Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Hmmm scherp gezien…!
@Circles2000 : jij hebt een MY RWD toch? Of zit je op het verkeerde forum?
Ja ik heb inderdaad een RWD. Ik denk dat de boordcomputer een foutje maakte.

Uiteindelijk merk ik dat ik, ondanks dat ik nog wel redelijk doorrij (tussen de 100 en 130 km/h afhankelijk van het verkeer) gemiddeld op zo’n 165-170 wh/km zit. Ga je dan ook gebruik maken van SC dan schiet het omhoog naar 180 door het voorbereiden van de accu.
 
  • Like
Reactions: Dbergeeke
Ja ik heb inderdaad een RWD. Ik denk dat de boordcomputer een foutje maakte.

Uiteindelijk merk ik dat ik, ondanks dat ik nog wel redelijk doorrij (tussen de 100 en 130 km/h afhankelijk van het verkeer) gemiddeld op zo’n 165-170 wh/km zit. Ga je dan ook gebruik maken van SC dan schiet het omhoog naar 180 door het voorbereiden van de accu.
Whow! Ik hoop dat dit klopt: 69 kWh op 1 lading.
Maar vermoedelijk een foutje dus.
Weet je nog hoeveel % of km je over had toen je die foto nam?
Gegenereerde stroom zou ook nog kunnen alhoewel mij dat erg veel lijkt voor zo'n afstand.
Of misschien is de accu(buffer) toch groter dan werd vermoed...
 
Whow! Ik hoop dat dit klopt: 69 kWh op 1 lading.
Maar vermoedelijk een foutje dus.
Weet je nog hoeveel % of km je over had toen je die foto nam?
Gegenereerde stroom zou ook nog kunnen alhoewel mij dat erg veel lijkt voor zo'n afstand.
Of misschien is de accu(buffer) toch groter dan werd vermoed...
Accu kan nooit 69kWh zijn, anders zal het een fabrieksfout zijn ;-)

Incl. buffer is de capaciteit van de MiC LFP batt van CATL van de MY RWD max., max. 62kWh.
Buffer is ca. 4 of 5 kWH afhankelijk van BMS ijking. Praktijk range (100% -> 0%) is dus max 57 a 58 kWh.
Als iemand anders kan aantonen dat het anders is, hoor ik het ook graag.

En ja, waarom levert Tesla de MY RWD niet als LR, met een 80 of 90 kWh netto accu. Dan wordt het pas echt leuk kwa rijbereik....
 
Last edited:
Er was laatst iemand die had gemeld dat zijn "trip sinds opladen" niet deed resetten. Misschien is dat hier ook wel gebeurd.

 
Geen RWD maar voor de Model Y wel verrassend klein verschil tussen warmer en kouder: Range test: How far can electric cars go in winter?
Even een beetje scorebord journalistiek

Als een 75 kWh Model Y 247 mijlen in de test rijdt (397,5 km) dan zou een 60 kWh model (even uitgaande van dezelfde efficiency) in die test dus 198 mijlen (318 km) rijden.

Ik keur het goed..... :)
 
Beste mede lotgenoten,

Zoals beloofd geef jullie een eerste indruk van de nieuwe Tesla Model Y RWD.

Dit is mijn eerste Tesla. Naast het test rijden heb ik er totaal geen ervaring mee zoals velen dat wel hebben. Dus misschien klink ik veel enthousiaster dan jullie zouden zijn. Maar dit is hoe ik het ervaar.

