ik heb het resultaat daarvan nog niet mogen ontvangen. In tussen heb ik een Model 3 longrange ontvangen als leen auto.

Het vertrouwen in mijn specifieke auto en in het model RWD heeft wel een deuk opgelopen. Het gevoel dat ik range te kort ga komen in specifieke gevallen is groot. Die gevallen zijn niet dagelijks, maar laten mij wel twijfelen. Terwijl ik dat denk ik niet zou hebben als mijn auto vanaf het begin een goed werkende accu had.
I hope you will get the diagnosis from your Tesla advisor and everything will work out.

But with regards to the range issues in any circumstance, I think you might be worried for no reason. I am sure you will link up with ABRP and combined with SuC support, every trip will be managed with no effort.

Unless you are one of those drivers who drives atleast 5 hours between stops. In that case, time to find a reason to upgrade to LR 😃

I am more worried about the fact that SuC in Europe are now open to all EVs. Maybe others can comment, have they seen increased occupancy/ waiting at SuC
 
Welke verzekering heb je afgesloten en voor hoeveel?
Allianz, €230 pm met 0 schadevrije jaren (ben aan het opbouwen van een -5 die ik ooit kreeg vanwege een ongeluk)
Mijn MYLR laadt tot 525km (op het scherm). Dit komt ongeveer overeen met WLTP. Dus zeker al niet correct.
Naar Eindhoven gereden (meestal aan 125km/u in België, stukje NL 103km/u), dagje geparkeerd en terug. Samen 320km. 10 graden en ‘s morgens verschrikkelijk slecht weer.
Ik had nog 100km over. Ik schat dus dat er bij deze weersomstandigheden 20% af gaat en ik 400km zou kunnen doen.

Daarbij heb je minder zuinige 20” wielen, en heb je met een nieuwe wagen wellicht nog enkele vermijdbare verspillingen gehad: deuren open laten tijdens demo’s (clima!), de spelletjes testen, sentry, sprintjes….
Op hoeveel inch velgen rij jij? En tot hoever heb jij de acu volgeladen voor de trip naar Eindhoven?
Bij de accu lading die ik meekreeg bij het opladen speelden inderdaad zaken mee zoals sprintjes, spelletjes etc.
Alleen was het bij de test van gister niet het geval. Ik hou me ook vooral vast aan de waarden die uit die test zijn gekomen. Niet de eerdere ontladingen/range
Volgens mij heb je nergens aangegeven dat je tot 100% hebt geladen bij de supercharger maar tot 97%. Dan komt de auto dus niet aan het kalibreren toe, wat dus een vertekend beeld kan geven. Die 389 km die je nu noemt komt al beter in de buurt in wat ik zou verwachten als weergegeven range.

Nog wel even een ding duidelijk aangeven. De range die je nu benoemd (389) die zie je naast het batterij symbooltje staan? De stand die je daar ziet staan is onafhankelijk aan je rijstijl, temperatuur etc. Wat je daar ziet is een vast verbruik per km, vermenigvuldigd met wat de auto denkt te hebben in de batterij. Dus zodra de kalibratie gaat afwijken, ga je daar dus ook vreemde waardes in zien.

Tesla is er mee bezig dus die komen vast terug met een oordeel. Maar ik kan je verzekeren dat je op het scherm geen 455 km gaat zien bij een volledig volle en goed gekalibreerde batterij. Ik denk dat rond de 400 km een te verwachte afstand gaat zijn. Dit is even afwachten op ook de anderen nog af te leveren RDW versies.

Even ter beeldvorming, mijn range weergave na opladen tot 100% zit na 51k kmers bij mijn SR+ rond de 345 km. Dit begon ooit bij volledig vol dacht ik rond de 380. Nu heeft mijn auto geen LFP batterij, waardoor bij mij de kalibratie wat minder nauw komt, maar ook bij mij varieert de weergegeven range van 345 tot wel soms 330.
Ik heb wel aangegeven dat ik tot 100% heb geladen. In het verslag van gister staat het er duidelijk bij.
De 389 staat naast het batterij symbool inderdaad. Toen ik het ophaalde stond die op 321km. De auto had nog maar 7km gereden. Het kan dat ze in China volgas richting de boot zijn gereden. Maar mijn rijstijl tijdens de test was echt voorbeeldig (al zeg ik zelf). Als ik me nog meer moet gaan inhouden (90km/u/ verwarming uit/ minder muziek etc.), dan denk ik dat ik inderdaad de verkeerde keuze heb gemaakt bij het bestellen. Alleen wou ik dan dat het mij verteld werd tijdens het betellen in de shop.
 
  • Like
Reactions: adjego
84F3837B-C5C4-469B-9044-CAF6CB33ACB4.jpeg
Saw these values for MY RWD in a video uploaded from Spain today. Weather was clear although temperature was also lower there
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Is iemand ook opgevallen dat bij het bestellen verschillende aanduidingen worden weergegeven wat betreft WLTP?

