Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Graag wil ik dit topic bij jullie onder aandacht brengen:
Netto "verlies" bij opladen LFP accupack

Daarnaast even een praktijk casus van mij en mijn MY RDW:

IK heb mijn RWD 2 dec. opgehaald en de eerste volle lading leeg gereden (echt naar 0). Op 3 dec. 2022 de auto aan een SuC naar 100% geladen. er ging toen 62kWh in de accu. Na 3 dagen weer tot 0% gereden. In die 3 dagen 250km gereden. Wel erg koud, maar geen lange snelweg ritten en/ of hoge snelheden. Gewoon rustig gereden. Toen ging er maar liefst 63,5kWh in de auto (in een 62 kWh accu!!!...hmmm...) kunnen laden. Wel Sentry mode en muziek geluisterd op hoge volume, grootlicht koplampen getest etc.

Vanuit het scherm gaf het systeem vóór het inpluggen voor mijn 2e laadbeurt aan dat ik gem. 170Wh/km heb verbruikt t.o.v de vorige laadbeurt en 250km gereden, bij een accustand van 0%. Maar als ik zelf de rekensom maak op basis van 250km gereden en lege accu was het gebruik dsu veel en veel hoger.
Ca. 230Wh/km effectief incl. Sentry mode en andere stroomgebruiker van de auto in de 3 dagen. Ik denk dat er ook capaciteit verlies optreedt door kou etc.

Al met al een toch iets andere invalshoek mbt het verbruik en range van een EV bij een volle lading stroom.
Samenvattend viel het mij toch erg tegen.
Als je je auto met bv 90% wegzet en meerdere uren niet gebruikt dan verlies je idd door de kou.

Die 170wh/km gaat echt alleen maar over de daadwerkelijk gereden km's. Alles daarbuiten wordt niet meegerekend.
 
  • Like
Reactions: Spencer_
Oh wat heerlijk, ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum maar ik zie dat de discussie nog niks gewijzigd is:) Veel over range, aflevergedoe en mensen die er een ICE op na houden 'voor de lange stukken':cool::D

Welnu, mijn ervaringen na een aantal Tesla customer journeys: Aflevergedoe ben je zo vergeten, druk maken over range ben je na een paar weken kwijt (tip van de week: zet hem lekker op %, dan ben je nooit meer bezig met die malle km's, je telefoon geeft zijn soc ook niet aan in belminuten of tiktok-filmpjes) en die ICE gaat er na de eerste voorzichtige roadtrip per direct uit (lange stukken rijden zonder AP, de horror!)

@TS: dank voor de review! Wij zijn in afwachting van de levering van onze Model Y RWD die de plek gaat innemen van de Model 3 LR RWD
 
Heb je ook een matte screenprotector?
Yep. Ik zag bij collega's met Model 3's veel vingerafdrukken en met deze matte is dat veel minder (ik heb vrij vettige handen). Voor de rest in de vorige auto ook een keer hard geremd en toen kwam er een voorwerp vanaf de achterbank naar voren gevlogen tegen het scherm aan. Ging goed, maar had anders kunnen aflopen. Of het echt wat uithaalt qua bescherming weet ik niet, maar de vingerafdrukken waren het me al waard.
 
Graag wil ik dit topic bij jullie onder aandacht brengen:
Netto "verlies" bij opladen LFP accupack

Daarnaast even een praktijk casus van mij en mijn MY RDW:

IK heb mijn RWD 2 dec. opgehaald en de eerste volle lading leeg gereden (echt naar 0). Op 3 dec. 2022 de auto aan een SuC naar 100% geladen. er ging toen 62kWh in de accu. Na 3 dagen weer tot 0% gereden. In die 3 dagen 250km gereden. Wel erg koud, maar geen lange snelweg ritten en/ of hoge snelheden. Gewoon rustig gereden. Toen ging er maar liefst 63,5kWh in de auto (in een 62 kWh accu!!!...hmmm...) kunnen laden. Wel Sentry mode en muziek geluisterd op hoge volume, grootlicht koplampen getest etc.

Vanuit het scherm gaf het systeem vóór het inpluggen voor mijn 2e laadbeurt aan dat ik gem. 170Wh/km heb verbruikt t.o.v de vorige laadbeurt en 250km gereden, bij een accustand van 0%. Maar als ik zelf de rekensom maak op basis van 250km gereden en lege accu was het gebruik dsu veel en veel hoger.
Ca. 230Wh/km effectief incl. Sentry mode en andere stroomgebruiker van de auto in de 3 dagen. Ik denk dat er ook capaciteit verlies optreedt door kou etc.

