Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
1
De WLTP van de M3 SR+ met 62kWh en warmtepomp is met 18 inch ca. 510km volgens specs. Een praktijk verbruik van 350km is toch ruim 30% beneden WLTP.
De WLTP van de MY 20inch is ca. 430km. Ca. 30% range minder zal rond de 290-300km praktijk betekenen. In de test van Spencer_ is al aangetoond dat dit haalbaar moet zijn met een 100% werkende accu en een rustige rijstijl en snelweg rond 100, en onder milde winter omstandigheden. Bij snelweg snelheden rond 120/130 en veelvuldig acceleren en remmen zal de range denk ik ook significant terugvallen, en dan nog met iets lagere buitentemperatuur, dan komt toch de 250km range weer in beeld.

Dus de diverse analyses en rekenmodellen boven lijken prima te kloppen.

IK denk zelf dat met MY RWD icm een rustige rijststijl en 19" de 300+ km prima haalbaar moet zijn in een milde winter met een nieuwe accu. Over 2 a 3 jaar zal de accu nog iets van 10,15% capaciteit kwijt zijn. Dan zal ook de netto range omlaag gaan.

En ooit zei een vriend tegen me. Mijn Model X P100D rijdt max. 200km in Duitsland dan is mijn accu leeg. WLTP is meen ik ca. 500km; Hij haalt ca. 40% van de fabrieksopgave WLTP. Die gast kruisde dus met 170+km/u over de autobahn. Dan gaat het heel, heel hard. In een een vergelijkbaar geval zal de Model Y RDW op dan een range van iets van 170km komen :)
10-15% degradatie in 2 a 3 jaar :oops: Ik rij mijn derde Tesla, de eerste (S85P 2013) 5 jr en minder dan 7% gezien, de tweede (S100D 2018) verloor 4% in ruim een jaar maar dat is voor het eerste jaar normaal, de derde (3P 2019 zonder WP) zit nu op bijna 6%.
Is 10-15% een praktijkgegeven? Is dat een eigenschap van LFP? Ik heb al twijfels over bestelling van een YRWD (280 wil ik er in de winter toch echt mee halen, ik ga niet voor regelmatige familiebezoekjes standaard op een laadstop rekenen) maar dit...
 
1

10-15% degradatie in 2 a 3 jaar :oops: Ik rij mijn derde Tesla, de eerste (S85P 2013) 5 jr en minder dan 7% gezien, de tweede (S100D 2018) verloor 4% in ruim een jaar maar dat is voor het eerste jaar normaal, de derde (3P 2019 zonder WP) zit nu op bijna 6%.
Is 10-15% een praktijkgegeven? Is dat een eigenschap van LFP? Ik heb al twijfels over bestelling van een YRWD (280 wil ik er in de winter toch echt mee halen, ik ga niet voor regelmatige familiebezoekjes standaard op een laadstop rekenen) maar dit...
Hoi Nee, hypothetisch, dus geen praktijk ervaring met de LFP. Als we een worst case per jaar op 3% zitten dan zit je naar 3 jaar op de 9%.
IK denk dat het KM stand ook mee speelt. Als je 10k per jaar rijdt, zal het verschil minder zijn dan dan dat je 30k pj en vaak achter de SU gaat opladen. Dus Nee, geen aanwijzingen dat de LPF accu meer capaciteit verlies. Geen zorgen.
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and Keezje
Hoi Nee, hypothetisch, dus geen praktijk ervaring met de LFP. Als we een worst case per jaar op 3% zitten dan zit je naar 3 jaar op de 9%.
IK denk dat het KM stand ook mee speelt. Als je 10k per jaar rijdt, zal het verschil minder zijn dan dan dat je 30k pj en vaak achter de SU gaat opladen. Dus Nee, geen aanwijzingen dat de LPF accu meer capaciteit verlies. Geen zorgen.
Overigens vind ik wel als je in 5 jaar 7% verlies wel erg laag. Rij jij zo weinig KM per jaar en laad je de auto altijd op met een lage stroom sterkte?
 
