Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren mijn eerste verre trip gemaakt: 847km naar een vakantiehuisje in Duitsland. Historische plek: hier is de basis gelegd voor ruimtevaart (om de positieve kant maar te belichten..). 172kWh verbruikt, dus 203Wh/km. Gemiddelde temperatuur zal zo’n 8 graden zijn geweest, continue mot- tot matige regen en ik heb in Duitsland (zo’n 700km van de rit) continue 130-140km/u gereden (niet gemiddeld voor de goede orde). Geen slechte score denk ik zo.
 
Last edited:
Voel me een beetje een zeur, hier tussen alle enthousiaste verhalen: maar na 250 Km in m’n nieuwe MY RWD te hebben gereden heb ik bij elke rit (kort en lang) last van wagenziekte gekregen. Beetje groggy gevoel in m’n hoofd.

Ben zelf niet heel gevoelig voor wagenziekte, maar heftige kermis & pretpark attracties sla ik wel liever over (dus misschien toch lichte aanleg?).

Komt naar mijn idee door relatief stugge vering en het regeneratieve remmen. Heb ‘m al op chill staan en probeer zo goed mogelijk te one-pedal driven (dus niet opeens “gaspedaal” los).

Hopelijk gaat het wennen en beter worden.
Iemand anders deze ervaring en/of tips?
 
  • Like
Reactions: Runescom
Voel me een beetje een zeur, hier tussen alle enthousiaste verhalen: maar na 250 Km in m’n nieuwe MY RWD te hebben gereden heb ik bij elke rit (kort en lang) last van wagenziekte gekregen. Beetje groggy gevoel in m’n hoofd.

Ben zelf niet heel gevoelig voor wagenziekte, maar heftige kermis & pretpark attracties sla ik wel liever over (dus misschien toch lichte aanleg?).

Komt naar mijn idee door relatief stugge vering en het regeneratieve remmen. Heb ‘m al op chill staan en probeer zo goed mogelijk te one-pedal driven (dus niet opeens “gaspedaal” los).

Hopelijk gaat het wennen en beter worden.
Iemand anders deze ervaring en/of tips?
Je kan de regeneratie ook nog beperken, wellicht dat dit nog helpt.
 
Voel me een beetje een zeur, hier tussen alle enthousiaste verhalen: maar na 250 Km in m’n nieuwe MY RWD te hebben gereden heb ik bij elke rit (kort en lang) last van wagenziekte gekregen. Beetje groggy gevoel in m’n hoofd.

Ben zelf niet heel gevoelig voor wagenziekte, maar heftige kermis & pretpark attracties sla ik wel liever over (dus misschien toch lichte aanleg?).

Komt naar mijn idee door relatief stugge vering en het regeneratieve remmen. Heb ‘m al op chill staan en probeer zo goed mogelijk te one-pedal driven (dus niet opeens “gaspedaal” los).

Hopelijk gaat het wennen en beter worden.
Iemand anders deze ervaring en/of tips?
Zelf geen ervaring (gelukkig), maar ik meen mij te herinneren dat er meer mensen last van hebben/hadden. Toen ik mij oriënterende op de aanschaf en zo'n beetje elk tesla-filmpje zat te kijken, was dit iets wat ook voorbij kwam.

Probeer me te herinneren welk filmpje, de oorzaak en de oplossing, maar ik kom er niet op. Met een grote mate van onzekerheid: het had iets te maken met de soundproofing van de auto/noice canceling waardoor er drukverschil ervaren wordt.
 
  • Like
Reactions: Freak
Zelf geen ervaring (gelukkig), maar ik meen mij te herinneren dat er meer mensen last van hebben/hadden. Toen ik mij oriënterende op de aanschaf en zo'n beetje elk tesla-filmpje zat te kijken, was dit iets wat ook voorbij kwam.

Probeer me te herinneren welk filmpje, de oorzaak en de oplossing, maar ik kom er niet op. Met een grote mate van onzekerheid: het had iets te maken met de soundproofing van de auto/noice canceling waardoor er drukverschil ervaren wordt.
Daar moest ik ook aan denken. Had het niet te maken met de achterklep, waardoor soms een hoorbaar verschil in luchtdruk ontstond, net alsof je te hard rijdt met een halfopen raam? Dat in mindere mate zou soms een vervelend effect hebben op mensen die daar gevoelig voor zijn.
 
