Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben tot ongeveer 250km gekomen waarbij ik nog ongeveer 100km aan range over had. Op dat moment dacht ik dat het wel goed zou zitten. Opladen was een must want de volgende dag wou ik geen laadstop tussendoor hebben.
Je kan alleen oordelen als je in 1 ruk test. Tussenstops met afkoelen van interieur en batterij kosten veel energie.
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Klopt. Vandaar dat ik de 300km+ nog niet zelf heb kunnen aantikken. Maar toen bij de 250km ongeveer waar ik nog 100km aan range overhad, had ik wel vertrouwen dat het goed zou komen.

Wat ik ook nog een minpuntje vind (in mijn geval) aan de RWD is dat Sentry Mode overnacht ongeveer 7% afsnoept. Bij een grotere accu zal dat percentage minder zijn. Maar ook dat is €16.K niet waard. Sentry Mode is daarentegen een must bij mij. Ik hoop dan ook dat Tesla verbeteringen doorvoert zodat het minder verbruikt.
 
Klopt. Vandaar dat ik de 300km+ nog niet zelf heb kunnen aantikken. Maar toen bij de 250km ongeveer waar ik nog 100km aan range overhad, had ik wel vertrouwen dat het goed zou komen.

Wat ik ook nog een minpuntje vind (in mijn geval) aan de RWD is dat Sentry Mode overnacht ongeveer 7% afsnoept. Bij een grotere accu zal dat percentage minder zijn. Maar ook dat is €16.K niet waard. Sentry Mode is daarentegen een must bij mij. Ik hoop dan ook dat Tesla verbeteringen doorvoert zodat het minder verbruikt.
Hoge verbruik bekend probleem bij Sentry mode. Tesla heeft nog wat te leren van bijvoorbeeld de RING bel. Maar verwacht geen snelle oplossing. De toekomstige 5Mpix camera's gaan wellicht nog meer stroom gebruiken.
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Klopt. Vandaar dat ik de 300km+ nog niet zelf heb kunnen aantikken. Maar toen bij de 250km ongeveer waar ik nog 100km aan range overhad, had ik wel vertrouwen dat het goed zou komen.

Wat ik ook nog een minpuntje vind (in mijn geval) aan de RWD is dat Sentry Mode overnacht ongeveer 7% afsnoept. Bij een grotere accu zal dat percentage minder zijn. Maar ook dat is €16.K niet waard. Sentry Mode is daarentegen een must bij mij. Ik hoop dan ook dat Tesla verbeteringen doorvoert zodat het minder verbruikt.
Sentry-Mode zal ook voor mij een must zijn, aangezien mijn auto op de weg geparkeerd staat.
Ik denk dat het ook afhangt van hoe druk de weg is en hoeveel triggers er gebeuren.
de mijne is een drukke weg, dus ik verwacht een hoog verbruik als ik de auto krijg. Laten we zien hoe het gaat
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Klopt. Vandaar dat ik de 300km+ nog niet zelf heb kunnen aantikken. Maar toen bij de 250km ongeveer waar ik nog 100km aan range overhad, had ik wel vertrouwen dat het goed zou komen.

Wat ik ook nog een minpuntje vind (in mijn geval) aan de RWD is dat Sentry Mode overnacht ongeveer 7% afsnoept. Bij een grotere accu zal dat percentage minder zijn. Maar ook dat is €16.K niet waard. Sentry Mode is daarentegen een must bij mij. Ik hoop dan ook dat Tesla verbeteringen doorvoert zodat het minder verbruikt.
Sentry mode krijgt/heeft een update waarbij je camera triggers uit kan zetten en alleen bij inbraakalarm activeert. Wellicht niet wat je zoekt, maar zou hopelijk ook voor batterij besparing kunnen zorgen. We gaan het zien!
 
  • Like
Reactions: Spencer_ and AGNL
Simpele rekensom:
57 kWh/400 km = 143 Wh/km. Dat wordt dus achter een vrachtwagen hangen.
57 kWh/350 km = 162 Wh/km. Dat lijkt me een stuk realistischer en kun je ook rustig 110 km/h rijden.

Maar voordat ik aan de 350 km zit heb ik:
  1. al lang trek in koffie met gebak
  2. dringend behoefte aan toiletbezoek.
Ik maak me er dus totaal geen zorgen om.
(maar ja, ik reed al in 2018 met een Nissan Leaf met maar 36 kWh beschikbaar naar Oostenrijk...... moest je veel vaker en langer stoppen.)
 
Dat is helaas geen verbetering voor mij. Uit ervaring heb ik het nodig bij allerlei soorten events. Ik heb 2x schade gehad aan mijn vorige auto terwijl het geparkeerd stond.

Eerste keer op een volle parkeerplaats, reed een vrouw hard achteruit tegen die van mij. Veel mensen hadden het gezien en keken toe hoe die mevrouw een briefje met haar telefoonnummer achterliet. Bleek die telefoonnummer niet te kloppen. Gelukkig had ik een kenteken via de dashcam en kreeg ik de €1000 aan schade vergoed.