Al met al een toch iets andere invalshoek mbt het verbruik en range van een EV bij een volle lading stroom.
Samenvattend viel het mij toch erg tegen.
the last 2-3 days have been the coldest this year, so am not surprised that the range is affected. Sentry mode takes about 7% per night, so 3 days would be 21% or so, depending on how many hours you used it for.
 
Yep. Ik zag bij collega's met Model 3's veel vingerafdrukken en met deze matte is dat veel minder (ik heb vrij vettige handen). Voor de rest in de vorige auto ook een keer hard geremd en toen kwam er een voorwerp vanaf de achterbank naar voren gevlogen tegen het scherm aan. Ging goed, maar had anders kunnen aflopen. Of het echt wat uithaalt qua bescherming weet ik niet, maar de vingerafdrukken waren het me al waard.
Waar heb je de matte screenprotector besteld? Is de kwaliteit oke? en eenvoudig aan te brengen?
 
5687C124-813E-456E-A9C8-0B811E63E41F.jpeg

Auto sinds vandaag bezit en eerste indruk is echt boven verwachting. Rijdt heerlijk. Afwerking goed. Op de bekleding zaten wat vegen maar verder prima. Geen krassen of panelgaps. Verbruik nog niet echt mee bezig geweest maar dat zal de aankomende weken/maanden zeker komen. Verder de eerste kleine modificatie al gedaan. Uiteraard zijn de wieldoppen smaak gevoelig maar ik ben zeer te spreken over het eindresultaat 😄
 
View attachment 882387
Auto sinds vandaag bezit en eerste indruk is echt boven verwachting. Rijdt heerlijk. Afwerking goed. Op de bekleding zaten wat vegen maar verder prima. Geen krassen of panelgaps. Verbruik nog niet echt mee bezig geweest maar dat zal de aankomende weken/maanden zeker komen. Verder de eerste kleine modificatie al gedaan. Uiteraard zijn de wieldoppen smaak gevoelig maar ik ben zeer te spreken over het eindresultaat 😄
Nice hoor! imo 10 x beter dan de standaard doppen.
 
  • Like
Reactions: VillaVolta
Graag wil ik dit topic bij jullie onder aandacht brengen:
Netto "verlies" bij opladen LFP accupack

Daarnaast even een praktijk casus van mij en mijn MY RDW:

IK heb mijn RWD 2 dec. opgehaald en de eerste volle lading leeg gereden (echt naar 0). Op 3 dec. 2022 de auto aan een SuC naar 100% geladen. er ging toen 62kWh in de accu. Na 3 dagen weer tot 0% gereden. In die 3 dagen 250km gereden. Wel erg koud, maar geen lange snelweg ritten en/ of hoge snelheden. Gewoon rustig gereden. Toen ging er maar liefst 63,5kWh in de auto (in een 62 kWh accu!!!...hmmm...) kunnen laden. Wel Sentry mode en muziek geluisterd op hoge volume, grootlicht koplampen getest etc.

Vanuit het scherm gaf het systeem vóór het inpluggen voor mijn 2e laadbeurt aan dat ik gem. 170Wh/km heb verbruikt t.o.v de vorige laadbeurt en 250km gereden, bij een accustand van 0%. Maar als ik zelf de rekensom maak op basis van 250km gereden en lege accu was het gebruik dsu veel en veel hoger.
Ca. 230Wh/km effectief incl. Sentry mode en andere stroomgebruiker van de auto in de 3 dagen. Ik denk dat er ook capaciteit verlies optreedt door kou etc.

Al met al een toch iets andere invalshoek mbt het verbruik en range van een EV bij een volle lading stroom.
Samenvattend viel het mij toch erg tegen.
1. Verbruik = verbruik van de accu om te rijden. Dus niet de radio, de verwarming/airco, opladen iphone etc. Dat geeft die niet weer in het verbruikscherm.

2. Laadverlies. Hoe laad je thuis? Als je onder de 11 kW laadt (daar waar de auto op afgesteld is) worden je laadverliezen steeds hoger. Ik laad thuis met 11 kW (230Volt x 3 fasen x 16 Ampere) en weet daardoor mijn laadverlies tot 4 a 5% (historische cijfers van mijn Model 3 SR+) te beperken. Met mijn Hyundai (die op 1 fase 6,7 kW kan laden) kan ik thuis maar met 3,6 kW laden ( 230 Volt x 1 fase x 16 Ampere) heb ik veel hogere laadverliezen.

