Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik bedacht me dat ik ook teslafi heb sinds een paar dagen. Dus even de info daaraf gehaald en eigenlijk lijk ik hetzelfde probleem als jij te hebben. De Tesla laat een te lage kwh verbruik zien. 78% batterij verbruikt en dat wordt als 38,42 kwh getoond. Terwijl ik bij terugkomst geladen heb tot 80% en dat was dus al 34,86 kwh. Als ik dat laatste doorreken kom ik wel op 60kwh uit. Vreemd, maar qua kms is het wel binnen de verwachtingen als ik het doorreken. Ongeveer 340km rijbereik met deze temperaturen en op snelweg met veelal 110 km/u. Maar dit geeft wel aan dat de aangegeven verbruik in kwh niet betrouwbaar is.View attachment 889668
Ik heb hetzelfde. Ik heb een afstand gereden van ongeveer 200km en had nog aan het einde van de rit 41% over (voornamelijk snelweg kilometers). Vervolgens kijk ik in de tessie app en zie ik dat t verbruik in totaal 45 kWh is geweest. 45 kWh delen door 59% verbruik betekend een accu capaciteit van 76 kWh terwijl het een model Y RWD betreft haha
 

Attachments

  • ADDF10B2-200F-4575-9519-D123244DAD2E.png
    ADDF10B2-200F-4575-9519-D123244DAD2E.png
    27.5 KB · Views: 76
  • 854B969D-3126-4177-8287-B60A6C31D686.png
    854B969D-3126-4177-8287-B60A6C31D686.png
    40.1 KB · Views: 51
Hij is binnen! Prima auto. Het duurde even voordat de autopilot (gratis versie) en navigatie werkten, waarschijnlijk door activatie Premium Connectivity. Hij rijdt fantastisch, trekken van een aanhanger (redelijk grote afgeladen tandemasser) zonder enige moeite. Wel lastig om het klepje van de trekhaak te verwijderen, maar daar is al veel over gezegd. Ik heb van iemand de tip overgenomen om een plamuurmes om te buigen en als hulpmiddel te gebruiken. De 11-polige stekker is ook lastig te bevestigen. Daar heeft Tesla wat steekjes laten vallen, wellicht alleen een issue in Europa. Die US trekhaken zien er heel anders uit. Met trekhaak gemonteerd werkt de autopilot niet lijkt.

Vering is wat stug, wat gebonk bij klinkerweggetjes.

Overall: fijne auto, lekker hoge zit, veel functies in de app, netjes afgewerkt. Nu nog veel bekijks, maar dat zal binnenkort wel over zijn. Ik zag er al 3 rijden in ons kleine dorp :).
 
In mijn Model 3 tot 1 oktober niks gemerkt aan AP in de file. Dan zou de radar pas vanaf toen niet meer gebruikt moeten zijn, en de achteruitgang van kwaliteit AP in file door iedereen opgemerkt moeten zijn. Dat beeld heb ik niet.

Phantom brakes zijn volgens mij soms ook gerelateerd aan verkeerde GPS-positiebepaling (en mogelijke overruling van vision in dat geval), aangezien ze in mijn ervaring de laatste tijd vooral bij afritten af en toe optreden.

Morgen ontvang ik mijn MY RWD en zullen we het gaan merken.
Ik kreeg op mijn tripje naar Duitsland Stau voor mijn kiezen, dus kon de AP goed testen op gedrag in de file. Is inderdaad iets verandert sinds ik mijn Model 3 in september voor het laatst reed: de auto trekt uit stilstand veel sneller op, ongeacht de snelheid waarmee de voorganger dat doet (en dus de -verandering in de- aard van de file). Afremmen moet de auto dan ook weer snel, maar dat gaat iets minder abrupt (veel op de regen zo lijkt). Dat snelle optrekken is inderdaad niet fijn, en de rijervaring op AP in de file daardoor een stuk minder relaxed. Ik zal eens kijken of calibratie helpt.
 