Hoi Nee, hypothetisch, dus geen praktijk ervaring met de LFP. Als we een worst case per jaar op 3% zitten dan zit je naar 3 jaar op de 9%.
IK denk dat het KM stand ook mee speelt. Als je 10k per jaar rijdt, zal het verschil minder zijn dan dan dat je 30k pj en vaak achter de SU gaat opladen. Dus Nee, geen aanwijzingen dat de LPF accu meer capaciteit verlies. Geen zorgen.
Ik zal er meer over gaan lezen om praktijkdata te vergaren.
30k pj is vrij precies mijn patroon, waarbij plm 15% SuC-gebruik (eigenlijk alleen buitenland) en daarbij realiseerde ik dus die veel lagere degradatie.
Altijd 90% geladen en veelal tot rond 15% leeggereden voordat de stekker er weer in gaat, altijd 11 kW.
Op road trips 90%+ aan de SuC en regelmatig tot onder 5% leeggereden.
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and IvCh
1

10-15% degradatie in 2 a 3 jaar :oops: Ik rij mijn derde Tesla, de eerste (S85P 2013) 5 jr en minder dan 7% gezien, de tweede (S100D 2018) verloor 4% in ruim een jaar maar dat is voor het eerste jaar normaal, de derde (3P 2019 zonder WP) zit nu op bijna 6%.
Is 10-15% een praktijkgegeven? Is dat een eigenschap van LFP? Ik heb al twijfels over bestelling van een YRWD (280 wil ik er in de winter toch echt mee halen, ik ga niet voor regelmatige familiebezoekjes standaard op een laadstop rekenen) maar dit...
Degradatie LFP
Onze Model 3 RWD zit nu op 18k km op de odometer, 9 maanden oud. 439km bij aflevering. Nu 430km, dus zeg ~2% degradatie. 10-15% degradatie in 2 a 3 jaar lijkt mij onzin. Zou graag een studie willen zien.

2% degradatie is heel herkenbaar. Op het Engelstalige deel is dit wel beetje de hoofd thread: Model 3 SR+ LFP Battery Range, Degradation, etc Discussion

Hieruit is op te maken dat bijna iedereen dezelfde waardes doorgeeft (als in, leeftijd van 0.5-1.5 jaar) met ongeveer dezelfde km stand.


Verbruik/range:
Het verbruik van de Model 3 RWD 18" is erg laag. Bij 20c 100-105 km/h is 115 Wh/km makkelijk te halen. Nu met de koudere temperaturen (0-5 graden) zit ik met dezelfde snelheid op 130 Wh/km.

Onze Model Y LR 19" zit rond de 165 Wh/km met deze temperaturen. Dus 20% meer verbruik.

Als je vervolgens rekent met 180 Wh/km voor een MY RWD een hogere snelheid met 58 kWh capaciteit, dan zou 320 km makkelijk kunnen. Je zou dus zelfs met 200 Wh/km het nog kunnen halen. Dan moet je ook flink doorrijden wil je dat verbruik hebben.
Dus ik zou mij geen zorgen maken of je familiebezoekjes zonder laadstop kan doen met een MY RWD.
 
Degradatie LFP
Onze Model 3 RWD zit nu op 18k km op de odometer, 9 maanden oud. 439km bij aflevering. Nu 430km, dus zeg ~2% degradatie. 10-15% degradatie in 2 a 3 jaar lijkt mij onzin. Zou graag een studie willen zien.

2% degradatie is heel herkenbaar. Op het Engelstalige deel is dit wel beetje de hoofd thread: Model 3 SR+ LFP Battery Range, Degradation, etc Discussion

Hieruit is op te maken dat bijna iedereen dezelfde waardes doorgeeft (als in, leeftijd van 0.5-1.5 jaar) met ongeveer dezelfde km stand.


Verbruik/range:
Het verbruik van de Model 3 RWD 18" is erg laag. Bij 20c 100-105 km/h is 115 Wh/km makkelijk te halen. Nu met de koudere temperaturen (0-5 graden) zit ik met dezelfde snelheid op 130 Wh/km.

Onze Model Y LR 19" zit rond de 165 Wh/km met deze temperaturen. Dus 20% meer verbruik.

