Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Tesla Model Y RWD review

This site may earn commission on affiliate links.
Wow! Dank voor de tip! Heb de fluittoon ook (jullie ook bij alleen stevige zijwind van links?) en zou blij zijn met eenvoudige fix als deze… Las ergens op dit forum dat Tesla het ook oploste door iets meer te kitten rondom kleine zijraampje achter?? Durf t echter nog niet aan om zo maar even stuk rubber eraf te trekken… Dus mocht iemand het aandurven en willen testen… 😊🙏🏻
Bij mij zijn vandaag de rubbers verwijderd door Tesla Mobility service (aan huis) vanwege de fluittoon. Ze weten nu allemaal direct hoe ze dit moeten oplossen en met 30 min zijn ze klaar. Hij wist mij ook te vertellen dat de nieuwe versies (MY) worden geleverd zonder deze rubbers.
 
  • Like
Reactions: eddythepeddy
Beste Tesla Model Y rijders,

Er is iets waar ik me de laatste tijd enorm aan kan irriteren en ik wou het even tegen jullie aan houden.
Als tijdens het rijden flink geremd moet worden of tijdens file parkeren wanneer je net iets te veel op het gas bent gaan staan, is een soort gebonk geluid te horen vanuit de frunk/bodem. Nou weet ik dat Tesla een pagina beschikbaar heeft gesteld waarop ze aangeven dat enkele geluiden waaronder deze geen kwaad kunnen, maar daarmee ben ik niet tevreden.

Weet iemand waar dit geluid vandaan komt en is daar een fix voor?
Ik vind het een heel naar geluid en voor zo ver ik weet is dit geen algemeen dingetje voor elektrische auto's. Volgens mij speelt dit ook bij de Model S en X als ik de pagina van Tesla mag geloven (kan iemand dit bevestigen?). Het maakt niet uit hoe duur de auto is, dit geluid vind ik niet kunnen. Maar bij een auto van een ton+...

Ik heb ook een trend hierin gevonden.
Stel je staat stil. En je rijdt voor het eerst achteruit, dan hoor je een gebonk bij het remmen. Rij je vervolgens weer achteruit, dan hoor je geen gebonk meer. Maak niet uit hoe vaak je dan achteruit rijdt en weer remt.
Het gaat dan wel weer mis bij het vooruit rijden. Als je dan voor het eerst weer vooruit gaat rijden en gaat remmen, dan hoor je het gebonk weer bij de eerste rem actie. Ga je daarna vaker optrekken en remmen in voorwaartse richting, blijft het gebonk weg.
Het heeft dus te maken met welke richting je rijdt. Alsof er letterlijk een onderdeel door de voorwaartse of achterwaartse kracht zodanig in beweging komt, dat het van buitenaf te horen is.
 
Beste Tesla Model Y rijders,

Er is iets waar ik me de laatste tijd enorm aan kan irriteren en ik wou het even tegen jullie aan houden.
Als tijdens het rijden flink geremd moet worden of tijdens file parkeren wanneer je net iets te veel op het gas bent gaan staan, is een soort gebonk geluid te horen vanuit de frunk/bodem. Nou weet ik dat Tesla een pagina beschikbaar heeft gesteld waarop ze aangeven dat enkele geluiden waaronder deze geen kwaad kunnen, maar daarmee ben ik niet tevreden.

Weet iemand waar dit geluid vandaan komt en is daar een fix voor?
Ik vind het een heel naar geluid en voor zo ver ik weet is dit geen algemeen dingetje voor elektrische auto's. Volgens mij speelt dit ook bij de Model S en X als ik de pagina van Tesla mag geloven (kan iemand dit bevestigen?). Het maakt niet uit hoe duur de auto is, dit geluid vind ik niet kunnen. Maar bij een auto van een ton+...