Daar moest ik ook aan denken. Had het niet te maken met de achterklep, waardoor soms een hoorbaar verschil in luchtdruk ontstond, net alsof je te hard rijdt met een halfopen raam? Dat in mindere mate zou soms een vervelend effect hebben op mensen die daar gevoelig voor zijn.
Thnx, zal daar ook eens op zoeken. Vind de cabinedruk ook wel wat anders dan in andere auto’s
 
Thnx, zal daar ook eens op zoeken. Vind de cabinedruk ook wel wat anders dan in andere auto’s
Volgens mij rijden we nog steeds op de aarde, en is de druk in de auto dezelfde als buiten de auto. Ik kan me niet herinneren ooit iets gelezen te hebben over een compressor die Tesla heeft en die zorgt voor een andere druk in de cabine dan buiten de cabine.
Mocht dat wel zo zijn.... pas dan op met het openen van raampjes. 🤣 🤣 🤣 🤣

(maar ik kan het mis hebben)
 
  • Like
Reactions: Gumball
Voel me een beetje een zeur, hier tussen alle enthousiaste verhalen: maar na 250 Km in m’n nieuwe MY RWD te hebben gereden heb ik bij elke rit (kort en lang) last van wagenziekte gekregen. Beetje groggy gevoel in m’n hoofd.

Ben zelf niet heel gevoelig voor wagenziekte, maar heftige kermis & pretpark attracties sla ik wel liever over (dus misschien toch lichte aanleg?).

Komt naar mijn idee door relatief stugge vering en het regeneratieve remmen. Heb ‘m al op chill staan en probeer zo goed mogelijk te one-pedal driven (dus niet opeens “gaspedaal” los).

Hopelijk gaat het wennen en beter worden.
Iemand anders deze ervaring en/of tips?
Might it be related to the windshield? I remember that some of the Tesla owners reported that the windshield on some cars has a (hard to notice) waviness.
 
Geweldige auto ... enige minpuntje is dat wanneer je tijdje in de regen hebt gereden en je moet achteruit in parkeren....je eerst beter uit kan stappen , camera's schoonmaken en dan heel voorzichtig moet inparkeren....
Hoop dat de software snel komt waar je iets meer hulp bij inparkeren krijgt.... vooral achteruitrij camera is bij regen en opspattend water zo goed als onbruikbaar....
Voor de rest heerlijke reis auto met meer dan voldoende pluspunten
 
Ik heb ook doppen gekocht via Ali. Prima kwaliteit!
ECDCED6C-708C-4477-B466-3B8EC355470E.jpeg
 
Volgens mij rijden we nog steeds op de aarde, en is de druk in de auto dezelfde als buiten de auto. Ik kan me niet herinneren ooit iets gelezen te hebben over een compressor die Tesla heeft en die zorgt voor een andere druk in de cabine dan buiten de cabine.
Mocht dat wel zo zijn.... pas dan op met het openen van raampjes. 🤣 🤣 🤣 🤣

(maar ik kan het mis hebben)
Natuurkundig heb je helemaal gelijk. Toch ervaar ik dat je in een MY in een behoorlijk goed geïsoleerde cocon zit, waar als er geluiden doordringen (afrolgeluid, drempel), deze behoorlijk hard en dof klinken, dat gevoel bedoel ik.
 
je kunt 100% laden, circa 56 KW beschikbaar versus circa 45 kw met de model 3)
Met jouw model 3 kon je toch ook tot 100% laden. Best wel geen uren vol laten stilstaan dan, maar dat kan je met de planning perfect regelen. En hoe vaak heb je die 100% nodig.
Voordeel van dat vol laden verdwijnt sowieso als je onderweg moet laden. Vanaf 60% te traag om goed te zijn, en 60% van 56kW is snel bereikt.
paar telefoontjes gepleegd, mensen dachten dat ik op kantoor zat, zo stil
Tot de AP alarmen aan gaan. Dan vragen ze of je nog leeft.
 
  • Funny
Reactions: DuurzameHenk