Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Wat betreft de AP vind ik het geen fijn systeem in de files zelfs in chill modus remt ie vaak laat en leest vaak snelheden die er niet zijn of van een parallel weg en gaat dan in de ankers. Dit was bij mijn vorige auto veel stabieler... eigenlijk helemaal geen last gehad van dit soort onverwachte acties.
In mijn vorige Model 3 was ik wel tevreden over de incrementele verbeteringen in de AP: ghost brakes door o.a. verkeerde max. snelheids aanduidingen kwamen op gegeven moment zeer weinig voor. Vision-only heeft de MY AP flink teruggezet in de tijd zo lijkt het. Overigens ervaarde ik gisteren in een file beter rijgedrag dan een tweetal weken terug: de auto trok nu minder snel op dan toen. Daar lijkt mogelijk al iets verbeterd te zijn al kan ik mee geen recente OTA update herinneren.. Zou misschien met de aard van de file te maken kunnen hebben gehad. We zullen zien hoe de vision-only AP zich gaat ontwikkelen. Inclusief dat stomme strafbankje.. Overigens heb ik door mijn recente Toyota voorloper gezien dat de andere merken ook flinke (en soms betere) stappen hebben gezet op dit vlak.
 
PS welke Iphone heb je? Als je een mini heb moet je hem circa 2 CM verhogen dan laad deze wel op. https://fcc.report/FCC-ID/2AEIM-WC4/5120615.pdf Hier een linkje naar deel van stralingsrapport van de charging pad. Hier kan je zien waar de coils zitten die zorgen voor het draadloos opladen.
12 mini. Deze oorzaak past ook bij beeld van af en toe wel, af en toe niet laden. Mijn vrouw heeft geen last en heeft een normale iPhone 13 uit mijn hoofd. Groter in ieder geval.

Heb je ook een elegante oplossing om die 2cm te overbruggen? Erbij liegen is nu geen optie..
 
  • Funny
Reactions: To3ornotto3?
Na een heerlijke rit naar werk te hebben gehad vanmorgen (de auto is zoooo stil t.o.v. Model 3 uit 2019) stoorde ik me op de weg terug aan de wireless charger die zo zwak is dat laden van een iPhone in hoes slechts af en toe werkt. Toen ik uitweek naar een kabel bleek dat dus ook niet te werken. Arggggghhh! En tot slot belandde ik ook nog eens op het Autopilot strafbankje… Dat mogen ze van mij afschaffen. Beschouw feit dat bestuurder het stuur (hoewel net te laat) beweegt / overpakt simpelweg als bewijs dat er niks aan de hand is, en geef de bestuurder weer de mogelijkheid de AP in te schakelen. Vaak mis ik de waarschuwing juist omdat ik op de weg let en mijn hand op het stuur blijkbaar niet zwaar genoeg is om geregistreerd te worden.

De eerste week vond ik de AP en met name Lane Keep echt irritant met de 'nags' om de 15seconde. Verschil met mijn vorige Skoda Superb MK3 is dat die alleen af en toe een kleine pull verachtte en dat was voldoende. AP blijkt een continue torque te willen voelen. Simpele oplossing is je hand onderin iets uit het midden neer te leggen of met schouder op het portier en je hand rusten op het stuur kruis. Beide zorgen dat je een klein beetje trekt aan het stuur en daarna geen enkele nag meer.
Mijn tweede irritatie was dat AP niet los liet bij lane change. Maar als je richting aan geeft en even wacht, dan laat hij zelf los wanneer het veilig is, maar bv met een auto in de dode hoek niet. Dat vind ik intussen eigenlijk wel prettig rijden. Vinger op je richtingaanwijzer, wachten tot hij los laat, dan veilig lane change en weer enable. Dat laatste zou automatisch mogen/moeten wat mij betreft, maar dat is voorbehouden aan EAP.

Met deze twee zaken kan ik echt snelweg op, hand onderin op het stuur, AP aan en 70 kilometer niets doen tot de volgende afrit. Enige wens die ik nu nog over heb is stop-start file rijden. Als de file >3kmh rijdt, houd hij netjes afstand en rijdt soepel mee. Echter als je stil staat en weer gaat rijden, is de acceleratie te snel waarna hij vrij direct weer in de ankers moet. Dat lijkt me een vrij simpele wijziging, hoop dat ze dat aanpakken, daarna is het een perfect systeem wat mij betreft. Heb na een paar weken rijden best wat vertrouwen gekregen, in het donker met volle regen, geen issues. Mensen die voor je snijden reageert hij zoals verwacht, wat ruimte houden bij vrachtwagens inhalen als er niemand links van je zit vindt ik ook wel handig.
 
  • Like
Reactions: Michel_AH
Maar als je richting aan geeft en even wacht, dan laat hij zelf los wanneer het veilig is, maar bv met een auto in de dode hoek niet.