Ik heb ook een trend hierin gevonden.
Stel je staat stil. En je rijdt voor het eerst achteruit, dan hoor je een gebonk bij het remmen. Rij je vervolgens weer achteruit, dan hoor je geen gebonk meer. Maak niet uit hoe vaak je dan achteruit rijdt en weer remt.
Het gaat dan wel weer mis bij het vooruit rijden. Als je dan voor het eerst weer vooruit gaat rijden en gaat remmen, dan hoor je het gebonk weer bij de eerste rem actie. Ga je daarna vaker optrekken en remmen in voorwaartse richting, blijft het gebonk weg.
Het heeft dus te maken met welke richting je rijdt. Alsof er letterlijk een onderdeel door de voorwaartse of achterwaartse kracht zodanig in beweging komt, dat het van buitenaf te horen is.
Dit klinkt alsof de remblokken bewegen naar hun andere aanslag. Op zich logisch maar je kunt er over discusseren of dit hoorbaar mag zijn. Zelf hoor ik ook gebonkt bij het rijden over kleine richels etc en vermoed dat dit ook de remblokken zijn die bewegen. Geen idee of andere MY's dat ook hebben, maar mijn Model3 blijft in zo'n geval gewoon stil. Wil er naar klaten kijken.
 
Beste Tesla Model Y rijders,

Er is iets waar ik me de laatste tijd enorm aan kan irriteren en ik wou het even tegen jullie aan houden.
Als tijdens het rijden flink geremd moet worden of tijdens file parkeren wanneer je net iets te veel op het gas bent gaan staan, is een soort gebonk geluid te horen vanuit de frunk/bodem. Nou weet ik dat Tesla een pagina beschikbaar heeft gesteld waarop ze aangeven dat enkele geluiden waaronder deze geen kwaad kunnen, maar daarmee ben ik niet tevreden.

Weet iemand waar dit geluid vandaan komt en is daar een fix voor?
Ik vind het een heel naar geluid en voor zo ver ik weet is dit geen algemeen dingetje voor elektrische auto's. Volgens mij speelt dit ook bij de Model S en X als ik de pagina van Tesla mag geloven (kan iemand dit bevestigen?). Het maakt niet uit hoe duur de auto is, dit geluid vind ik niet kunnen. Maar bij een auto van een ton+...

Ik heb ook een trend hierin gevonden.
Stel je staat stil. En je rijdt voor het eerst achteruit, dan hoor je een gebonk bij het remmen. Rij je vervolgens weer achteruit, dan hoor je geen gebonk meer. Maak niet uit hoe vaak je dan achteruit rijdt en weer remt.
Het gaat dan wel weer mis bij het vooruit rijden. Als je dan voor het eerst weer vooruit gaat rijden en gaat remmen, dan hoor je het gebonk weer bij de eerste rem actie. Ga je daarna vaker optrekken en remmen in voorwaartse richting, blijft het gebonk weg.
Het heeft dus te maken met welke richting je rijdt. Alsof er letterlijk een onderdeel door de voorwaartse of achterwaartse kracht zodanig in beweging komt, dat het van buitenaf te horen is.
wie gebruikt er de remmen nu nog?😉
 
wie gebruikt er de remmen nu nog?😉
Hahaha, ik had dit kunnen verwachten ;)
Ik ben helemaal ingeburgerd ondertussen en rij zeker wel 95%+ zonder rempedaal. Maar neemt niet weg dat ik weet dat het euvel speelt en ik me er aan irriteer. Ik heb zelfs voorbij gangers gehad die raar opkeken op het moment dat het geluid te horen was. Heb je een mooie bak, kijkt men om omdat er iets niet goed klinkt. Als er iets aan te doen valt, ga ik dat zeker doen. Ook al gebruik ik de rem pedaal heel weinig.
 
  • Like
Reactions: Phil V
Bij mij zijn vandaag de rubbers verwijderd door Tesla Mobility service (aan huis) vanwege de fluittoon. Ze weten nu allemaal direct hoe ze dit moeten oplossen en met 30 min zijn ze klaar. Hij wist mij ook te vertellen dat de nieuwe versies (MY) worden geleverd zonder deze rubbers.
Dank je wel voor de follow-up Jeff!! Hoor graag of het probleem ook zo bij jou is opgelost (wachten op windkracht 5 of hoger…)! 😊
 
Bij mij zijn vandaag de rubbers verwijderd door Tesla Mobility service (aan huis) vanwege de fluittoon. Ze weten nu allemaal direct hoe ze dit moeten oplossen en met 30 min zijn ze klaar. Hij wist mij ook te vertellen dat de nieuwe versies (MY) worden geleverd zonder deze rubbers.
Ik heb mijn Model Y vorige week opgehaald, een MiG LR. De rubbers zitten er bij mij inderdaad niet meer op! 👍