Als je vervolgens rekent met 180 Wh/km voor een MY RWD een hogere snelheid met 58 kWh capaciteit, dan zou 320 km makkelijk kunnen. Je zou dus zelfs met 200 Wh/km het nog kunnen halen. Dan moet je ook flink doorrijden wil je dat verbruik hebben.
Dus ik zou mij geen zorgen maken of je familiebezoekjes zonder laadstop kan doen met een MY RWD.
Mijn 10-15% indicatie is puur een fictief rekenmodel. Zag laatst een test van een M3-2019 niet-LFP type accu met 100k op de teller met een degradatie van 12%.
Maar heel fijn dat de degradatie in praktijk van een de LFP accu veel minder is. In dat geval is mij rekenmodel zeker onzin 👍 en daar word ik zelf ook vrolijker van.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
Mijn 10-15% indicatie is puur een fictief rekenmodel. Zag laatst een test van een M3-2019 niet-LFP type accu met 100k op de teller met een degradatie van 12%.
Maar heel fijn dat de degradatie in praktijk van een de LFP accu veel minder is. In dat geval is mij rekenmodel zeker onzin 👍 en daar word ik zelf ook vrolijker van.
Goede omgang met de batterij scheelt enorm veel. Oftewel zoveel mogelijk de batterij tussen 20 en 80% houden. Ook zo min mogelijk aan de SUC scheelt heel veel. Mijn model S85P van ruim 7 jaar oud en 150k op de teller begon ooit met 396km range en heeft nu nog ruim 370 over. Met andere woorden een degradatie van 6 procent in totaal. Daarvan zat de eerste 3 procent in het eerste jaar. Overigens hebben diverse software updates de range weer flink omhoog gebracht, dus de KM range is geen goede graadmeter voor de werkelijke batterij degradatie, wel prima om reductie in de bruikbaarheid van de auto te scoren.
Afgelopen voorjaar moest ik een flinke rit door Nederland doen met het gezin, waarbij ik ervan overtuigd was onderweg te moeten laden. Enkele reis van 189 km, waarvan 90% snelweg. De hele trip qua snelheid max +10km/u aangehouden, alleen rond Amsterdam lukte dat door drukte niet. Buitentemperatuur was ca. 15 graden.

Uiteindelijk na 390 km zonder bij te laden thuis gekomen met nog ruim 30 km in de accu.
Dus tsja.... wat is dan degradatie, als software updates de auto flink efficienter hebben weten te maken.
 
Goede omgang met de batterij scheelt enorm veel. Oftewel zoveel mogelijk de batterij tussen 20 en 80% houden. Ook zo min mogelijk aan de SUC scheelt heel veel. Mijn model S85P van ruim 7 jaar oud en 150k op de teller begon ooit met 396km range en heeft nu nog ruim 370 over. Met andere woorden een degradatie van 6 procent in totaal. Daarvan zat de eerste 3 procent in het eerste jaar. Overigens hebben diverse software updates de range weer flink omhoog gebracht, dus de KM range is geen goede graadmeter voor de werkelijke batterij degradatie, wel prima om reductie in de bruikbaarheid van de auto te scoren.
Afgelopen voorjaar moest ik een flinke rit door Nederland doen met het gezin, waarbij ik ervan overtuigd was onderweg te moeten laden. Enkele reis van 189 km, waarvan 90% snelweg. De hele trip qua snelheid max +10km/u aangehouden, alleen rond Amsterdam lukte dat door drukte niet. Buitentemperatuur was ca. 15 graden.

Uiteindelijk na 390 km zonder bij te laden thuis gekomen met nog ruim 30 km in de accu.
Dus tsja.... wat is dan degradatie, als software updates de auto flink efficienter hebben weten te maken.
Dat is heel, heel netjes voor een P85 van 7 jaar oud en met het hele gezin in de auto 👍
 