3. Een nachtje sentry mode geeft al flink wat verbruik op (rond de 250 tot 300 Wh per uur) Dus als je die 10 uur aan hebt staan ben je 3 kWh kwijt, zo'n 5% van je accu capaciteit. dat zijn wel zo'n 15 km die je verliest door een nachtje Sentry. 3 Nachtjes Sentry komt al in de buurt van de 50 km minder range.
 
  • Like
Reactions: IvCh
Hoge verbruik bekend probleem bij Sentry mode. Tesla heeft nog wat te leren van bijvoorbeeld de RING bel. Maar verwacht geen snelle oplossing. De toekomstige 5Mpix camera's gaan wellicht nog meer stroom gebruiken.
Sentry mode is in de nieuwste 2022.44.2 update aan te passen zodat alleen bij echt fysiek geweld de camera gebruikt wordt ipv door iedere hond die voorbij wandelt. Bovendien kan je de lengte van de clip beperken.
Dat zal ook het energie gebruik beperken. Bij mij staat Sentry altijd uit, dus ik ga het verder niet testen.
 
Kan iemand van onze nieuwe vrienden, me meedelen hoe hoog deze opening is? Er zijn genoeg afmetingen te vinden van de hele koffer, maar deze is me nog steeds een raadsel, ik vermoed ergens rond de 45cm, maar had liever zekerheid gehad. Bedankt alvast voor wie de moeite wil doen.
View attachment 882364
Yes 35cm

39E1000F-A388-4DF4-A511-8E8F870DFD3E.jpeg


Waar heb je de matte screenprotector besteld? Is de kwaliteit oke? en eenvoudig aan te brengen?
Spigen, amazon. €30 ofzo met zo’n heel frame. Eerst de auto een half uur in Bioweapon Defense mode voor stof, toen met die modus aan het scherm schoongepoetst, stof stickers gebruikt (alles zit erbij) om de laatste dingen eraf te plukken en aangebracht. Top, niks eronder en geen luchtbellen.
 
Yes 35cm
Yes 35cm

View attachment 882418


Spigen, amazon. €30 ofzo met zo’n heel frame. Eerst de auto een half uur in Bioweapon Defense mode voor stof, toen met die modus aan het scherm schoongepoetst, stof stickers gebruikt (alles zit erbij) om de laatste dingen eraf te plukken en aangebracht. Top, niks eronder en geen luchtbellen.

View attachment 882418


Spigen, amazon. €30 ofzo met zo’n heel frame. Eerst de auto een half uur in Bioweapon Defense mode voor stof, toen met die modus aan het scherm schoongepoetst, stof stickers gebruikt (alles zit erbij) om de laatste dingen eraf te plukken en aangebracht. Top, niks eronder en geen luchtbellen.
Thx Stijn
 
  • Like
Reactions: Stijn_NL
Sentry mode is in de nieuwste 2022.44.2 update aan te passen zodat alleen bij echt fysiek geweld de camera gebruikt wordt ipv door iedere hond die voorbij wandelt. Bovendien kan je de lengte van de clip beperken.
Dat zal ook het energie gebruik beperken. Bij mij staat Sentry altijd uit, dus ik ga het verder niet testen.
Ha klopt, vandaag gedownload getest. Lijkt erop dat de nieuwe software de USS sensoren gebruikt voor detectie........, en het grappige onze MY RWD heeft geen USS sensoren meer.
Dus voor ons lijkt deze stroom besparende feature daarom niet bruikbaar. Weet het niet 100% zeker, maar wat ik nu zie en denk. Als het toch anders is hoor ik graag.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: AGNL
View attachment 882387
Auto sinds vandaag bezit en eerste indruk is echt boven verwachting. Rijdt heerlijk. Afwerking goed. Op de bekleding zaten wat vegen maar verder prima. Geen krassen of panelgaps. Verbruik nog niet echt mee bezig geweest maar dat zal de aankomende weken/maanden zeker komen. Verder de eerste kleine modificatie al gedaan. Uiteraard zijn de wieldoppen smaak gevoelig maar ik ben zeer te spreken over het eindresultaat 😄
Wellicht heb ik dit in één van de andere topics al kunnen lezen en kan ik het niet terugvinden (of niet de juiste). Maar welke 'wieldoppen' zijn dit? Ze zien er zeker niet verkeerd uit!
 