20230311_173526.jpg
 
Hierbij eens ter info mijn ervaring ivm de 'panel gaps' bij een nieuwe MY RWD (geleverd 2/3).
Na het nalezen van diverse topics ivm de 'panel gaps' was mij bij de levering niet echt iets negatiefs opgevallen.
Na een week merkte ik echter een verschil in uitlijning bij de bestuurdersdeur (foto 1-2). Na lang twijfelen toch beslist om een service-aanvraag in te dienen, afspraak werd gemaakt en ondertussen is de deur iets aangepast (onder garantie) (foto 3). Bij het service-center vermeldde men wel dat ze niet echt experten zijn in carrosseriewerk en als ik perfect werk wilde, ik beter met een gespecialiseerde firma kon afspreken. Nu leek me dat niet echt nodig omdat de uitlijning er wel iets beter uitzag.
Tot ik thuis de gehele zijkant eens bekeek en ik merkte dat de deur onderaan en in het midden helemaal ingedrukt zat (foto 4-5). Na het bekijken van een video over het aanpassen van een deur, heb ik de onderkant en het middenstuk toch iets beter gekregen (foto 6-7) maar .. de deur zelf zit gewoon niet goed (te veel naar voor, te veel speling in rubberen afdekking venster, waardoor risico bij carwash van insijpelen van water) (foto 8).
Ondertussen ook een vertrouwde garagist/carrossier bevraagd, en die zal het probleem aanpakken en oplossen (deur moet ca 1,5mm verplaatst worden).
Dit gewoon ter info voor wie evtl ook problemen heeft ...het Tesla service-center was super vriendelijk en behulpzaam, maar voor perfect maatwerk aan het exterieur, toch misschien best een specialist inschakelen.
Trouwens....voor de rest enorm tevreden van de wagen!
 

Attachments

  • IMG_20230311_174345.jpg
    IMG_20230311_174345.jpg
    275.5 KB · Views: 73
  • IMG_20230311_174331.jpg
    IMG_20230311_174331.jpg
    482.5 KB · Views: 83
  • IMG_20230316_141350.jpg
    IMG_20230316_141350.jpg
    241.3 KB · Views: 75
  • IMG_20230317_070448.jpg
    IMG_20230317_070448.jpg
    215.3 KB · Views: 73
  • IMG_20230317_070444.jpg
    IMG_20230317_070444.jpg
    119.3 KB · Views: 74
  • IMG_20230317_072324.jpg
    IMG_20230317_072324.jpg
    173.2 KB · Views: 80
  • IMG_20230317_072328.jpg
    IMG_20230317_072328.jpg
    126 KB · Views: 74
  • IMG_20230317_073053.jpg
    IMG_20230317_073053.jpg
    273.5 KB · Views: 70
Heb sinds een paar dagen ook een model Y RWD (via een autodeel organisatie), voorheen een model 3 long range van 2020.
Ben ook onder de indruk van het verbruik, 160 wh/km met veel snelweg kms.. (aan 120 km/h in belgie).
Dat is zelfs iets lager dan de model 3 ! (die zat rond de 170 wh)
Wellicht omdat de Y RWD maar 1 motor heeft, en ook door de warmtepomp die de oude M3 niet had...
had verwacht dat de mindere aerodynamica het verbruik omhoog zou jagen op de snelweg.

Maar goed dus wellicht een range van +/- 350 km, da's behoorlijk goed en tot hiertoe zeker geen spijt dat ik de RWD gekozen heb!
 
  • Like
Reactions: pl1964
Heb sinds een paar dagen ook een model Y RWD (via een autodeel organisatie), voorheen een model 3 long range van 2020.
Ben ook onder de indruk van het verbruik, 160 wh/km met veel snelweg kms.. (aan 120 km/h in belgie).
Dat is zelfs iets lager dan de model 3 ! (die zat rond de 170 wh)
Wellicht omdat de Y RWD maar 1 motor heeft, en ook door de warmtepomp die de oude M3 niet had...
had verwacht dat de mindere aerodynamica het verbruik omhoog zou jagen op de snelweg.