Tweede keer was de schade waarschijnlijk door een deur die hard tegen mijn auto werd aangeslagen. Helaas kwam ik er te laat achter en had ik geen beelden meer. Uit eigen zak €250 moeten dokken.

Ik vertrouw de mens niet meer en wil niet opdraaien voor de kosten door hun toedoen. Dan maar een iets legere accu door Sentry Mode.
 
  • Like
Reactions: AGNL
Simpele rekensom:
57 kWh/400 km = 143 Wh/km. Dat wordt dus achter een vrachtwagen hangen.
57 kWh/350 km = 162 Wh/km. Dat lijkt me een stuk realistischer en kun je ook rustig 110 km/h rijden.

Maar voordat ik aan de 350 km zit heb ik:
  1. al lang trek in koffie met gebak
  2. dringend behoefte aan toiletbezoek.
Ik maak me er dus totaal geen zorgen om.
(maar ja, ik reed al in 2018 met een Nissan Leaf met maar 36 kWh beschikbaar naar Oostenrijk...... moest je veel vaker en langer stoppen.)
Eens! In een niet al te warme zomer ( verbruik airco!) of lente is 350 praktijk echt wel haalbaar, dan heb je wellicht wel 25 km over om een SuC of werkende laadpaal te vinden voordat de 0% op het display verschijnt.
Prima voor mij ook. Ik heb 19 inch met wieldoppen en ambieer om deze reden geen 20 of 21 inch.
 
Eens! In een niet al te warme zomer ( verbruik airco!) of lente is 350 praktijk echt wel haalbaar, dan heb je wellicht wel 25 km over om een SuC of werkende laadpaal te vinden voordat de 0% op het display verschijnt.
Prima voor mij ook. Ik heb 19 inch met wieldoppen en ambieer om deze reden geen 20 of 21 inch.
Wat ik niet begrijp:
Dit soort simpele rekensommen maak je toch voordat je beslist welke auto (of welke accugrootte) je koopt?
De praatjes van de verkopers (of dat nu Tesla is of elke andere reguliere verkoper (ook van brandstofauto's)) laat ik aan me voorbij gaan en pak gewoon de rekenmachine. Het is en blijft nu eenmaal gewoon natuurkunde.

Deze winter ga ik op vakantie naar Italie. Het is koud, en ik rij gewoon 130 km/h. Mijn verbruik zal dus rond de 210 Wh/km zijn (was bij de Model 3 bij deze snelheden rond de 190 Wh/km, de Y zal iets minder zuinig zijn.)

Dus van 80% (ik laad bijna nooit verder, zonde van de tijd bij verlaagde laadsnelheid) tot 10% is 70% van de accu is 40 kWh die ik per etappe verbruik alvorens weer te laden. 40 kWh/210 Wh = 190 km. Dat zal dus ongeveer elke etappe groot zijn. Met een gemiddelde snelheid in Duitsland van rond de 110 km/h (denk aan Baustelles en andere snelheidsbeperkingen die er best wel veel zijn) rij ik dan zo'n 2 uurtjes tussen elke laadstop. En soms korter.

Prima.
 
Last edited:
Zo ziet de routeplanning er dan (ongeveer) uit.....
Dag 1: vertrek rond 9:30, drie stops waarbij 1 met lunch, (dus zullen we waarschijnlijk meer laden)
Dag 2: vertrek rond 8:30, een korte stop
Thats it.

Schermafbeelding 2022-12-04 om 13.44.40.png
 
Wat ik niet begrijp:
Dit soort simpele rekensommen maak je toch voordat je beslist welke auto (of welke accugrootte) je koopt?
De praatjes van de verkopers (of dat nu Tesla is of elke andere reguliere verkoper (ook van brandstofauto's)) laat ik aan me voorbij gaan en pak gewoon de rekenmachine. Het is en blijft nu eenmaal gewoon natuurkunde.

Deze winter ga ik op vakantie naar Italie. Het is koud, en ik rij gewoon 130 km/h. Mijn verbruik zal dus rond de 210 Wh/km zijn (was bij de Model 3 bij deze snelheden rond de 190 Wh/km, de Y zal iets minder zuinig zijn.)

Dus van 80% (ik laad bijna nooit verder, zonde van de tijd bij verlaagde laadsnelheid) tot 10% is 70% van de accu is 40 kWh die ik per etappe verbruik alvorens weer te laden. 40 kWh/210 Wh = 190 km. Dat zal dus ongeveer elke etappe groot zijn. Met een gemiddelde snelheid in Duitsland van rond de 105 km/h (denk aan Baustelles en andere snelheidsbeperkingen die er best wel veel zijn) rij ik dan zo'n 2 uurtjes tussen elke laadstop. En soms korter.