View attachment 882387
Auto sinds vandaag bezit en eerste indruk is echt boven verwachting. Rijdt heerlijk. Afwerking goed. Op de bekleding zaten wat vegen maar verder prima. Geen krassen of panelgaps. Verbruik nog niet echt mee bezig geweest maar dat zal de aankomende weken/maanden zeker komen. Verder de eerste kleine modificatie al gedaan. Uiteraard zijn de wieldoppen smaak gevoelig maar ik ben zeer te spreken over het eindresultaat 😄
Mooi.

Waar heb je de wieldoppen vandaan?
 
Vandaag heb ik die van mij ook op mogen halen. Strakke auto, stond dit keer mooi onder een doek en droog, heel andere ervaring dan een haven. Al vond ik dat ook prima.
Auto rijd heerlijk, wel een kleine trilling, ik zal het nog wel melden maar verwacht dat het wel verdwijnt na de eerste paar honderd km’s. Heb deze ook meteen in chill mode gezet, haalt het scherpe er vanaf wat hem net wat comfortabeler maakt.
Stukken stiller dan de M3 LR (dec ‘19) en veel meer ruimte op de achterbank. Daar zal de vrouw wel bij mee zijn als ze op de lange ritten tussen de kinderstoelen moet zitten. Over kinderstoelen gesproken, de riem van de “top tether” drukt niet zo lelijk in de hoofdsteun als bij de M3. Dus wanneer deze kinderstoel niet meer nodig is dan hou je tenminste geen vervormde hoofdsteun er aan over.
Heb rustig naar huis gereden vanaf Tesla Groningen, rit van 62km voornamelijk op een N weg. Mijn vrouw reed achter mij met de M3 LR (zonder aero wieldoppen). De MY stond ook een graadje warmer. Verbruik was: MY 151w/km. M3 172w/km.
Daar stond ik wel versteld van.

Ben heel blij met de MY verwacht er lang van te genieten. Maar er stond ook een MY in Quicksilver waar ik echt van stond te kwijlen.
 

Attachments

  • 7EE35D9F-4733-4619-92FC-CA131232BF60.jpeg
    7EE35D9F-4733-4619-92FC-CA131232BF60.jpeg
    329.7 KB · Views: 203
Sentry mode is in de nieuwste 2022.44.2 update aan te passen zodat alleen bij echt fysiek geweld de camera gebruikt wordt ipv door iedere hond die voorbij wandelt. Bovendien kan je de lengte van de clip beperken.
Dat zal ook het energie gebruik beperken. Bij mij staat Sentry altijd uit, dus ik ga het verder niet testen.
Moet ik dat detectie nou uitzetten of aan zetten?
Ik heb Sentry mode aan. (en sinds gister) nieuw update heb ik ook detectie mode. Wat de functie precies inhoud weet ik niet eerlijk gezegd
 
I got mine today too. Tight car, this time it was nicely covered and dry, very different experience than a port. Though I thought that was fine too.
Car drives great, a small vibration, I will report it but expect it to disappear after the first few hundred km. I also immediately put it in chill mode, it takes the sharpness off it, which makes it just a bit more comfortable.
Much quieter than the M3 LR (Dec '19) and much more space in the back seat. The woman will be there if she has to sit between the highchairs on the long journeys. Speaking of high chairs, the strap of the "top tether" does not press into the headrest as ugly as on the M3. So when this high chair is no longer needed, at least you won't be left with a deformed headrest.
I drove home quietly from Tesla Groningen, a 62km ride mainly on an N road. My wife drove behind me with the M3 LR (without aero hubcaps). The MY was also a degree warmer. Consumption was: MY 151w/km. M3 172w/km.
I was amazed by that.

Am very happy with the MY expect to enjoy it for a long time. But there was also an MY in Quicksilver that really made me drool.
The black is lovely.
Good driving to you!!!!


Sw pics of the new MYP quicksilver.... that is pure S3XY look 🔥
 
We zijn wel echte klagers in Nederland toch? (en dat vinden we ook wel lekker)

Daarom even een berichtje van de buren (Duitsland) over de nieuwe BMW i7 met 101,7 kWh accu (!).
Volgens WLTP zou die zo'n 650 km moeten kunnen.
AutoBild heeft hem getest en is in "durchsnitt verbrauch" zo'n 310 km ver gekomen.
Ook de laadsnelheid viel tegen. Van 10 tot 80% ( dus zo'n 225-250 km) in 34 minuten.
Kost wel € 136.000 in Duitsland.........

bmw I7.jpeg