RWD: (WLTP-schatting)
LR en P: (WLTP)

Dit vind ik ook iets vaags.
Could it be because the RWD didn't exist in the US and other places, but the P and LR have been around for a couple of years. So they have the opportunity to test those more accurately, than the RWD?
 
Ik heb wel aangegeven dat ik tot 100% heb geladen. In het verslag van gister staat het er duidelijk bij.
De 389 staat naast het batterij symbool inderdaad. Toen ik het ophaalde stond die op 321km. De auto had nog maar 7km gereden. Het kan dat ze in China volgas richting de boot zijn gereden. Maar mijn rijstijl tijdens de test was echt voorbeeldig (al zeg ik zelf). Als ik me nog meer moet gaan inhouden (90km/u/ verwarming uit/ minder muziek etc.), dan denk ik dat ik inderdaad de verkeerde keuze heb gemaakt bij het bestellen. Alleen wou ik dan dat het mij verteld werd tijdens het betellen in de shop.
Had je hem even laten staan op 100%, met de lader gekoppeld?

Ik denk dat je adjego zijn verhaal niet helemaal goed had begrepen. Hoe hard ze in China hebben gereden heeft geen invloed op het bereik naast de accu op je scherm. Als je eerst je accu leeg rijd door te racen op de autobahn en vervolgens tot 100% oplaad en dan een vrachtwagen gaat kleven en weer oplaad tot 100% zal je bereik beide keren gelijk zijn. Dit is ook mijn ervaring mer de M3LR.

Tesla zou de kopers beter moeten instrueren over het kalibreren van de accu en zelf voor levering de accu moeten kalibreren.

Hebben anderen met een Model 3 en LFP accu hetzelfde ervaren met een nieuw afgeleverde auto?
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Had je hem even laten staan op 100%, met de lader gekoppeld?
Nee, Tesla gaf aan dat het na 5min geld zou kosten 😂
Maar ik dacht 100% is 100%. Maar de auto aan de normale lader over nacht laten staan heb ik afgelopen nacht wel gedaan
Ik denk dat je adjego zijn verhaal niet helemaal goed had begrepen. Hoe hard ze in China hebben gereden heeft geen invloed op het bereik naast de accu op je scherm. Als je eerst je accu leeg rijd door te racen op de autobahn en vervolgens tot 100% oplaad en dan een vrachtwagen gaat kleven en weer oplaad tot 100% zal je bereik beide keren gelijk zijn. Dit is ook mijn ervaring mer de M3LR.
Tesla zou de kopers beter moeten instrueren over het kalibreren van de accu en zelf voor levering de accu moeten kalibreren.
Hebben anderen met een Model 3 en LFP accu hetzelfde ervaren met een nieuw afgeleverde auto?
Ik denk dat Tesla zeker beter kan doen als het gaat om instrueren van vooral nieuwe EV rijders. En waar mogelijk, het kalibreren van van de accu voor levering.

De uitleg van Adjego land nu veel beter. Het viel me bij de levering inderdaad op dat de weergegeven bereik laag was. Maar uiteindelijk ging het me daarna om wat ik daadwerkelijk kon halen uit de accu. Dat was laag en kan mogelijk nog iets opgekrikt worden. De diagnose zal het uitmaken. En dan moet ik kijken of ik de juiste keuze heb gemaakt.
 
  • Like
Reactions: adjego
250km range is bijna 50% van de WLTP waarde. Dat kan toch bijna niet..
Ik snap ook wel dat jij daar iets meer op ingesteld bent dan ik. Jij komt van een M3 RWD. Maar toch.


Ik zal de accu eerst zo ver mogelijk leegrijden om het dan vervolgens weer te vullen. Ook zal ik mijn rechtervoet in de gaten houden om zo veel mogelijk uit de accu te halen. Vandaag zal het leegrijden wel lukken en na het laden zal ik hier dan een update plaatsen.
Ik haal met mijn Model 3 RWD toch 350 KM in de praktijk (zomer, winter & vakantierit gemiddelde van rond de 150 Wh/km). Ik denk dat het dus ook sterk aan de rechtervoet en het bouwjaar ligt. Ik heb zelf de 2021 met LFP en warmtepomp.
 