Prima.
Jij en ik weten wel beter. We rijden immers al jaren Tesla en misschien ook andere merken EV's. Maar er zijn genoeg lezers op dit forum die het eerst het zelf moeten ervaren, omdat ze recentelijk alleen in Liter brandstof, per km en grootte van brandstof tank rekenen. 🙂

Daarom blijven we soms in rondjes de discussies voeren, herhalen etc. en vaak genoeg lezen en zelf ervaren vooral, dan wordt het idd een simpele rekensom.

En ja, toen ik in mijn eerste EV stapte ben ik uit gegaan van de geschatte WLTP KM en er iets onder gaan zitten kwa range in rekenmodel. Praktijk blijkt echter nog minder range. Kou, gewicht passagiers, stroomgebruik van features in de auto en gereden snelheid bleken ook veel impact te hebben op de range.

Ander voorbeeld. Ik heb mijn MY RWD ook recentelijk ontvangen, en de positieve bijdrage van een warmtepomp in een EV voor het verwarmen met stroom heb ik inmiddels ook zelf ervaren. EN ja, in de winter een behoorlijke positieve bijdrage aan de range t.o.v een exemplaar zonder warmtepomp.

En zo blijven we leren....💪👍
 
Last edited:
Wat ik niet begrijp:
Dit soort simpele rekensommen maak je toch voordat je beslist welke auto (of welke accugrootte) je koopt?
De praatjes van de verkopers (of dat nu Tesla is of elke andere reguliere verkoper (ook van brandstofauto's)) laat ik aan me voorbij gaan en pak gewoon de rekenmachine. Het is en blijft nu eenmaal gewoon natuurkunde.

Deze winter ga ik op vakantie naar Italie. Het is koud, en ik rij gewoon 130 km/h. Mijn verbruik zal dus rond de 210 Wh/km zijn (was bij de Model 3 bij deze snelheden rond de 190 Wh/km, de Y zal iets minder zuinig zijn.)

Dus van 80% (ik laad bijna nooit verder, zonde van de tijd bij verlaagde laadsnelheid) tot 10% is 70% van de accu is 40 kWh die ik per etappe verbruik alvorens weer te laden. 40 kWh/210 Wh = 190 km. Dat zal dus ongeveer elke etappe groot zijn. Met een gemiddelde snelheid in Duitsland van rond de 110 km/h (denk aan Baustelles en andere snelheidsbeperkingen die er best wel veel zijn) rij ik dan zo'n 2 uurtjes tussen elke laadstop. En soms korter.

Prima.
455 km WLTP heeft de Model Y RWD...

Dat houdt dus in een verbruik van 125 Wh/km.
Als je een EV koopt dan neem ik aan dat je ook wel eens op YT kijkt naar allerlei testers (denk aan Bjorn Nyland)
Ik kan me niet herinneren dat hij ooit dit verbruik heeft gehaald.

En ik heb het nog nooit gezien. (behalve bij bergaf rijden of achter een vrachtwagen hangen.)
 
455 km WLTP heeft de Model Y RWD...

Dat houdt dus in een verbruik van 125 Wh/km.
Als je een EV koopt dan neem ik aan dat je ook wel eens op YT kijkt naar allerlei testers (denk aan Bjorn Nyland)
Ik kan me niet herinneren dat hij ooit dit verbruik heeft gehaald.

En ik heb het nog nooit gezien. (behalve bij bergaf rijden of achter een vrachtwagen hangen.)
Voor mij wordt de MY RWD de eerste BEV. Veel onderzoek gedaan. Bijna alle filmpjes van Björn gezien inderdaad. In mijn geval betreft het een particuliere aankoop. Daarnaast heb ik nog nooit een dergelijk bedrag voor een auto betaald.

Als het privé of zakelijke lease betreft dan is er in sommige gevallen misschien sprake van minder interesse. Ik keek zelf bij mijn ex leaseauto ook niet veel verder dan kleur en ruimte. Al had ik ook niet heel veel te kiezen 😀
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Jij en ik weten wel beter. We rijden immers al jaren Tesla en misschien ook andere merken EV's. Maar er zijn genoeg lezers op dit forum die het eerst het zelf moeten ervaren, omdat ze recentelijk alleen in Liter brandstof, per km en grootte van brandstof tank rekenen. 🙂
Tip voor de nieuwe mensen

Gebruik www.abetterrouteplanner.com om eens te kijken wat je kunt doen met je Model Y.

Schermafbeelding 2022-12-05 om 13.11.51.png
 
Nice! Erg netjes! Hoe bevalt ie verder?
Veel beter dan onze uitgaande Kia e-Niro. Erg blij mee, nul problemen voor de rest :)

Optrekken 0-100 viel me ietwat tegen. Hij geeft je een schop in de rug, maar trekt dan vrij normaal (voor een EV) op en vanaf 50 begint hij pas echt te trekken. Bijna alsof hij op toeren moet komen haha.

Tussen acceleratie geen punt, die is heerlijk.

Natuurlijk allemaal nog steeds snel zat ;)

Voor de rest mega groot, stil, comfortabel en premium.