Maar goed dus wellicht een range van +/- 350 km, da's behoorlijk goed en tot hiertoe zeker geen spijt dat ik de RWD gekozen heb!
De MY is zeer zuinig in ideale omstandigheden: 100km/u in Nederland is heel ideaal. Als je afwijkt van die ideale omstandigheden doet hij het slechter dan de M3 en zelfs slechter dan de MS.
Vorige week naar Morzine gereden rond het vriespunt 125 km/u. Verbruik 220Wh. Op de terugweg was het rond de 12 graden en zat het verbruik op 198.
 
Hierbij eens ter info mijn ervaring ivm de 'panel gaps' bij een nieuwe MY RWD (geleverd 2/3).
Na het nalezen van diverse topics ivm de 'panel gaps' was mij bij de levering niet echt iets negatiefs opgevallen.
Na een week merkte ik echter een verschil in uitlijning bij de bestuurdersdeur (foto 1-2). Na lang twijfelen toch beslist om een service-aanvraag in te dienen, afspraak werd gemaakt en ondertussen is de deur iets aangepast (onder garantie) (foto 3). Bij het service-center vermeldde men wel dat ze niet echt experten zijn in carrosseriewerk en als ik perfect werk wilde, ik beter met een gespecialiseerde firma kon afspreken. Nu leek me dat niet echt nodig omdat de uitlijning er wel iets beter uitzag.
Tot ik thuis de gehele zijkant eens bekeek en ik merkte dat de deur onderaan en in het midden helemaal ingedrukt zat (foto 4-5). Na het bekijken van een video over het aanpassen van een deur, heb ik de onderkant en het middenstuk toch iets beter gekregen (foto 6-7) maar .. de deur zelf zit gewoon niet goed (te veel naar voor, te veel speling in rubberen afdekking venster, waardoor risico bij carwash van insijpelen van water) (foto 8).
Ondertussen ook een vertrouwde garagist/carrossier bevraagd, en die zal het probleem aanpakken en oplossen (deur moet ca 1,5mm verplaatst worden).
Dit gewoon ter info voor wie evtl ook problemen heeft ...het Tesla service-center was super vriendelijk en behulpzaam, maar voor perfect maatwerk aan het exterieur, toch misschien best een specialist inschakelen.
Trouwens....voor de rest enorm tevreden van de wagen!
Vraagje mbt foto 4 en 5. Volgens mij heb ik iets vergelijkbaars. Welke deur betreft het? Volgens mij heb ik ook dit probleem. Begrijp ik het goed dat je obv een video de deur zelf hebt bijgesteld?
 
De MY is zeer zuinig in ideale omstandigheden: 100km/u in Nederland is heel ideaal. Als je afwijkt van die ideale omstandigheden doet hij het slechter dan de M3 en zelfs slechter dan de MS.
Vorige week naar Morzine gereden rond het vriespunt 125 km/u. Verbruik 220Wh. Op de terugweg was het rond de 12 graden en zat het verbruik op 198.

220Wh, zo slecht toch nog niet in winterse omstandigheden?

Ik verwacht dat de RWD net iets zuiniger is nog omdat die maar 1 motor heeft.
 
Ik heb in het andere topic een uitgebreid verslag (met metrics, tabellen en grafieken) gemaakt over verbruik/range etc over een tripje naar Oostenrijk:


Wellicht geeft dat inzicht voor mensen die hier benieuwd naar zijn.
 
220Wh, zo slecht toch nog niet in winterse omstandigheden?
Neen, maar als je vergelijkt met de Nederlandse verbruiken is de relatieve afwijking groter dan met een MS.
Ik verwacht dat de RWD net iets zuiniger is nog omdat die maar 1 motor heeft.
Bij de MS was indertijd de AWD zuiniger dan de RWD. De AWD gebruikt zijn 2e motor slechts als er power nodig is. Eenmaal op kruissnelheid is er nog weinig power nodig en wordt de zuinigere motor gebruikt. Zuiniger dan de RWD motor. Ik weet niet of dat ook bij de M3 en MY zo is.