Heb na een paar weken rijden best wat vertrouwen gekregen, in het donker met volle regen, geen issues.
1. In de standaard AP?! Ben ik niet mee bekend. Ga ik eens proberen! Werkt nu ook beter die methode dankzij de automatische knipperlicht functie.
2. Kreeg na 3 jaar rijden ook steeds meer vertrouwen in de AP, maar heb op vakantie in Noorwegen afgelopen september wel weer de les geleerd altijd op te letten: AP ging opeens in een flauwe, oplopende bocht flink de streep over op een tweebaansweg.. Ik denk hoe beter de AP gemiddeld presteert, hoe groter wellicht het risico dat je niet goed genoeg oplet als het wel eens misgaat. Iets met Cruyff en voor- en nadelen..
 
12 mini. Deze oorzaak past ook bij beeld van af en toe wel, af en toe niet laden. Mijn vrouw heeft geen last en heeft een normale iPhone 13 uit mijn hoofd. Groter in ieder geval.

Heb je ook een elegante oplossing om die 2cm te overbruggen? Erbij liegen is nu geen optie..
Ik heb ook een iPhone12 mini en de plaatsing is erg kritisch. Als ik hem ongeveer 1cm naar boven schuif en helemaal tegen het randje in het midden van de charging pad leg dan laadt hij goed. Anders niet of nauwelijks.

Bij mij doen de USB-C poorten in de console het ook niet (geen voeding), kabeltje werkt wel met netadapter. Dacht eerst dat het aan mijn iPhone7 lag (geen ondersteuning van USB Power Delivery Protocol) maar met de iPhone 12 mini werkt het ook niet.
 
  • Informative
Reactions: NielsA
stoorde ik me op de weg terug aan de wireless charger die zo zwak is dat laden van een iPhone in hoes slechts af en toe werkt.
Bij mij werkt het super. Ik heb zelfs nog mijn ID card achter mijn iphone in het hoesje zitten.
Of het draadloos laden dan goed is voor mijn ID kaart, zal de toekomst uitwijzen.
Vaak mis ik de waarschuwing juist omdat ik op de weg let en mijn hand op het stuur blijkbaar niet zwaar genoeg is om geregistreerd te worden.
Ik laat mijn linkerhand op 8u aan het stuur hangen. Als ik nog nags krijg, is het inderdaad omdat ik met iets anders bezig ben dan op de weg letten. Mss bij jou omdat je met het laden van jouw mobiel bezig was.
Ik zie de blauwe waarschuwingen in mijn MY zelfs beter dan in mijn MS, waar ze in het wit voor mijn neus kwamen.
 
  • Like
Reactions: NielsA
Hi all,
Inmiddels een weekje bezitter van een nieuwe MY RWD. Nieuw mbt EV en nieuw bij Tesla. Eerste ervaring is top, maar heb helaas wel last bij zijwind van een fluitend geluid / geluid dat er een raam niet helemaal dicht is. Ik zag al eerder wat reacties hierover. Zijn er al eigenaren naar Tesla hiermee geweest? Zo ja, hoe is dat opgelost?
Thanks!
 
Poe Poe, wat een drukte van rsnhakan. Don’t worry hoor, wat mij betreft no problem om now and then wat engels te lezen!

MOD OPMERKING:

Engels hoort thuis in het Engels gedeelte. De voertaal is hier Nederlands. Het kan zijn dat sommige mensen dit per abuis doen. Voor sommige vragen die specifiek zich richten op NL of België is het toegestaan maar we moeten proberen Nederlands te handhaven. Want waar trek je de grens?

Reacties graag via DM en niet off-topic hier op dit draadje.
 
Hi all,
Inmiddels een weekje bezitter van een nieuwe MY RWD. Nieuw mbt EV en nieuw bij Tesla. Eerste ervaring is top, maar heb helaas wel last bij zijwind van een fluitend geluid / geluid dat er een raam niet helemaal dicht is. Ik zag al eerder wat reacties hierover. Zijn er al eigenaren naar Tesla hiermee geweest? Zo ja, hoe is dat opgelost?
Thanks!
Welkom bij de 'club'! Ik heb er zelf geen last van, maar ik meen eerder in dit draadje te hebben gelezen dat er mensen inmiddels service afspraken voor hebben gehad en dat het lag aan niet goed geplaatste achterraampjes (driehoek achter de achterdeur).

 
Last edited:
Hi all,
Inmiddels een weekje bezitter van een nieuwe MY RWD. Nieuw mbt EV en nieuw bij Tesla. Eerste ervaring is top, maar heb helaas wel last bij zijwind van een fluitend geluid / geluid dat er een raam niet helemaal dicht is. Ik zag al eerder wat reacties hierover. Zijn er al eigenaren naar Tesla hiermee geweest? Zo ja, hoe is dat opgelost?
Thanks!
Gewoon serviceafspraak inplannen inderdaad. Bij mij is het gefixed en was het een kleine afstelling van de achterklep, maar om daar achter te komen moeten ze wel flink testen. Maar de hele service ervaring voelt goed, je wordt serieus genomen en het probleem wordt opgelost.
 
  • Like
Reactions: bulletje and NielsA