  • Like
Reactions: E.D.
Ik kreeg op mijn tripje naar Duitsland Stau voor mijn kiezen, dus kon de AP goed testen op gedrag in de file. Is inderdaad iets verandert sinds ik mijn Model 3 in september voor het laatst reed: de auto trekt uit stilstand veel sneller op, ongeacht de snelheid waarmee de voorganger dat doet (en dus de -verandering in de- aard van de file). Afremmen moet de auto dan ook weer snel, maar dat gaat iets minder abrupt (veel op de regen zo lijkt). Dat snelle optrekken is inderdaad niet fijn, en de rijervaring op AP in de file daardoor een stuk minder relaxed. Ik zal eens kijken of calibratie helpt.
De max snelheid verlagen naar 30 km/u zorgt voor rustiger optrekken. Is natuurlijk maar een halve oplossing ;)
 
Ik kreeg op mijn tripje naar Duitsland Stau voor mijn kiezen, dus kon de AP goed testen op gedrag in de file. Is inderdaad iets verandert sinds ik mijn Model 3 in september voor het laatst reed: de auto trekt uit stilstand veel sneller op, ongeacht de snelheid waarmee de voorganger dat doet (en dus de -verandering in de- aard van de file). Afremmen moet de auto dan ook weer snel, maar dat gaat iets minder abrupt (veel op de regen zo lijkt). Dat snelle optrekken is inderdaad niet fijn, en de rijervaring op AP in de file daardoor een stuk minder relaxed. Ik zal eens kijken of calibratie helpt.
Kalibreren zal niet helpen. Komt omdat het nu vision only is en geen gebruik meer maakt van de radar.
 
Toen ik in september(?) de update gedaan had in mijn M3 merkte ik het verschil direct, zonder dat ik naar de release notes gekeken had. Heb er toen maar drie keer in gereden omdat de auto daarna verkocht is, maar het was voor mij extreem duidelijk te merken.
Heb auto vrijdag 30 september ingeleverd. Misschien niet die update meer gedaan en daarom niks gemerkt.
 
Ik kreeg op mijn tripje naar Duitsland Stau voor mijn kiezen, dus kon de AP goed testen op gedrag in de file. Is inderdaad iets verandert sinds ik mijn Model 3 in september voor het laatst reed: de auto trekt uit stilstand veel sneller op, ongeacht de snelheid waarmee de voorganger dat doet (en dus de -verandering in de- aard van de file). Afremmen moet de auto dan ook weer snel, maar dat gaat iets minder abrupt (veel op de regen zo lijkt). Dat snelle optrekken is inderdaad niet fijn, en de rijervaring op AP in de file daardoor een stuk minder relaxed. Ik zal eens kijken of calibratie helpt.
Staat deze aan:

What is Tesla obstacle aware acceleration?


Obstacle-Aware Acceleration is designed to reduce the impact of a collision by reducing motor torque and in some cases applying the brakes, if Model Y detects an object in its driving path. The touchscreen displays a visual warning and sounds a chime when the brakes are automatically applied.
 
Staat deze aan:

What is Tesla obstacle aware acceleration?


Obstacle-Aware Acceleration is designed to reduce the impact of a collision by reducing motor torque and in some cases applying the brakes, if Model Y detects an object in its driving path. The touchscreen displays a visual warning and sounds a chime when the brakes are automatically applied.
Geen idee maar heb volgens mij alles aangevinkt dus waarschijnlijk wel. En je bedoelt te zeggen dat dit aan hebben staan wellicht helpt?
 
Ik lees op tweakers …..Hoedenplank even een nachtje helemaal opvouwen met een lijmtang erop (geen kracht, gewoon zondat hij opgevouwen blijft), dan is het een stuk beter…….
Mss proberen?
Aah! Dit is opzich een goede tip en ga ik even proberen.
Wellicht zonder lijmklem maar gewoon even opvouwen tussen boeken ofzo.

Thanks! Zal morgen laten weten of het is verbeterd