De auto ophalen gaat straight forward. Je krijgt een stuk uitleg maar het meeste moet je zelf ervaren. De auto had geen gebreken en/of panel gabs en hij zat heel goed in de lak. Het enige wat ik opmerkte was dat mijn accu vol geladen was maar toch maar 321 aan range opgaf. Er was maar 7km mee gereden. Dus of dat is alleen maar vol gas gegaan, of er is iets mis met de battery. Dit heb ik aangegeven aan de medewerker en is genoteerd (kopie per mail). Als dit niet veranderd, ga ik hier zeker wat aan laten doen. Verder had ik bij het wegrijden een vibratie vanuit de achterwielen dat leek alsof er een stuk rubber miste wat met hoge snelheden irritanter werd. Ik reed meteen door naar de TC bij mij in de buurt en zij gaven aan dat het komt omdat de auto te lang stil heeft gestaan en dus afgevlakt was. Ze stelden voor om de banden harder op te pompen of de banden te vervangen. Ik koos voor het tweede en de klachten waren verdwenen. De auto is behalve de radius perfect en ik ben er enorm happy mee.

Kwa opties heb ik helaas geen vernieuwde achterbanken, camera’s, en ophanging. USS missen, matrix koplampen en beschik over de recenste processor type. Wat mij opviel was dat de LR en P modellen die daar stonden wel USS hadden. Dus daarvan lijken nog oude type op voorraad te zijn in China (of Duitsland). Komend van een hele snelle SUV is deze iets langzamer, maar zeker niet langzaam. Van 0 naar 100 gaan de eerste 40km/u langzaam, maar daarna gaat het super snel. Tussensprints gaan wel supersnel en krijg je echt een achtbaan gevoel.

Mocht ik nog wat vergeten zijn, laat het even weten en ik zal het checken en alsnog vermelden. Hieronder nog wat foto’s..

Beste Spencer_ . Ben benieuwd of je al een besluit genomen heb mbt een evt. switch naar een LR.
 
Beste Spencer_ . Ben benieuwd of je al een besluit genomen heb mbt een evt. switch naar een LR.
Ik heb besloten de auto gewoon te houden. Gister verviel overigens de mogelijkheid om de auto terug te geven.

Gaandeweg heeft de auto vertrouwen gewonnen. In de stad is het een prima auto. De +/-100km aan range van de LR zou achteraf gezien te duur zijn voor €16.K. Maar dat zeg ik wel achteraf. Ik had namelijk een valse start met de auto.

Op de snelweg haalt de auto ook een voldoende. Ik heb mijn eigen sportieve rijstijl aangehouden en had alsnog een prima verbruik. Dat kan dus alleen maar beter worden als ik ga rijden als een echte EV rijder en het weer beter wordt.

Het enige wat ik wel mis is de power. Heb wel enorm getwijfeld of ik toch niet meer power wil. Alleen heeft de levertijd ervoor gezorgd dat ik de power van de RWD ben gaan waarderen.
 
Ik heb besloten de auto gewoon te houden. Gister verviel overigens de mogelijkheid om de auto terug te geven.

Gaandeweg heeft de auto vertrouwen gewonnen. In de stad is het een prima auto. De +/-100km aan range van de LR zou achteraf gezien te duur zijn voor €16.K. Maar dat zeg ik wel achteraf. Ik had namelijk een valse start met de auto.

Op de snelweg haalt de auto ook een voldoende. Ik heb mijn eigen sportieve rijstijl aangehouden en had alsnog een prima verbruik. Dat kan dus alleen maar beter worden als ik ga rijden als een echte EV rijder en het weer beter wordt.

Het enige wat ik wel mis is de power. Heb wel enorm getwijfeld of ik toch niet meer power wil. Alleen heeft de levertijd ervoor gezorgd dat ik de power van de RWD ben gaan waarderen.
Inmiddels meer range met 100% opladen?
 
Zekers. Zowel de aangegeven range (389km met 20inch) als ook het geen wat ik werkelijk kan rijden. Ik heb eerlijk gezegd de minimale 300km op 1 accu lading nog niet gehaald. Dat komt omdat zo’n rit nog niet nodig was. Ik ben tot ongeveer 250km gekomen waarbij ik nog ongeveer 100km aan range over had. Op dat moment dacht ik dat het wel goed zou zitten. Opladen was een must want de volgende dag wou ik geen laadstop tussendoor hebben.
 
  • Like
Reactions: Sjaakklg