Weet iemand hoeveel Sentry mode ongeveer verbruikt? Bij 12 uur stilstaan ongeveer ('s avonds 18:00 thuiskomen - 's ochtends 06:00 of later vertrekken). En dan natuurlijk dat de auto niet aan de stekker ligt.
Nooit bijgehouden in kWh. Maar in praktijk veel te veel! Natuurlijk ook afhankelijk hoe druk het in de straat is en hoe vaak de camera aan en uit gaat. Ik heb de M3 LR met een 67kW (90%) opgeladen met full Centry model aan gezet en daarna op vakantie gegaan. Na ca. 2 weken moest ik hem op afstand uit zetten omdat de accu zo snel leegt loopt dat ik bang was dat na mijn vakantie de accu richting de 0% gaat. Tesla kan wat mij betreft nog veel leren van het RING systeem (huisbewaking); Die kunnen 2 a 3 maanden op een hele, hele kleine accu werken zonder opladen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Spencer_
En vergeet de hogere zakelijke bijtelling van een 16k hogere cat. prijs niet ;-)
Het loont misschien wel de moeite wat lange Europese ritten in ABRP te plannen voor zowel een RWD als LR, om te zien wat die 16k (en evt. bijtelling) je in theorie gaat opleveren. Ik heb dat ooit gedaan met als resultaat soms niks, vaak 30 minuten en slechts af en toe 1 uur. Ik was niet overtuigd van de meerwaarde van de LR (Model 3 destijds).
 
Het loont misschien wel de moeite wat lange Europese ritten in ABRP te plannen voor zowel een RWD als LR, om te zien wat die 16k (en evt. bijtelling) je in theorie gaat opleveren. Ik heb dat ooit gedaan met als resultaat soms niks, vaak 30 minuten en slechts af en toe 1 uur. Ik was niet overtuigd van de meerwaarde van de LR (Model 3 destijds).
Dat verschil krijg je weer terug bij verkoop. Als je de Tesla gekocht hebt ipv Lease. En mischien krijg je wel meer terug omdat de volgende koper het liefst een zo groot mogelijke batterij wil. (En zo niet in dit draadje terecht komt ;))
 
  • Funny
Reactions: NielsA
Heeft iemand naast zijn/haar oordeel over het bovenstaande, praktijk gegevens van een Model Y LR?
Ik heb mijn 2022 Y LR met 20" velgen op 19 november 100% geladen en had toen een range van 526 km.

Voor wat betreft je sentry mode vraag: ik had zaterdagnacht per ongeluk sentry mode aan laten staan na een demo van de live view op een feestje. Van 01:45 tot 09:30 heeft dit volgens Teslamate 2% accu gekost.
 
Last edited:
De WLTP van de M3 SR+ met 62kWh en warmtepomp is met 18 inch ca. 510km volgens specs. Een praktijk verbruik van 350km is toch ruim 30% beneden WLTP.
De WLTP van de MY 20inch is ca. 430km. Ca. 30% range minder zal rond de 290-300km praktijk betekenen. In de test van Spencer_ is al aangetoond dat dit haalbaar moet zijn met een 100% werkende accu en een rustige rijstijl en snelweg rond 100, en onder milde winter omstandigheden. Bij snelweg snelheden rond 120/130 en veelvuldig acceleren en remmen zal de range denk ik ook significant terugvallen, en dan nog met iets lagere buitentemperatuur, dan komt toch de 250km range weer in beeld.

Dus de diverse analyses en rekenmodellen boven lijken prima te kloppen.

IK denk zelf dat met MY RWD icm een rustige rijststijl en 19" de 300+ km prima haalbaar moet zijn in een milde winter met een nieuwe accu. Over 2 a 3 jaar zal de accu nog iets van 10,15% capaciteit kwijt zijn. Dan zal ook de netto range omlaag gaan.

En ooit zei een vriend tegen me. Mijn Model X P100D rijdt max. 200km in Duitsland dan is mijn accu leeg. WLTP is meen ik ca. 500km; Hij haalt ca. 40% van de fabrieksopgave WLTP. Die gast kruisde dus met 170+km/u over de autobahn. Dan gaat het heel, heel hard. In een een vergelijkbaar geval zal de Model Y RDW op dan een range van iets van 170km komen :)
Ik heb een ‘21 met 55 kWh en 19 inch. WLTP was 425 oid.
 
  • Like
Reactions: IvCh
It might be worth planning some long European rides in ABRP for both an RWD and LR, to see what that 16k (and possibly. Addition) will yield you in theory. I've done that once with the result sometimes nothing, often 30 minutes and only occasionally 1 hour. I was not convinced of the added value of the LR (Model 3 at the time).
I am up for such an experiment. Hoping to get my RWD by end of the year, lets see who has an LR that is also willing to join in