Bovenstaande is mijn ervaring met een M3 SR+ 52kWh bwyr. 2019, zonder warmtepomp en met 4 man in auto. Max 225km range op Duitse autobahn, gem. snelheid 110km. Was erg koud, dacht rond -10 gr C. Mijn verwachtingen voor de MY RWD ( 58 kWh, maar groter en zwaarder) onder dezelfde omstandigheden rond 250km range niet onrealistisch. Verschil is wel de warmtepomp die er nu wel in zit. In de test van autoreview is ook te zien dat praktijk vs theorie heel ver uit elkaar liggen. Ik heb nog geen test kunnen doen, maar reken mij niet rijk met de MY RWD. Voor het beoogde gebruik (alleen woon werk in NL) is 250km -worst case- voor mij prima. Maar als je hogere verwachtingen hebt, bijv. 390- 400 km gegarandeerd praktijk range, heb ik mijn twijfels. Bij meest gunstige omstandigheid heb ik max. ca. 85% WLTP gehaald in mijn SR+.
Bouwjaar 2019 en zonder warmtepomp is hier de relevante informatie. De mijne is van 2021 met warmtepomp en doet dus al bijna 100 km meer in de praktijk (ook in de winter). En dan heb ik nog de kleinere accu, want tegenwoordig hebben ze nog eens 8 kWh meer. Dus dan tik je er al snel weer 50 KM praktijk range bij.
 
  • Like
Reactions: IvCh
Wat ook misschien slim is om even bij stil te staan om eens te kijken naar hoe vaak de eventuele range niet toereikend is. Want voor 16k kun je toch heel erg veel laden bij de superchargers of onderweg op locatie om gewoon weer thuis te komen. En echt heel lang duurt het tussendoor laden ook niet zolang je niet op 100% laden doet wachten bij de suc :)
 
  • Like
Reactions: IvCh
Bouwjaar 2019 en zonder warmtepomp is hier de relevante informatie. De mijne is van 2021 met warmtepomp en doet dus al bijna 100 km meer in de praktijk (ook in de winter). En dan heb ik nog de kleinere accu, want tegenwoordig hebben ze nog eens 8 kWh meer. Dus dan tik je er al snel weer 50 KM praktijk range bij.

De WLTP van de M3 SR+ met 62kWh en warmtepomp is met 18 inch ca. 510km volgens specs. Een praktijk verbruik van 350km is toch ruim 30% beneden WLTP.
De WLTP van de MY 20inch is ca. 430km. Ca. 30% range minder zal rond de 290-300km praktijk betekenen. In de test van Spencer_ is al aangetoond dat dit haalbaar moet zijn met een 100% werkende accu en een rustige rijstijl en snelweg rond 100, en onder milde winter omstandigheden. Bij snelweg snelheden rond 120/130 en veelvuldig acceleren en remmen zal de range denk ik ook significant terugvallen, en dan nog met iets lagere buitentemperatuur, dan komt toch de 250km range weer in beeld.

Dus de diverse analyses en rekenmodellen boven lijken prima te kloppen.

IK denk zelf dat met MY RWD icm een rustige rijststijl en 19" de 300+ km prima haalbaar moet zijn in een milde winter met een nieuwe accu. Over 2 a 3 jaar zal de accu nog iets van 10,15% capaciteit kwijt zijn. Dan zal ook de netto range omlaag gaan.

En ooit zei een vriend tegen me. Mijn Model X P100D rijdt max. 200km in Duitsland dan is mijn accu leeg. WLTP is meen ik ca. 500km; Hij haalt ca. 40% van de fabrieksopgave WLTP. Die gast kruisde dus met 170+km/u over de autobahn. Dan gaat het heel, heel hard. In een een vergelijkbaar geval zal de Model Y RDW op dan een range van iets van 170km komen :)
 
Last edited:
Zoals ik al een keer eerder aangegeven heb in dit draadje, dit is precies het zelfde wat er speelde met mijn M3 in 2020 en toen de eerste LFP batterijen werden geleverd. De kalibratie hadden ze toen niet goed op orde, daarnaast is het koud weer wat voor de LFP al meer moeite kost om gebalanceerd te blijven. Als je tot 100% laad gaat de batterij pas kalibreren en daarna laten slapen dus Sentry mode uit. Tot 97% heeft weinig zijn, omdat hij dan als nog niet goed kan kalibreren. Geeft het even de tijd, ik denk dat ze 'm bij het SEC gewoon opladen tot 100% en laten staan en dat de batterij daarna de juiste waardes geeft. Toen je hem leeg reed, zal er zeer waarschijnlijk nog heel wat KW's achterblijven zelf ook in 2020 mee gemaakt ik kreeg hem gewoon niet onder de 10% voor KM's lang omdat er dus veel meer KW in zat dan het BMS dacht.


EDIT: zie dit draadje: Model 3 SR+ Made In China met LFP accu
 
  • Like
Reactions: IvCh
Wat ook misschien slim is om even bij stil te staan om eens te kijken naar hoe vaak de eventuele range niet toereikend is. Want voor 16k kun je toch heel erg veel laden bij de superchargers of onderweg op locatie om gewoon weer thuis te komen. En echt heel lang duurt het tussendoor laden ook niet zolang je niet op 100% laden doet wachten bij de suc :)
En vergeet de hogere zakelijke bijtelling van een 16k hogere cat. prijs niet ;-)