Keezje
Active Member
1
Is 10-15% een praktijkgegeven? Is dat een eigenschap van LFP? Ik heb al twijfels over bestelling van een YRWD (280 wil ik er in de winter toch echt mee halen, ik ga niet voor regelmatige familiebezoekjes standaard op een laadstop rekenen) maar dit...
10-15% degradatie in 2 a 3 jaar Ik rij mijn derde Tesla, de eerste (S85P 2013) 5 jr en minder dan 7% gezien, de tweede (S100D 2018) verloor 4% in ruim een jaar maar dat is voor het eerste jaar normaal, de derde (3P 2019 zonder WP) zit nu op bijna 6%.De WLTP van de M3 SR+ met 62kWh en warmtepomp is met 18 inch ca. 510km volgens specs. Een praktijk verbruik van 350km is toch ruim 30% beneden WLTP.
De WLTP van de MY 20inch is ca. 430km. Ca. 30% range minder zal rond de 290-300km praktijk betekenen. In de test van Spencer_ is al aangetoond dat dit haalbaar moet zijn met een 100% werkende accu en een rustige rijstijl en snelweg rond 100, en onder milde winter omstandigheden. Bij snelweg snelheden rond 120/130 en veelvuldig acceleren en remmen zal de range denk ik ook significant terugvallen, en dan nog met iets lagere buitentemperatuur, dan komt toch de 250km range weer in beeld.
Dus de diverse analyses en rekenmodellen boven lijken prima te kloppen.
IK denk zelf dat met MY RWD icm een rustige rijststijl en 19" de 300+ km prima haalbaar moet zijn in een milde winter met een nieuwe accu. Over 2 a 3 jaar zal de accu nog iets van 10,15% capaciteit kwijt zijn. Dan zal ook de netto range omlaag gaan.
En ooit zei een vriend tegen me. Mijn Model X P100D rijdt max. 200km in Duitsland dan is mijn accu leeg. WLTP is meen ik ca. 500km; Hij haalt ca. 40% van de fabrieksopgave WLTP. Die gast kruisde dus met 170+km/u over de autobahn. Dan gaat het heel, heel hard. In een een vergelijkbaar geval zal de Model Y RDW op dan een range van iets van 170km komen
Is 10-15% een praktijkgegeven? Is dat een eigenschap van LFP? Ik heb al twijfels over bestelling van een YRWD (280 wil ik er in de winter toch echt mee halen, ik ga niet voor regelmatige familiebezoekjes standaard op een laadstop rekenen) maar dit...