Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben even benieuwd hoe jullie dit lezen: Model Y Owner's Manual | Tesla

Enerzijds heb je dus bijv een fietsendrager, die mag max 72 kg zijn in de meeste gevallen, maar de kogeldruk van een caravan/aanhanger mag 160kg zijn lijkt het.

Maar waarom is het ene 72 kg en het andere 160 kg (minimaal 4% en dat is dan weer 72 kg). In beide gevallen gaat het toch om de neerwaartse druk op de kogel ?

Staat sowieso een foutje in dit artikel; Het ongeremde trekgewicht is 1600 kg
 
Waar haalt TeslaFi de rated range vandaan? En klopt dit een beetje met de opgegeven WLTP (20'')

1672761292049.png
 
  • Like
Reactions: Runescom
Ik ben even benieuwd hoe jullie dit lezen: Model Y Owner's Manual | Tesla

Enerzijds heb je dus bijv een fietsendrager, die mag max 72 kg zijn in de meeste gevallen, maar de kogeldruk van een caravan/aanhanger mag 160kg zijn lijkt het.

Maar waarom is het ene 72 kg en het andere 160 kg (minimaal 4% en dat is dan weer 72 kg). In beide gevallen gaat het toch om de neerwaartse druk op de kogel ?

Staat sowieso een foutje in dit artikel; Het ongeremde trekgewicht is 1600 kg
Ik denk dat de kracht verdeling bij een fietsendrager anders is dan bij een aanhanger. Bij een aanhanger heb je met name druk naar beneden en naar achteren, en bij een fietsendrager is de kracht meer schuin naar beneden. Ook bij het rijden over hobbels zal een aanhanger een deel van de kracht opvangen en bij een fietsendrager komt de extra druk volledig op de kogel.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Komt uit de auto zelf, als je hem op km's zet ipv % krijg je die waarde te zien. Is de EPA waarde, geen WLPT. 19"geeft hier 418km aan, dus 390 met 20" zal wel goed zijn.
De estimated range is obv verbruik van laatste 25km.
Is volgens mij een Tesla estimate.
Toen ik mijn MS kocht, wilden ze een eerlijk imago opbouwen en was de stelling dat de normen irreëel waren en de GoM meer de realiteit weergaf.
Er stond toen zelfs een tool op de website om de range te simuleren afhankelijk van buitentemperatuur, snelheid, gewenste interieurtemperatuur, wielmaat..

Staar je niet blind op die range. Je leert wel of je voldoende hebt voor de volgende dag. En indien, geeft je wagen aan waar je moet laden.

De omstandigheden zijn zo bepalend, dat het nooit goed kan zijn. Zelfs met mijn 1 en dezelfde voet rij ik de ene dag aan 220Wh/km aan 125 op de autoweg en de volgende aan 170 Wh/km op binnenwegen.

De zoe van mijn vrouw houdt rekening met het rijgedrag. Ik ben er eens 2 dagen na elkaar mee gaan werken. De eerste dag stond hij vol bij vertrek met een range van 390km (rijgedrag van mijn vrouw) en de volgende ochten stond hij vol met een range van 300km (op basis van mijn rijgedrag).
Wat is dat cijfer dan waard?
 
Ik laad hoofdzakelijk thuis mijn MYRWD op. Wat is de beste oplaadcyclus voor de batterij? Ik lees, dat tot 100% laden het beste is ( minimaal 1x per week). Mijn vraag is meer, tot hoever kan ik de batterij leegrijden alvorens op te laden om deze in topconditie te houden?
 
  • Like
Reactions: Freak
Ik laad hoofdzakelijk thuis mijn MYRWD op. Wat is de beste oplaadcyclus voor de batterij? Ik lees, dat tot 100% laden het beste is ( minimaal 1x per week). Mijn vraag is meer, tot hoever kan ik de batterij leegrijden alvorens op te laden om deze in topconditie te houden?
Laden tot 100% is alleen zodat de batterij correct gekalibreerd blijft. Tesla adviseert om dit minimaal 1x per week te doen. Denk zelf dat het wel minder vaak kan. Zelf ga ik het af en toe doen en ook alleen als ik daarna gelijk ga rijden.

Voor het dagelijkse gebruik ga ik proberen ‘m zoveel mogelijk tussen de 20-80 procent te houden. Alleen bij langere ritten ga ik hiervan afwijken. Ondanks dat de LFP batterij meer laadcycli en minder degradatie kent lijkt me dat het beste voor de langere termijn.
 
  • Like
Reactions: JayWayB and Solex
Ik laad hoofdzakelijk thuis mijn MYRWD op. Wat is de beste oplaadcyclus voor de batterij? Ik lees, dat tot 100% laden het beste is ( minimaal 1x per week). Mijn vraag is meer, tot hoever kan ik de batterij leegrijden alvorens op te laden om deze in topconditie te houden?
Tesla geeft aan in hun handleiding voor de MYRWD batterij dat de batterij dagelijks tot 100% opgeladen mag worden, EN dit minstens 1x per week.
Ik heb zojuist per toeval de oplaadlimiet in de app even voor het eerst tot 90% verlaagd en kreeg onmiddellijk deze melding voorgeschoteld:

Screenshot_20230103_230032_Tesla.jpg


Het lijkt mij dus dat je effectief 100% dagelijks opladen gewoon aan kan houden. Ik heb ook nog geen berichten of analyses gelezen die dit tegenspreken.
 
Tesla geeft aan in hun handleiding voor de MYRWD batterij dat de batterij dagelijks tot 100% opgeladen mag worden, EN dit minstens 1x per week.
Ik heb zojuist per toeval de oplaadlimiet in de app even voor het eerst tot 90% verlaagd en kreeg onmiddellijk deze melding voorgeschoteld:

View attachment 891982

Het lijkt mij dus dat je effectief 100% dagelijks opladen gewoon aan kan houden. Ik heb ook nog geen berichten of analyses gelezen die dit tegenspreken.
Kan ook prima, maar het gevolg is meer degradatie. Tesla raadt 100% aan omdat dit de juiste kalibratie (oa range weergave) geeft. Kortom, minder klachten/ vragen, etc van klanten.
 
Kan ook prima, maar het gevolg is meer degradatie. Tesla raadt 100% aan omdat dit de juiste kalibratie (oa range weergave) geeft. Kortom, minder klachten/ vragen, etc van klanten.
Heb je hier ook bewijs of document van voorhanden? Specifiek dat er meer degradatie is met dagelijks opladen tot 100%.
Bedoel dit niet aanvallend, zou het enkel ook willen weten voor mijn auto gezien 90% of 100% opladen me verder dagelijks geen verschil maakt en ik nu puur op de door Tesla verschafte informatie vertrouw.
 
  • Like
Reactions: Roel040 and Berre
Heb je hier ook bewijs of document van voorhanden? Specifiek dat er meer degradatie is met dagelijks opladen tot 100%.
Bedoel dit niet aanvallend, zou het enkel ook willen weten voor mijn auto gezien 90% of 100% opladen me verder dagelijks geen verschil maakt en ik nu puur op de door Tesla verschafte informatie vertrouw.
Interessante vraag, ben hier ook wel benieuwd naar..