Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
@IvoS @SnowLeopard - Heeft u bij het schoonmaken van de auto de gewone machinewas of wasbox gebruikt?
eens per twee weken door een volledig automatische wasstraat.
Schermafbeelding 2022-12-15 155233.png
 
  • Like
Reactions: Koifim
Ik heb mijn tesla model Y RWD vorige week opgehaald in Tilburg. Toen ik naar huis reed had ik last van trillende banden. Hiervoor contact opgenomen met Tesla. Tesla geeft aan dat dit normaal is aangezien de auto lang heeft stil gestaan op de boot vanuit China.
Momenteel 1100km gereden en het trillen is wel iets minder geworden maar ik twijfel of dat dit wel helemaal verdwijnt.

Hebben jullie hier ervaring mee? En gaat het trillen echt helemaal weg? Of zijn de banden dusdanig vervormd dat enkel banden wissel dit trillen zou verhelpen?
 
Bij mij is het na 1000km eigenlijk compleet weg. Heb je het ook op snelheden onder de 80km/h? Zo niet (alleen op hogere snelheden) dan zijn je wielen mogelijk gewoon niet goed gebalanceerd.

Bij 180km wiebelde ik nog van links naar rechts in files, zo plat waren ze.
 
Ik heb inmiddels 1100km gereden met mijn model Y RWD. Maar nog steeds last van trillende banden. Zijn er meer die dit ervaren? Tesla service geeft aan dat dit na 4000 km weg zou zijn. Ivm de platte kanten door lang stilstaan op de boot.
Ik heb gelijk een service afspraak gemaakt toen ik het voelde. Deze week langs geweest en bleek linksachter verkeerd gebalanceerd te zijn. Nu nergens last meer van.
 
Ik moet zeggen dat ik geschokt ben over de staat van AutoPilot.

Zolang er geen file op de weg staat werkt hij op zich prima, maar bij file is autopilot voor mijn gevoel echt levensgevaarlijk. Ik ben adaptive cruise + lane centering assist gewend vanuit Volkswagen en Kia, maar de Model Y laten grote gaten vallen als het verkeer optrekt (zelfs op afstand 2), en remt erg laat en hard.

Vandaag op de terugweg twee keer uit angst voor iemand op de achterbumper AP afgezet, en tweemaal de alarmlichten aangezet omdat ik de harde remactie zag aankomen.

Daarnaast, als je in stop&go verkeer zit trekt hij telkens te hard op om gelijk weer in de rem te moeten. 's Ochtends was ik het ping pong in de stoel o_O

Ik zit nu op 2022.4.2 maar ik mag hopen dat het snel beter word, want hier kan ik echt niet een vol jaar in rijden. Ik dacht dat Tesla de software juist onder de knie had, maar eigenlijk alles behalve de routeplanner en de app is slechter dan wat ik gewend ben xD

De auto is verder qua kwaliteit / interieur / exterieur / aandrijflijn / ophanging / vering echt perfect.
Dit klopt en komt omdat Tesla niet meer gebruikt maakt van de radar om afstand te meten naar voorganger maar alleen maar gebruikt maakt van de camera’s

Daardoor zijn er minder phantom brakes omdat radar niet meer clasht met vision, echter is het file rijden wel een drama geworden.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: NielsA
Dit klopt en komt omdat Tesla niet meer gebruikt maakt van de radar om afstand te meten naar voorganger maar alleen maar gebruikt maakt van de camera’s

Daardoor zijn er minder phantom brakes omdat radar niet meer clasht met vision, echter is het file rijden wel een drama geworden.
In mijn Model 3 tot 1 oktober niks gemerkt aan AP in de file. Dan zou de radar pas vanaf toen niet meer gebruikt moeten zijn, en de achteruitgang van kwaliteit AP in file door iedereen opgemerkt moeten zijn. Dat beeld heb ik niet.

Phantom brakes zijn volgens mij soms ook gerelateerd aan verkeerde GPS-positiebepaling (en mogelijke overruling van vision in dat geval), aangezien ze in mijn ervaring de laatste tijd vooral bij afritten af en toe optreden.

Morgen ontvang ik mijn MY RWD en zullen we het gaan merken.
 
Ik heb vandaag mijn auto ontvangen. Zal de auto met beter weer eens beter gaan bekijken, maar ik verwacht geen verschillen met de andere reeds geleverde MY RWD's uit China. Achterbank was niet verlengd zo te zien, voorstoelen lijken wel meer support te hebben dan die ik in mijn Model 3 uit 2019 had maar ik kan niet direct vergelijken of dat echt zo is. Niemand had in z'n MYRWD uit China de nieuwe voorstoelen zoals die in Duitse MY's zijn gesignaleerd volgens mij, dus zal bij mij niet anders zijn. VIN is in serie PC57.
 
Ik was online even aan het zoeken waar ik mijn SSD nu moet aansluiten, en kwam toen dit filmpje van ‘EV Dave’ (..) tegen:


Die Tesla USB stick heb hier nog niemand over gehoord. Ben benieuwd of ik die tegenkom in mijn MY straks..

Ander puntje: de wireless charger leek niet te werken toen ik mijn telefoon (in een case) erop legde. Moet ik hem ergens activeren misschien of is probleem met oude interieur ingebouwde wireless chargers (te weinig kracht) nog niet verholpen?
 
  • Like
Reactions: JanV23